Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از چند هفته آشوب و نابه‌سامانی و کمبود مرغ در گیلان هم‌اینک وضعیت استان از حیث تامین و توزیع این کالا به ثبات تقریبی رسیده اما با توجه به شرایط وخیم نهاده‌های دامی بیم این می‌رود که وضعیت باثبات فعلی استمرار پیدا نکند.

خبرگزاری شبستان_ رشت، طبق مشاهدات میدانی، بررسی وضعیت واحدهای صنفی، اظهارات خود مردم و گزارشات دستگاه‌های اجرایی و نظارتی وضعیت تامین و توزیع مرغ در گیلان به ثبات نسبی رسیده و رضایت عموم را تا حدودی جلب کرده است از طرفی با توجه به عدم حل ریشه‌ای مشکل کمبود نهاده‌های دامی احتمال در شکنندگی وضعیت فعلی بازار مرغ استان دور از انتظار نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این روزها نوسانات قیمت مرغ نه فقط در قطب‌های اصلی تولید آن بلکه در سراسر کشور به آسمان پرکشیده است به طوری‌که از قیمت‌های مصوب 15 هزار و  750 تومان به سرعت به سمت 19 هزار و 100 تومان و دیروز 12 آذر معادل 24 هزار و 400 تومان و قیمت آزاد  25 تا 36 هزار تومان در هر کیلوگرم برای مصرف کننده افزایش پیدا کرد.

 

کشتار روزانه حدود 500 تن مرغ در گیلان در حالی که نیاز مصرفی استان حدود 250 تن برآورد می‌شود امری است که بارها از سوی جهاد کشاورزی اعلام شده است، از سویی پدیده قاچاق مرغ در هفته‌های گذشته و در نهایت تشدید بحران کمبود مرغ در بازار که از زبان خود مسئولان بیان شد ما را به این فکر می‌اندازد که چگونه  دوگانگی در مدیریت‌ اجرایی و نظارتی در نهایت به ضرر مردم تمام شد.

 

* اشباع مرغ در بازار استان گیلان

«مهدی نقدی» در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون وضعیت تامین و توزیع مرغ در استان گیلان چگونه است عنوان کرد: هفته گذشته در بحث تامین مرغ مورد نیاز استان دچار مشکلاتی بودیم یعنی در طول روز 220 تا 250 تن مرغ نیاز داریم اما چون حدود 160 تن تا 170 تن تامین می‌شد نهایتا با کمبود مرغ در بازار مواجه شدیم.

 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه هم اکنون روزانه بین 229 تن، 235 تن و 222 تن مرغ در بازار استان توزیع شده است تصریح کرد: هم‌اینک مرغ در بازار استان اشباع شده است و هر واحد صنفی که به مرغ نیاز دارد می‌تواند برای رفع مشکل خود به سازمان صمت مراجعه کند.

 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین مرغ استان گیلان وجود ندارد و حتی برخی واحدهای صنفی با داشتن ذخیره مناسب مرغ از نبود مشتری گلایه دارند ابراز داشت: در 498 نقطه شهرستان رشت و با توجه به ظرفیت هر کدام از واحدها از 20 کیلوگرم، 50 کیلوگرم تا بیشتر از یک تن مرغ توزیع کردیم.

 

نقدی نگرانی‌ها و دغدغه تولیدکنندگان مرغ در گیلان درباره کمبود نهاده‌های دامی و مشکلات پس از آن را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: با تشدید بازرسی و نظارت سازمان صمت گیلان قیمت مرغ را در سطح استان به 20 هزار و 400 تومان در هر کیلوگرم رساندیم از سوی دیگر سازمان برای افزایش سهیمه مرغ واحدهای صنفی هم آمادگی دارد.

 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان تامین مرغ مورد نیاز بازار مصرف را وظیفه جهاد کشاورزی استان اعلام کرد و افزود: ما برای نخستین بار حتی در روز جمعه هم به واحدهای صنفی که مرغ برای توزیع نداشتند کمک کردیم با تمام این‌ها نگرانی تولیدکنندگان از کمبود نهاده‌های خوراک دام و طیور دغدغه ما هم هست.

 

نقدی با بیان اینکه هر روز چیزی حدود 400 تا 500 تن مرغ در کشتارگاه‌های گیلان کشتار شده و این میزان بسیار بیشتر از نیاز مصرف استان است خاطرنشان کرد: بخشی از مرغ کشتار شده در داخل استان و بخشی دیگر هم به استان‌های همجوار مانند تهران فرستاده می‌شود و سازمان صمت همواره درصدد است که در درجه اول مرغ مورد نیاز داخل استان به خوبی توزیع گردد.

 

* روند توزیع نهاده‌های دامی در بین واحدهای پرورشی استان گیلان

«حجت علی اکبرنژاد» از اهتمام سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای تامین نهاده‌های دامی و مرغ مورد نیاز بازار مصرف استان سخن گفت و عنوان کرد: گیلان از استان‌های برتر کشور در تولید گوشت مرغ محسوب می‌شود از طرفی فقط در یک دوره بیش ازهشت میلیون قطعه در بیش از 840 مرغداری استان جوجه‌ریزی انجام شده است.

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به این نکته که در دوره گذشته بیش از 15 هزار تن سویا، بیش از 25 هزار تن ذرت و بیش از سه هزار تن جو بین مرغداران استان توزیع شده است تصریح کرد: واحدهای مرغداری گیلان بیش از 19 میلیون قطعه ظرفیت دارند و از توانمندی‌های استان به شمار می‌آیند.

 

نکته قابل تامل اینجا است که اگر بخواهیم گریزی به اتفاقات چند ماه گذشته و یا چند وقت اخیر بزنیم می‌بینیم که ریشه بسیاری از مشکلات ما در بحث کمبود مرغ و افزایش شدید قیمت آن به مواردی مانند معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه که فیلم آن در فضای مجازی پخش شده و احساسات بسیاری از مردم را جریحه دار کرد، ختم می‌شود.اما باید توجه داشته باشیم که فیلمی که از معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه منتشر شد می‌توانست زنگ خطری باشد برای مسئولان تا بتوانند پیش‌بینی و پیشگیری‌های لازم را برای چنین روزهایی که در آن گرفتار هستیم انجام دهند.

 

از طرفی بسیاری از مرغداران در همان زمان در مورد وضعیت تامین و توزیع نهاده‌های دامی فریاد زدند و اعتراض کردند و گفتند که اگر وضعیت بر همین منوال ادامه پیدا کند در ارتباط با تولید مرغ به مشکل بر می‌خورند که البته همین اتفاق هم افتاد.

 

بحران کمبود نهاده‌های دامی مشکلی استانی نیست و کشوری است اما با تمام این‌ها پیش‌بینی، پیشگیری و نظارت امری است که ما از دستگاه‌های اجرایی و نظارتی گیلان انتظار داریم زیرا در غیر این‌صورت هیچ تضمینی وجود نخواهد داشت که در هفته‌ها یا ماه‌های آینده با تکرار چالش کمبود مرغ و صف‌های طولانی خرید این کالا در روزگار کرونایی مواجه نشویم.

 

پایان پیام/84

منبع: شبستان

کلیدواژه: توزیع نهاده های دامی کمبود مرغ گرانی و تورم بازار مرغ کمبود نهاده نهاده های دامی مرغ مورد نیاز تامین و توزیع جهاد کشاورزی واحدهای صنفی مرغ در بازار مرغ در گیلان استان گیلان کمبود مرغ تن مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۱۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، سال هاست موضوع صادارت برق ایران به اروپا مطرح و به نظر می‌رسد دولت برای توسعه تبادلات برقی خود مصمم است و مذاکرات برای رسیدن برق ایران به اروپا به‌طور جدی انجام می‌شود. اواسط فروردین‌ماه، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه دیداری داشتند و در این دیدار اعلام شد که تبادل برق ایران و ترکیه وارد فاز عملیاتی شده است. با عملیاتی شدن تبادل برق ایران و ترکیه، برق ایران در مسیر اروپا هم قرار گرفته است.

در همین رابطه آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: زیرساخت‌های شبکه توزیع و انتقال به منظور صادرات برق مناسب نیست و فرسوده است، اما با توجه به اینکه ذائقه دنیا به مرور از مصرف گاز به سمت برق خواهد رفت و سیستم‌های گرمایشی منازل نیز برقی خواهد شد به طور قطع باید فرآیندی تعریف و جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد تا بتوان شبکه موجود را برای تولید و انتقال بهتر برق بهبود داد.

ترکیه مسیری برای انتقال و سوآپ برق ایران به اروپا

وی افزود: ترکیه این امکان را دارد که بخشی از برق صادراتی ایران را تجارت کرده و سوآپ کند. اکنون تجاری در کشور ترکیه وجود دارند که ۶۰۰ هزار کنتور برق در کشور‌های اروپای شرقی و مجاور خود دارند و برقی را که تولید کرده یا از ایران و کشور‌های دیگر خریداری می‌کنند به سایر کشور‌ها عرضه می‌کنند.

تجارت معقول برق با کاهش افت شبکه

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: تجارت برق تجارت معقول و مطلوبی است به شرط آنکه میزان افت آن را کاهش دهیم و لات شبکه را کاهش دهیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر راندمان تولید بدون شبکه توزیع در نیروگاه‌ها ۳۹ درصد است. این میزان پس از ورود به شبکه توزیع به ۳۵ درصد کاهش می‌یابد و معنای آن این است که به ازای هر مترمکعب گاز ورودی به نیروگاه‌ها اگر ۳ کیلووات برق تولید می‌شود عملا ۲.۴ کیلووات به مصرف‌کننده تحویل می‌شود و مابقی هدر می‌رود که به معنای زیان برای تولید است.

تشریح راهکار‌های افزایش راندمان در صنعت برق

نجفی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که با ارتقای تکنولوژی و تقویت پست‌های تقویت فشار و تعویض کابل‌ها و بازنگری در مدارها، لاین خوبی را برای صادرات برق به عراق، پاکستان و ترکیه تعریف کنیم. ضمن آنکه در ارتباط با برخی از کشور‌ها مانند ارمنستان که مازاد تولید برق دارند می‌توان کار سوآپ برق را انجام داد.

شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود

وی با بیان اینکه برآورد دقیقی از میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز به منظور بهبود وضعیت موجود در شبکه برق کشور ندارد، عنوان کرد: با توجه به حجم نیروگاه‌های نصب شده در کشور کاملا مقرون به صرفه است که شرکت‌های تامین سرمایه در داخل کشور تعریف شود به شرط آنکه دولت وجه این مقدار افزایش راندمان را به سرمایه‌گذار ارایه دهد، اما دولت‌ها معمولا در این زمینه‌ها کم‌لطف هستند به این معنا که سرمایه‌گذاران هزینه‌هایی انجام می‌دهند که بازدهی لازم را ندارد و موجب بی‌اطمینانی سرمایه‌گذاران می‌شود.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید تغییر ساختار ایجاد شود تا بتوان تولید برق را افزایش داده و هدررفت شبکه انتقال و توزیع را کاهش داد.

نجفی با اشاره به دیدار وزرای انرژی ایران و ترکیه در فروردین سال جاری بیان کرد: می‌توان در ایام غیرپیک صادرات مناسبی از برق را از طریق ترکیه به انجام رساند. ترکیه در نقطه صفر مرزی برق ایران را خریداری می‌کند و ملاکش برقی است که از کنتور مرزی رد می‌شود بنابراین برقی که در شبکه جمع‌آوری و از طریق شبکه توزیع می‌شود باید بیشترین افزایش راندمان را داشته باشد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: باید هدررفت در شبکه تولید و توزیع برق را کاهش داد تا صادرات برای کشور صرفه اقتصادی داشته و سود مناسبی را نصیب کشور کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • آغاز توزیع بیش از ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان
  • نهاده‌های مورد نیاز مرغداران تامین شد
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • توزیع تخم نوغان در گیلان