Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@23:09:54 GMT

چرا دانشجو دیگر یک عنصر مطالبه‌گر در جامعه نیست؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۳۳۰۳

چرا دانشجو دیگر یک عنصر مطالبه‌گر در جامعه نیست؟

ایسنا/مازندران همواره ۱۶ آذر، روز دانشجو، فرصت مناسبی برای دیده شدن دانشجویانی است که با بیم و امید، برای ساختن آینده این جامعه در حال تلاش هستند تا نقش بسیار پر رنگی در دفاع از امنیت و منافع ملی، اعتقادات دینی و حاکمیت ایرانی داشته باشند.

با وجود اینکه دانشگاه و دانشجویان در حال تلاش هستند تا پژوهش و تحقیق‌های خود را برای حل مسئله جامعه در اولویت قرار دهند اما عملکرد جامعه مدیران در عدم به‌کارگیری از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان در تصمیم گیری‌های خرد و کلان جای انتقاد دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در دوران انقلاب اسلامی این دانشجویان بودند که نقش مهم خود را به فرمان امام راحل(ره) ایفا کردند و پس از انقلاب اسلامی نیز، با گسترش مراکز دانشجویی، طبیعتا باید نقش این آینده‌سازان پررنگ‌تر دیده می‌شد.
در این میان، گاهی کم توجهی‌ها و ندیدن‌ها موجب شده تا برخی به این تفکر دامن بزنند که دانشجو تنها یک دانشجو است، این در حالی است که دانشجو یک متفکر، صاحب و طالب علم بوده که دارای قوه درک بیشتری است.
شاید بسیاری از افراد جامعه به ویژه جامعه علمی، به این نتیجه رسیده باشند که گویی دانشگاه ظرفیتی بسیار عظیم که بلا استفاده مانده است، در حالیکه می توان به راحتی از این ظرفیت رایگان که طالب علم و صاحب ایده و خلاق هستند در مدیریت های شهری، استانی و ملی بهره برد و با مشارکت دادن جامعه دانشگاهی تصمیمات به مراتب اصولی و علمی تری اتخاذ کرد.
شاید پرسیدن این سوال، کمی عجیب باشد چرا که پاسخ آن مشخص است اما واقعا به این موضوع اندیشیده‌اید که تا چه اندازه مدیران اجرایی و دستگاه ها نشست دانشجویی برگزار می کنند و تا چه حد از این قشر دعوت کرده تا از ایده و طرح های آنان بهره برداری صحیح انجام دهند، این نشانگر نادیده گرفتن ظرفیت دانشگاه ها است.
البته ذکر این نکته ضروری است که بیماری منحوس کووید ۱۹، ماهیت شکلی دانشگاه‌ها و دانشجو بودن را با تغییر کمی و کیفی مواجه کرده است اما تا به حال آیا به این سوال پاسخ داده‌اید که دیگر دانشجو، یک عنصر مطالبه‌گر در جامعه نیست، دلیل آن کاملا مشخص است، فضای کنونی بسیاری از دانشگاه‌ها فاقد نشاط است و با توجه به گسترش دانشگاه ها و تنوع موسسات آموزش عالی به دلیل پذیرش به مراتب آسان تر دانشجو، فضای دانشگاه ها از شور و نشاط سابق برخوردار نیست.
البته همه این موارد را نباید به مسئولان و تصمیم‌گیران ربط داد، ما دانشجویان هم در ندیده شدن‌ها، کم مقصر نیستیم، به عنوان مثال، بسیاری از دانشجویان حتی دلیل نامگذاری ۱۶ آذر را نمی دانند، ضعف دانشجویان ما تنها به این ختم نشده و بارها دیده شده است که بسیاری از این دانشجویان حتی میز دانشگاه را لمس نکرده و زمان امتحان به یاری اساتید واحد مورد نظر را پاس می کنند.
دانشجو بودن، یک فرصت بسیار مهم و مغتنمی است که همه باید آن را به بهترین شکل ممکن گرامی بدارند و در کنار موج‌آفرینی نشاط و شادی، لحظه‌ای را برای آموختن علم از دست ندهند این در حالی است که بسیاری از تحقیق و کنفرانس های دانشجویی فعلی، فاقد کیفیت است و این نشانگر این بوده که دانشجو کمترین زحمتی برای کسب علم و دانش متقبل نشده است.
از سوی دیگر، یکی از وجه‌های مهم دانشجویی توجه به مسائل سیاسی و مطالبه‌گری در این زمینه است، موضوعی که اقریبا در جامعه کنونی کمرنگ شده و دانشجوها تنها به دنبال پاس کردن واحدهای درسی و گرفتن مدرک در دانشگاه ها بوده و به مسائل دیگری توجه نمی کنند.
دانشجویان باید دیدگاه های سیاسی خود را مطرح کرده و رفتار سیاستمداران را بررسی و تحلیل کنند، سوال اینجا است که آیا دانشجویان فعلی احزاب سیاسی داخل کشور را شناخته یا دلایل شکل گیری آنان را می‌دانند، آیا تاریخ سیاسی کشورمان مطالعه شده و برای آینده سیاسی جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نظر، طرح و برنامه‌ای دارند؟
بدون شک خروجی چنین دانشجویانی، حضور مدیرانی بسیار ضعیف، بدون تدبیر و علم خواهد شد، مدیرانی که صرفا مدرکی اخذ کرده و متناسب با آن وجهی پرداخت کرده اند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روز دانشجو دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۳۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به همراهی و همکاری خوب مردم فهیم و با بصیرت استان مرکزی با پلیس در اجرای طرح نور گفت: اجرای طرح نور دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی و به نقل از پلیس، سردار هادی رفیعی کیا در حاشیه مراسم تجلیل از فعالان طرح نور هدف از برگزاری این نشست را قدردانی از فعالان و دست‌اندرکاران اجرای این طرح دانست و اظهار کرد: مردم فهیم ما همیشه ثابت کرده‌اند که قدر خدمت صادقانه خادمان خود را می‌دانند و با حضور و حمایتشان در فضای مجازی و حقیقی به پلیس در اجرای این خدمات کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مهمترین هدف پلیس تأمین امنیت و آسایش شهروندان به شمار می‌رود افزود: پاسخ به مطالبات مردمی در مقابله با ناهنجاری‌ها تکلیف قانونی پلیس است که مأموران انتظامی برابر قانون به آن رسیدگی می‌کنند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به همراهی و همکاری خوب مردم فهیم و با بصیرت استان مرکزی با پلیس در اجرای طرح نور گفت: اجرای طرح نور (عفاف و حجاب) دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است.

سردار رفیعی کیا با اشاره به اجرای مطلوب طرح نور در استان مرکزی با همراهی و همکاری خوب و شایسته مردم اظهار داشت: پلیس در اجرای طرح نور با اتکا به برنامه‌های ارشادی به تذکر پرداخته و خوشبختانه تاکنون این طرح به دور از هر حاشیه‌ای و به خوبی در حال پیگیری است.

وی گفت: اولین قدم در اجرای این طرح مطالبه گری در حوزه مسئول سازی برای پای کار آمدن همه دستگاه‌های مسئول در راستای فرهنگ سازی به شمار می‌رود.

فرمانده انتظامی استان مرکزی هدف دشمن از موضوع متزلزل کردن عفاف و حجاب در جامعه را فروپاشی بنیان خانواده و ارزش‌های دینی و معنوی دانست و افزود: در چارچوب قانون و مقررات با هرگونه ناهنجاری و قانون گریزی در جامعه مقابله می‌کند.

سردار رفیعی کیا با اشاره به برنامه‌ریزی ها و اقدامات صورت گرفته از سوی فرا جا برای اجرای طرح نور گفت: پلیس در خط مقدم اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه قرار دارد.

وی با اشاره به همراهی و همکاری خوب شهروندان با پلیس در اجرای طرح نور و مقابله با ناهنجاری‌های حوزه عفاف و حجاب گفت: خدمت به این مردم فهیم و با بصیرت بزرگترین افتخار پلیس در تأمین امنیت جامعه به شمار می‌رود.

فرمانده انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه اجرای قانون عفاف و حجاب احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه همان هدف امام حسین (ع) و یاران با وفایشان در حادثه کربلا به شمار می‌رود خاطر نشان کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به تبعیت از قیام عاشورا در راستای دفاع از ارزش‌های دینی و معنوی از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

کد خبر 748500

دیگر خبرها

  • دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته
  • اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید
  • جشن ازدواج ۵۰ زوج دانشجو در قم برگزار شد
  • کارگر یک عنصر با ارزش برای جامعه است
  • بازداشت ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی