دیکتاتوری پلتفرم ها و ارزش های مسلط جهانی
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۱۹۷۴۳
امروزه مداخلات یکسویه پلتفرم های بزرگ اینترنتی در جهان، زنگ خطر را برای مفاهیم پایهای مثل آزادی بیان و دموکراسی به صدا درآورده است. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ در سالیان اخیر، با تغییرات مفهومی ایجاد شده در مقوله تنظیم گری دولتی، حرکت به سمت ظهور نهادهای هم یا خودتنظیم گر بارها مورد گفتوگو قرار گرفته بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر، ظهور و بروز غولهای جهانی با مخاطبان میلیاردها نفری در عرصه ارتباطات و رسانه که همراه با انباشت سرمایه مادی و معنوی و دانش در این شرکت ها بود، عملا واگذاری بخشی از اختیارات حاکمیتی به این بازیگران را گریزناپذیر میکند. اما به تازگی در یک تغییر بنیادین، شاهدیم برخلاف اصراری که ابتدا دولت ها داشتند و در مقابل با استنکاف بازیگران بزرگ بازار صنعت دیجیتال از پذیرش مسئولیت محتوایی مواجه میشدند، حضور تمامقد این پلتفرم ها در جایگاه حاکمان محتوایی، موجب قرار گرفتن این رسانه ها در نقش «دروازه بانان اینترنت» برای بخش بزرگی از جامعه شده است و مفهوم «تنظیم گری شرکتی» را بهوجود آورده است.
امروزه به روشنی مداخلات یکسویه پلتفرم های بزرگ اینترنتی در جهان، زنگ خطر را برای مفاهیم پایهای که روی آنها تأکید میشد مثل آزادی بیان، بیطرفی سیاسی، ارزشهای بومی، تنوع و عدالت رسانهای و نهایتا مردمسالاری و دموکراسی به صدا درآورده است. یک مثال روشن از این مسئله، نقش مناقشه برانگیز فیسبوک در انتخابات 2016 آمریکا و ادامه آن در مداخلات انتخاباتی جاری در آمریکاست.
اقدام هماهنگ اینستاگرام، فیسبوک و توییتر در حذف و تحدید صفحات کاربری در ماجرای شهادت سردار سلیمانی با استناد به «قواعد شرکتی» این موضوع را در خاطره عمومی ملت ما ثبت و ضبط کرد. نهایتا اقدام اخیر تیکتاک و فیسبوک در اعلام مقابله با حساب های کاربری که مفاهیم به زعم آنها یهودستیزانه منتشر میکنند و در مقابل ورود جانبدارانه به جنجال اسلام ستیزی دولتی فرانسه، همگی نمونه هایی از اعمال یکجانبه قواعدی است که گاه حتی از طرف خود پلتفرم ها هم رسما اعلام نمیشود، ولی به طور جدی اعمال میشود.
بهرغم محاسنی که از افزایش مسئولیت پذیری پلتفرم ها استنباط میشد، آنچه در عمل موجب هراس از توسعه و عادی سازی اعمال مفهوم تنظیم گری شرکتی در جهان شده است، بیشتر به نحوه اعمال و تبعات آن برمیگردد. عدم پاسخگویی به حاکمیتهای سیاسی (به استثنای ایالات متحده)، در کنار پیچیدگیهای تکنیکی که به امکانناپذیری نظارت حاکمیتی بر اعمال «تنظیم گری الگوریتمی» منجر شده است، به نوعی نقض حاکمیت ملی تعبیر شده است. همچنین دسترسی نامحدود شرکتها به اطلاعات شخصی و ابرداده های کاربران، نقض آشکار و انقضای عملی «حریم خصوصی» شهروندان را به دنبال داشته است. همه اینها در کنار آشکار شدن زنجیرهای از سوءاستفادههای علنی در حوزههای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و ایدئولوژیک از این موقعیت انحصاری سبب سلب اعتماد عمومی از خواست و صلاحیت این قدرتهای نوپدید فراملی در اعمال حکمرانی مسؤولانه آنها شده است.
با وجود همه کژکارکردهای ذکر شده شاهدیم هیچ تضمین قابلاتکایی برای جلوگیری از تکرار این موارد وجود ندارد و در هر موقعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی میتوانیم انتظار تکرار موارد مشابه را داشته باشیم. به همین جهت این مفهوم به محوریترین دغدغههای بخش بزرگی از فعالان اجتماعی و رسانهای و نهادهای حاکمیتی بهویژه تنظیم گران ارتباطات و رسانه مبدل شده است.
مهرماه امسال فرصت شد تا در اجلاس انجمن بین المللی تنظیم گران IRF2020 شرکت کنم. این اجلاس به دلیل همهگیری ویروس کرونا، کاملا تحت تاثیر اتفاقات دوران پساکرونا و رشد مصرف و تسلط بیش از پیش پلتفرم های جهانی بر عرصه ارتباطات و رسانه بود. اغلب گفتوگوها نشان از دغدغهای مشترک در رابطه با چگونگی پاسخگو کردن، نظارت عملی و الزام بازیگران بزرگ حوزه ارتباطات به رعایت منافع عمومی و ارزش های جوامع مختلف و حریم خصوصی کاربران داشت.
ناگفته پیداست همچون سایر اجلاسهای جهانی مرتبط در سالهای اخیر، تفاوتی ماهوی در نوع مواجهه آمریکا با سایر کشورها وجود داشت. چنانکه مدیر نهاد تنظیم گر آمریکا -FCC- بدون در نظر گرفتن دغدغه بیشتر شرکت کنندگان، از لزوم اعتماد و واگذاری مسؤولیت به خود پلتفرم ها و اکتفا به تنظیم گری حداقلی و مسئولیت اجتماعی شرکتی سخن میگفت.
در مقابل، اغلب شرکتکنندگان از وضعیتی خبر میدادند که عملا حاکمیت ملی، هویت و فرهنگ بومی و امنیت و حریم شهروندانشان به شدت در معرض خدشه و تجاوز قرار گرفته است و لزوم مداخلات جدی حاکمیتی را خواستار میشدند. عبارتهایی چون «تجاوز الگوریتمی» در مورد «شهروندان بیدفاع» از جمله تعابیر مورد استفاده رگولاتورهای مختلف بود که نشان از عمق استیصال آنها در این حوزه در برابر پلتفرم های آمریکایی داشت البته این نوع مواجهه قطبی «آمریکا در مقابل همه» که در دوران دولت ترامپ تشدید شده است را در اجلاس های تنظیم گران جهانی در سالهای اخیر به طور متواتر شاهد بودهایم.
در جمعبندی باید اشاره کرد هرچند در این نوشتار، قصد و فرصت ورود به جزئیات مباحث مطرح شده در اجلاس نیست و علاقمندان میتوانند به گزارش موسع تهیه شده توسط ساترا از اجلاس اخیر مراجعه کنند، اما به ذکر همین نکته اکتفا میکنم که بهرغم تفاوتهای قابلتوجه در نحوه حضور و سهم بازار پلتفرم های جهانی در کشورمان، دغدغههای مطرح شده در اجلاس 2020IRF، به طور جدی لزوم اتخاذ تدابیر و راهبردی ملی توسط ساترا -به عنوان تنظیم گر پلتفرم های صوت و تصویر- در همگرایی با سایر نهادهای مرتبط و مسئول را ضروری مینمایاند.
نقش فعال در پیمان های منطقه ای و جهانی، فعالسازی اتحادیه رگولاتورهای اسلامی، توسعه همکاریها به سمت شرق، قاعدهمندی فعالیت پلتفرم های جهانی در کشور و حمایت عملی از توسعه، جایگزینی و بینالمللیسازی پلتفرمهای بومی از جمله اصول راهبرد تنظیم گری همگرای ملی خواهد بود.
محمد صادق امامیان
بیشتر بخوانید:
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حملات سایبری؛ سومین عامل تهدید جامعه جهانی در آیندهفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اولویت نخست نظارت و پالایش فضای مجازی در مالزی چیست؟توسعه دانش سایبری؛ راهبردی برای قوی شدن در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|راهبرد دولت آلمان برای تنظیمگری شبکه های اجتماعی خارجی چیست؟سناریوهای حکمرانی فضای مجازی در هندوستان چیست؟سیاست های حاکمیتی استرالیا در فضای مجازی چیست؟الزام رسانههای صوت و تصویر به اجرای مقررات حفاظت از کودکان در فضای مجازیضرورت حکمرانی فضای مجازی در بخش سرگرمی و بازی های دیجیتالانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: اینترنت فضای مجازی اینترنت فضای مجازی فضای مجازی تنظیم گری پلتفرم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۱۹۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش فیلم، بازی و موسیقی روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
هرچند برخی منفعلانه در مقابل امواج رسانهای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن میدانند و دچار ناامیدی و یأس شده اند، اما با قدرت بالای جهاد تبیین، میتوان از توان اثرگذاری دشمن در فرهنگ عفاف و حجاب خارج شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عفاف و حجاب، به عنوان دو ارزش مهم شرعی و قانونی در جامعه بشری، اصلهای جداییناپذیرند که بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست میدهند. عفاف که فرهنگی متعالی است، به افراد جامعه، چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش میدهد و در حقیقت هدفش کمک به رسیدن انسانها به کمال مطلوب آفرینش است و در این میان بخش مهمی از این دغدغه را فرهنگ ناب و متعالی حجاب که از نمادهای بارز عفاف است، تحقق میبخشد.
حجتالاسلام علی اصغر ولایتی زنجانی، دبیرکل مجمع کانونهای فرهنگی کشور، طی یادداشتی به ضرورت مهندسی فرهنگی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب پرداخته است.
دو ارزش مهم شرعی و قانونی در جامعه بشری
عفاف و حجاب، از واجباتی است که در قرآن کریم در سه سوره مبارکه از جمله سوره احزاب آیه 59 به پیامبر (ص) نازل شده است و این موضوع همواره در دین اسلام مورد توجه بوده و یکی از نمادهای اصلی هویت همه مسلمانان است.
البته همه ادیان الهی عفاف و حجاب را یک اصل واجب الهی میدانند که رعایت آن، آرامش و امنیت فردی و اجتماعی را رقم میزند، موجب تحکیم بنیانهای خانواده شده و ضمن ایجاد نشاط فردی و اجتماعی، کاهش آسیبهای جدی خانوادگی و اجتماعی را در پی دارد.
بدون تردید عفاف و حجاب، به عنوان دو ارزش مهم شرعی و قانونی در جامعه بشری، اصلهای جداییناپذیرند که بدون یکدیگر معنای حقیقی و اصیل خود را از دست میدهند. عفاف که فرهنگی متعالی است، به افراد جامعه، چگونه بودن و چگونه زیستن را آموزش میدهد و در حقیقت هدفش کمک به رسیدن انسانها به کمال مطلوب آفرینش است و در این میان بخش مهمی از این دغدغه را فرهنگ ناب و متعالی حجاب که از نمادهای بارز عفاف است را تحقق میبخشد.
آیا اوضاع حجاب با اجرای "طرح نور" بهتر شده است؟پیشینه حجاب و پوشش هم به قدمت تاریخ آفرینش انسانهاست و باید به تعبیری گفت پوشش و لباس هر انسانی پرچم کشور وجودی خودش است؛ پرچمی که او بر در خانه وجودش نصب میکند و با آن میگوید که از کدام فرهنگ و تمدن تبعیت میکند و به نوعی شناسنامه ظاهری انسان است.
همان طور که ملتها با تعهد و احترام به پرچم خود، اعتقاد خود را به هویّت ملی خویش ابراز میکنند، هر انسانی که به ارزشها و بینشهایی معتقد و دلبسته است، لباس متناسب با آن ارزشها و بینشها را برای خود برمیگزیند و به سلامت فکری، عاطفی و جنسی جامعه خود نیز میاندیشد.
حجاب یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود
به خوبی میدانیم حجاب و پوشش در ایران و کشورهای اسلامی از بارزترین نشانه فرهنگی و نماد دینی و ملی است که به سرعت تحت تأثیر سایر پدیدههای فرهنگی قرار میگیرد. هر نوع دگرگونی در ساختار فرهنگی و اجتماعی، با تغییر در پوشش مردم نمایان میشود و این موضوع نیاز به باز تعریف اساسی نخبگان دارد.
انقلاب اسلامی از بدو شکلگیری به این موضوع مهم اجتماعی به دلیل اهمیت سلامت جامعه و مردم تأکید کرد و خود مردم هم با آغوش باز استقبال و همراهی کردند و امام خمینی(ره) ضمن تأکید بر رعایت حجاب زنان از فعالیتها و حضور پر رنگ علمی و اجتماعی زنان در عرصههای مورد نیاز جامعه حمایت کردند.
رهبر معظم انقلاب نیز حجاب را ضرورت شرعی میدانند و میفرمایند: حجاب یک ضرورت شریعت است؛ ضرورت شرعی است؛ یعنی هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد؛ این را همه باید بدانند. این که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب هست، لازم است، ضروری است، نه، جای خدشه و شبهه ندارد؛ یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود، منتها آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند، اینها را نباید متّهم کرد به بیدینی و ضدّانقلابی.
زمینههای فرهنگسازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانوادهدوستی
جایگاه زمینهسازی فرهنگی در ترویج حجاب
انقلاب اسلامی به عنوان یک نظام دینی و مردمی ماهیت فرهنگی دارد و فرهنگ دینی ما عنصر اصلی و محوری شعارهای مردم در انقلاب بوده است. هویت دینی و فرهنگی ما به دلیل اینکه عامل اصلی رشد و موفقیت ما بوده است. سالهاست مورد تهدیدها و تهاجمها قرار گرفتهایم و براثر برخی ضعفها و تسامحها نیز با آسیبهایی مواجه هستیم و این قابل انکار نیست و باید کار کرد، گفتگو کرد و مردم را در عمل محرم دانست و با گذشت و اعتماد آنان را از نقشههای بدخواهان آگاه کرد.
البته باید گفت ما با رویشهای شگفتآور در شجره طیبه انقلاب اسلامی و علیرغم تعمیق معرفت دینی، تقویت ارزشهای اسلامی و رشد قدرت نرم فرهنگی و تربیت نسلهای مؤمن، عفیف و غیرتمند در نظام اسلامی همچنان هجمههای پیدا و پنهان فرهنگی هستیم و جنگ عظیم فرهنگی بر علیه مردم ما ادامه دارد و مقصد انقلاب یعنی مکتب اسلام و منشاء ارزشها را هدف گرفته است.
در این میان برخی منفعلانه در مقابل امواج رسانهای و تبلیغاتی غرب، مرزبندی فرهنگی و مقاومت فرهنگی را ناممکن میدانند و دچار ناامیدی و یأس شدند درحالیکه با قدرت بالای جهاد تبیین ،عفاف و حجاب میتوان از توان اثرگذاری دشمن خارج شد.
تمیز اقناعی و تبیین درست فرهنگ عفاف و حجاب
حقاً و انصافاً مردم ایران در تقوا، عفت و ایمان سرآمد ملتهاست و همواره به اصالت و دین داری شهره بوده و هستند. امروز اگر در بحث حجاب مسئله داریم این نشانه بیدینی و بیتقوایی نیست، بلکه نشان از فاصله و شکاف فرهنگی است که هم متولیان فرهنگی و اجتماعی در این موضوع سهم دارند و هم تلاش دشمن که شبانهروز به دنبال ایجاد یأس و نا امیدی و شبههافکنی است.
در این بمباران رسانهای و ضد فرهنگی دشمن، عملکرد ما ضعیف بوده و هست و اصلاح وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه، یک برنامه جامع و چند بعدی مستمر نه مقطعی میخواهد که سطوح مختلف حاکمیت و جامعه و با همکاری همه آحاد جامعه و مسئولین را میطلبد.
امام خمینین (ره) برای زنان ارزش بالایی قائل بودند به طوری که میفرمایند زن مربی انسانهاست و سعادت و شقاوت کشورها به زنان بستگی دارد و در تعبیری دارند که از دامن زن مرد به معراج میرود. مقام معظم رهبری نیز نگاه اسلام به زن را عزتبخش، کرامتبخش، رشدآفرین و استقلالدهنده به شخصیت زن عنوان میکنند.
ما باید برای مسئله فرهنگی حجاب، کار و الگوهای موفق فرهنگی و هنری اساسی طراحی کنیم. قدم نخست در این موضوع کار فرهنگی تمیز و اقناعی و تبیین درست فرهنگ عفاف و حجاب در خانوادهها است که نیاز به آموزش کامل والدین را به صورت مستقیم و غیرمستقیم میخواهد.
قدم بعدی تقویت نقشهای اجتماعی و فرهنگی عموم مردم است که عموم مردم حاکمیت را در عمل همراهی کنند و خواسته آن را خواسته خود بدانند و احساس فاصله زیادی نکنند. این مهم نیز بیشتر از رسالتهای حوزهها، آموزش و پرورش و دانشگاهها و مراکز علمی است که هم تربیت معلم و هم تدوین برنامه جامع میخواهد.
همچنین باید اذعان کرد یکی از اصلیترین ابزارهای دشمنان و مخالفان ایران برای ضربه به مردم و جوانان استفاده از ابزارهای رسانهای و فضای مجازی است و مسئولین رسانه ملی و سینما و نخبگان هنری باید به این موضوع با برنامهریزی اصولی، فرهنگمحور، تبیینگر و جذاب بپردازند.
نقش فیلم، بازیها و موسیقیهای روشنگرانه در ترویج فرهنگ حجاب
باید گفت ساخت فیلم، سریال و تولید بازیها و موسیقیهای روشنگرانه با جذابیتهای بالا برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و نشان دادن ارزش و جایگاه واقعی زن ایرانی مسلمان میتواند بسیار مؤثر باشد.
مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) نیز در دیدار با مدیران صدا و سیما میفرمایند: «زن سرشار از ارزشهای اسلامی و انقلابی است.» لذا سیمای زن مسلمان و انقلابی باید با تکیه بر حجاب، نجابت و عفت نقش اصلی و اساسی او در خانواده و جامعه، تأثیر زن در رشد مرد و جامعه و نیز نقش پر اهمیت او در واقعیتهای گذشته نظیر جنگ تحمیلی در صدا و سیما نشان داده شود.
باید گفت ارتقا و گسترش ارزشهای فرهنگی و دینی در جامعه بیشتر با روشهای فرهنگی، هنری و رسانهای هدفمند، ارزش محور و جذاب امکانپذیر است و دنیای فرهنگ، هنر و رسانه دنیای تصاویر یا تصورات ذهنی است که سمبلها و رویدادها به این تصاویر و تصورات شکل میدهند.
باید گفت بر مبنای شیوه فرهنگی و هنری، وقتی تصویری منفی شکل میگیرد تنها با تقویت تصاویر و رویدادهای سازنده و مثبت و اقناعی میتوان به تدریج فضا را تغییر داد و ارزش موردنظر را تقویت کرد.
همچنین تولید موسیقی و بازیهای رایانهای قوی و پاسخگو و ساخت فیلمهای سینمایی و سریالهای هنری جذاب و روشنگرانه در مقابل محصولات غربی به باورهای مردم در بحث حجاب زنان کمک میکند. البته مسئولین فرهنگی هنری و دلسوزان ایرانی باید از نسل جوان برای تربیت هنرمندان فرهیخته ارزش دوست و مردمی باسواد استفاده کنند و برای آینده سرمایهگذاری کلانی بشود.
ما محتوای لازم برای مردم عزیز و نسل جوان خود و جانهای تشنه حقیقت در جهان داریم اما باید ضمن مقابله با فعالیت توپخانههای شبانهروزی بدخواهان، به تولید آثار هنری قوی و تربیت نسل جدید هنرمندان تلاش مضاعف کنیم. البته باید گفت این مهم هماهنگی همه جانبه مسئولین و اعضای حاکمیت را میطلبد که با پوشش هم و با همکاری و همدلی و با پای کار آوردن نخبگان و دغدغهمندان و صداقت کامل با مردم به این رسالت مهم و حیاتی در عمل و با جان و دل با خرج آبرو و حتی فدای جان مثل زمان دفاع مقدس کمک کنند.
مردم ایران زن و مرد جوان و پیر انسانهای پاک سرشت، شریف، عفیف و مسلمان هستند و میدانند حجاب یک اصل مسلم قرآنی و دینی است، اما نحوه مواجهه با پدیده بیحجابی نیازمند تفکر، تدبیر و کار اساسی است. باید توجه کنیم ما مطیع و عاشق رهبری هستیم که فرمودند این عزیزان فرزندان خودمان هستند و پیرو مکتب سرداری هستیم که دختر کم حجاب را فرزند خود میدانست.
باید بدانیم آنچه مسلم است حضور و کنشگری در میدان جنگ نرم، ملزومات، مهارت و تدبیر خاص خود را میطلبد وگرنه دشمن زبون همواره منتظر اقدامات هیجانی، ناپخته و بی هدف است و جوانان ما با تفکر و مطالعه هرگز آراستگی اصیل و فرهنگ ایرانی خود فراموش نخواهد کرد.
مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به رسانه اشاره کردهاند میفرمایند ابزارهای رسانهای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتی نونهالان با بهرهگیری از این ابزارها را به چشم خود میبینیم. انشاءالله که با برنامهریزیهای همه جانبه کوتاهمدت، میانمدت و بلند مدت با استفاده از تجربیات و همراهی مردمی و سلایق مختلف جامعه و مدیریت نخبگان متخصص و متعهد در این مسئله به موفقیتهای چشمگیریی برسیم.
در این زمینه نیازمند مشارکت دستگاهها و سازمانهای فرهنگی با کشورهای دوست و متعهد به فرهنگ در تولید آثار هنری در فیلم و سریال هستیم تا تبادل فرهنگی صورت بگیرد و باید در عرصههای هنری و فرهنگی نیز با کشورها و ملتهای دوست و همسو به مقابله با تهاجم فرهنگی و امپراتوری رسانهای ضد خانواده و ارزشها برویم.
انتهای پیام/