Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-07@22:41:38 GMT

دانشجو جان روزت مبارک!

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۲۵۹۷۳

دانشجو جان روزت مبارک!

۱۶ آذر روزیست برای تکریم شهدای دانشجو و تقدیر از قشر تازه وارد جامعه که صادقانه برای حق طلبی و شناخت جامعه و جهانی که در آن زندگی می کنند آمده اند تا جهت گیری و شتاب کنند هدف هم رسیدن به جامعه آرمانیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ دانشجو: [ ن ِ] (نف مرکب ) دانشجوی . جوینده ٔ دانش .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالب علم . دانش پژوه . علم خواه. پر از جنب و جوش. آمده تا طرحی نو در اندازد. سری پر از انقلاب و تحول های سازنده دارد. از دیرباز دارنده نقشی به سزا در تحولات اجتماعی و سیاسی کشور، آنکه در دانشکده و دانشگاه متعلم باشد. منتقد اقدامات مسئولان و پیگیر مطالبات انقلاب و ایران.

“روح ناآلوده جوان، هنگامی که با ذهن و فکر روشن ناشی از تحصیل و با دید بصیر و آگاه همراه می شود، ترکیب خیلی ممتاز و فاخری به وجود می آورد، آن ترکیب، همان دانشجو است!” مقام معظم رهبری

دانشجویان قشر تازه وارد شده به جامعه هستند که صادقانه برای حق طلبی و شناخت جامعه و جهانی که در آن زندگی می کنند آمده اند تا جهت گیری و شتاب کنند هدف هم رسیدن به جامعه آرمانیست.

این خصیصه مشترک ورودی های هرسال دانشگاه هاست از ورودی های دهه ۴۰ گرفته تا ورودی های دهه ۹۰ و قبل و بعد از آن.

«از اولی که مبارزه اسلامی در این مملکت شروع شد، دانشجویان پا به پا حرکت کردند … و البته در طول این مدت پانزده سالی که تا پیروزی انقلاب ادامه پیدا کرد، نوسان داشت. دانشگاه ها فرق داشتند، دانشکده های یک دانشگاه فرق داشتند، برهه های زمانی فرق داشتند. اما من که در طول این مدت با دانشجویان مربوط و دمخور بودم و این حرکات دانشجویی را تعقیب می کردم، می توانم یک جمع بندی ارائه بدهم. آن جمع بندی در یک کلمه این است که دانشجویان از ساعت اول این مبارزه تا لحظه پیروزی، یک جریان مستمر مبارزه دانشگاهی و دانشجویی را به وجود آوردند، کسی در این هیچ شک و شبهه ای ندارد.» رهبر معظم انقلاب

زیبایی حرکت جوانان دانشجو از دیرباز تا همین حال حاضر در تفکر، تحقیق، حق جویی و شک و شبهه هایی است که سر راهش قرارمی ‌گیرد و سر آخر عقیده‌ای که با اطمینان منطقی و قلبی شکل گرفته است تفکری که تا پای جان برایش می‌توان جنگید.

۱۶ آذر یاد آور نقش بلا منازع و تحسین بر انگیز دانش جویان در شکل گیری تفکر و ایدئولوژی مطمئن انقلاب اسلامی است.

“جنبش دانشجوئی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شده‌ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به شدت عدالت‌خواه بوده است.” رهبر معظم انقلاب

هر سال این روز، به یاد سه دانشجو (مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی) که هنگام اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۳۲ (حدود چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال) در دانشگاه تهران کشته شدند، گرامی داشته می‌شود.

شنیدن نام جنبش های دانشجویی، انجمن ها و جامعه اسلامی دانشجویان، تشکل تحکیم وحدت و گروه دانشجویان پیرو خط امام هنوز قلب دانشجویان دهه ۵۰ را می‌لرزاند و شوری در قلب دانشجویان امروز ایجاد می‌کند برای تحکیم وحدت و ایجاد جامعه اسلامی تحت لوای پیروی از خط ولایت.

گذشت هر برهه و تقدیم خون های تازه در راه شجره طیبه انقلاب اسلامی بروجود آتش دشمن روی جبهه علمی و فرهنگی تاکید بیشتری می کند شهیدان عزیز هسته ای و خون گرم شهید فخری زاده لزوم کار انقلابی وبسیجی در حیطه‌ی علم و فن آوری را به ما گوش زد می‌کند.

“از دانشگاه همیشه و در همه جا این انتظار هست که محل جوشش و اوج دو جریان حیاتی در کشور باشد: اول، جریان علم و تحقیق؛ دوم، جریان آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدف‌گذاری‌های سیاسی و اجتماعی.” رهبر معظم انقلاب

و البته این روز در تقویم روزیست برای تقدیر از حق طلب ترین، متفکر ترین و پای کار ترین قشر جامعه.

پس دانشجو جان روزت مبارک

فائزه رضاییان

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۵۹۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را یافته است/ تشریح جایگاه طرح صدرا میان دانشجویان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیش‌نشست رویداد صدرا با حضور نمایندگان بیش از ۱۰۰ شرکت صنعتی و خدماتی همزمان با تحصیل دانشجویان و با حضور فعال نمایندگان صنایع بزرگ در دانشگاه، افشین غنی‌زاده سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، مسعود باغفلکی معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه، مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، علی مهراس مهرابی معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی، احمد اکبری رئیس دانشکده مهارت و کارآموزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، جمعی از صاحبان صنایع و مراکز تولیدی، مسئولان ادارات و ارگان‌های مختلف به‌منظور مصاحبه، جذب و استخدام دانشجویان و دانش‌آموختگان توانمند در سالن آمفی تئاتر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در این نشست اظهار کرد: قوانین دانشگاه آزاد اسلامی بنا به ساختار مناسب از انعطاف خوبی برخوردار است و در سال‌های اخیر این دانشگاه پیشروی تغییرات اساسی مطابق علم نوین روز بوده و اکنون در نسل چهارم دانشگاه پیشرو قرار داریم و رسالت ما حرکت به سمت دانشگاهی است که تولید علم کرده و از علم به سرمایه برسد تا بتواند مشکلات را رفع کند.

افشین‌غنی‌زاده عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با رسالت جدید خود روز به روز به این هدف نزدیک‌تر می‌شود و دست یاری خود را به سمت کسانی که در این زمینه‌ها خلّاق هستند دراز می‌کند و رویدا صدرا عامل قرار گرفتن علم و تجربه در کنار یکدیگر است.

وی تأکید کرد: در گذشته دانشگاه فقط به علم‌آموزی اختصاص داشت، صنایع نیز به تجربه کاری و عملی، شاید خیلی از دانش‌آموختگان دانشگاهی کار عملی زیادی انجام نداده و در محیط واقعی کار قرار نگرفته بودند و صاحبان صنایع نیز فقط به تجربه کاری توجه داشتند و علاقه‌مندی زیادی به جذب دانشگاهیان بی‌تجربه نداشتند، دانشگاه آزاد با یک حرکت نوین به‌عنوان بانی ارتباط و ادغام دانش و تجربه می‌خواهد کاری کند تا دانشجویان علاقه‌مند را با تجربه کاری و صنایع و صنعت آشنا و نه‌تنها صنعت، بلکه شرایط ‌مناسب تجربه‌اندوزی در هر نوع کار و درآمدزایی در جامعه را ایجاد کند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را پیدا کرده و می‌خواهد جوابگوی این سؤال باشد که چرا ما باید تعداد زیادی بیکار یا تحصیل‌کرده بیکار در جامعه داشته باشیم و امروز شما مسئولان و صاحبان صنایع اینجا هستید که با همفکری، دانشجوی دارای مهارت و تخصص کاری تربیت کنیم.

غنی‌زاده متذکر شد: نخست رویداد صدرا معرفی تمامی صنایع کرمانشاه و صاحبان صنایع است تا صنایعی که گمنام مانده‌اند در این فرصت در محیط دانشگاهی به جامعه معرفی کنیم تا محصولات آنها دارای فروش خوب بوده و دانشجویان ما مهارت کاری و در ادامه با پشتکار شغل مناسب داشته باشند.

وی در ادامه توضیح داد: خروجی رویداد صدرا جدا از اینکه به اشتغال جوانان شهر ما و جوانانی که سرمایه کافی ندارند تا توانایی تجربه کاری داشته باشند کمک می‌کند، بلکه برای صنایع و صاحبان کار نیز مزایای زیادی در پی دارد؛ از قبیل بهره‌وری از نیروی کاری دانشگاهی ارزان، استفاده از نیروی کاری با اخلاق، عدم نیاز به تعهدات بیمه‌ای، عدم نیاز به تعهد استخدام نیروی بی‌کیفیت تا یافتن نیروی توانمند و با پشتکار و موارد ارزشمند و مثبت دوطرفه دیگر.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، خطاب به حاضران گفت: باید مجموعه حاضر از صاحبان کار، مسئولان و دانشگاهیان هرکدام صدای ما بوده و دیگران را با نتایج ارزشمند رویداد صدرا آشنا کنید تا فضایی مثبت و مناسب ایجاد شود و شاهد ارتباط خوب دانش و تجربه باشیم و همه پای کار باشند؛ چراکه خیر و منافع ما و استان کرمانشاه در آن است که به جایی برسیم که تعداد زیادی از دانشجویان ما مهارت کاری هم بیاموزند و بدون تردید مدرک دانشگاهی با مهارت کاری معتبر است و این رویداد کمک حال مهارت‌آموزی است.

دانشجو نباید دغدغه‌ای جز تحصیل داشته باشد

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه هم اظهار کرد: طرح صدرا موضوع ارتباط دانشجویان با صنعتگران، تولیدکنندگان و کارفرمایان بوده و طرح قابل تقدیری است و از کسانی که آن را پیشنهاد کردند تشکر می‌کنم، البته ما در چندین سال گذشته به‌طور مستمر با دانشگاه ارتباط و دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه را داشتیم؛ چراکه یک حلقه مفقوده ارتباط صنعت و دانشگاه و کارآفرینی وجود داشت و همه می‌دانند کسانی که درس را تئوری خوانده و بعد وارد بازار کار می‌شوند این دروس تئوری آنچنان کارایی برای آنان ندارد.

فرهاد مرزی در ادامه توصیه کرد: در چندین سال گذشته کسانی به من مراجعه کردند که دارای مدرک لیسانس و فوق‌لیسانس حسابداری بودند و زمانی که آنها را به شرکت یا کارخانه‌ای برای حسابداری معرفی کردیم نتوانستند حتی یک سند قابل قبول حسابداری را برای اداره دارایی تنظیم کنند؛ اما یک شخص با تجربه چندین ساله و دارای مدرک دیپلم این کار را انجام می‌داد، در زمینه‌های دیگر مانند  مکانیک و متالوژی نیز به همین ترتیب و این طرح حلقه مفقوده دانشگاه و صنعت را رفع می‌کند، بدون تردید تجربه در کار بسیار مهم است و باید در کنار تحصیلات دانشگاهی تجربه کاری نیز وجود داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما نباید عادت به راحتی داشته باشیم و باید برای یک بار فرهنگ خوب و درست کار کردن را یاد بگیریم و این نیاز به حضور در متن کار در کنار تحصیلات دانشگاهی دارد که طرح صدرا این کار را انجام می‌دهد، اگر فکر دانشجو برای خود باشد قطعاً موفق خواهد شد و اشتغال نیاز به دانش و تجربه دارد و آن با ارتباط صنعت و دانشگاه محقق می‌شود و با طرح صدرا می‌توانیم مشکل بیکاری را در جامعه به‌خصوص کرمانشاه رفع کنیم، البته باید موضوع تأمین اجتماعی و بیمه این دانشجویان در قالب تفاهم‌نامه بین دانشگاه، سازمان تأمین اجتماعی و اداره کار رفع شود تا هزینه‌ای اضافی برای کارفرمایان ما نداشته باشد و تعهدی ایجاد نکند و کارفرمایان در بخش‌ها و صنوف مختلف از آن استقبال کنند.

طرح پویش چه مزایایی دارد؟

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و متولی و دبیر پیش‌نشست رویداد صدرا هم به‌صورت تخصصی به معرفی بخش‌ها مختلف این طرح پرداخت و توضیح داد: در کنار کسب دانش باید کسب مهارت نیز صورت گیرد تا دانشجویان در آینده در اشتغال و کاریابی موفق باشند، مسیری که دانشگاه به‌عنوان نقشه راه اشتغال و کارآفرینی ارائه کرده، دارای چهار بخش برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت، برگزاری دوره‌های فنی و حرفه‌ای، طرح پویش و راه‌اندازی کارگاه‌های کاربنیان با هدف کارآمادگی و اشتغال‌آفرینی است.

اکبری یادآور شد: طرح پویش از نگاه صنعت همان طرح کارآموزی سابق است و انتظار این است که واقعی‌تر و جدی‌تر به این طرح توجه شود و مهم‌ترین دستاورد طرح پویش نحوه ارتباط‌گیری در محیط کار، ارتباط با همکاران و ارتباط با مشتری است که در محیط دانشگاه کسب نمی‌شود.

وی توضیح داد: از مهم‌ترین مزایای طرح پویش برای دانشجویان آشنایی با محیط کار، ارتقای مهارت، افزایش انگیزه تحصیلی، دریافت کمک هزینه تحصیلی، ارتباط با متخصصان، کشف استعداد‌های خود، مواجهه با مسائل واقعی، ظهور ایده‌های کارآفرینی و آشنایی با محیط کار بوده و مزایای آن برای شرکت‌ها شامل بهبود روحیه رهبری برای پرسنل، معرفی شرکت به عموم، افزایش بار آموزشی مجموعه، ورود نیرو‌های جدید به شرکت، تبلیغات، افزایش کارایی، استفاده از نیروی ارزان‌قیمت است.

رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و متولی و دبیر پیش‌نشست رویداد صدرا به این نکته هم اشاره کرد که طرح پویش به صورت دو واحد درسی به مدت ۲۴۰ ساعت کار و کسب مهارت طی یک‌ سال کار عملی در صنعت ارائه می‌شود.

اکبری گفت: طرح پویش بدون شهریه و مازاد بر سطح واحد‌های اخذ شده است، شامل بیمه حوادث دانشگاه است، حق‌الزحمه‌ای به صورت مستقیم به دانشجو ارائه نمی‌شود و امکان شرکت در دوره‌های فنی حرفه‌ای در قالب طرح پویش هم وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هم با تأکید بر جایگاه اشتغال‌آفرینی برای جوانان بیان کرد: علم اقتصاد منابع محدود و نیاز‌های نامحدود دارد و اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید تولید کنیم، متأسفانه بسیاری از دوستان ما تولید را مترادف صنعت می‌دانند؛ در صورتی که دامنه تولید می‌تواند کالا یا خدمت باشد حتی یک موسیقی نیز می‌تواند کالا باشد و درآمدزایی کند.

کهراریان افزود: تولید نیازمند نیروی انسانی، تجهیزات و تکنولوژی، آموزش و پژوهش است و ما نمی‌توانیم بگوییم که متخصصان دانشگاه کم‌کار هستند؛ چراکه دانش، تخصص و کسب مهارت در دوران تحصیل اتفاق می‌افتد و با پشتوانه اخلاق همراه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تحصیل فرد در دانشگاه اگر به درستی هدایت شود جهش در تولید ایجاد می‌کند و باید دانشگاه را با تولید آشتی دهیم، ما باید دانشگاهی اخلاق‌مدار و کارآفرین داشته باشیم و صنعت، خدمات و آموزش در کنار هم اتفاق بیفتد تا شاهد موفقیت باشیم.

در پایان این مراسم از صاحبان و مدیرعاملان ۱۸ شرکت حاضر در نمایشگاه کارآفرینی که در هفته پژوهش سال ۱۴۰۲ در نمایشگاه این هفته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه حضور فعال داشتند با ارائه لوح تقدیر تجلیل و مقرر شد رویداد صدرا اول و دوم خردادماه با توافق جمعی به صورت نمایشگاه یا برگزاری همایش یا سمینار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • در دیدار مهم امروز فرمانده کل ارتش با دانشجویان چه گذشت؟
  • روز جهانی پسر ۱۴۰۳ + پیام، متن و عکس تبریک
  • دانشگاه آزاد حلقه گمشده جدایی جامعه و دانشگاه را یافته است/ تشریح جایگاه طرح صدرا میان دانشجویان
  • دانشگاه خودباوری را در جامعه به منصه ظهور برساند
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • از بازار داغ دید و بازدید‌ تا تریبون‌های آزاد/ تبیین روشنگرانه در جنگ ترکیبی
  • مدرک‌گرایی موجب ایجاد فاصله بین دانشگاه و جامعه کار می‌شود
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال
  • رویداد صدرا بسترساز توسعه فعالیت فناورانه و ایجاد اشتغال است
  • واکنش مجمع جهانی بیداری اسلامی به سرکوب اعتراضات در دانشگاه‌های آمریکا