Web Analytics Made Easy - Statcounter

روشن شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تقویت احتمال بازگشت آمریکا به برجام، کاهش تحریم‌ها و مذاکره، گویا چون کاتالیزوری رقابت‌های انتخاباتی را در میان برخی تشکل‌های سیاسی داخلی دامن زده است. از فردای مشخص شدن تکلیف مستاجر بعدی کاخ سفید، فضای سیاسی در کشورمان چنان رقابت و التهابی را آن هم در سطح کلان تجربه کرد که گویی در هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری خودمان قرار داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل آنچه مخالفان «ذوق زدگی از پیروزی بایدن» و «اشتیاق مذاکره» می‌خوانند، موجی از هجمه و انتقاد به سوی دولت روانه کردند؛ سیلی که همچنان روان و به رغم توصیه و هشدار دلسوزان نظام، سونامی‌وار درجریان است.

 این تنش با ترور شهید فخری‌زاده و تصویب طرح اخیر مجلس شدت و حدت بیشتری گرفت. مخالفان به همین بهانه عملکرد دولت در حوزه هسته‌ای و امنیتی  را هم به شدت زیر سوال بردند. اشتیاق مخالفان به هجمه و اتهام‌زنی بی سند به دولت تا حدی است که فقط در چند روز گذشته مرزهای اخلاق بارها و بارها ازسوی مخالفان درنوردیده شده است، تا جایی که رئیس‌جمهوری درجلسه اخیر هیات دولت در ۱۲ آذرماه نسبت به این مهم تذکر داد و گفت: نباید بخاطر رقابت های سیاسی و انتخاباتی، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم . باید واقعیت ها را با آمار و ارقام به مردم بگوییم.

لزوم مستندسازی نقدها و دفاعیات از دولت

اظهارات رئیس‌جمهوری ناظر بر فراوانی نقدهای بی‌سندی است که این روزها در رسانه‌های مخالف دولت و از سوی جناح رقیب مطرح می‌شود؛ نقدهای اغلب اقتصادی که به جای ارایه شواهد و مدارک برای اثبات خود، بیشتر به کلی‌گویی و اتهام‌زنی، آن هم بعضا با ادبیاتی نامتعارف می‌پردازد. این در حالی است که رئیس‌جمهوری و مردان اقتصادی او درتبیین عملکرد دولت، از آمارها و ارقام رسمی بهره می‌گیرند و چه منطقی قوی‌تر از ارائه شواهد عینی؟

رئیس‌جمهوری درجلسه اخیر هیات دولت موفقیت‌های این دولت را در حالی برشمرد که به گفته او در بهترین شرایط صادرات نفتی در سال ۹۶، درآمد این دولت به اندازه بدترین سال درآمد نفتی دولت قبل بوده است. رئیس جمهوری با بیان اینکه از سال ۹۷ که فشار شدید و جنگ اقتصادی علیه ایران آغاز شد، نگذاشتیم کشور دچار تکانه شدید شود، گفت: در تحریم سال های ۹۱ و ۹۲ دیدیم که مردم چگونه برای کالای اساسی صف می بستند، اما در سال ۹۷ برغم تحریم های شدیدتر، کالای اساسی به وفور در اختیار مردم بود.

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری هم در هفتاد و پنجمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تلاش کرد با مقایسه‌ای کوتاه، وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد دولت در حوزه اقتصاد را برای مردم تبیین کند.

به گفته معاون اول، برای مقایسه می توان به دو سال و نیم پایانی دولت آقای احمدی نژاد و دو سال و نیم ابتدایی دولت تدبیر و امید پرداخت که در این دو برهه کشور با تحریم های بین المللی مواجه بود. البته دولت قبل در آن مقطع بیش از دو میلیون بشکه نفت صادر می کرد که از محل آن ۲۱۰ میلیارد دلار درآمد در اختیار داشت اما درآمد دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم ابتدایی آغاز بکار خود تنها ۱۲۰ میلیارد دلار بود.

جهانگیری افزود: در دو سال و نیم پایانی دولت گذشته میزان اشتغال خالص کشور روند کاهنده داشت و تقریباً صفر بود در حالی که در مقایسه با دو سال و نیم ابتدایی آغاز به کار دولت تدبیر و امید سالانه ۵۰۰ هزار شغل ایجاد شد و همچنین نرخ تورم در دولت گذشته رو به بالا بود و به ۳۶ درصد رسید در حالی که تورم در دولت آقای روحانی روند کاهنده داشت و به ۱۱.۲ کاهش یافت.

به گفته جهانگیری، این دستاوردها در شرایطی اتفاق افتاد که فقط مدیریت دولت جابه جا شد. کسانی که می گویند مدیران دولت دچار ضعف هستند خوب است این دو مقطع زمانی که شرایط کشور از لحاظ تحریم های بین المللی یکسان بوده است را مقایسه کنند و ببینند چه اتفاقاتی در بخش های مختلف اقتصادی کشور رخ داد.

مخالفان در حالی دولت را مسئول مطلق وضعیت اقتصادی کشور معرفی می‌کنند که تاثیر تحریم‌ها و شیوع کرونا بر اقتصاد کشور را نادیده گرفته یا انکار می‌کنند.

این در حالی است که به گفته رئیس جمهوری، در سال ۹۸ برغم همه فشارها و مشکلات اقتصادی، کنترل تورم و افزایش رشد اقتصادی را در دستور کار داشتیم و تلاش ها منجر شد که در ابتدای سال ۹۹ رشد اقتصادی ما مثبت شود اما در این سال همه دنیا با یک مشکل بی سابقه به نام ویروس کرونا مواج شد و همه کشورهای جهان از جمله ایران با مشکل اقتصادی مواجه شدند.

با این حال، دولت در سال‌های گذشته برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و طی یکسال گذشته برای کاهش آثار نامطلوب رکود ناشی ازکرونا بر معیشت و کسب و کارهای مردم تمام تلاش خود را به کار بست. چندی پیش «محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس مجلس از بخشی از واقعیت‌های اقتصادی کشور پرده برداشت.

به نوشته نوبخت، اداره دخل و خرج کشور با تقلیل درآمدهای ارزی از صد و چند میلیارد دلار به چند میلیارد دلار که فقط در ۷ ماهه اول سال جاری بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان خزانه با عدم تحقق درآمدها مواجه بود، از یک سو و پرداخت به‌موقع همه یارانه‌ها، حقوق‌ها، اجرای امتیازات ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری کارمندان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و تأمین اجتماعی که کمترین خدمت به آن بزرگواران است؛ در کنار پرداخت بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی که آثار آن در افتتاح‌های پایان هرهفته قابل مشاهده است، ضمن ۳۶ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی از سوی دیگر، جز با اتکال به خدا و تدبیر دولت قابل انجام نیست و این به بدخواهان ملت پیام و نشان می‌دهد که در سومین سال تحریم، هنوز همچنان چرخ توسعه جمهوری اسلامی ایران در گردش است.

رقابت‌های زودهنگام انتخاباتی در فضای بهبود شرایط بین‌المللی

این استدلال‌های آماری، به جای پاسخ مستند از سوی مخالفان، با تکرار ادعاها و اتهام‌زنی‌های پیشین پاسخ داده می‌شود. ازدید ناظران، چنین رفتاری از رقابت‌های زودهنگام و نه چندان زیرپوستی انتخاباتی جناح‌های سیاسی رقیب ناشی می‌شود؛ رقابت‌های ناسالم و بعضا غیراخلاقی که در طرح‌ریزی برای پیروزی انتخاباتی خود بیش ازپیش روی رفتارها و شعارهای پوپولیستی حساب کرده‌اند، تا ارائه راه حل و برنامه‌های عملیاتی برای عبور از چالش‌های کشور.

مردمی که سه سال تحریم سخت و فشار اقتصادی را با تعهد به نظام و پایداری پشت سر گذاشته‌اند انتظار دارند امروز که روزنه‌هایی از امید برای بهبود شرایط بین‌المللی با شکست ترامپ فراهم شده است، همه جریان‌های سیاسی و ارکان نظام برای بهره‌گیری از فرصت‌های ایجاد شده برای تامین منافع ملی دست به دست هم بدهند و فرصت ایجاد شده را فدای رقابت سیاسی و انتخاباتی سلبی و مخربی که حاصلی جز فرصت‌سوزی و منفعت‌کشی ندارد، نکنند.

رعایت جانب اخلاق و انصاف، نکته‌ای است که می‌تواند هرگونه نقد و انتقادی را از عنصر رقابت‌جویی جناحی تهی و از تقلیل مسائل ملی به موضوع دعوای سیاسی دورکند.

برچسب‌ها تحریم نفتی جو بایدن حسن روحانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تحریم نفتی جو بایدن حسن روحانی تحریم نفتی جو بایدن حسن روحانی اخبار کنکور میلیارد دلار اقتصادی کشور دو سال و نیم رئیس جمهوری بین المللی تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۹۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد