Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (یکشنبه) "مراسم بزرگداشت روز حسابدار" با  رحمت اله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه دار کل کشور و موسی بزرگ اصل مدیر عامل سازمان حسابرسی به صورت وبینار در سالن جهاد اقتصادی وزارت اقتصاد برگزار شد.

بیشتر بخوانید

افزایش ضریب نفوذ بیمه به مسیر پیشرفت اقتصاد کمک می‌کند

در این مراسم موسی بزرگ اصل مدير عامل سازمان حسابرسی ضمن گرامیداشت این روز گفت: در حوزه حسابداری و حسابرسی یک مسئله اخلاق است که طیفی از سرمایه‌های اجتماعی را در برمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس بی‌دلیل نیست که جهاد نفس را جهاد اکبر می‌دانند. حسابداران همواره باید این موضوع را در نظر بگیرند.

به گفته بزرگ اصل در دانشگاه‌ها باید بیشتر در حوزه حسابداری سرمایه‌گذاری شود تا همواره آموزش در این حرفه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بی‌شک آموزش و پیشرفت در این حوزه بدون دسترسی به منابع مالی ممکن نیست، در حال حاضر ۹۶ درصد هزینه‌های ما شامل هزینه‌های پرسنلی است.

او افزود: اگر چه نقش منابع مهم است اما معتقدم نباید  این منابع متصل به بودجه دولتی باشد و منابع را باید داخل حرفه تامین کنیم.

مدير عامل سازمان حسابرسی بیان کرد: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که در دنیا کمکی از طرف دولت در حوزه حسابرسی و  فناوری‌های زیرمجموعه آن انجام نمی‌شود و این در حالی است که متوسط حق الزحمه در دنیا ۱ دلار است. اما این عدد در سازمان حسابرسی نزدیک به ۳ دلار است.

بزرگ اصل تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود واقعا حق الزحمه‌ها گران نیستند.

او افزود: در حال حاضر ظرفیت عظیمی در دانشگاه‌ها در دوره تحصیلات تکمیلی وجود دارد ما باید این ظرفیت‌ها را به سمت تحقیقات کاربردی هدایت کنیم.

این مقام مسئول در ادامه با ارائه تعریف اقتصاد با عنوان علم تخصیص بهینه منابع، اقتصاد هوشمند را این گونه  تعریف کرد: مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات است و یا  ترکیب ارتباطات و  داده‌ها با هدف خلق اطلاعات است.

بزرگ اصل تصریح کرد: در حسابداری کمتر و در حسابرسی شتاب بیشتری را می‌بینم. این روزها با فراگیری فضای مجازی، این فضا فرصت‌ها و تهدیدهایی را به همراه دارد.

این مقام مسئول گفته: بخش زیادی از اقتصاد هوشمند، شامل اطلاعات هوشمند است، اما ما با سیستم‌های کند سابق دیگر نمی‌توانیم پاسخگوی نیازها باشیم.  بی شک در حوزه حسابداری هم به اتوماسیون نیاز داریم.

او افزود: با توجه به نیاز موجود با سرعت و کیفیت بیشتری باید فعالیت‌ها را انجام دهیم. متاسفانه در دنیای دیجیتال همچنان تفکر سنتی داریم، باید این ها را فراموش کنیم.

بزرگ اصل گفت: استفاده از خدمات حسابرسی ابری این امکان را فراهم می‌کند تا  هم تولیدکننده و هم استفاده کننده از طریق سیستم ارتباط برقرار کنند. اما هم اکنون در بنگاه‌های ما جزایر غیر متصل همچنان وجود دارند که باید یکپارچه شوند.

به گفته این مقام مسئول هرچه نقش انسان در محاسبه کمتر باشد، دقت هم بیشتر می‌شود.

مدير عامل سازمان حسابرسی با اشاره به مهم ترین مسئله ریشه‌ای در حوزه حسابرسی گفت: مهم تریم موضوع حق الزحمه و منابع است. متاسفانه حتی  در حوزه حسابرسی اتوماسیون را هم انجام نداده‌ایم.

او گفت: در حال حاضر به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور برای دورکاری شرایط مهیا نشده است، این در حالی است که گر سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام می‌شد می‌توانستیم از راه دور فعالیت‌مان را انجام دهیم. این موقعیت تلنگری است برای بیدار شدن که با یک اتوماسیون ساده قابل حل است.

به گفته این مقام مسئول حضور فیزیکی از طریق فناوری می‌تواند به حداقل برسد. تحلیل داده‌ها به روش بلاکچین مهم است. استفاده از پهباد در پروژه‌ها مسیر و منابع مورد نیاز ما را نشان می‌دهد.

دولت باید حسابرسی زیرمجموعه‌های خود را بر عهده بگیرد

او اظهار کرد: در این رابطه تاکنون اقدامات اندکی انجام شده، این در حالی است که همواره از مسائل کلیدی حوزه فعالیت ما است.

مدير عامل سازمان حسابرسی با اشاره به موضوع نهاد ناظر گفت: در بیشتر از ۵۵ کشور مهم که ۸۰ درصد اقتصاد جهان است زمینه‌های لازم فراهم شده است.

در پایان گفت: دولت باید حسابرسی زیرمجموعه‌های خود را بر عهده بگیرد اما همچنان دولت می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی هم استفاده کند. بی‌شک مشکلات قابل حل است چون قرار نیست چرخ را مجدد اختراع کنیم. تعامل در این حوزه سبب حداکثر منفعت جمعی می‌شود.

سیدرحمت الله اکرمی معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در ادامه ضمن تبریک روز حسابدار اظهار کرد: در همه دنیا در روز حسابدار از اعضای این حرفه به دلیل انضباط مالی و  شفافیت تشکر می‌شود.

او افزود: این مراسم با همکاری خزانه داری و سازمان حسابرسی برای تقدیر از افراد شاغل در این حوزه برگزار می‌شود تا از با جامعه حسابداران تقدیر شود.

جایگاه حسابداران در اقتصاد هوشمند؛ بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این همکاری را باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: امیدوارم در سال‌های آینده جایگاه حسابداران ارتقا یابد تا موجب انضباط مالی و پاسخگویی بیشتر شود.

به گفته این مقام مسئول همواره جایگاه حسابداران در اقتصاد هوشمند، بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات  است.

اکرمی در ادامه بیان کرد: تحقق اهداف نظارت، بهبود زندگی مردم بدون رشد پایدار امکان پذیر نیست.

توسعه پایدار در سایه فناوری اطلاعات 

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  گفت: فناوری اطلاعات  سبب توسعه پایدار، اقتصاد هوشمند و حمل و تقل هوشمند و شهروند هوشمند می‌شود تا شهروندان با سازمان‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. که سبب کاهش فشار و  صرفه جویی زمان و هزینه می‌شود.

او گفت: طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای حسابدارای و برخط، حذف کاغذ و رفع مشکل بایگانی از مزیت‌های اقتصاد هوشمند است.

اکرمی بیان کرد: در اقتصاد هوشمند کارکردها تغییر می‌کند و فناوری از ثبت و نگه داری اطلاعات به مشارکت ارتقا داده می‌شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: استفاده از تحلیل آماری و کار با منابع باعث کاهش هزینه‌ها شده است و گر چه حرفه حسابداری برای اظهار نظر در مورد صورت‌های مالی است  اما امکان ارتقا کیفیت مالی هم وجود دارد.

او بیان کرد: در کشور ما هم برای حفظ این حرفه باید با سرعت بیشتری انجام شود نیازی به زیرساخت و منابع و نیروی کار است و راهبردهای استخدامی باید تغییر کند.

معاون نظارت مالی و خزانه داری کل کشور  بیان کرد: سامانه‌های متعددی در حوزه ارتباطات تدوین تاکنون تدوین شده است:  سادا، سما و غیره

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: امسال اهمیت این سامانه‌ها با توجه به محدودیت‌ها بیش از پیش نشان داده شده است. چرا که بدون وجود سامانه‌ها امکان ارائه گزارش‌ها وجود ندارد. امیدواریم با با استعانت از خداوند حسابرس روز به روز شرایط در این حوزه بهبود یابد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت اقتصاد خزانه دولت سازمان حسابرسی معاون نظارت مالی و خزانه فناوری اطلاعات مقام مسئول اقتصاد هوشمند خزانه داری بزرگ اصل کل کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!

جلال محمودزاده یکی از نمایندگان مخالف تعطیلی روز پنج شنبه گفت: ما با دنیا چهار روز ارتباط نداریم. در تهران پنج شنبه و جمعه و در دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است که در یک هفته چهار روز در ارتباط نیستیم. برای اینکه ما بتوانیم از هر نظر فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با دنیا برقرار کنیم، بهتر است با دنیا هماهنگ باشیم، اما اگر ما جمعه و شنبه را تعطیل کنیم حداقل یک روز به ارتباطاتمان با دنیا اضافه می‌شود و این اتفاق می‌تواند برای اقتصاد کشور خوب باشد.

 

به گزارش جماران، لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع گفت: مجلس این قانون را تصویب کرده بود و روز آن را در اختیار دولت گذاشت و دولت متناسب با برنامه‌های خود باید تنظیم کند. آنچه مهم است مردم ما نیازمند به استراحت و تفریح هستند، شاید میزان کار مفید در کشور کم باشد و باید به دو روز تعطیلی ارتقا پیدا می‌کرد که این اتفاق افتاد.

وی افزود:نکته دیگر رابطه ایران با دیگر کشور‌ها و حتی خیلی از کشور‌های مسلمان است که با سال میلادی کار می‌کنند. سال میلادی شنبه و یکشنبه را تعطیل می‌داند و ما جمعه را تعطیل می‌دانیم؛ حتی پنج شنبه جزو تعطیلی اعتقادی و اسلامی نیست. جمعه تنها تعطیلی اعتقادی ما است، اما آنچه برای ما مهم است این است که تعطیلی جمعه برقرار بماند و برای پنج شنبه یا شنبه دولت هر تصمیمی بگیرد خوب است. کسانی که نگران هستند باید بدانند در اعتقادات ما صرفا جمعه روز تعطیل است.

من و سایر همکارانم با تعطیلی پنج شنبه مخالف هستیم

محسن علیزاده عضو کمیسیون اقتصادی با توجه به شرایط اقتصادی کشور یکی از مخالفان تعطیلی روز پنج شنبه گفت: متأسفانه مسأله‌ای که مورد توافق دولت و کمیسیون اجتماعی قرار گرفت این بود که روز پنج شنبه را تعطیل کنند. اگر این اتفاق بیافتد ما روز پنج شنبه و جمعه را تعطیل خواهیم داشت و دو روز شنبه و یکشنبه در سایر نقاط دنیا تعطیل است. این در حالی است که ما ۴ روز را با تجارت دنیا ناهماهنگ هستیم. در صدد این هستیم خود را هماهنگ‌تر کنیم. در این صورت باید شنبه را تعطیل کنیم اگر این موضوع در صحن به آن پرداخته شود من و سایر همکارانم که به این موضوع مقید هستیم مخالفت کنیم.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز از وجود یکسری جریان‌های مذهبی در خصوص اجازه ندادن تعطیلی شنبه، گفت: شاید یکسری از جریان مذهبی اجازه ندهند و همراهی نکنند و اگر چنین امکانی مهیا می‌شد و انطباق ما با کشور‌های دیگر بیشتر صورت می‌گرفت، بهتر بود. ما با وجود چهار روز تعطیلی امکان ارتباط نداریم و این امر اثر سوء خود را در مسائل اقتصادی خواهد گذاشت؛ در حالی که یکسری افراد به آن قید و بند مذهبی می‌دهند. اما به نظر من اگر به جای پنج شنبه، شنبه تعطیل شود مسأله‌ای پیش نمی‌آید.

وی در مورد تنها مزیت تعطیلی پنج شنبه، گفت: مزیت تعطیلی پنج شنبه در مسأله گردشگری است و در این حوزه کمک می‌کند.

دیگر نماینده موافق تعطیلی روز پنج شنبه محمدحسن آصفری گفت: امروز تمام مبادلات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد، اما آنچه گفته می‌شود که برای ما مشکلات اقتصادی بوجود می‌آورد بهانه است. ما هر روزی را که تعطیل کنیم به یک جا برمی‌خورد. اگر دلیل می‌آورند که شنبه تعطیل نشود و با دنیا ۴ روز به اختلاف میخوریم قبول ندارم؛ به این جهت که تمام مبادلات ما از طریق اینترنت صورت می‌گیرد و دلیل مناسبی نیست.

وی در خصوص اینکه برخی روز شنبه را روز یهود می‌دانند، گفت: من این نظرات را کارشناسی نمی‌دانم؛ این نظرات جنبه‌های سیاسی و جناحی دارد. ما اگر می‌خواهیم قانونی تصویب کنیم، باید شامل عموم شود که این قانون شامل عموم نمی‌شود. زیرا ۲ میلیون و ۲۰۰ نفر را شامل می‌شود، در حالی که ما ۱۱ میلیون نیروی کار داریم، تکلیف آنان چه می‌شود؟! در این‌باره ما باید چاره‌ای بیندیشیم.

اگر بنا است تصمیمی گرفته شود پنج شنبه به عنوان روز تعطیل هفته انتخاب شود

احمد راستینه هفشجانی سخنگو کمیسیون فرهنگی در خصوص حتمی بودن تعطیل روز پنج شنبه، گفت: افزایش بهره‌روی یکی از ضرورت‌های مهم در شاخص‌های کار و فعالیت در هر کشوری است. هر جامعه‌ای هر چه به سمت افزایش بهره وری و استفاده صحیح از زمان و فعالیت نیرو‌های اداری خود حرکت کند، طبیعتا سبب تقویت کارکنان، حفظ خانواده، ارتباط افراد با خانواده و جلوگیری از هدررفت وقت‌های بلااستفاده و افزایش بهره‌وری منتهی خواهد شد.

وی افزود: آنچه که خیلی مهم است، این است که بسیاری از هزینه‌های دستگاه‌های ما به خاطر عدم استفاده بهینه از زمان، هزینه‌های مازادی است که بر اقتصاد کشور بار می‌شود. افزایش ساعت کاری با تمرکز بر ارتقا ساعت بهره‌وری چند حسن دارد؛ ارتقا ارتباط کارکنان با خانواده را تقویت می‌کند و افزایش بهره‌وری را رقم میزند و طبیعتا می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: بنا داریم اگر از روز‌های هفته روزی به تعطیلی هفته و کاهش ساعات اداری کارکنان اضافه شود، پنج شنبه باشد که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است.

همچنین با توجه به اینکه بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی استفاده از ظرفیت‌های دورکاری، اقتصاد دیجیتال، فضای مجازی و در بستر شبکه وب انجام می‌شود، به نظر می‌رسد خللی در فعالیت اقتصادی شکل نمی‌گیرد، بهره وری افزایش پیدا می‌کند، ارتباط افراد در فعالیت اجتماعی توسعه پیدا می‌کند، ساعات کاری به صورت بهینه هدفمند می‌شود و ارتباط اعضای دولت و کارکنان با خانواده ارتقا پیدا می‌کند. پس به نظر من، اگر بنا است تصمیمی گرفته شود پنج شنبه به عنوان روز تعطیل هفته انتخاب شود.

دیگر خبرها

  • سامانه آموزشی ترید در بازار ارز دیجیتال مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شد
  • حسابرسی داده‌محور و توسعه حسابرسی رایانه‌ای در اولویت است
  • آموزش ۵ هزار نفر در سیستان و بلوچستان در حوزه اقتصاد دیجیتال
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • انجام کارهای بی‌منت در گرو داشتن تفکر بسیجی است
  • انجام کارهای بی‌منت در گروه داشتن تفکر بسیجی است
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران