Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از امضای تفاهم‌نامه همکاری بین این اداره کل و شهرداری تربت ‌حیدریه برای احیای بافت تاریخی هویتی و توسعه گردشگری تربت ‌حیدریه خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: مدیریت واحد و هماهنگ هسته فرهنگی و باارزش شهری، احیا و بهره‌برداری بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، تحقق حمل‌ونقل انسان‌محور در معابر هسته مرکزی، جلب مشارکت دولتی، خصوصی و مردمی در احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تاسیسات گردشگری، ساماندهی و تغییر کاربری خانه‌های تاریخی واجد ارزش، انجام فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از اهداف این تفاهم‌نامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‌که تعداد پروژه نیز در این تفاهم‌نامه با عنوان پیشگام تعریف ‌شده، اظهار کرد: احیای بازارهای قدیمی گمرک شامل کف‌سازی، جداره‌سازی و احیای عملکردی و کالبدی بناها و با مشارکت مردم، مرمت و احیا و تقویت نقش فرهنگی و اقتصادی سرای امین‌التجار و سرای قیصریه و تیمچه رئیس‌التجار و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر و اتصال به فضای اجتماعی باغ ملی و ایجاد شبکه پیاده‌مدار هسته مرکزی با تاکید بر میدان مرکزی تا باغ ملی جزو پروژه‌های پیشگام بر اساس این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر ادامه داد: مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در اختیار میراث فرهنگی به‌ویژه حمام حاجی رئیس، مرمت و احیای رباط‌های تاریخی و ایجاد هتل و اقامتگاه‌های بوم‌گردی و بازارچه‌های سنتی، حمایت مالی و معنوی از توسعه گردشگری با تاکید بر ایجاد منطقه نمونه گردشگری پیشکوه و ایجاد دسترسی جاده مشهد گناباد از مسیر پیشکوه و بزرگراه امام رضا(ع) از دیگر پروژه‌های پیشگام در این تفاهم‌نامه است.

او یادآور شد: افزایش یا کاهش و تعیین حدود پروژه‌های پیشگام بنا به تشخیص کمیته راهبردی تعیین‌شده در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تهیه طرح‌های اجرایی و فنی موردنیاز و ارائه به شورای فنی اداره کل، جلب مشارکت ساکنان و مالکان در اجرای طرح‌های موضوع تفاهم‌نامه، تسهیل در صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های پیشگام، مشارکت در بهره‌برداری بناها و محوطه‌های تاریخی، حمایت فنی و اجرایی در راستای رفع موانع و آسیب‌های محیطی پیرامون بناهای تاریخی، احداث تاسیسات گردشگری در حاشیه محورهای مواصلاتی با تاکید بر گردشگری زنجیره زعفران ازجمله تعهدات شهرداری تربت‌حیدریه در این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر تصریح کرد: بررسی و تصویب طرح‌های اجرایی دارای مضامین میراث فرهنگی و تاریخی، واگذاری بناهای تاریخی در مالکیت میراث فرهنگی به‌صورت بهره‌برداری طولانی‌مدت به شهرداری از طریق اعمال ماده ۲۷ قانون تنظیم مقررات مالی دولت یا صندوق احیای آثار تاریخی و تسهیل و تسریع در صدور مجوز بهره‌برداری بناهای تاریخی ازجمله تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

او ادامه داد: هماهنگی و اخذ حمایت‌های قانونی و قضایی برای رفع معارض و موانع مالکیتی، ثبتی و فنی، مساعدت در تامین مصالح مخصوص مرمت بناها و گذرهای تاریخی، جذب و تخصیص تسهیلات ملی، استانی و شهری برای توسعه پیشکوه و بافت تاریخی، تسهیل و تسریع در صدور مجوز تاسیسات گردشگری و بوم‌گردی و تسهیلات بانکی مورد نیاز، ساماندهی، مرمت و هماهنگی برای برداشتن دیوار و نرده‌های مجموعه فرهنگی تاریخی قطب‌الدین حیدر از دیگر تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

مکرمی‌فر بابیان این‌که مدت اعتبار این تفاهم‌نامه ۱۰ سال است، گفت: برای نظارت و اجرای این تفاهم‌نامه کمیته‌ای راهبردی نیز پیش‌بینی و توافق شده است که با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان و شهردار تربت‌حیدریه تشکیل خواهد شد.

همچنین سعید اکبریان شهردار تربت‌حیدریه نیز درباره این تفاهم‌نامه اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با احیای بافت تاریخی هویتی و فرهنگی این شهر ۱۰۰۰ ساله زمینه توسعه گردشگری در این شهرستان را فراهم می‌کند.

او با بیان این‌که برای اجرای این تفاهم‌نامه وفاق کامل وجود دارد، تصریح کرد: تفاهم‌نامه به ‌صورت کتبی به شورای اسلامی شهر ارسال و به تائید شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه نیز رسیده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی این تفاهم‌نامه را علاوه بر ابوالفضل مکرمی‌فر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سعید اکبریان، شهردار تربت‌حیدریه، احمد وطن‌دوست، رئیس شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه، علی رستمی، معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه، حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی، امام‌ جمعه و محسن زنگنه، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، نیز امضا کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تفاهم نامه همکاری تفاهم نامه گردشگری و صنایع دستی پروژه های پیشگام توسعه گردشگری بناهای تاریخی میراث فرهنگی شورای اسلامی تربت حیدریه بافت تاریخی بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۳۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه مصادف با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در شهرستان‌های مختلف استان تعطیل است.
امیر کرم زاده اصفهان افزود: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.
استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب گردشگری جهان و ایران، بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها بیش از هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.
هفت اثر از آثار تاریخی اصفهان به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام‌های وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسیده و کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.

دیگر خبرها

  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • منطقه آزاد چابهار برای توسعه روابط با سرمایه گذاران سریلانکا تفاهم‌نامه امضا کرد
  • چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه دستگیر شدند
  • دستگیری چهار حفار غیرمجاز اماکن تاریخی در تربت‌حیدریه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • تفاهم‌نامه جامع فرهنگی تهران - باکو مجدد امضا شود
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو