Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه می‌گویند که در پشت تحرکات اخیر آمریکا در استان «المهره» در شرق یمن، طرح سیطره بر این استان و اشغال مستقیم آن از سوی نیروهای سعودی و آمریکایی وجود دارد.

به نوشته پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر» یمن، در حال حاضر نیروهای سعودی در این استان حضور دارند و  کنترل گذرگاه‌های آن با کشور عمان را در اختیار دارند اما مخالفت قبائل المهره با اشغالگران تا حد زیادی از اجرای طرح سعودی در این استان که متکی بر اشغال کامل آن و گسترش خط لوله نفتی تا ساحل دریای «مکران»است، جلوگیری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا اینکه همگی با تحرک قابل‌ملاحظه آمریکا در این استان، غافلگیر شدند و کار به جایی رسید که طی روزهای گذشته، سفری واشنگتن در یمن عازم این استان شد.

منابع آگاه می‌گویند: ایالات متحده پیش از آنکه بخواهد در استان المهره، با احداث یک پایگاه نظامی مرتبط با پایگاه نظامی مرکزی خود در جزیره «سقطری» -در چارچوب طرح بیرون کشیدن نیروهایش از سومالی و استقرار آنها در اراضی یمن و به طور مشخص در سقطری- حضور نظامی یابد، سعودی‌ها را برای اشغال این استان پشتیبانی و حمایت کرد.

بنا بر این گزارش، تا به این لحظه واشنگتن بهانه و توجیهی برای اشغال این استان در کنار نیروهای سعودی برای ارائه به یمنی‌ها و افکار عمومی جهان نیافته است. استانی که از نظر مساحت بزرگترین استان کشور یمن محسوب می‌شود. ضمن اینکه انتظار می‌رود قبائل المهره یمن که تاکنون مقابل توسعه‌طلبی‌های سعودی‌ها ایستاده‌اند در مقابل آمریکا نیز بایستند.

۲۹ نوامبر گذشته، «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن در سفری از پیش ‌اعلام نشده و ناگهانی وارد استان المهره شد و با «محمد علی یاسر» استاندار تعیین شده از سوی ائتلاف متجاوز به یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

هفته پیش نیز، «بدر کلشات» نماینده امور جوانان این استان فاش کرد که در فرودگاه «الغیضه» در المهره، نظامیان آمریکا و انگلیس حضور دارند و سفیر آمریکا در یمن از مقر نیروهای آمریکایی و انگلیسی در این فرودگاه بازدید کرده است.

«عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن نیز سفر سفیر آمریکا به استان المهره را محکوم و آن را تحریک‌آمیز توصیف کرد و گفت: این اقدام آمریکا حقیقت حضور سعودی در المهره را فاش کرد که دلیل آن فراهم کردن مقدمات برای ورود نظامیان آمریکایی است. این اقدام آمریکا فاش کرد ائتلافی که در ویترین، سعودی نشان داده می‎شود درواقع در درجه اول ابزاری برای تحقق منافع صهیونیستی-آمریکایی است.

وی در ادامه گفت که ملت یمن به هیچ وجه این اشغالگری را نخواهد پذیرفت. تمرکز پروژه‌های اشغالگرانه در استان‌های حضرموت و المهره در چارچوب پروژه صهیونیستی در منطقه است که اولین ستون‌های آن با ایجاد پایگاه‌ اطلاعاتی در جزایر «سقطری» و «میون» آشکار شده است.

بن‌حبتور سپس  تصریح کرد، کشورهای حاشیه خلیج فارس در تلاش برای ایجاد محوری با رژیم صهیونیستی در مقابله با محور مقاومت و بازدارنده هستند و در این مسیر توافق‌های ذلت‌بار عادی‌سازی روابط را پذیرفته‌اند. نبرد با محور صهیونیستی،نبردی سرنوشت‌‌ساز و بلندمدت است.

عربستان سعودی اواسط سال ۲۰۱۸ رسما وارد المهره شد حال آنکه این استان از دایره جنگ و درگیری به دور بود اما سعودی‌ها نیروهای زیادی را در تعدادی از پایگاه‌ها و تأسیسات مهم اقتصادی در این استان مستقر کرده و احداث جاده مواصلاتی این استان به عربستان را آغاز کردند.

این اقدامات سعودی‌ها با اعتراضات شدید قبائل همراه شده، به طوریکه در بهمن سال گذشته به درگیری مسلحانه شدید بین قبائل المهره با ارتش سعودی و عناصر دولت هادی کشیده شد. نهاد دیدبان حقوق بشر در فروردین گذشته در گزارشی اعلام کرد که اقدامات سعودی‌ها علیه ساکنین استان المهره، «هولناک» است. این اقدامات شامل بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه و ربایش می‌شود و نیروهای سعودی بازداشت شدگان را با خود به داخل خاک عربستان منتقل می‌کنند.

پیشتر، «احمد بلحاف» مسؤول روابط خارجی در کمیته تحصن‌کنندگان قبایل المهره گفته بود: هدف تحرکات نظامی سعودی، تسلط کامل بر ورودی‌های خشکی و دریایی در استان المهره است تا مقدمه‌ای برای پروژه خط لوله نفتی باشد که عربستان در تلاش است از طریق بندر «النشطون» المهره آن را به  [دریای مکران] بکشد. دوم اینکه سعودی با محاصره اقتصادی و نیازمند کردن دائمی این ملت به ریاض، دنبال تسلیم بودن آنهاست.

وی افزود: عربستان سعودی استان امن المهره را به پادگان نظامی تبدیل و در آن ۳۳ اردوگاه تأسیس کرده؛ همچنین شبه‌نظامیانی وابسته به خود در این استان سازماندهی کرده است، «امروز در المهره بیش از ۱۸۰ تانک، دهها خودروی نظامی جدید و بیش از ۲۰۰۰ نظامی سعودی در پایگاه‌ها که بیشترین آن در فرودگاه الغیضه هستند، وجود دارد».

وی در ادامه از زندان‌های مخفی سعودی در فردودگاه الغیضه، کاخ ریاست‌جمهوری و دیگر پایگاه‌ها خبر داد و گفت، انتقال زندانیان از الغیضه به ریاض یک روش برای ایجاد ترس است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: یمن آمریکا واشنگتن عمان نیروهای سعودی استان المهره سعودی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۱۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ پیام یک خیزش

گسترش دامنه و وسعت تظاهرات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایات بی‌حد و حصر این رژیم نامشروع در نوار غزه، نقش بسزایی در خلق و استمرار موازنه‌ای جدید براساس قدرت آگاه‌سازی جهانی ایفا کرده است. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، محمد مهدی ایمانی‌پور در یادداشتی نوشت: این جنبش به‌لحاظ ماهوی و عملیاتی دارای 10 پیام آشکار برای افکار عمومی دنیاست:

1- نسل جدید و دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی، روایت‌سازی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را صراحتا پس زده و به‌جای القائات دروغین، روی واقعیات متمرکز شده‌اند. 

2- وسعت خیزش دانشجویی کنونی در غرب حتی نسبت به زمان جنگ ویتنام بیشتر و متعاقبا، قدرت تأثیرگذاری جهانی آن نیز گسترده‌تر است. 

3- کلیت تن دادن مقامات دانشگاه کلمبیا به رایزنی با دانشجویان معترض، آن هم پس از تهدید و قرار دادن ضرب‌الاجل برای پایان اعتراضات ضد صهیونیستی، بیانگر قدرت جدیدی است که جنبش‌های دانشجویی ضد سلطه و ظلم در آمریکا پیدا کرده‌اند. 

4- حمایت دو حزبی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا و حتی احزاب پرادعای اروپایی از سرکوب اعتراضات دانشجویی، بیانگر تشدید شکاف دولت‌ها و ملت‌های غربی در جریان جنگ غزه و ترمیم ناپذیر بودن این فاصله است. 

5- قبلا کنترل فضاهای ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی از طریق شاخه‌های جوانان و دانشجویی احزاب سنتی و جدید در آمریکا و اروپا صورت می‌گرفت. وقایع اخیر نشان می‌دهد این احزاب و لابی‌های صهیونیستی مسلط بر آنها، قدرت قبلی خود را از دست داده‌اند. 
 
6- اکثر رسانه‌های آمریکایی واروپایی روایتگری واحدی ازاعتراض‌های ضدصهیونیستی دردانشگاه‌ها داشته و در صدد ساده‌سازی و طبیعی جلوه دادن برخورد وحشیانه پلیس با دانشجویان برآمده‌اند. شیوه انعکاس رسانه‌ای اعتراضات ضد صهیونیستی در غرب، عدم استقلال حرفه‌ای و اخلاقی آنها را به اثبات می‌رساند. 
 
7- اعتراضات ضدصهیونیستی اخیر رانمی‌توان به مثابه پدیده‌ای دربطن یک بسترزمانی خاص موردتفسیر قرارداد. این اعتراض‌ها خود در زمان حال و آینده، بسترسازخواهد بود. 
 
8- امتناع آشکار مقامات غربی از اقناع دانشجویان و معترضان جنگ غزه طی ماه‌های اخیر و نوع مواجهه آنها با دانشجویان غیرتمند دربرهه کنونی، بیانگر آن است که قدرت اقناعی برخلاف قدرت تنبیهی،اساسا موضوعیتی درساختارحکمرانی‌غرب ندارد. 
 
9- آمریکا و اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری بسیار کلانی در حوزه دیپلماسی عمومی کرده و سعی در دستکاری افکار عمومی دنیا براساس الگوواره‌های تصنعی و مذموم داشته‌اند. شکل‌‌گیری اعتراض‌های داخلی آگاهانه و گسترده دانشجویی در غرب(‌آن هم با چاشنی محکومیت صهیونیست‌ها) بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های غرب در حوزه دیپلماسی عمومی را نیز در دیگر کشورهای دنیا بر باد خواهد داد. 
 
10- آگاهی دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی نسبت به ظلم مستمری که به فلسطینیان درطول تاریخ رفته‌است، باردیگراهمیت فزاینده مقوله جهاد تبیین را در قبال وقایع گذشته، حال و آینده در جهان مشخص می‌سازد. پدیده کنونی نشان می‌دهد آگاهی ملت‌ها و جوانان در سراسر دنیا، حتی نسبت به وقایعی که فرسنگ‌ها دورتر از کشورشان رخ می‌دهد، چه نقش عظیمی در خیزش آنها علیه ظلم و ستم حکمرانان‌شان خواهد داشت. 

منبع: جام جم

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • پشت‌پرده استعفای مقام‌های نظامی-اطلاعاتی صهیونیست‌ها
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • مافیای اسلحه‌سازی؛ پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • پشت‌پرده سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا کیست؟ + تصاویر | شای داویدای کیست؟
  • ۱۰ پیام یک خیزش
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟