Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یکصد و شصتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز برگزار شد.

 رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود ضمن انتقاد از تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس گفت: تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس، موجودیت شورا‌ها را به‌طور جدی تهدید و تضعیف می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالرزاق موسوی با متعارض دانستن مصوبه دولت و مجلس در محدود کردن اختیارات شورا‌ها با قانون اساسی و مصلحت مردم است افزود: این مصوبه هم از نظرحقوقی و هم از دیدگاه مدیریت محلی و اجرایی ایراد دارد چرا که شورا‌های شهر و روستا، بستر اصلی تحقق تمرکززدایی و توزیع قدرت در کشور هستند و فقط از منظر حقوقی در قانون اساسی ایران ده اصل در خصوص شورا‌ها وجود دارد و اصول ۶، ۷، ۱۲ و یکصد تا یکصد و شش ناظر بر این مساله است.

به گفته موسوی تصویب عوارض شهری، مقتضیات محلی می‌طلبد که از عهده نهاد‌های ملی خارج است و سلب اختیار تصویب عوارض شهری، انجام وظیفه نظارتی شورا بر عملکرد شهرداری را هم بی‌اثر می‌کند و واگذاری اختیارات تعیین عوارض محلی به وزارت کشور موجب کُند شدن امور و نارضایتی بیشتر مردم خواهد شد

او با بیان این پرسش که چه اصراری بر جایگزینی تجربه ناموفق تمرکزگرایی به جای تجربه موفق واگذاری امور به نهاد‌های محلی و منتخب مردم وجود دارد گفت: رویکرد‌های غیر قابل قبول و تضعیف‌کننده به شورا‌ها باید اصلاح شوند.

در بررسی دستورکارهای این جلسه که ۱۶ آذرماه برگزار شد، طرح کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا، درباره حذف لوپ جنوب غربی تقاطع غیرهمسطح غدیر (سرداران- مدرس) به تصویب شورای اسلامی شهر شیراز رسید و بر این اساس، شهرداری شیراز مکلف شد که اقدامات لازم را برای اصلاح آن، در طرح تفصیلی انجام دهد.

همچنین اعضای شورای شهر درباره طرح یک فوریتی درخصوص تهيه دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق و مزايای نيروی انسانی که از کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا به صحن ارسال شده بود، تبادل نظر کردند؛ بر این اساس مقرر شد شهرداری شیراز ظرف مدت حداکثر دو هفته از تاریخ ابلاغ، شیوه‌نامه نحوه پرداخت حقوق و مزایای نیروی انسانی شهرداری را تهیه کرده و به شورا ارائه کند.

در ادامه بررسی دستورکار‌های این جلسه، لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز، درباره تأمین هزینه ساماندهی ۳ هزار نفر معتاد متجاهر متکدی و غیرمتکدی ارائه شد؛ در این لایحه عنوان شده است که این افراد در مراکز مورد تأیید سازمان بهزیستی به مدت ۴ ماه و با مبلغ بودجه ۱۰۸ میلیارد ریال نگهداری شوند.

شورای شهر شیراز در این خصوص موضوع را با قید یک فوریت به‌منظور بررسی به کمیسیون‌های سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک ارسال کرد.

شورای شهر شیراز در ادامه، به لایحه شهرداری در خصوص سند راهبرد مدیریت پایدار فضای سبز شیراز پرداخت که در نتیجه آن، مقرر شد این موضوع بر اساس مطالعات بازنگری طرح جامع فضای سبز شهر شیراز، برای بررسی مجدد به کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا بازگردانده شود.

طرح یک فوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره ساماندهی کشاورزانی که محصولاتشان امکان ارائه در میوه و تره‌بار دارد، دیگر دستور کار این جلسه شورا بود که با توجه به هم‌پوشانی این طرح با تفاهم‌نامه نحوه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی گواهی‌شده و استاندارد، این موضوع از دستور کار خارج و بایگانی شد.

دیگر دستور کار این جلسه به طرح کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات، درباره تهیه سند راهبردی مدیریت پروژه ها، بودجه، اهداف و برنامه‌های شهرداری شیراز (PMIS) اختصاص یافت که برایند این بررسی بازگرداندن موضوع به کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای شهر بود تا نتیجه این طرح ظرف مدت دو هفته مجدداً به صحن شورا ارائه شود.

در ادامه، موضوع اصلاح طرح ایجاد خانه شهریاران جوان به خانه مشارکت نوجوانان و جوانان محله و بررسی طرح اصلاحی نیز به دلیل عدم تصویب مصوبه کمیسیون، از دستور خارج و بایگانی شد.

همچنین نامه رئیس کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورا، درباره تعیین نام مکانی به نام دانشمند شهید محسن فخری‌زاده برای بررسی مجدد به کمیسیون نامگذاری معابر و اماکن عمومی شورا بازگردانده شد.

دیگر دستور کار این جلسه معرفی دو نفر از اعضای شورا پیرو نامه شهرداری شیراز برای عضویت در شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجارب کارکنان و مدیران شهرداری شیراز بود که سعید نظری و سولماز دهقانی بدین منظور انتخاب شدند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شیراز ساماندهی معتادان متجاهر لایحه یک فوریتی شهرداری شهرداری شیراز دستور کار شورای شهر شهر شیراز شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۲۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته

معاون استاندار تهران با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است گفت: ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته بازداشت و شش نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، میرمحمد غراوی در همایش روز شوراها که پیش از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد، اظهار کرد: در استان تهران ۸ شهر داریم که ترکیب اعضای شورای اسلامی شهر آن‌ها بیش از ۹ نفر است و هفت شهر شورای هفت نفره و ۲۶ شهر نیز شورای شهر پنج نفره دارند.

وی با بیان اینکه تعداد شهرهایی که شورا ندارند و توسط قائم مقامی اداره می‌شوند پنج شهر هستند، افزود: در سطح استان تهران تعداد زنان عضو شورا ۲۰ نفر و تعداد مردان اعضای شورا ۲۳۱ نفر هستند.

معاون استاندار تهران خاطرنشان کرد: از تعداد ۲۵۱ نفر عضو شورا ۴ نفر دارای مدرک دکتری، ۸۲ نفر داری مدرک کارشناسی ارشد، ۱۴۱ نفر دارای مدرک کارشناسی، ۱۵ دارای مدرک کاردانی و مدرک ۹ نفر نیز دیپلم است.

غراوی با بیان اینکه سال گذشته ۱۲ جلسه شورای حل اختلاف برای شوراها در استانداری تشکیل شده است، تصریح کرد: برخی موارد در هیأت تطبیق تأیید و برخی رد شدند که در کل ۱۴۲ مصوبه داشتیم و ۱۰۲ مورد از آنها تأیید نظر شوراها بوده است همچنین ۳۷ نفر از اعضای شوراها در استان تهران سال گذشته به دلیل برخی تخلفات با دستور قضائی بازداشت شدند و ۶ نفر از اعضای شورای شهرها و ۱۲ نفر از اعضای شورای روستاها سلب عضویت شدند.

واریز ۱۱ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌ها

وی با بیان اینکه انتخاب شهرداران و تعیین اولویت‌های توسعه‌ای از وظایف اصلی شوراها است، اضافه کرد: در سال گذشته ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده به حساب شهرداری‌های استان تهران واریز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران عنوان کرد: سال گذشته ۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه در شهرداری‌های استان تهران محقق شده که رشد ۵۷ درصدی بودجه و اعتبارات را نسبت به سال پیش از آن نشان می‌دهد.

غراوی با اشاره به اینکه سهم هزینه‌های جاری شهرداری‌ها ۶۰ درصد و سهم اعتبارات عمرانی ۴۰ درصد تعیین شده است، گفت: طی سال گذشته در شهرداری‌های استان تهران ۳۹ درصد اعتبارات صرف هزینه‌های جاری و ۶۱ درصد صرف پروژه‌های عمرانی شده است.

منبع: فارس

کد خبر 748843

دیگر خبرها

  • پیشنهاد جدید برای دوچرخه سواری در تهران | عضو شورا : ۱۰ هزار دوچرخه رایگان در اختیار دانش آموزان قرار گیرد
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • لزوم ساماندهی وانت‌های میوه فروشی در سنندج
  • ادعا درباره اشکال در مفاد قرارداد‌ حمل‌و‌نقلی چین مردود است
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال گذشته
  • استان سمنان معتاد متجاهر ندارد
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز