Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تغییر رویکرد مجلس در مواجهه با مسائل اصلی کشور

در مقایسه با مجالس قبل به‌ویژه مجلس دهم، تغییر رویکرد مجلس در مواجهه با مسائل اصلی کشور و مشکلات مردم مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجلس چه در بعد ارتباط با مردم به‌ویژه از طریق بازدیدهای میدانی ریاست مجلس و نمایندگان و چه در زمینه پیگیری مسائل اقتصادی، تلاش‌های اثرگذاری داشته است.

البته اجرای مصوبات با توجه به برخی ناملایمات در حوزه اجرا و برخی تاخیرهای ناشی از الزامات مربوط به ساختارهای قانونی و حساسیت‌های بجای شورای نگهبان طبیعی است.

مصوبه تأمین کالاهای اساسی و مالیات خانه‌های خالی مهم‌ترین مصوبات مجلس بوده است.

در مصوبه اخیر مجلس نشان داد در رأس امور است

در مصوبه اخیر درباره موضوع هسته‌ای نیز مجلس نشان داد که در رأس امور است و در هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشت که اگر دولت محترم به جای امید بستن به بایدن به فکر مطالبه حقوق ملت و فشار بر طرف مقابل باشند، ابزار بسیار خوبی است که می‌تواند حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای را استیفا کند.

اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۰ مهم‌ترین اقدام مجلس تا پایان سال 

طرح تأمین کالاهای اساسی و مصوبه هسته‌ای اخیر در کنار بازدیدهای میدانی رییس مجلس مهم‌ترین اقدامات مجلس یازدهم بوده است ولی قطعا‌ مهم‌ترین اقدام مجلس تا پایان سال اصلاح لایحه بودجه بسیار نامتوازن‌۱۴۰۰ خواهد بود.

در لایحه بودجه‌۱۴۰۰ متاسفانه نسبت به سال‌های قبل نکته مثبت خاصی به چشم نمی‌خورد ولی از جنبه نکات منفی باید گفت که خیلی عریان و واضح خوش‌بینی دولت به بایدن را نشان می‌دهد. 

اتکای بودجه به فروش روزانه ۳‌/۲ میلیون بشکه نفت یعنی حساب کردن روی رفع تحریم‌های آمریکا. یعنی هر چه در این هفت سال اقتصاد کشور برخلاف تاکیدات چند باره رهبر معظم انقلاب که نسبت به گره‌زدن اقتصاد به خارج هشدار دادند، اقتصاد کشور به غرب گره خورده بود، در بودجه‌۱۴۰۰ به شکل سنگین‌تری این گره خوردن را می‌بینیم.

بودجه‌۱۴۰۰ عصاره رذایل بودجه‌های قبلی است

حجم گسترده استقراض و رشد ۴۵‌درصدی هزینه‌های جاری از دیگر مخاطرات بودجه‌۱۴۰۰است. در حقیقت لایحه بودجه‌۱۴۰۰ عصاره رذایل بودجه‌های قبلی و تشدیدکننده وابستگی به نفتی است که فعلا‌ تحریم است و بودجه‌نویسان به امید دولت جدید آمریکا  آن را برای سال آینده بدون تحریم فرض کرده‌اند!

امیدوارم کلیات تصویب شود تا در بررسی جزئیات اشکالات اساسی بودجه را در حد توان رفع کنیم وگرنه با بودجه دو‌دوازدهم عملا‌ بررسی لایحه بودجه مجدد به سال بعد موکول می‌شود و بعید است این دولت لایحه بهتری بدهد.

بررسی بودجه در سال بعد و همزمان با تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری هم به صلاح نیست. هم امور کشور دچار تأخیر و ابهام می‌شود و هم در فصل انتخابات، بودجه پاسوز فضای سیاسی و انتخاباتی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان دولت بودجه لایحه بودجه بودجه ۱۴۰۰ مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۷۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با اکثریت آرا جدول منابع و مصارف حوزه انرژی در بودجه ۱۴۰۳ را مصوب کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه، در جریان ادامه بررسی بخش دوم بودجه سال 1403 (جداول) با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره جدول 22 و جداول الحاقی در مورد منابع و مصارف حوزه انرژی با از مجموع 194 نماینده حاضر با 138 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع، موافقت کردند.

در ادامه جلسه هادی بیگی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس در تشریح جزئیات این جدول بیان کرد: این جدول هم در بودجه سال گذشته و هم در بودجه امسال وجود داشت و بر اساس آن دولت مکلف شد تمام جزئیات مربوط به فرآورده‌های نفتی و گازی را در این جدول بیان کند. همچنین ذینفعان این موضوع از جمله دولت، صندوق توسعه ملی و ... را درج کنند و جدول مصارف کلان این حوزه را نیز در پیوست لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه تمام درآمدهای نفتی و زنجیره آن و مصارف این حوزه با این جدول مشخص می‌شود، ادامه داد: در جداول الحاقی نیز آنچه در احکام درباره حساب سرمایه‌گذاری؛ حساب بهینه‌سازی و ... آمده در جدولی درج شده است.

بنابراین گزارش، معاون سازمان برنامه و بودجه که در این جلسه حضور داشت درباره جدول مذکور بیان کرد: این جدول گزارشگری بوده و به نوعی اطلاع‌رسانی است.

همچنین حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 درباره جزئیات این جدول گفت: در جدول مذکور فعل و انفعالاتی که در حوزه نفت رخ می‌دهد، مشخص می‌شود. در واقع این جدول، جدول شفافیت بوده و نورافکنی به داخل تاریک‌خانه‌ها است، البته منظورمان این نیست که خلافی صورت می‌گیرد اما تمام اعداد فروش نفت در این جدول شفاف می‌شود.

انتهای‌ پیام/

دیگر خبرها

  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • پایان بررسی جداول لایحه بودجه در جلسات علنی مجلس
  • 220 میلیارد تومان بودجه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • تصمیم نهایی مجلس درباره یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳/ اعلام جزییات مصوبه دولت
  • مجلس با وجود مخالفت دولت با الحاق جدولی به بودجه ۱۴۰۳ موافقت کرد
  • قالیباف: ۱۰ همت برای فوق‌العاده شغل پرستاران اختصاص یافت
  • مصوبه‌ای برای شفافیت درآمدهای نفتی و مصارف این حوزه
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور
  • تعیین اعتبارات محرومیت‌زدایی استانی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»