Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@17:21:37 GMT

دانشجو، بدون دانشگاه

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۴۵۱۳

دانشجو، بدون دانشگاه

ایسنا/خراسان رضوی با توجه به شیوع گسترده کرونا و در پی آن، تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی فصل جدیدی از آموزش و ارتباطات دانشگاهی رقم خورده است.

دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها خالی از دانشجو شده، روابط اساتید و دانشجویان تنها از صفحه مانتیور یا گوشی‌های چند اینچی ممکن شده و دانشجویان تنها با ایجاد گروه‌هایی در فضای مجازی با یکدیگر آشنا می‌شوند و به تبادل اطلاعات می‌پردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در این بین، اساتید و مسئولان دانشگاهی نگران تک‌بعدی شدن دانشجویان و روند اجتماعی‌شدن آن‌ها هستند. چرا که هم اکنون فضایی که در آن دانشجو، پس از دبیرستان وارد محیط بزرگتری می‌شود و کسب تجربه می‌کند حذف شده است. تمام تصورات برخی از دانشجویان جدیدالورود از دانشگاه عوض شده و برخی با بی‌انگیزگی نسبت به ادامه تحصیل یا حتی افسردگی مواجه شده‌اند. تصور برخی از افراد و اساتید از مجازی شدن دانشگاه‌ها نیز سهولت در امر گرفتن مدارک تحصیلی است و گمان می‌کنند دانشجویان از وجود چنین وضعیتی احساس رضایت می‌کنند و سعی بیشتری در مچ‌گیری دانشجویان در حالیکه دانشجویان نظرات متفاوتی داشته و در عین حال با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

در همین راستا خبرگزاری ایسنا به مناسبت روز دانشجو،  از دانشجویان خواسته تا نظرات و تجربه‌های خود را نسبت به وضعیتی که حدود یک سال است با آن مواجه شده‌اند در میان بگذارند. 

اهمیت بسیار امکان کارآموزی در دانشگاه‌ها

آزاده، دانشجوی ترم پنج رشته روانشناسی گفت: دانشگاه پیام نور مشهد وضعیت آموزشی نامناسبی دارد. بسیاری از فعالیت‌های اساتید این دانشگاه بر خلاف قوانین بنیادی این دانشگاه است. برای مثال برخی از اساتید با وجود قوانین دانشگاه مبنی بر عدم اجبار بر حضور در کلاس‌های درسی، حضور دانشجو را در این کلاس‌ها اجباری دانسته‌اند.

وی کارآموزی و حضور در حیطه عملی رشته تحصیلی برای هر دانشجو را دارای اهمیت دانسته و از اینکه این دانشگاه محیط کارورزی و کارآموزی ندارد، انتقاد می‌کند.

دانشگاه‌های استاد محور و مشکلاتی که برای دانشجویان فراهم می‌کنند

رضا دانشجوی ترم هفت مهندسی برق دانشگاه فردوسی، با تاکید بر «ضعف شدید اینترنت در کلاس‌های مجازی دانشگاه»، بیان کرد: بسیاری از اساتید تصور می‌کنند که ضعیف بودن اینترنت یک بهانه برای دانشجویان جهت حاضر نشدن سر کلاس درس است. درحالی که قطع اینترنت یک مشکل عادی است و بارها برای همه افراد رخ می‌دهد. بسیاری از اساتید این دانشگاه با وجود تکمیل بودن مطالب درسی نمره کامل به آن‌ها تعلق نمی‌دهند و در صورتی که دانشجویی اعتراض خود را نسبت به این موضوع به استاد اعلام کند، برخی از اساتید در این موقعیت دانشجو را حذف می‌کنند.

 وی ادامه داد: دانشگاه فردوسی دانشگاهی استاد محور است و اساتید در آن حرف آخر را می‌زنند و در نتیجه فرصتی برای اعتراض دانشجو باقی نمی‌ماند. تبعات این مشکلات سرخوردگی دانشجویان را به بار می‌آورد.

عدم تولید محتوای درسی از طرف اساتید در آموزش مجازی

نیما، دانشجوی کارشناسی عمران دانشگاه اقبال لاهوری در خصوص دانشگاه‌های شهریه‌دار مانند آزاد و غیرانتفاعی، اظهار می‌کند: با وجود اینکه دانشگاه‌ها در دوران کرونا هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهند و از فضای فیزیکی دانشگاه هیچ استفاده‌ای نمی‌شود، از دانشجویان بابت مکانی که توسط دانشگاه اجاره شده است شهریه دریافت می‌کنند. اما زمانی که از دانشگاه‌ها در این خصوص که باوجود مجازی شدن دانشگاه چرا شهریه را کاهش نمی‌دهند سوال می‌کنیم، پاسخ آن‌ها این است که این نوع از آموزش با مشکلات بیشتری مانند تولید محتوا توسط استاد مواجه است.

وی ادامه داد: در هردو ترمی که به صورت مجازی برگزار شد علاوه بر اینکه کیفیت آموزش بسیار کاهش پیدا کرده است شاهد تولید محتوایی از طرف اساتید نبودیم. تمام دروس رشته عمران مهندسی است و واحدهای عملی بسیاری دارد. برخی از اساتید این دانشگاه متاسفانه در ساعت برگزاری کلاس درس صفحه پاورپوینت را باز کرده و شروع به نقاشی کشیدن می‌کنند. این موارد تولید محتوا محسوب نمی‌شوند و عملا اساتید هیچ تولید محتوایی ندارند. بنابراین دلیل پرداخت شهریه‌های بالا چیست، درحالی که در صورت دانلود ویدئوهای آموزشی این رشته از گوگل نتیجه بهتری خواهیم داشت تا اینکه در سر کلاس فقط حضور مجازی داشته باشیم.

تدریس‌ ضعیف، عامل بی‌انگیزگی دانشجویان

زهرا دانشجوی ترم یک مقطع ارشد دانشگاه سوره، معتقد است: دانشگاه‌ها گاهی دانشجویانی را جذب و تربیت می‌کنند که از فضای مرتبط با رشته خود فاصله بسیاری دارند. همچنین برخی از اساتید بر اساس رشته تحصیلی و تخصص خود تدریس نمی‌کنند و به دلایل گوناگون مانند کمبود استاد مجبور به تدریس دروسی می‌شوند که در حوزه علمی و فعالیت آن‌ها نیست.

وی ادامه داد: این مسئله نه تنها با گنگی و ایجاد مشکلاتی برای اساتید همراه است بلکه دانشجویان را نیز با گمراهی و درک ناکافی از درس همراه می‌کند. این تدریس‌های ضعیف باعث می‌شود که دانشجویان انگیزه تحصیل خود را از دست بدهند و فقط با هدف اتمام پایه تحصیلی خود به دانشگاه قدم بگذارند. همچنین جذب دانشجویان بدون اطلاعات یا بی‌هدف نیز  تاثیرگذار بر دیگر دانشجویان است.

این دانشجوی ارشد دانشگاه سوره که نسبت به شهریه بالای این دانشگاه منتقد است، اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا ثبت نام من به صورت غیر حضوری انجام شده و به همین دلیل برخی از مدارک لازم را تحویل دانشگاه نداده‌ام. این عدم امکان تحویل مدارک به دانشگاه به معنای صرف هزینه از طرف دانشجو بوده و همانطور که مشخص است زمان حضوری شدن دانشگاه‌ها همچنان مشخص نیست. درحالی که حل این مشکل با اختصاص دادن یک روز برای مراجعه حضوری قابل رفع است.

زهرا خاطرنشان کرد: رشته تحصیلی من در مقطع لیسانس و ارشد یکی است و در همین خصوص دانشگاه اعلامیه‌ای ارسال کرد مبنی بر اینکه دانشگاه مقطع لیسانس من از نظر سطح علمی پایین‌تر از دانشگاه فعلی ام است. به همین دلیل بایستی ۱۰ واحد از دروسی که در مقطع لیسانس گذرانده‌ام را مجددا مطالعه کنم.

زهرا معتقد است که این مطالعه مجدد صرفا ایجاد هزینه مضاعف برای دانشجویی مانند اوست، درحالیکه این دروس را با بهترین نمرات گذرانده‌ است. این مشکل تنها دامن‌گیر وی نبوده بلکه در ورودی سال جاری حداقل ۲۰ نفر از دیگر دانشجویان این رشته نیز به همین مشکل برخورده‌اند.

عدم برنامه‌ریزی دقیق و افت کیفیت آموزش

علی دانشجوی ترم پنج رشته روانشناسی با اشاره به اینکه «دانشگاه پیام نور مشهد در زمینه برنامه‌ریزی درسی دارای مشکلات بسیاری است»، اظهار کرد: نسبت به مشخص نبودن برنامه دقیق درسی، امتحانی و کلاسی تا نیمه‌های سال تحصیلی جاری گلایه دارم.

 وی خاطر نشان کرد: باوجود مجازی شدن کلاس‌ها و افت شدید کیفیت آموزش نه تنها شاهد کاهش شهریه‌های دانشگاهی نبوده‌ایم بلکه آن‌ها را افزایش نیز داده‌اند.

مجازی شدن کلاس‌ها و عدم تعهد اساتید در زمان برگزاری کلاس‌ها

یزدان دانشجوی ترم آخر مهندسی مواد دانشگاه فردوسی گفت: از آنجایی که زمان برگزاری کلاس‌ها تغییر کرده و زمان آن به بیشتر از زمان معمول اداری افزایش یافته است. برخی از اساتید تصور می‌کنند که دانشجویان باید در هر ساعتی از شبانه روز در اختیار باشند و در کلاس‌های درسی شرکت کنند. حتی یکی از اساتید در ساعات پایانی شب امتحان برگزار می‌کند. به نظر من با وجود مجازی شدن کلاس‌ها اساتید باید تلاش خود را در راستای مقید بودن به ساعات اداری برای برگزاری کلاس‌ها داشته باشند.

تغییرات مربوط به نحوه ارزشیابی و یادگیری کمتر دانشجویان

فاطمه دانشجوی ترم شش دانشگاه پیام نور مشهد، با اشاره به اینکه «وضعیت تحصیلی ترم جاری نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده است»، بیان کرد: اساتید نحوه ارزشیابی خود را از امتحان میان‌ترم و پایان‌ترم به تحقیق‌ها و مقالات متعدد تغییر داده‌اند. این تغییر روش در نحوه ارزیابی درسی نه تنها موجب یادگیری بیشتر دانشجویان نمی‌شود بلکه برای آن‌ها با سختی‌های فراوانی همراه است.

افزایش شهریه، بدون داشتن امکانات

نسترن دانشجوی ترم پنج دانشگاه پیام نور مشهد با اشاره به اینکه «تعداد جلسات کلاس‌های دانشگاه در حالت مجازی و حتی در گذشته و به صورت حضوری در این دانشگاه بسیار محدود است»، بیان کرد: بسیاری از اساتید همین کلاس‌های درسی محدود را نیز برگزار نمی‌کنند. بسیاری از کار عملی و تحقیقات درخواستی از طرف اساتید این دانشگاه با رشته تحصیلی و حتی درس مربوطه ارتباطی ندارد و تنها کاری بیهوده برای دانشجویان است. وی همچنین نسبت به افزایش شهریه در هر ترم با وجود نبود امکانات، نبود کلاس‌های با کیفیت و آموزشی منظم معترض است.

مهران ترم آخر رشته عمران دانشگاه خاوران می‌گوید: ترم گذشته با تمام سختی و آسانی‌هایش گذشت و دانشگاه در ترم جاری قصد دارد آسان‌گیری‌های ترم گذشته را جبران کند. در ترم جاری از هر دو هفته، یکبار را به صورت حضوری باید در کلاس درس حاضر می‌شدیم. در این زمان تمام دانشجویان بدون فاصله اجتماعی برای امتحان دادن یا تدریس استاد حاضر می‌شدند. دانشگاه نیز متاسفانه بر حضور در این کلاس شدیدا اصرار داشته و عدم حضور در آن را غیبت محسوب می‌کند و از نمره دانشجویان نیز کسر خواهد شد.

وی ادامه داد: رویه ارزشیابی در ترم حاضر به این صورت است که دانشجو بایستی بیش از نیمی از نمره را در طول ترم کسب کند و تنها حدود ۷ نمره برای پایان‌ترم اختصاص داده شده است. این شرایط برای دانشجویان شب امتحانی، شاغل و دغدغه‌ دار مشکلات بسیاری را فراهم کرده است. همچنین مشکلات بسیاری برای مسائلی کوچک مانند گرفتن برگه اشتغال به تحصیل وجود دارد که برای حل و فصل آن‌ها بایستی رفت‌وآمدهای بسیاری را انجام داد که همین رفت و آمدها شیوع ویروس را تشدید می‌کند. این مشکلات را می‌توان با الکترونیکی کردن این فرایند حل کرد که کار چندان سختی نیست.

تنها نگرانی موجود در حال حاضر این است که با توجه به سیستم آموزش مجازی دانشجو در دوران پسا کرونا تبدیل به دانشجویی تک بعدی شود. درگذشته بسیاری از یادگیری‌ها در دانشگاه به صورت حضوری اتفاق می‌افتاد که در حال حاضر انجام نمی‌شود و در واقع یادگیری‌ پنهان  برای دانشجویان عملی نیست. برای مثال الگوبرداری که دانشجویان از منش و شخصیت اساتید انجام می‌دادند ممکن است اتفاق نیفتد و این مساله در بکارگیریشخصیت دانشجویان نقش بسزایی دارد. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی روز دانشجو دانشگاه دانشگاه پيام نور دانشگاه فردوسی مشهد دانشجويي دانشجو دانشگاه پیام نور مشهد اساتید این دانشگاه برای دانشجویان برخی از اساتید مشکلات بسیاری برگزاری کلاس دانشجوی ترم رشته تحصیلی دانشگاه ها مجازی شدن کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۴۰۰ دانشجو در ۶ مرکز دانشگاه فنی و حرفه ای استان در ۳۸ رشته محل در حال تحصیل هستند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، محمد مؤمنی امروز در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان با اشاره پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: در استان 6 مرکز و آموزشکده فنی و حرفه‌ای داریم که زیرمجموعه دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند که از سال 1390 از آموزش و پرورش جدا و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ملحق شدند.

وی با بیان اینکه در کشور بیش از 180 آموزشکده فنی و حرفه‌ای وجود دارد که وظیفه آن‌ها تربیت نیروی کارآمد و تکنسین است، گفت: در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان 38 رشته محل داریم که 19 رشته محل کاردانی و 19 رشته محل کارشناسی است که بعضی پیوسته و برخی ناپیوسته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: ورودی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان، از طریق دانش‌آموزان هنرستان و مدارس کار و دانش است و اخیرا از طریق کنکور سراسری دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته می‌شود. بخش اصلی دروس دانشگاه فنی و حرفه‌ای  نسبت به دانشگاه‌های هم‌ارز دیگر عملی است. 40درصد دروس عملی است، به همین دلیل این دانشگاه خدمات خوبی در تربیت نیروی ماهر داشته و آمار فارغ‌التحصیلان شاغل خوب است.

انجام بورسیه صنعتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای

مؤمنی ادامه داد: امروز دو دلیل اساسی برای تربیت نیروی ماهر در کشور وجود دارد؛ اول اینکه برای جهش تولید زیرساخت‌های لازم وجود دارد و دوم فشار اقتصادی که بیگانگان به کشور می‌آورند. ما باید با توانمندی‌های خودمان بخشی از کالاهای مورد نیاز را تولید کنیم، پس کشور نیاز به نیروی مهارتی دارد، یکی از دانشگاه‌های در خط اول تربیت نیروی مهارتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است، اگر مهارت علمی به مهارت عملی تبدیل شود، نیروی مهارتی را تربیت می‌کنیم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: هماهنگی بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای با دیگر مجموعه‌ها و صنعت باید انجام شود که نیاز دارد عملیات علمی به عملی تبدیل شود، مشکل وزارت علوم این است که صنعت و خدمات در اختیار آن‌ها نیست. ما باید منافع صنعت و خدمات را به دانشگاه و برعکس در نظر بگیریم تا پذیرش دانشجو طوری شود که صنعت هم انتفاعی شود. اگر بخواهیم دانشگاه مهارتی خوب خدمات دهد، صنعت باید در کنار ما باشد. سال قبل بورسیه صنعتی انجام شد و دانشگاه و صنعت در کنار هم قرار گرفت.

مؤمنی عنوان کرد: در قانون توسعه ششم تکلیف قانونی بود که 30درصد دانش‌آموزان به سمت مهارت روند که تا انتهای این قانون 16 درصد جذب در بخش مهارتی داشتیم، در قانون توسعه هفتم این عدد به 40درصد رسیده است.

برپایی نمایشگاه توانمندسازی دانشجویان، 16 تا 19 اردیبهشت‌ماه

وی ادامه داد: دانشگاه مهارتی باید تلاش برای جذب داشته باشد که نیاز به سیاست دارد. ما باید دانشجو را مهارت محور کنیم، وزیر علوم اعلام کرد که پیگیر هستیم نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه ملی مهارت تبدیل شود که مهارت محوری به وظیفه دانشگاه فنی و حرفه‌ای اضافه شد تا نیروی انسانی را تربیت کنیم که به درد صنعت و خدمات بخورد که نتیجه آن امیدآفرینی خوبی برای مردم باشد.

مؤمنی با اشاره به اینکه  برپایی نمایشگاه دایمی توانمندسازی دانشجویان استان، پیگیری برای ایجاد شهر مشاغل در شهرکرد و پیگیری موضوع صنایع خلاق از برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه توانمندسازی دانشجویان از تاریخ 16 لغایت 19 اردیبهشت ماه سال جاری در استان برپا می‌شود که این نمایشگاه هفتمین نمایشگاه توانمندسازی دانشجویان استان و  دومین نمایشگاه کار است.

وی گفت: در این نمایشگاه کارهای نو دانشجویان در سال اخیر در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته می‌شود، همچنین صاحبان مشاغل در این نمایشگاه از دانشجویان مصاحبه شغلی گرفته و آن‌ها مشغول به کار می‌شوند. همچنین ایده‌هایی که مشکلات صنعت را دیده و به محصول تبدیل می‌شوند مورد حمایت مرکز رشد قرار گرفته و به پارک علم و فناوری معرفی و برای پیشرفت و تولید می‌رود.

مؤمنی ادامه داد: دراین نمایشگاه 7نهاد حامی برای اجرا داریم که با مشارکت آموزش و پرورش، شهرداری و صاحبان مشاغل در فضای 700متر مربع و با 30غرفه برگزار می‌شود ،در این نمایشگاه برای اولین بار محصولات مرکز رشد که به تولید رسیده به فروش می‌رسد.

3400دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان 3400دانشجو در 6مرکز دارد خاطرنشان کرد: در کل کشور بیش از 70درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل شاغل هستند و60درصد در رشته شغلی خود مشغول به کار هستند.

وی افزود: امکانات اولیه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مهیاست اما با پیشرفت علم ما هنوز مشکل را 100درصد حل نکردیم، مشکل اساسی اعتبارات این دانشگاه نسبت به دیگر دانشگاه‌ها است، سرانه دانشجویان ما نسبت به دیگر دانشگاه‌ها یک سوم است، اگر اعتبار لازم را نداشته باشیم نمی‌توانیم مشکل امکانات را حل کنیم.

مؤمنی بیان کرد: در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان 50 میلیارد تومان برای 3 پروژه فعال استان محقق شد، اما تخصیص نیافته است، در سفر اول نیز 31.5 میلیارد تومان اعتبار برای این دانشگاه در نظر گرفته شد که 4.5 میلیارد آن محقق شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان گفت: آمایش سالانه انجام می‌شود و رشته محل‌هایی که برای آنها شغل تعریف نشده حذف می‌شود، چون صنعت در استان فعال نیست نیروی کار به خارج از استان می‌رود در مرکز رشد توانستیم آمار خوبی از ایده‌ها را به شغل تبدیل کنیم.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • تاسیس ۳۱ دانشگاه فرهنگیان مجزا با چه تدبیری انجام می‌شود!
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • تحصیل ۳۴۰۰ دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال وبختیاری
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • دستگیری ۶۰۰ دانشجو در دستکم ۱۵ دانشگاه آمریکا در بیش از یک هفته
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش
  • خشن ترین تصاویر از رفتار پلیس آمریکا با دانشجویان | نحوه برخورد با دختر دانشجو را ببینید