سناریوهای سه گانه اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۲۸۴۲
انتخابات ۱۴۰۰ برای اصلاح طلبان از چند ماه گذشته شروع شده است و این جریان امروز هر قدمی بر می دارد سعی می کند خود را در مسیر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده قرار دهد.
اصلاحات سناریوهای مختلفی را در دست بررسی دارد. سناریوهایی که از سوی گروهها و احزاب مختلف این جریان سیاسی مطرح شده است و علاوه بر اینکه اهداف جناحی را تامین می کند گوشه چشمی هم به اهداف گروهی و حزبی دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از همه سناریوهای ریز و درشت اصلاح طلبان می توان به سه سناریو اصلی این جریان سیاسی اشاره کرد. سناریوهایی که حتی می توانند به عنوان گزینه های همپوشانی و پلن و برنامه های مقعطی و گام به گام از سوی این جریان مورد استفاده قرار بگیرند.
درواقع اصلاح طلبان در حال بررسی این سناریوها هستند که یکی از این موارد را به طور راهبردی در چند ماه منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ بکار ببرند و خود را مهیای این کارزار بزرگ دموکراتیک کنند.
اما سناریوهای اصلی اصلاح طلبان کدامند؟
در ادامه به سه سناریو اصلی این جریان اشاره می کنیم.
اصلاح طلبان با شخصیت های شناخته شده این جریان پای به کارزار انتخابات می گذارند؟
سناریو بازگشت به هویت اصلاح طلبی: اصلاح طلبان این روزها از ماجرای راهبرد عمل گرایانه «کاندیدای اجارهای» انتقاد می کنند. این جریان سیاسی برای کاستن از هزینه طرفداری از دولت روحانی این سناریو را مطرح می کند. هر چند که همه به خوبی می دانند که دولت اعتدال با جریان اصلاحات متحد بوده است و برخی از اصلاح طلبان شاخص از جمله « اسحاق جهانگیری» در این دولت حضور مستمر داشته اند. اصلاح طلبان بنابر این سناریو سعی می کنند که با شخصیت های شناخته شده این جریان که هویت اصلاح طلبی دارند وارد این کارزار شوند. هر چند که این افراد مانند «اسحاق جهانگیری» و «محمدرضا عارف» خود در سمت های مختلف از جمله نماینده مجلس و معاون اول دولت روحانی امتحان خود را پس داده اند و کارنامه خوبی ندارد. تکیه اصلاحات به این افراد به سبب این است که شخصیت های نامبرده به راحتی از فیلتر شورای نگهبان عبور می کنند. اما با توجه به کارنامه کاری ضعیف آنان شکست در انتخابات آتی با حضور چنین شخصیت هایی برای این جریان سیاسی بسیار بالاست. از این رو به نظر می رسد این سناریو برای جریان اصلاحات یک سناریو رد شده است.
سناریو دروغ آشکار اصلاح طلبان جواب می دهد؟
سناریو قهر با صندوق رای با چاشنی دروغ آشکار: اصلاح طلبان در این حوزه با توجه به اینکه خود را شکست خورده انتخابات می دانند مانند روشی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیش گرفته بودند سعی می کنند کاندیدای مطرح و رسمی معرفی نکنند. این سناریو مانند آنچه در انتخابات سال 98 مجلس رخ داد می تواند با معرفی کاندیداهای حاشیه دار و ساختار شکن که نمی توانند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند و قطعا رد شدن آنها به سبب سابقه بد سیاسی و امنیتی شان حتمی است، همراه شود. اما در این راستا اصلاح طلبان قطعا با حمله به شورای نگهبان و فیلتر قانونی آن با مظلوم نمایی سعی در القای این مطلب دارند که آزادی دموکراتیک وجود ندارد و این جریان سیاسی در حال سرکوب شدن است، پافشاری کنند. دروغ آشکاری که اصلاح طلبان همواره به آن اشاره می کنند تا از زیر بار شکست فاحش فرار کنند. سناریویی که در خفا و جلسات غیر علنی اصلاح طلبان این جماعت سیاسی مانند کسانی چون «مصطفی تاج زاده» فعال سیاسی اصلاح طلب آن معترف می شوند. تاکتیکی که همواره اصلاحات به آن تکیه کرده گرفتن ژست اپوزیسیون و منتقد به خود است که با وجود اینکه در این سالها قوه اجرایی کشور در دست آن بوده و وضعیت موجود به سبب راهبرد درهای باز اصلاح طلبان است، به هیچ وجه قابل باور نیست.
دوباره اصلاحات دوباره کاندیدای اجاره ای
ائتلاف یا کاندیدای اجاره ای: جریان اصلاحات در انتخابات سال 92 با راهبردی که حزب کارگزاران آنرا مشخص کرده بود وارد کارزار شد و توانست موفق عمل کند. این جریان سیاسی حالا که دوباره دست های خود را خالی می بیند سعی می کند که گوشه چشمی دوباره به کاندیداهای غیر اصلاح طلب داشته باشد. اصلاح طلبان به خوبی می دانند که راهبرد آنان برای انتخابات دیگر مورد استقبال قرار نمی گیرد و برای اینکه چند وزارتخانه ای که در دولت روحانی در دست داشته اند و جایگاه سیاسی که بعد از سال 84 از دست داده اند و در سا ل92 با کاندیدای قرضی توانستند بازیابی کنند را ماندگار سازند، قطعا از هر نوع کوششی حتی متوسل شدن به یک کاندیدای غیر اصلاح طلب فروگذاری نمی کنند. مطرح شدن نام هایی چون «علی اردشیر لاریجانی» از سوی کارگزاران موید همین موضوع است. اخیرا «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه کشورمان مطرح کرده که تمایل دارد در دولت آینده در همین پست باقی بماند. مسائل در جریان اصلاحات نشان دهنده گرایش شدید این جریان به سناریو کاندیدای اجاره ای است. اصلاح طلبان در سال های قبل با ساختار شکنی و ایدئولوژی رادیکال فضای سیاسی کشور را بهم می ریختند اما دیگر جامعه پذیرای اینچنین خوراک شوری نیست و قطعا به دنبال آرامش برای رسیدن به ثبات اقتصادی و اجتماعی برای رسیدن به پیشرفت و پشت سر گذاشتن مشکلات است. این نشان آن دارد که ایدئولوژی اصلاحات دیگر طرفداری ندارد و این جریان سیاسی همه سکه های شانس خود را از دست داده است.
منبع: جهان نیوز
منبع: آخرین نیوز
کلیدواژه: کاندیدای اجاره ای جریان سیاسی جریان اصلاحات اصلاح طلبان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا کشوری مثل مصر سریال «حشاشین» را ساخت؟
نشست نقد و بررسی سریال حشاسین با حضور حجتالاسلام مهدی فرمانیان استاد تمام دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، حجتالاسلام سید علی بطحایی مدیر کل پژوهش دانشگاه ادیان و مذاهب، فرقهشناس و پژوهشگر جریانهای اسلامی و مهدی علمی دانشور استادیار ادیان شرق دانشکده ادیان و مذاهب برگزار شد.
بطحایی بحث خود را با موضوع جریانهای فکری مصر آغاز کرد و گفت: سریال حشاشین نسل جدید را درگیر کرده است. نسل جدید بر خلاف ممانعتها این سریال را دیدند. نظر کلی بنده از سریال همان ضرب المثل معروف است که گفت «بعضیها کج گفتند، اما رج گفتند.» کج گفتنش با آقای دکتر فرمانیان و دانشور است و رج گفتنش با من. رج گفته یعنی برنامه و هدف دارد و کار او روی حساب است. روی جریانهای فکری، این سریال را ارائه داده است. این سریال را در قد و قواره سریال تاریخی نبینیم بلکه این فیلم، یک نبرد جریانی است که صحنۀ آیندۀ جهان اسلام را تشکیل میدهد. نبرد جریانهای فکری در این اتفاق رخ میدهد. به چه معنا؟ جریان شناسی جهان اسلام حوزه مغفولی است. آینده پژوهیِ آن، مغفولتر است و از همه مغفول تر، نبرد بین جریانهاست که صحنه آینده جهان اسلام را شکل میدهد. در مصر و تونس و مغرب و ترکیه همین گونه است. تلاقی جریانها صحنه آینده جهان اسلام را میسنجد.
وی افزود: اسلام سنتی خیلی در تلاقی با جریانات وارد نمیشود و حاشیه امنی برای خود دارد. روشنفکری هم بدنهی مردمی ندارد و حضور اجتماعی هم نمیتواند داشته باشد؛ منتها سه جریانِ اسلام سلفی با قرائت جامعی که دارد و نیز اسلام سیاسی و اسلام سکولار صحنهی آینده جهان اسلام را میسازند که باید در حوزه آیندهپژوهی به آن توجه کنیم تا به مشکلی برنخوریم.
سریال حشاشین به نزاریان شام ارتباط داردبطحایی گفت: باید به نکتهای توجه شود؛ اگر توجه نکنیم، بقیه تحلیلها فایده نخواهد داشت. چون بعضی میگفتند این سریال آمده تا ولایت فقیه یا مهدویت را بزند، اما سرحلقه این سریال این است که چرا مصر این دغدغه را داشت؟ چون نزاریان ارتباطی به مصر ندارد. نزار پس از اینکه از خلیفه نهم عزل میشود، مدت کوتاهی به اسکندریه مصر میرود و مدتی در آنجا میماند. برای اینکه نشان دهد من حکومت دارم، سکهای ضرب میکند که ظاهراً در موزه آقاخان تورنتو نگهداری میشود. مدت کوتاهی حکومت میکند و بعد لشکری میآید و او را میکشند؛ بنابراین این سریال به مصر مربوط نیست به لوئانته یا نزاریان شام ارتباط دارد و عمدۀ آن به ایران مرتبط است. مصر به خاطر مصرف داخلی و مخالفت با اسلام سیاسی و آمادگی جهان اسلام به این سریال پرداخت. بعید هم نیست در آینده به دیگر جریانها و فرقهها بپردازند و ما با اسلام سیاسیهراسی مواجه شویم. پنج قسمت اولش است که به اسلام سیاسی برخورده است.
مصر لیدر جریان فکری جهان اسلام استوی با طرح این سؤال که در مصر چه اتفاقاتی افتاد، گفت: باید موجهای تاریخی مصر را یک مرور کنیم و بعد ببینیم اسلام سنتی و سایر جریانهای فکری چه واکنشی نسبت به این موجها داشتند. از ۲۲۶ سال قبل در ۱۲۱۳ قمری یا ۱۷۹۸ میلادی که ناپلئون حمله میکند و میگویند توپهای ناپلئون مسلمانان را بیدار کرد، تقریباً ۶ موج مصر را فرا گرفت. مصر با بقیه کشورهای عربی تفاوت دارد. کشورهای عربی پول دارند، اما مصر پول ندارد.
بحطایی ادامه داد: کتابی با نام «مصر از زاویهای دیگر» از خانم جمیله کدیور منتشر شده است. سفرنامه ۳۰۰ صفحهای جریانات فکری را در آن بازه زمانی خوب ریشهکاوی کرده است. مصر مهم است. شناخت مصر مهم است. این سرزمین، لیدر جریان فکری جهان اسلام است. از ۲۲۶ سال قبل تا الان جریان اول که تاکنون ادامه دارد، محمدعلی پاشا و طهطاوی بود. کتابی با عنوان «تخلیص الابریز فی تلخیص باریز» نوشته شد. یعنی پاکسازیِ آب را بیاور تا چهره مشعشع پاریس را نشان دهیم. در این کتاب اولین واکنشهایی که اسلام نسبت به مدرنیته و حمله ناپلئون دارد و علت عقب ماندگی اسلام را خوب تحلیل کرده است. اینها نسل اول هستند که با سختافزارهای غرب مواجه میشوند که چرا غرب از جهتهای مختلف جلوتر از ما است. این جریان شکست میخورد.
این پژوهشگر فرقهها گفت: نسل دوم امثال سید جمال است که بیداری اسلامی را مشخص میکند و عبدُه که اسلام انقلابی و بیداری را مطرح میکنند. نسل سوم، با جنگ جهانی اول مواجه میشود که سعد زغلول است. در این دوران بریتانیا جدا میشود.
روح فرهنگیِ حاکم بر مصر را تفکرات سکولار شکل میدهدوی با اشاره به اینکه از کنار نسل چهارم و پنجم سه جریان شکل میگیرد، افزود: یکی پان عربیسم است به سردمداری جمال عبدالناصر. او ناسیولانیست دیکتهای و دیکتاتوری است. دوم، حسن البناء است که در همین دوران، شکلگیری اسرائیل را شاهدیم. پانعربیسم در مصر خودش را خوب نشان میدهد. در کنارش طه حسین است که نباید آن را متعلق به گذشته بدانیم. دقیقترین بستهای که درباره سکولاریزم و لیبرالیسم در مصر ارائه میشود، متعلق به اوست. در کتابهای «فی الأدب الجاهلی»، «فی التاریخ الجاهلی» و «مستقبل الثقافة فی مصر» اندیشه خود را میگوید. تکلیف خودش را مدرنیته مشخص میکند. به جهان اسلام نسخه میدهد که چه قسمتهایی از فرهنگ غرب را بگیریم. وزیر امروزین مصر میگوید روح فرهنگیِ حاکم بر مصر، طه حسین است.
بطحایی گفت: الان در مصر دوئلی بین اسلام سیاسی و اسلام سکولار است. تقریباً اسلام سنتی جمع شده است. تنها یکی از مشاوران احمد الطیب گفته بود سریال حشاشین به فرقهگرایی منتج میشود. اسلام سنتی در مصر اسلام کاملاً کنترل شده است. در هر صورت الأزهر واکنش مطلوبی ندارد. اما میداندار در تمام این صحنهها، خالد منتصر و عکاشه است. اینها افراد تأثیرگذاری هستند. پزشک خالد در خیلی از حوزهها وارد شده و سکولاریزم است. او دو سفر به آلمان و هلند میرود. میگوید واکنشها را نسبت به حشاشین میدانم. با مسلمانان هلند که صحبت کردم، از لحاظ لهجه انتقاد کردند،، اما از نظر جریانی میگویند، به نظر ما بهترین فیلمی است که توانسته اسلام سیاسی و تکفیریها را منکوب کند.
وی با تصریح بر اینکه خوراک این فیلم کاملاً جریانشناسانه است و تاریخی نبینیم، در بیان راهکار گفت:، اما چکار کنیم؟ به ذهنم میآید اسلام سنتی و مراجع تقلید باید سکوت کنند، همچنان که خود اسماعیلیها سکوت کردند. صحبت درباره نزاریان باید متولی داشته باشد. ایران جزو تاریخش است، اما درباره حشاشین که مقداری مسئله دارد، نمیتواند صحبت کند. باید امثال آقاخان صحبت کنند. ما انتظار داریم وارد صحنه شود. البته آقای داریوش محمدپور از مؤسسه اسماعیلیه واکنشی داشت.
منبع: تسنیم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی