Web Analytics Made Easy - Statcounter

نویسنده و پژوهشگر تاریخ با اشاره به برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، گفت: مستند‌ها می‌توانند در درازمدت و در سال‌های آینده مثل سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید برای نسل بعد باشند.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نویسنده و پژوهشگر تاریخ با اشاره به برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، گفت: مستند‌ها می‌توانند در درازمدت و در سال‌های آینده مثل سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید برای نسل بعد باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش ایرنا، غلامعلی رجایی درباره برپایی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» و اهمیت سینمای مستند ایران، اظهارداشت: فیلم مستند ارزش تاریخی دارد؛ یعنی یک تاریخ مصور است. اگر در کار‌های داستانی، سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی کوتاه و بلند خیال‌پردازی می‌شود، فیلم مستند اثری بر مبنای واقعیت است و می‌تواند ماندگاری و مانایی بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فیلم مستند به دلیل حفظ درون مایه واقعیت ارزشمند است، گفت: مستند‌ها می‌توانند در درازمدت و در سده‌های بعدی چیزی مثل سنگ‌نگاره‌های تخت جمشید برای امروز ما، باشند.

رجایی تصریح کرد: وقتی مستندساز با کسی صحبت می‌کند که مشاهده، کنش و کردار خود را در واقعه‌ای تاریخی توصیف می‌کند، ثبت تاریخی انجام می‌شود که اتفاقی بسیار ارزشمند است.

این استاد تاریخ دانشگاه یادآور شد: گاهی تک فریم‌های فیلم مستند می‌توانند ارزش تاریخی بسیار بالایی داشته باشند، مانند جمله‌ای که امام خمینی (ره) هنگام ورود به ایران در هواپیما گفتند. در پاسخ به سوال خبرنگاری که از ایشان درباره احساس‌شان از بازگشت به کشور پرسیدند ایشان فرموند «هیچ». البته که این فیلم قبل و بعدی هم داشت و فقط همان تکه منتشر شد و صحبت درباره معنایش فرصت دیگری می‌طلبد، اما همان فیلم کوتاه ماندگار شد.

رجایی با اشاره به جایگاه جشنواره «سینماحقیقت» در این زمینه گفت: کار جشنواره از جهت اینکه به تولیدات مستند در کشور می‌پردازد و کاری می‌کند که این فیلم‌ها بیشتر دیده شوند و برگزیدگانی را از میان مستندسازان تشویق می‌کند، بسیار مهم و ارزنده است.

وی ادامه داد:، اما اینکه این رویداد با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره چهاردهم خود است، نشان می‌دهد راه درازی در پیش داریم.‌ای کاش پس از انقلاب یا دست‌کم از همان سال پایان جنگ تحمیلی جشنواره «سینماحقیقت» برای فیلم‌های مستند راه‌اندازی می‌شد و حالا که تنها ۱۴ سال از ایجاد چنین جشنواره‌ای می‌گذرد باید بدانیم راه نرفته طولانی در پیش داریم.

این پژوهشگر و فعال سیاسی و فرهنگی با اشاره به اینکه ضرورت دارد مستند‌های مهم جشنواره به سهم و اندازه خود ترجمه و در اختیار جهان قرار بگیرد، گفت: از سویی باید امکانی فراهم شود تا این مستند‌ها در کشور‌هایی که زبان فارسی را می‌فهمند نمایش داده شده و همچنین به زبان‌های انگلیسی، عربی و آذری ترجمه شوند تا ماندگاری و نفوذشان بیشتر شود.

رجایی خاطرنشان کرد: هرچه این فیلم‌ها توسعه و گسترش بیشتری پیدا کرده و در پخش قابلیت انتقال به مخاطبان متنوع‌تری را داشته باشد، هم زحمت دست‌اندرکاران تولید این مستند‌ها ارج گذاشته می‌شود و هم می‌توانیم شاهد تاثیرگذاری درون مایه و حقیقت این مستند‌ها در جهان و جان مخاطب باشیم.

‌مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه ۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غلامعلی رجایی جشنواره سینماحقیقت فیلم های سینمایی جشنواره بین المللی فیلم مستند مستند ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۳۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند

تعداد بازدید : 2 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

مستند پرتره «ابوجهاد، پدر جهاد» چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می‌رود. 

احمد جبرئیل دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین، هم‌پیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلاف‌های فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بود.

او از نظر رژیم صهیونیستی یکی از سرسخت‌ترین دشمنان این رژیم به شمار می‌آمد و به همین دلیل نیز بار‌ها برای ربودن و ترور او تلاش شده است.

مستند «ابو جهاد، پدر جهاد» به همت گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تهیه شده است.

دیگر خبرها

  • کانون «نگاره و سینما» در دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • کانون «نگاره و سینمای» دانشگاه آزاد بروجرد گشایش یافت
  • ببینید | «ابو جهاد» به روایت مستند
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها تصویب شد
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • «دریای پارس» یادگاری برای ایران به بهانه روز خلیج فارس
  • پاکسازی گلسنگ‌ها از چهره تخت جمشید + فیلم