Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا بهاروند معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: محدوده بافت تاریخی شهر خرم آباد در سال ۸۸ توسط میراث فرهنگی مصوب و به استان ابلاغ شد و این اداره کل نیز آن را به دستگاه های اجرایی مربوطه از جمله شهرداری، مسکن و شهرسازی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این راستا با توجه به اعتباراتی که سالانه در اختیار این اداره کل قرار می گیرد در جهت وظایف حفاظتی و مرمتی آثار و بافت تاریخی استان اقدام می شود، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته مرمت بخشی از خانه های تاریخی کشفی، ابوالقاسمی، بهرامی، رحیمی، خورشیدی، خانه آخوند ابو، مرکز محله باباطاهر و زورخانه طیب و کاروانسرای میرزا سید رضا انجام شده است.

بهاروند با بیان اینکه در سال جاری نیز برای ادامه عملیات مرمت پنج اثر تاریخی ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده ،ادامه داد: با توجه به حجم کار و تعدد بناهای موجود در بافت های تاریخی استان و اعتبارات اندک این اداره کل تاکنون مرمت خانه های کشفی و ابوالقاسمی به اتمام رسیده و مرمت دیگر بناهای بافت تاریخی خرم آباد ادامه دار هستند.

او عنوان کرد: براساس اعتبار اختصاص یافته سالانه بصورت فصل به فصل و اولویت بندی شده بناهای تاریخی استان مرمت می شوند.

بهاروند گفت: این اداره کل با توجه به تکمیل مرمت خانه های کشفی و ابوالقاسمی امادگی واگذاری این ۲ بنا به بخش خصوصی جهت کاربری فرهنگی و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری متقاضیان را دارد.

او با بیان اینکه اکنون ۲ بافت تاریخی خرم آباد و بروجرد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است ادامه داد: در صورتیکه بافت تاریخی خرم آباد تبدیل به پایگاهی تاریخی شود امکان تامین اعتبار این بافت وجود دارد،اما متاسفانه تاکنون شهردار بافت تاریخی خرم آباد معرفی نشده است و به همین دلیل ردیف اعتباری برای بافت تاریخی خرم آباد اختصاص نیافته است.

بهاروند یادآور شد: برای حفظ بافت های تاریخی و به دلیل کمبود اعتبارات موجود مشارکت در مرمت بناهای تاریخی و واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی از اولویت های برنامه های این سازمان است.

به گفته او در بناهای مشارکتی مالک اثر تمایل به حفظ بنای تاریخی دارد که میراث فرهنگی هم در این راستا کمک های بلاعوض ۵۰ درصدی پرداخت می کند.

بهاروند گفت: همچنین تسهیلات کم بهره برای مرمت خانه های تاریخی و بهره برداری از آنها به نفع مالک و با حفظ فاکتورهای تاریخی برای بناهای تاریخی پرداخت می شود.

او ادامه داد: واگذاری بناهای تاریخی استان از طریق مزایده به سرمایه گذاران انجام می شود که تاکنون حمام گپ خرم آباد به بخش خصوصی واگذار شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: اکنون ۲۰۰ خانه تاریخی در ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی لرستان وجود دارد.

انتهای پیام/پ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی آثار باستانی صنایع دستی جاذبه گردشگری بافت تاریخی خرم آباد بناهای تاریخی تاریخی استان میراث فرهنگی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف زمانی اصل ظهر امروز جمعه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: شکستگی در سیل بند دایک کرخه واقع در جاده دهلران منجر به طغیان آب و وارد شدن آب به داخل مزارع شده که با تلاش نیروهای عملیاتی و دستگاه‌های امدادی این سیل بند مرمت و اصلاح شد.

وی با اشاره به بارش‌های شدید در شهرستان اندیمشک اظهار کرد: با بسیج امکانات و اقداماتی که از قبل فراهم شده بود، مشکل آب‌گرفتگی در این شهرستان به سرعت برطرف شد.

فرماندار اندیمشک بیان کرد: تمامی محورهای این شهرستان از جمله مسیرهای روستایی و عشایری باز است.

کد خبر 6095689

دیگر خبرها

  • عمارت «شجاع‌السلطنه» بهار در دو قدمی تخریب
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • سیل بند کرخه شهرستان اندیمشک مرمت شد
  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • قلع و قمع ۴۱ بنای غیرمجاز در شهرستان قزوین
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد