Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@02:51:51 GMT

۱۵۲ بورسیه بلاتکلیف در دانشگاه‌ها جایابی شدند

تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۲۴۶۷

۱۵۲ بورسیه بلاتکلیف در دانشگاه‌ها جایابی شدند

به گزارش روز شنبه مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۲۵۸ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمدعلی کی نژاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

لازم الاجرا بودن احکام دیوان عدالت اداری

در این نشست، محمدرضا رضوان طلب، رییس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم، اظهار داشت: احکام صادر شده از دیوان عدالت اداری برای جذب بورسیه‌ها فصل الخطاب است و در وزارت علوم، هیچ دانشگاهی اجازه ندارد حتی برای اجرای این احکام تأخیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اجرای این احکام لازم الاجراست.

وی درباره تعیین تکلیف ۱۵۲ بورسیه، گفت: این افراد یا حکم دیوان عدالت اداری دارند یا جایابی نشدند. عده ای هم جایابی شدند اما دانشگاه ظرفیت ندارد که بر این اساس مقرر شد هر کدام به پنج دانشگاه تعیین شده، معرفی و در یک دانشگاه جذب شوند.

رضوان‌طلب با تأکید بر اینکه سازوکارهای مربوط به جذب تعریف شده و مشخص است، خاطرنشان کرد: پرونده متقاضی جذب ابتدا به هیأت اجرایی برای اعلام نظر ارسال می‌شود بعد از آن اگر نظر هیأت اجرایی مخالف بود متقاضی بر اساس ماده ٢٠ قانون رسیدگی به شکایات هیأت عالی می‌تواند درخواست تجدیدنظر کند و اگر دوباره نظر هیأت اجرایی مخالف بود، می‌تواند درخواست تجدید نظر از هیأت مرکزی کند و درصورت رد شدن هم در آخر می‌تواند از هیأت عالی جذب پیگیری کند که برای هر کدام از این مراحل درخواست تجدیدنظر ۲ هفته و در مجموع هشت هفته فرصت است.

محمدعلی کی نژاد در این جلسه با تأکید بر اجرایی شدن احکام صادره دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: مراجع نظارتی و ضابط قضایی باید بر اجرایی شدن این احکام نظارت و رسیدگی داشته باشند.

وی با اشاره به معرفی بورسیه‌های مورد تأیید هیأت عالی جذب به دانشگاه‌ها، افزود: طبق قانون، اگر دانشگاه بورسیه‌ خود را به دلایل مختلف جذب نکند، به مدت پنج سال نمی تواند در آن رشته اعلام نیاز برای فراخوان داشته باشد.

رییس هیأت عالی جذب بر اساس مصوبه هیأت عالی جذب، بر لزوم اجرایی شدن بند "ز" ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه و بند "پ" ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه برای مشمولین این بندها در مجلس ازجمله کارمندان ایثارگر و خانواده معظم شهدا و آزادگان تأکید کرد.

اختصاص سهمیه جذب هیأت علمی به ۲ وزارتخانه

صدرالدین صدری نوش آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی، گفت: طبق این قانون متقاضیان جذب به ترتیب به صورت پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی جذب می‌شوند چرا که فلسفه این روند قانونی به منظور بررسی توانایی علمی و صلاحیت عمومی متقاضی است.

وی از اختصاص ۳۱۰ مجوز جذب نخبگان به وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، آموزش و درمان پزشکی خبر داد و گفت: سهم وزارت علوم از این سهمیه‌های جذب نخبگان ۲۵۰ سهمیه و وزارت بهداشت ۶۰ سهمیه است؛ البته این سهمیه‌ها بر اساس تقاضای مشترک معاونت علمی و فناوری با این ۲ وزارتخانه است.


تهیه فهرست انطباق نیازهای دانشگاه‌ها

در بخش دیگری از جلسه هیأت عالی جذب، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم در مورد لیست انطباق نیازهای دانشگاه‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی، اظهار داشت: در حال حاضر این لیست بر اساس مأموریت و نیازهای دانشگاه‌ها در حال به‌روزرسانی است، وزارت علوم تلاش می کند این پذیرش فراخوان بر اساس آمایش آموزش عالی انجام و اجرایی شود.

جواد محمدی، دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: هیأت عالی جذب برای اجرایی شدن هر چه بهتر بیانیه گام دوم انقلاب باید با دقت بیشتری صلاحیت علمی و عمومی متقاضیان جذب را بررسی کند.

هنگی در پایان جلسه تعدادی از اعضای هیأت‌های اجرایی جذب و کارگروه صلاحیت عمومی دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی قوچان، صنعتی همدان، پیام نور، جامعه‌المصطفی(ص) العالمیه، علوم و فنون دریایی خرمشهر، دریانوردی و علوم دریایی چابهار، علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، علوم پزشکی بوشهر، علوم پزشکی بیرجند، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی گناباد، علوم پزشکی زاهدان، علوم پزشکی زنجان، علوم پزشکی شهر کرد، علوم‌پزشکی کردستان و علوم‌پزشکی قم تأیید صلاحیت شدند.

به گزارش ایرنا، ۱۵۲ بورسیه بلاتکلیف مربوط به سه هزار بورسیه سال ۹۲ هستند که هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی از همان سال موظف به تعیین تکلیف وضعیت این بورسیه ها در زمینه صحت سنجی حکم بورسیه و جایابی در دانشگاه ها شد. در یکسال اخیر جایابی بورسیه ها با حاشیه های زیادی از جمله صدور حکم انفصال از خدمت روسای چند دانشگاه مواجه شد، چرا که برخی از این بورسیه ها به دلیل سطح علمی پایین یا نبودن رشته مرتبط با مدرک تحصیلی شان، امکان جذب در دانشگاه نداشتند که با پا درمیانی هیأت عالی جذب این مسائل برطرف و تعداد زیادی از آنها در دانشگاه های دولتی و غیردولتی به عنوان هیأت علمی جذب شدند.

برچسب‌ها بورسیه دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بورسیه دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی بورسیه دانشگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی اخبار کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی دیوان عدالت اداری اعضای هیأت علمی هیأت عالی جذب علوم پزشکی وزارت علوم اجرایی شدن دانشگاه ها بورسیه ها بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۲۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، دکتر رحمت عباس­نژاد سرستی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در آیین گرامی­داشت مقام معلم و تجلیل از استادان نمونه دانشگاه مازندران، ضمن اعلام برنامه ­های دهه سرآمدی آموزش بر اساس روزشمار ابلاغ­ شده، گفت: با همکاری دفتر نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری، دفتر هم ­اندیشی اساتید، ستاد توانمندسازی استادان، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، مدیریت روابط بین ­الملل و نیز برخی از دانشکده ­ها، برنامه ­هایی در راستای طرح تحول آموزش عالی از ۸ تا ۱۸ اردیبهشت اجرایی خواهند شد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران به برخی از محور‌های برنامه­ های دهه سرآمدی آموزش اشاره کرد و گفت: محور‌های مذکور عبارتند از دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی- اسلامی؛ کیفیت پویایی تدریس؛ پیاده­سازی آمایش آموزش عالی؛ تقویت فرهنگ شاگردپروری؛ آموزش و اخلاق حرفه­ای؛ راهبرد خانواده­محوری در دانشگاه؛ نقش فناوری­های نوین آموزشی در کارآمدی آموزش عالی؛ توسعه هوشمند دیپلماسی علمی و بین‌المللی‌سازی آموزش عالی در حوزه آموزش؛ آموزش‌های سرآمد در حوزه‌های علمی و فناوری پیشران و علوم پایه؛ و حمایت خیرین از توسعه آموزش به محوریت بنیاد حامیان دانشگاه.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای عملکرد آموزش دانشگاه مازندران در نظام رتبه‌بندی ISC در بین دانشگاه‌ها گفت: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) هرساله براساس شاخص ­های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری، بین­ المللی­ سازی، اثرگذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات به رتبه­ بندی دانشگاه­های کشور مبادرت می­ ورزد.

او گفت: ملاک­های ارزیابی دانشگاه­ها در بخش آموزش نیز شاخص­هایی، چون هرم هیأت علمی، کیفیت دانشجویان ورودی، نوآوری در آموزش، مهارت­ افزایی در آموزش، بازنگری و تدوین برنامه ­های درسی، نسبت دانشجو به استاد و اشتغال دانش ­آموختگان هستند.

دکتر عباس‌نژاد در ادامه افزود: در نظام رتبه ­بندی ISC در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸، رتبه دانشگاه در بخش آموزش، ۴۴ بوده و در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۳۴ ارتقا یافته است. اما رتبه آموزشی دانشگاه مازندران در میان ۱۱۱ دانشگاه ارزیابی ­شده کشور در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با جهش بسیار جالب توجه، به رتبه ۱۴ رسید که به این ترتیب دانشگاه مازندران با پشت­ سر گذاشتن دانشگاه­ های مهم، در کنار دانشگاه ­های برتر از نظر شاخص ­های آموزشی قرار گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه ابراز امیدواری کرد: با همت و پشتکار استادان، مدیران و یاوران علمی، شاهد ارتقای رتبه دانشگاه در این زمینه در سال­های پیش­رو باشیم.

دیگر خبرها

  • طرح دانشگاه حکمت بنیان در ۱۰ دانشگاه اجرایی شد
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان خارجی
  • آمادگی دانشگاه شیراز برای جذب دانشجویان اخراجی خارجی
  • رئیس جمهور ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • رئیسی ۳ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور