Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش یکشنبه ایرنا از نشریه ونزوئلایی اولتیماس نوتیسیاس، «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا با انتقاد شدید، این اقدام را بی‌ثمر خواند.

ارئاسا در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به این اقدام جدید واشنگتن، آن را اقدام دخالت‌آمیز دولت آمریکا در برابر ونزوئلا و نمایانگر یک "واقعه عجیب ناشی از شکستی آشکار" دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر امور خارجه ونزوئلا در توئیت خود نوشت: آمریکا در اقدامی تحریک‌آمیز، رکورد جهانی مسخره‌بازی را در عالم دیپلماسی شکست: اجرای مراسم تحلیف و انتصاب مجازی یک "سفیر" برای دولت مجازی،  از شکست آشکار آمریکا خبر می‌دهد.

واشنگتن با ایجاد صفحه توئیتری و  اجرای مراسم مجازی تحلیف و انتصاب «جیمز استوری»، وی را به عنوان اولین سفیر آمریکا در ونزوئلا پس از ۱۰ سال اعلام کرد.

به نوشته تارنمای تلویزیون ونزوئلا، دولت بولیواری ونزوئلا از طریق دیپلماسی مسالمت آمیز بارها از اقدامات خصمانه و مداخله جویانه دولت دونالد ترامپ به شدت انتقاد کرده است. دولت آمریکا با تهاجم همه جانبه استعماری همواره به دنبال ایجاد بی ثباتی در میان ملت ونزوئلا بوده است. در سال گذشته با راه اندازی عملیات پرچم دروغین حملات مداخله جویانه و خارجی خود را توجیه کردند.

عملیات پرچم دروغین به عملیاتهایی گفته می شود که توسط نهادهای نظامی، شبه نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی به گونه ای انجام می شود که این تصور به وجود آید که گروه ها یا کشورهای دیگری این عملیاتها را انجام داده اند. عملیات‌های "پرچم دروغین"، ابزار قدرتمند دولت‌ها برای کنترل افکار عمومی و جلب موافقت مردم با تصمیمات سیاستمداران هستند.  

در سال ۲۰۱۹ «خوان گوایدو» رهبر گروه مخالفان در داخل ونزوئلا، به تحریک و حمایت واشنگتن با ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۱۸ که به پیروزی «نیکلاس مادورو» منجر شد، وی را غاصب و خود را رئیس جمهور ونزوئلا عنوان کرد و در پی آن اختلاف و بحران سیاسی بر این کشور حکمفرما شد.

دولت آمریکا که همواره با تحریم ها و اقدامات خصمانه از ۲۰۱۴ به دنبال سرنگونی دولت مادورو و نشاندن مهره موردنظر خود در این سرزمین آمریکای لاتین بود، از «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی فعلی حمایت کرد. آمریکا و متحدانش منابع طلا و دارایی های ونزوئلا را در بانکهای بین‌المللی مسدود کرده و با اعمال تحریم های ظالمانه نفتی و حتی در زمینه خرید و فروش مواد غذایی و دارو ملت ونزوئلا را با رنج های بی شماری مواجه کرده اند.  واشنگتن اقدامات مداخله جویانه خود را با اهداف استعماری و منفعت طلبانه در کشور آمریکای لاتین که آن را به عنوان حیاط خلوت خود می داند، در پیش گرفت و درخصوص انتخابات مجلس نیز بارها با کارشکنی ها و ادعاهای بی اساس در پی ممانعت از برگزاری آن برآمد.  

در جریان بحران قانون اساسی در ونزوئلا، ارگان دیگری در مجلس قانونگذاری این کشور در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت تا قانون‌اساسی ونزوئلا را بازنویسی کند و یک رئیس‌مجلس ملی برای آن برگزیده شد. از آن پس، دو مجلس قانونگذاری به‌طور موازی عمل می‌کنند، مجلس شورای ملی وابسته به مخالفان دولت و مجلس مؤسسان حامیان اصلی مادورو است.  

مجلس ملی کنونی که اکثریت آن (۱۳۲ کرسی از ۱۶۶ عضو) را گروه موسوم به مخالفان ونزوئلا تشکیل می دهند از سال ۲۰۱۵ طی انتخابات پارلمانی قدرت را به دست گرفت.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، چندی پیش با اطمینان از حضور گسترده مردم و طرفداران دولت در انتخابات ۶ دسامبر اعلام کرد درصورت برتری حزب مخالفان در این انتخابات پارلمانی، از سمت خود به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا استعفا خواهد کرد.  
با این وجود، عصر همان روز مجمع سازمان ملل با وجود تمام ادعاها و مخالفت های جهانی، مادورو را به عنوان تنها رئیس جمهور قانونی این کشور تا سال ۲۰۲۵ به رسمیت شناخت.  

برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا که امروز -یکشنبه ۱۶ آذر- برگزار خواهد شد، چالشی بزرگ میان طرفداران «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور و گروه مخالفان خواهد بود که در آن، نمایندگان مجلس جدید سرنوشت کشور را به دست خواهند گرفت.  

برچسب‌ها واشنگتن رهبر مخالفان ونزوئلا کاراکاس انتخابات پارلمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن رهبر مخالفان ونزوئلا کاراکاس انتخابات پارلمانی واشنگتن رهبر مخالفان ونزوئلا کاراکاس انتخابات پارلمانی اخبار کنکور انتخابات پارلمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۲۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات مقامات روسیه مبنی بر اینکه به‌رسمیت شناختن کابل به تشکیل حکومت فراگیر بستگی دارد، تاکید کرد: حکومت کنونی افغانستان فراگیر است.

«میخاییل گالوزین» معاون وزارت خارجه روسیه پیش‌تر با تأکید بر لزوم ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان گفته بود: حکومت فراگیر مستلزم این است که نمایندگان همه اقوام، مذاهب و جریان‌های سیاسی افغانستان در آن حضور داشته باشند.

سخنگوی حکومت طالبان به «آمو» گفته است حکومت ایجاد شده توسط طالبان به باور وی «فراگیر» است.

حدود یک هفته پیش نیز «سراج‌الدین حقانی» وزیر کشور حکومت طالبان در دیدار با هیئتی از افغان‌های مقیم خارج درباره درخواست‌ها جهت تشکیل حکومت فراگیر گفته بود: جهان باید درک کند که افغانستان یک کشور مستقل است. افغانستان همانطور که در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند، این را هم نمی‌پذیرد که دیگران مداخله کنند.

چندی قبل نیز ذبیح الله مجاهد در واکنش به خواسته سران کشورهای آسیای مرکزی و آلمان درباره حکومت فراگیر گفته بود حقوق زنان و حکومت فراگیر در این کشور تأمین است و این موضوع داخلی است.

وی افزود: «کابینه حکومت افغانستان متشکل از همه اقوام است، نمایندگان همه اقوام در این نظام حضور دارند و از جمله زنان حقوق تمام افغان‌ها در کشور تأمین است».

کد خبر 848107 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر ویژه روسیه افغانستان طالبان افغانستان

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس جمهور بر فراهم کردن زمینه حضور هر چه گسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • تاکید رئیسی بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس
  • خشم محافل عراقی از دخالت‌های گسترده سفیر آمریکا در بغداد
  • مخالفان سوریه: موضع ترکیه در قبال ما ثابت است
  • قدم تازه خالص‌سازها؛ قالیباف و صندلی‌اش هدف فعلی است | پشت چه کسی را گرفته‌اند؟
  • واکنش رئیس‌جمهور ونزوئلا به سرکوب دانشجویان آمریکا
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • طالبان: دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • آب انبه کاملاً تازه بدون دخالت دست (فیلم)