Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر سعید کریمی با اشاره به امکان به تعویق انداختن برخی مراجعات به مراکز درمانی به علت شیوع بیماری کرونا، عنوان کرد: معاینات روتین تعویض عینک، مراجعه به علت سوزش چشم، خارش چشم، قرمزی های سطحی و گرفتن لنزهای تماسی برای اولین بار از جمله مواردی است که در این روزهای کرونایی می توان آن را به تعویق انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس بیمارستان طرفه ادامه داد: افرادی که هر ۶ ماه یا یک سال یک بار برای معاینات روتین و چک کردن نمره عینک به مراکز مراجعه می کردند، در این شرایط اجبار به انجام این کار نیست؛ به جز در مواقعی که دید فرد عینکی به هر علتی کم شده باشد. در این صورت باید در اسرع وقت توسط فرد متخصص ویزیت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عنوان کرد: سوزش چشم، خارش چشم و قرمزی خفیف را که علت آن معمولا آلودگی های لبه پلک یا بلفاریت، آلرژن ها و آلودگی های محیطی است، می توان با درمان های ساده مثل شستشوی لبه پلک با شامپوی بچه، کمپرس گرم و رعایت بهداشت بهبود بخشید.

جراح و متخصص چشم در خصوص تعویض لنزهای تماسی اظهار داشت: بیمارانی که از قبل لنز تماسی داشته اند باید حتما سر موقع برای تعویض آن اقدام کنند؛ چرا که این لنزها آلوده می شوند، اما اگر از قبل لنز تماسی نداشته و عینک استفاده می کردند، اجباری نیست در حال حاضر برای گرفتن لنز اقدام کنند.

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار آب مروارید خفیف شده و توصیه پزشک به مراجعه دوره ای برای معاینات بوده است، اگر تاری دید و علایم جدیدی بروز نکرده باشد، می توانند در این شرایط تا سه یا چهار ماه مراجعات را به تعویق بیندازند.

رییس بیمارستان طرفه بر لزوم توجه به برخی از بیماری های چشمی و مراجعه به موقع برای درمان تاکید کرد و افزود: آب سیاه، آب مروارید پیشرفته، عوارض دیابت روی چشم، جداشدگی شبکیه، استحاله شبکیه، انحرافات چشم در کودکان که به تازگی ایجاد شده باشد و تومورهای داخل چشمی از جمله موارد اورژانسی است و درمان آنها اصلا نباید به تعویق بیفتد؛ چرا که عوارض جبران ناپذیری در پی دارد.

وی ادامه داد: درمان در این بیماران باید اورژانسی انجام شود. به عنوان مثال، بیمارانی که فشار چشم بالایی دارند و به آب سیاه مبتلا شده اند، اگر از ترس کرونا مراجعه نکنند، بعد از پنج یا شش ماه فشار چشم بالا رفته و عصب چشم از کار می افتد و درمان دیگر فایده ای ندارد.

کریمی با بیان اینکه عوارض دیابت روی چشم، در صورت مراجعه نکردن به موقع، غیرقابل برگشت است، گفت: اگر بیمار دیابتی دیر مراجعه کند، آسیب به شبکیه چشم دایمی می شود و درمان فایده ای ندارد.

فوق تخصص شبکیه و تومورهای داخل چشمی، یادآور شد: بیمارانی که به علت سن بالا دچار استحاله شبکیه و خونریزی می شوند، باید به صورت اورژانسی مراجعه کنند و تزریقات داخل چشمی انجام دهند. آب مروارید شدید هم اگر به موقع عمل نشود می تواند تبدیل به آب سیاه شده و به مرور زمان دید فرد را به صورت دایمی کم کند.

وی در خصوص تنبلی چشم در کودکان نیز اظهار داشت: اگر به کودک مبتلا برنامه سه ماهه یا ۶ ماهه داده شده باشد مشکلی نیست، اما کودکی که به تازگی انحراف چشم پیدا کرده حتما باید در اسرع وقت مراجعه کند؛ چرا که یکی از دلایل آن می تواند تومورهای داخل چشمی باشد و اقدام به موقع کمک کننده خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بروز تومور شبکیه رتینوبلاستوما را در کودکان شایع خواند و گفت: این افراد با اینکه شیمی درمانی می شوند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ولی حتما باید مراجعه کنند و اصلا نباید درمان را به تاخیر بیندازند.

وی با اشاره به اهمیت بهداشت چشم در شرایط شیوع کووید-۱۹، تصریح کرد: چشم یکی از مهمترین اعضا در انتقال بیماری است و اشک چشم نیز ویروس را نشر می دهد. بنابراین افرادی که در محل های پرخطر با احتمال آلودگی چشمی شاغل هستند باید حتما از شیلد استفاده کنند. همچنین توصیه های کلی شست و شوی دست ها، پرهیز از قرارگرفتن در محل های شلوغ و رعایت فاصله گذاری اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چشم پزشکی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چشم پزشکی کرونا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی چشم پزشکی اخبار کنکور دانشگاه علوم پزشکی داخل چشمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۴۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

سید صاحب حسینی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تمایل به انجام عمل‌های زیبایی از جمله پیکرتراشی اظهار کرد: در حال حاضر عمل‌های زیبایی به ویژه پیکرتراشی در سطح جامعه بسیار فراگیر شده است در حالی که باید توجه شود این جراحی‌ها، عمل‌های درمانی هستند؛ همان طور که افراد برای بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری قلبی و گوارشی به پزشک مراجعه می‌کنند باید برای انجام عمل‌های زیبایی نیز به پزشک مربوطه مراجعه کنند.

وی افزود: در مدت آموزش جراحی پلاستیک و زیبایی به جراحان فوق تخصص، آموزش‌هایی ارائه می‌شود تا بسیاری از مراجعه‌کنندگان را از انجام عمل‌ها منصرف کنند. یادمان باشد که فرد برای انجام عمل زیبایی به ویژه پیکرتراشی باید از هر نظر در سلامت کامل عمومی باشد. به هیچ عنوان نباید دیابت داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید دیابت کنترل شده باشد. همچنین فرد نباید بیماری تیروئید داشته باشد و در صورت داشتن این بیماری، باید کنترل شده باشد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی بیان کرد: زمانی که فردی به یک پزشک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می‌کند باید ارزیابی‌های قبل از عمل برای وی انجام شود. به طور مثال فاکتورهای خون، دیابت، تیروئید، کبد و کلیه بررسی شود و فرد باید از هر نظر در سلامت کامل باشد یا بیماری وی تحت کنترل باشد.

حسینی‌نژاد عنوان کرد: پیکرتراشی شامل آبدومینوپلاستی، لیپوساکشن و لیپوماتیک است. لیپوماتیک‌ها، جراحی‌هایی هستند که تنها تجمع موضعی و کوچک چربی در سطح بدن را برطرف می‌کنند اما لیپوساکشن بسیار فراگیرتر است و چربی‌های قسمت‌های مختلف بدن را تخلیه می‌کند.

وی افزود: آبدومینوپلاستی نیز یک عمل جراحی است که بر لیپوساکشن افزوده می‌شود. در این جراحی، شاخص توده بدنی برای شروع عمل‌های پیکرتراشی بسیار مهم است و فردی که تحت این جراحی قرار می‌گیرد باید شاخص توده بدنی مناسبی داشته باشد و دچار چاقی‌های مفرط نباشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه عمل‌های جراحی پلاستیک برای کاهش وزن نیستند، گفت: اگر فردی احساس چاقی می‌کند یا از وزن خود رضایت ندارد به هیچ عنوان نباید به فکر عمل جراحی پلاستیک زیبایی باشد بلکه قبل از آن باید به همکاران متخصص تغذیه یا متخصصان چاقی مراجعه کند و در نهایت پس از کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل، به جراح پلاستیک مراجعه کند.

وی افزود: تاکید می‌شود کسانی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند خود را به عنوان بیمار فرض کنند بنابراین بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند و به جز پزشکان دوره‌دیده جراحی پلاستیک که در عمل‌های سخت تبحر دارند، نباید به فرد دیگری مراجعه کرد.

حسینی‌نژاد گفت: جراحی‌های پیکرتراشی با عارضه و مرگ و میر همراه هستند. اگر فردی از نظر سلامت عمومی و ایمنی در شرایط مناسب و ایده‌آل نباشد شانس آسیب، عارضه و مرگ و میر برای وی وجود دارد بنابراین تاکید می‌شود برای انجام جراحی به متخصص جراحی پلاستیک مراجعه شود تا همه جنبه‌های عمومی بررسی و سنجیده شود.

وی افزود: کارهای زیبایی باید توسط پزشک متخصص زیبایی انجام شود و کلینیک‌های زیبایی یا کسانی که در این خصوص فعالیت دارند، صلاحیت انجام این کار را ندارند. این عمل‌ها توام با عارضه و مرگ و میر هستند و فرد باید در شرایط بسیار مناسب جراحی شود.

دیگر خبرها

  • هشدار مهم به مردم؛ افزایش احتمال مرگ‌ومیر با این عمل پرطرفدار!
  • شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است
  • بیش از ۹۰۰ هزار نفر، زیر پوشش غربالگری سلامت قلب
  • چرا برای کاهش وزن نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • چرا نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • نامطمئن بودن روش پیکر تراشی برای لاغری
  • چرا برای کاهش ‌وزن‌ نباید سراغ «پیکرتراشی» بروید؟
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • تاثیر این گیاه دارویی بر بیماری دیابت