Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:46:59 GMT

آسیاب آبی ریگان میراث باشکوه فراموش شده

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۰۱۰۸

آسیاب آبی ریگان میراث باشکوه فراموش شده

استان کرمان با پیشینه باستانی و غنی فرهنگی، ابنیه و محوطه های تاریخی ارزشمندی دارد که هر کدام از ارزش معنوی زیادی برخوردار هستند که با حفظ و احیای آن ضمن پاسداشت میراث فرهنگی این دیار کهن، فرصت جذب گردشگر را نیز فراهم می کند.

شهرستان ریگان در شرقیترین نقطه استان کرمان قرار دارد، این شهرستان به دلیل واقع شدن در جغرافیای خاص کویری از جاذبه های تاریخی و طبیعی مختلفی برخوردار است که عمارت مقبره شاه خورشید و تپه های شنی از مهمترین این جاذبه ها محسوب میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیاب آبی سلطان آباد شهرستان ریگان از بناهای قدیمی این شهر است و در کنار روخانه سلطان آباد قرار گرفته که در سالهای دور با ارد کردن گندم های مردم منطقه، رونق فراوانی داشته است.

اما این بنای تاریخی با خشکسالی و خشک شدن رودخانه و همچنین پدید آمدن آسیاب های مدرن، رو به زوال رفت، بطوریکه از این بنای تاریخی در حال حاضر، جز مخروبه ای برجای نمانده و ۲ سنگ ارزشمند این آسیاب به یغما رفته است.

ثبت آسیاب آبی سلطان آباد ریگان در فهرست آثار ملی قدم بزرگی برای احیای این جاذبه تاریخی محسوب می شود تا شرایط برای مرمت  این بنا هموار و میراثی ارزشمند از گزند نابودی نجات یابد.

ثبت آسیاب آبی در حافظه اهالی ریگان

محمد رشیدی یکی از اهالی شهرستان ریگان با اشاره به اهمیت فعالیت این آسیاب برای مردم منطقه در گذشته گفت: طی قرنها و سالهای متمادی،  اجداد ما به این آسیاب آبی می‌رفتند و پس از تحویل دادن گندم آرد خود را تامین می‌کردند و این آسیاب نقش حیاتی در زندگی مردم منطقه داشت.

وی افزود: اکنون با دیدن ظاهر این اثر تاریخی خیلی دلگیر می‌شوم چراکه این بنا میراثی از گذشتگان است که برای ما به یادگارمانده و دیدن حال و روز الان آن نشان می‌دهد که ما امانت داران خوبی نبوده ایم.

مصطفی آبیار یکی از افرادی است که درگذشته اقوام او کار هدایت آب را به سمت آسیاب برعهده داشتند، گفت: در سالهای گذشته در شهرستان ریگان بارندگی‌های خوبی صورت می‌گرفت و این امر سبب می شد رودخانه آب دائمی داشته باشد و چرخ این آسیاب بچرخد.

وی اظهار داشت: به تدریج با خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه و اطراف آسیاب، وزش بادهای شدید باعث خسارت به ساختمان آسیاب شده و در صورتی که به بازسازی آن توجه نشود، طی سالهای آینده از همین بنای مخروبه نیز اثری نمی ماند.

این شهروند ریگانی می افزاید: این اسیاب آبی  میتواند با کمک میراث فرهنگی و مردم منطقه مرمت و احیا شود و گردشگران از آن بازدید کنند.

اختصاص اعتبار برای مرمت آسیاب آبی سلطان آباد ریگان

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان ریگان گفت: در شهرستان ریگان بیش از ۵۰ اثر تاریخی وجود دارد که تنها پنج اثر ثبت ملی شده و مراحل ثبت پنج اثر دیگر نیز دراین شهرستان درحال انجام است که آسیاب آبی روستای سلطان آباد یکی از این آثار محسوب می شود.

امیر ابراهیمی افزود: این آسیاب آبی قدمتی برابر و یا حتی بیشتر از مقبره شاه خورشید شهرستان ریگان دارد که در گذشته تامین کننده آرد ساکنان این مقبره و روستاهای همجوار بوده است و وجود این آسیاب آبی حکایت از استقرار جمعیت زیاد و رونق کسب و کار این منطقه در گذشته دارد.

وی تصریح کرد: این آسیاب آبی در کنار رودخانه روستای گزان خواص وسلطان آباد قرار دارد و  تا مرکز شهرستان ریگان ۶ کیلومتر فاصله دارد که در بهترین نقطه شهرستان و در جوار جنگل کهور منحصر به فرد ایرانی واقع است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان ریگان تاکید کرد: برای احیای این آسیاب آبی به اعتبارات ملی نیاز است تا کار مرمت و بازسازی آن انجام شود و از مسئولان خواستار توجه و رسیدگی به این مکان و تامین اعتبار برای آغاز عملیات بازسازی و مرمت این اثر تاریخی هستیم.

بخشدار مرکزی ریگان نیز با اشاره به تخصیص اعتبار برای احیای این اثر تاریخی گفت: امسال برای آغاز مرمت و بازسازی آسیاب آبی روستای سلطان آباد اعتباراتی تخصیص داده می‌شود.

حسین ابراهیمی افزود: این آسیاب آبی با قدمت بسیار زیاد میراثی ماندگار از گذشتگان ما است که به آن توجه جدی خواهیم داشت و تمام تلاش خود را برای احیای دوباره این اثر انجام می دهیم.

شهرستان ریگان در فاصله ۲۸۵ کیلومتری جنوب شرق کرمان قرار دارد.

برچسب‌ها ریگان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریگان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی ریگان مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور شهرستان ریگان آسیاب آبی میراث فرهنگی اثر تاریخی سلطان آباد مردم منطقه برای احیای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۰۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی

مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: دیواره تاریخی کشف شده در میدان باباطاهر در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی همدان به جاذبه گردشگری جدید همدان تبدیل می‌شود. - اخبار استانها -

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان پیرامون دیواره تاریخی کشف در حین عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر، اظهار‌ داشت: این اکتشاف به هیچ عنوان مانع ادامه روند پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر نخواهد شد بلکه در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی و محرز شدن دوره و قدمت تاریخی این دیواره، از آن به عنوان جاذبه تاریخی گردشگری در خیابان باباطاهر بهره‌ خواهیم برد.

وی با بیان اینکه مکشوفات و آثار تاریخی هویت شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به شمار می‌روند، بیان کرد: چنانچه بخواهیم از آثار تاریخی به عنوان مولفه‌های پیشران در توسعه گردشگری یاد کنیم لازم است که برتعداد جاذبه‌های گردشگری افزوده شود بر همین اساس اگر ارزش تاریخی این دیواره در خیابان باباطاهر سندیت پیدا کند قطعا به مجموعه جاذبه‌های گردشگری شهر همدان افزوده خواهد شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان همدان تاکید کرد: باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که در هم آن جاذبه‌های گردشگری جدید ایجاد شود و اماکن تاریخی کمتر شناخته شده پس احیا و مرمت، به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

علیزاده با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه بافت و گذر تاریخی شهر همدان به زودی تحولات قابل توجهی رقم خواهد خورد، عنوان کرد: در همین راستا عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان از 10 اردیبهشت ماه امسال با اعتبار 100 میلیارد ریالی شده است.

وی در پایان با اشاره به هزار و 900 اثر تاریخی استان همدان از ضرورت توجه بیشتر به حوزه مستندسازی و ارتباط با جامعه در مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد و گفت: ارتباط بیشتر با جامعه و انتشارات اخبار برآمده از کاوش‌های میراث فرهنگی ضروری است زیرا تعاملات پیوسته با جامعه و دیگر دستگاه های اجرایی استان بستر توسعه گردشگری و در ادامه توسعه پایدار برای همدان در این زمینه را مهیا می‌کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه