Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- مزگ ماده ببر در باغ وحش ارم، صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورده و برخی ابهامات موجب شده که می‌گویند ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شده و علت تلف شدنش همین بوده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، چند روزیست که موضوع تلف شدن ماده ببر ارم نقل محافل شده و کمی ابهام در آن وجود دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاطمه برنا رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران، اظهار کرد: بنا بر اعلام مدیریت باغ وحش پارک ارم، ماده‌ببر این باغ‌وحش صبح روز جمعه 14 آذرماه تلف شده است.مسئولین باغ‌وحش ارم طی تماس تلفنی خبر زخمی شدن ببر ماده این باغ‌وحش را در نزاع با ببر نر به محیط زیست تهران اعلام کردند.متأسفانه این ببر ماده در باغ‌وحش ارم تلف شده و اقدامات درمانی در چند روز گذشته برای مداوای آن نتیجه‌ای نداشته است. بنابر گزارش اولیه ارسالی باغ‌وحش که ساعتی پیش به محیط زیست رسیده است، این ماده‌ببر به‌علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی بر اثر پنومونی استنشاقی به‌دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است.
معاون مدیرکل و رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه در آخرین بازدید دوره‌ای کارشناسان این اداره از باغ‌وحش ارم، حیوانات این باغ‌وحش سالم و در وضعیت خوبی بودند، اظهار کرد: در بخشی از گزارش ارسالی باغ‌وحش آمده است که ببر نر در روز یکشنبه 9 آذر ماه پس از شکستن و تخریب حصار مجاور محل نگهداری ببر ماده وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته است.بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران انجام و نتایج حاصله اعلام خواهد شد، اما در گام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ‌وحش یکی از دلایل این اتفاق می‌تواند باشد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران در پایان تأکید کرد: لازم است مدیران باغ‌وحش‌ها جدیت بیشتری در خصوص محل‌های نگهداری حیواناتی که بایستى به‌طور کلى و یا فصولی از سال از هم جدا باشند و یا با فاصله مناسبی از هم نگهداری شوند، داشته باشند.

چرا ببر سیبری آسیب ندیده ؟
اما یک کارشناس حیات وحش می‌گوید: جای تعجب دارد که باغ وحش ارم اعلام کرده است که ببر نر حصار بین دو قفس را شکسته و به ماده ببر سفید حمله کرده است. عبدالله سالاری می گوید: سه قلاده ببر در باغ وحش ارم نگهداری می‌شدند،دو ماده ببر به نام‌های «کوئین» (ماده ببر سفیدی که روز گذشته تلف شد) و «آفتاب» (ماده ببر سیبری) در یک قفس مشترک با یکدیگر و در کنار قفس جداگانه «بریو» (ببر نر بنگال این باغ وحش) نگهداری می‌شدند. آنچه مدیریت باغ وحش ارم و اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران اعلام کرده‌اند حاکی از آن است که ببر بنگال نر حصار بین این دو محفظه را شکسته و وارد قفس ماده ببرها شده و در نزاع با کوئین (ماده ببر سفید) آن را زخمی کرده که در نهایت منجر به مرگ آن شده است این در حالیست که حصار بین این دو قفس دوجداره است و شکسته شدن این حصار توسط ببر باغ وحش ارم جای تعجب دارد.بر فرض اینکه ببر بنگال نر توانسته باشد این حصار را شکسته و وارد قفس دو ماده ببر باغ وحش ارم شده باشد، جای سوال دارد که چطور تنها به ماده ببر سفید آسیب رسانده و با ماده ببر سیبری که در همین قفس نگهداری می‌شده کاری نداشته است؟

احتمال اقدام باغ وحش ارم به جفت‌گیری ماده ببر سفید و ببر نر
از طرفی تلف شدن این ببر ماده در باغ وحش ارم، صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورده و این درحالی‌ است که برخی مسئولان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش می‌گویند ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شده و علت تلف شدنش همین بوده است . اما مدیر باغ وحش ارم می‌گوید: این شایعه صحت ندارد و ماده‌ببر به دلیل جفت‌گیری اجباری تلف نشده است. او گفته که زاد و ولد و مرگ و میر در میان حیوانات موضوعی طبیعی و جزئی لاینفک زیست آنها به شمار می‌رود.
سالاری متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش می گوید: اگر دو ماده ببری که درکنار یکدیگر و در یک محفظه نگهداری می‌شدند، طی این زمان از یکدیگر جدا شده بودند، باغ وحش ارم باید اعلام کند که علت این جدایی چه بوده است؟ این در حالیست‌که علت جدایی دو ماده ببر باغ وحش ارم تنها ممکن است به علت اقدام به جفت‌گیری ببر نر و ماده ببر سفید این مجموعه صورت گرفته باشد.
وی با اشاره به احتمال نزاع ببر نر با ماده ببر سفید باغ‌ وحش ارم در پی اقدام این باغ‌ وحش برای تکثیر این گونه گفت: باغ وحش ارم زمانی‌که «کوئین» (ماده ببر سفید) به ایران منتقل شد تعهدنامه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست و اتحادیه باغ‌وحش‌های اروپا مبنی بر اینکه هیچگونه تکثیر از این گونه نباید به‌علت مشکلات ژنتیکی صورت گیرد، امضا کرده است. کما اینکه گفته می‌شود ماده ببر سفید ارم ایمپلنت ضد بارداری مادام‌العمر داشته است.
باغ وحش ارم علت مرگ گونه‌های موجود در این مجموعه را شفاف‌سازی نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان ناظر بر امور باغ‌ وحش‌ها اقدامات مناسبی در جهت جلوگیری از این حوادث نمی‌کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه وارد شدن ببر نر به قفس ماده ببر سفید ارم می‌توانسته بر اثر خطای انسانی و درست بسته نشدن حصار بین این دو محفظه اتفاق افتاده باشد، گفت: اگر هم حصار بین دو محفظه به درستی بسته و توسط ببر نر شکسته شده باشد این احتمال وجود دارد که این حصار دچار اشکالاتی از قبل بوده که باید در بازدیدهای روزانه و مستمر گزارش و در اسرع وقت مرتفع می‌شد.



شکسته شدن و تخریب حصارها تقریبا غیر ممکن !
اما شکسته شدن و تخریب حصارهای این جایگاه‌ها به گفته کارشناسان این حوزه تقریباً امری غیرممکن است و اگر این ادعا واقعی بود، در همان ساعات اولیه گزارش تصویری از این قدرت ببر نر منتشر می‌شد.در این شرایط رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران خبر داده و گفته که نتایج حاصله اعلام خواهد شد اما درگام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ وحش را یکی از دلایل این اتفاق برشمرده است.
مساله اساسی این است که دستورالعمل سازمان حفاظت محیط زیست برای نظارت بر باغ ‌وحش‌ها بسیار قدیمی و کاملا از رده خارج شده است و مفادی که در آن گنجانده شده هیچگونه اهلیتی برای شرایط حال باغ‌ وحش‌ها ندارد. از این رو لازم است در این دستورالعمل بازنگری جدی صورت گیرد و بر اساس پروتکل‌های جهانی به‌روزرسانی شود همچنین در بسیاری از موارد سازمان حفاظت محیط زیست عملکرد باغ‌ وحش‌ها را به این دستورالعمل قدیمی ارجاع می‌دهد و اعلام می‌کند که باغ وحش‌ها دستورالعمل‌ها را به‌درستی اجرا می‌کنند در حالی‌که مشکل اصلی همین دستورالعمل‌های قدیمی است که باید حتما مورد بازنگری قرار گیرند.

دفاعیات مدیرعامل مجموعه ارم سبز
از سوی دیگر علی دقیقیان، مدیرعامل مجموعه ارم سبز در این خصوص به برنا گفت: حادثه تلف شدن یک ببر در باغ وحش ارم در شیفت شب تاریخ 9 آذر رقم خورد. در این حادثه ببر نر به ببر سفید بنگال با از بین بردن حفاظ های میانی حمله می‌کند و در یک نزاع چند دقیقه ای موجب جراحت شدید ببر بنگال می‌شود.بعد از چند دقیقه محافظ گربه‌سانان که در حال گشت‌زنی در محوطه باغ وحش بود، متوجه این نزاع می شود و با ابزاری که در اختیار داشت، این دو ببر را از یکدیگر جدا می کند و در همان لحظه عملیات درمانی بر روی ببر ماده آغاز می شود. بلافاصله مراتب به سازمان های محیط زیست و دامپزشکی اطلاع داده می شود و درمان هم با جدیت در دستور کار قرار می‌گیرد.برای نگهداری حیوانات در باغ وحش ارم دو فضا تعبیه شده است؛ یکی فضایی است که شهروندان می توانند در آن محل‌ها از حیوانات بازدید کنند که کاملا ایمن است. فضای دیگر محلی است که مخصوص استراحت حیوانات است. در این محل معمولا گونه‌هایی که از یک نوع هستند با حفاظ های کمتری از یکدیگر جدا می‌شوند و معمولا این حیوانات پس از خوردن وعده غذایی به آن محل ها برده می‌شوند تا استراحت کنند. به همین علت در حال حاضر علت این حمله مشخص نیست و کارگروهی در این زمینه در حال تحقیق است.
دقیقیان در خصوص استحکام حفاظ ها اظهار کرد: باغ وحش ارم قدمتی 29 ساله دارد و تا به امروز شاهد چنین اتفاقی در آن نبوده ایم. این حادثه برای ما خوشایند نیست و تمام تجهیزات ایمنی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. ما به دنبال این هستیم تا علت اصلی این اتفاق را جویا شویم. زاد و ولد و مرگ و میر یک بخش لاینفک از حیات وحش است. ما در باغ وحش ارم 108 گونه جانوری داریم که تعداد آنها به 500 عدد می رسد.  فلسفه باغ وحش در وهله اول حفظ گونه جانوری و در مرحله بعد نمایش آن ها برای شهروندان است. در همین راستا آنچه که به نظر می رسد، این است که باید یک توازنی ایجاد شود و تعداد آنها را کاهش دهیم. چون این گونه های جانوری زاد و ولد نیز دارند. با هماهنگی محیط زیست آن دسته از گونه های جانوری قابل رهاسازی باشد، این اتفاق برای آن ها در مناطق حفاظت شده خواهد افتاد و یا با مراکز دیگر تبادل می شوند. ببری که در این حادثه تلف شده، به علت اختلالات ژنتیکی قادر به جفت گیری نبود و شایعات در این خصوص که به اجبار برای جفت‌گیری کنار ببر نر قرار گرفته، صحت ندارد.

علت اصلی وقوع چنین حوادث
اما سالاری متخصص اکولوژی و مدیریت حیات وحش در این رابطه ضمن تاکید بر لزوم حضور دامپزشک متخصص حیات وحش در مجموعه ارم  می گوید: به‌نظر می‌رسد حضور نداشتن یک دامپزشک متخصص حیات وحش و مدیریتی که علم و آگاهی کافی نسبت به مسائل حیات وحش داشته باشد باعث شده است که وظیفه ذاتی باغ وحش که آموزش و اطلاع‌رسانی در بحث حفاظت از حیات وحش است، نه تنها در باغ وحش ارم بلکه در تمام باغ‌وحش‌های کشور گم شده باشد.
او درباره تاخیر باغ وحش ارم در گزارش مرگ و جراحت حیوانات نگهداری شده در این مجموعه به سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان متولی حفاظت از حیات وحش باید اخطارهای جدی برای باغ وحش ارم صادر کند تا در صورت عمل نکردن مجموعه ارم به این اخطاریه‌ها، این مجموعه  وارد ساز و کار قانونی شود. باید دید که ماه گذشته که «شمسی» ماده شامپانزه باغ وحش ارم نیز به‌دلایل مبهمی تلف شد، آیا سازمان حفاظت محیط زیست اخطاری برای باغ‌ وحش ارم صادر کرده است یا خیر؟


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ببر ارم سازمان حفاظت محیط زیست اداره حفاظت محیط زیست باغ وحش ارم ماده ببر سفید دو ماده ببر باغ وحش مجموعه ارم رئیس اداره باغ وحش ها ماده ببر حصار بین جفت گیری ببر ماده حیات وحش تلف شده تلف شدن بر باغ ببر نر تلف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۲۸۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • صندوق ملی محیط زیست از طرحهای حافظ محیط زیست حمایت می کند
  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • درخشش دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان در جشنواره محیط زیست کشور+فیلم
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست