Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس داده های مرکز آمار ایران فاصله درآمدی دهک اول و دهم درآمدی در سال گذشته معادل ۱۰۶ میلیون تومان در سال است. یعنی درآمد ۱۰ درصد از خانوارهایی که بیشترین درآمد را در اختیار دارند، به طور متوسط سالی ۱۰۶ میلیون تومان بیشتر از خانوارهایی که کمترین درآمد را کسب می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عدد برای بازه ماهانه در حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. طبعا چنین اختلاف درآمدی، می تواند بسیاری از نابرابری ها را توضیح دهد. خانواری که نزدیک به ۹ میلیون تومان در ماه درآمد بیشتری از خانوار دیگر دارد، سطح رفاه و مخارجش هم متفاوت است.

نکته جالب اینجاست که در دهک های بالاتر درآمدی، درصد حقوق بگیری نیز بیشتر است. مثلا در دهک اول، تقریبا ۲۵ درصد از درآمد خانوار از راه حقوق بگیری بدست می آید. در حالیکه این عدد برای دهک هشتم، ۳۴.۵ درصد است. در دهک دهم نیز بیش از ۳۲ درصد درآمد از راه حقوق بگیری وارد خانوارها شده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که درآمد حقوق بگیری در دهک اول معادل ۴۰۳ هزار تومان در ماه است و در دهک دهم، ۳ میلیون و ۳۳۵ هزار تومان؛ یعنی ۸ برابر دهک اول.

در کدام دهک قرار دارید؟

اما برای اینکه بدانید در کدام دهک درآمدی قرار دارید، جدول زیر راهنما است. البته داده ها برای سال گذشته است، اما می توان با تقریب گفت که دهک شما نیز نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نیافته است. البته افراد حقوق بگیر در سال جاری حتما با افزایش حقوق همراه شدند. اما اگر دچار افزایش درآمد قابل ملاحظه ای نشدید، دهک شما نیز جابجا نشده است. کافی است درآمد خود در سال گذشته را محاسبه کنید. 

اگر درآمد ماهانه شما ۳ تا ۴ میلیون تومان بوده، احتمالا در دهک های میانی جامعه قرار دارید. اگر خانوار شما بیش از ۵ میلیون تومان در ماه درآمد دارد، احتمالا در دهک هفتم و هشتم قرار می گیرید. اما برای اینکه جزو ۱۰ درصد بالایی جامعه باشید، باید اعضای خانوار بیش از ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشند.

از آن سمت، اگر درآمد خانوار شما زیر ۳ میلیون تومان در ماه است، احتمالا جزو ۳۰ درصد پایین جامعه از این حیث قرار می گیرید. اگر هم میزان درآمد به ۲ میلیون تومان در ماه نمی رسد، تنها ۲۰ درصد پایین جامعه با شما در این سطح درآمدی شریک هستند. با اینحال تا زمانیکه درآمد خانوار شما از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در ماه بیشتر بوده، در دهک اول قرار نمی گیرید.  

کد خبر 570418 برچسب‌ها پول درآمد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: پول درآمد میلیون تومان در ماه حقوق بگیری هزار تومان سال گذشته دهک اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۸۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاق عجیب در والیبال ایران؛ بازنده‌ای که هیچ وقت سقوط نمی‌کند

در فصل گذشته لیگ برتر والیبال، تیم سایپا یکی از تیم‌هایی بود که باید به دسته پایین‌تر سقوط می‌کرد. این تیم که در دور گروهی در انتهای جدول قرار گرفته بود در مرحله پلی‌اوت با شکست مقابل مس رفسنجان عملا باید راهی لیگ دسته اول می‌شد، اما با خرید امتیاز تیم لیگ برتری هورسان فصل آینده هم در لیگ برتر باقی خواهد ماند.

هورسان در فصل گذشته با مشکلات مالی زیادی روبرو بود، اما آرش صادقیانی هر طور بود این تیم را در لیگ برتر حفظ کرد و با توجه به انتقال امتیاز این تیم به سایپا از فصل آینده تیمی به نام هورسان در لیگ برتر حضور نخواهد داشت.

اتفاق عجیب اینکه سایپایی‌ها دو فصل پیش هم به همین شکل لیگ برتری ماندند. آنها در آن زمان امتیاز تیم سپاهان را خریدند تا فصل گذشته هم در لیگ برتر باشند. با این شرایط آنها هر سال بار هر نتیجه‌ای خودشان را لیگ برتری قلمداد می‌کنند؛ چرا که دیگر خبری از سقوط به دسته اول نیست.

در چنین شرایطی ذات مسابقات لیگ که برد و باخت است زیر سوال می‌رود و هر تیمی که بتواند امتیاز یک تیم دیگر را بخرد حتی در صورت شکست در همه بازی‌هایش باز هم لیگ برتری می‌ماند. فدراسیون والیبال باید برای این مسئله راه‌حلی بیندیشد. اینکه امتیاز تیم‌ها دارای ارزش مالی شده اتفاق بدی نیست، اما باید تدبیری اندیشیده شود تا تیم‌هایی که سقوط می‌کنند نتوانند با خرید امتیاز، لیگ برتری بمانند.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی توپ و تور

دیگر خبرها

  • هزینه‌ها کلانی که هوش مصنوعی روی دست مایکروسافت می‌گذارد
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳
  • کاربران دیوار چطور به حفظ زمین کمک کردند؟
  • سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی
  • قزوین قعرنشین جدول تامین بارش استان‌ها
  • شروع سال جدید با کاهش نرخ تورم در استان آذربایجان شرقی
  • جامعه و دولت به درآمدی که مردم ایجاد می‌کنند وابسته است
  • «اشتغال تخصصی و گردش مالی» نوع تقسیم‌بندی دانش‌بنیان‌ها و حمایت‌ها را مشخص می‌کند/ سازوکار‌های حمایتی متناسب‌تر شدند + فیلم
  • اتفاق عجیب در والیبال ایران؛ بازنده‌ای که هیچ وقت سقوط نمی‌کند