Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@09:50:33 GMT

ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۱۱۲۸

ترانزیت در مرز دوغارون خراسان رضوی رونق گرفت

حمید محمدی فاز روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی ۶ ماه نخست امسال شرایطی همچون بسته شدن مرز جنوبی افغانستان و مرزهای زمینی ترکمنستان با ایران و همزمانی این رویدادها با رونق کریدورهای جدید تجارت بین‌المللی از مسیر ایران موجب شد ترانزیت کالا از این پایانه مرزی ۱۶ درصد افزایش یابد.

وی ادامه داد: اکنون که مشکلات در مرزهای جنوبی افغانستان تاحدی رفع شده ترانزیت از این مرز طی هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: طی هشت ماه امسال ۱۶ هزار و ۹۲۹ دستگاه ناوگان ترانزیتی از پایانه مرزی دوغارون عبور کرده‌اند.

وی افزود: افزایش ترانزیت با بازگشایی ۲ مرز زمینی خراسان رضوی با کشور ترکمنستان ادامه داشته است، مرز زمینی سرخس از ۱۷ شهریور و مرز زمینی لطف آباد از ۱۱ آذر ماه بازگشایی شد اما به دلیل شرایط سختی که ترکمنستان وضع کرده است این مسیرها مورد استقبال تجار، رانندگان و شرکتهای حمل و نقل بین المللی قرار نگرفته است.

محمدی فاز ادامه داد: پس از گذشت سه ماه از بازگشایی پایانه مرزی سرخس، روزانه به طور میانگین ۴۰ دستگاه کامیون از این گذرگاه عبور کرده که تایید کننده عدم استقبال فعالان عرصه حمل و نقل می‌باشد و تاکنون هیچ درخواستی نیز برای عبور ناوگان باری از مرز تازه افتتاح شده لطف آباد دریافت نشده است.

وی گفت: در پی مشکلات ایجاد شده در این مسیرهای ترانزیتی مسیر تجاری بین‌المللی "کتای" شامل ایران، افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان فعال گردید و همچنین با اجرای توافقنامه تجاری میان "ایران، افغانستان و ازبکستان"، این مسیر جدید نیز به مسیرهای ترانزیتی جایگزین ترکمنستان افزوده شد.

رییس اداره ترانزیت اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: انسداد و اختلال در تجارت زمینی پاکستان از گذرگاه مرزی جنوبی افغانستان و ولایت قندهار این کشور، مهمترین عامل رونق ترانزیت در مرز دوغارون است و می‌توان سهم ۸۰ درصدی به این رویداد برای رونق مرز دوغارون در نظر گرفت.

پایانه مرزی دوغارون در ۱۸ کیلومتری تایباد قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۲۰ هزار نفری تایباد نیز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

برچسب‌ها مشهد مرز دوغارون ترکمنستان مرز لطف آباد سرخس ترانزیت اختصاصی ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد مرز دوغارون ترکمنستان مرز لطف آباد سرخس ترانزیت اختصاصی ایرنا مشهد مرز دوغارون ترکمنستان مرز لطف آباد سرخس ترانزیت اختصاصی ایرنا اخبار کنکور پایانه مرزی مرز دوغارون خراسان رضوی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در دیدارهای جداگانه خود از اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: نشست کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات افغانستان در آینده نزدیک به ریاست معاونان اقتصادی استانداری های مزبور با ساختاری متفاوت برگزار خواهد شد.

حسن نوری زاده افزود: این توافق حسب مذاکرات صورت گرفته و درخواست بخش خصوصی ۲ کشور در جریان ملاقات با اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و افغانستان و سرکنسول افغانستان در مشهد مطرح شد و مورد توافق طرفین قرار گرفت.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: در این دیدارها بر ضرورت رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه همکاریهای دو کشور ایران و افغانستان بویژه ضرورت توجه به تکمیل و بهسازی زیرساختهای مرزی و گمرکی تاکید شد.

نوری زاده ادامه داد: در این دیدارها آمادگی این استان برای حضور در عرصه های کشت فرا سرزمینی، انتقال انرژی، برگزاری دوره های آموزشی برای تربیت نیروهای ماهر و همکاریهای متقابل علمی در افغانستان بویژه هرات اعلام شد.

او گفت: در همین راستا مقرر شد در آینده نزدیک کمیته مشترک اقتصادی استان خراسان رضوی با ولایت هرات با ساختار عملیاتی تر و برنامه جامع کاربردی برای شروع اقدامات مهم و اساسی در حوزه های انتقال انرژی و آموزشهای فنی و حرفه ای، رفع موانع مرزی و همکاریهای مشترک برای ایجاد پارک علم و فناوری در هرات برگزار و موضوعات را پیگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز دوغارون
  • جدیت ایران و آذربایجان برای ساخت پایانه کلاله - آغبند
  • کشف بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی
  • بیش از ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرزهای خراسان رضوی کشف شد
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن
  • اشتغال ۷۰۰ نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی