Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه «روسیه الیوم» روز دوشنبه نوشت: در این کتاب که به زودی توسط انتشارات «دار الشرق» و با ویراستاری «خالد ابوبکر» روزنامه‌نگار در ۵۷۴ صفحه و در ۱۹ فصل منتشر خواهد شد، عمرو موسی اسرار ۱۰ ساله وقایع جدی کشورهای عربی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ زمانی که دبیر کل اتحادیه عرب بود را فاش می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخشی از این کتاب که با عنوان «سال‌های اتحادیه عرب» منتشر خواهد شد، عمر موسی به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن «صدام حسین» رئیس جمهوری سابق عراق به منظور در امان نگه داشتن این کشور از جنگ با آمریکا اشاره کرده است.

نویسنده در ۲ فصل کتاب و در ۶۳ صفحه به تلاش‌های خود در طول جنگ اول خلیج فارس درباره مساله عراق اشاره کرده است که فصل اول آن به تلاش‌های او برای جلوگیری از جنگ و در فصل دوم به وقایع حمله آمریکا به عراق و تلاش‌های دبیر کل اتحادیه عرب در روند سیاسی پس از سال ۲۰۰۸ اشاره شده است.

عمرو موسی در این کتاب گفته است که چندین بار با صدام حسین برای برگرداندن طرفین به میز مذاکره و چگونگی دیدارش با رئیس جمهوری عراق اشاره کرده و گفته است که او سعی کرده صدام را ترغیب کند تا بازرسان بین‌المللی از عراق دیدن کنند، اما صدام نپذیرفته است.

دبیر کل اسبق اتحادیه عرب گفته است که در طول گفت و گو [با صدام حسین] کنترل اعصاب خود را از دست دادم و بر سر او فریاد زدم. به او گفتم که آقای رئیس جمهور، نظریه پردازی به درد عراق و به طور کل به درد شما نمی‌خورد، به او گفتم که عراق در معرض ضربه شدید آمریکا اولین قدرت بزرگ جهان قرار دارد و آیا می‌دانید که کشور شما در معرض این خطر قریب الوقوع است.. آیا از مسئولیت خود در قبال دور کردن عراق از این مصیبت آگاه هستید.

سفیر «احمد الحلی» که در این جلسه شرکت کرده بود، گفت که صدام به عمرو موسی گفت: من از طرف عراق نماینده هستم که با آمریکا و «کوفی عنان» تماس بگیرم و با آن‌ها صحبت کنم.

وی به این موضوع اشاره کرد که موسی تماس‌های خود را گرفت، اما متاسفانه تصمیم جنگ گرفته شده بود.

روزنامه «الشرق» مصر نیز با اشاره به اینکه این کتاب در آستانه انتشار قرار دارد، نوشت: عمرو موسی به زمان انتخاب خود به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب در ۱۵ فوریه ۲۰۰۱ که در تعدادی زیادی از پایتخت‌های عربی و کشورهای دیگر سر و صدا به پا کرد، اشاره کرده است.

موسی همچنین گفته است که «معمر قذافی» رئیس جمهوری سابق لیبی و «عمر البشیر» رئیس جمهوری برکنار شده سودان در آن زمان مخالف دبیرکلی او و در آستانه جلوگیری کردن از ورود وی به اتحادیه عرب بودند.

وی در کتاب خود به نقل از گزارش «مصطفی عثمان اسماعیل» وزیر امور خارجه سابق سودان نوشت که پس از آن، قذافی و البشیر هنگام اعلام نامزدی رسمی او برای تصدی سمت دبیرکلی اتحادیه عرب در خارطوم با وزرای خارجه خود دیدار داشتند و درباره این نامزدی بحث و گفت وگو کردند و از این انتخاب استقبال کردند.

عمرو موسی ادامه داد که اما آن‌ها (قذافی و البشیر) و دو وزیر خارجه وقت (سودان و لیبی) نگران این بودند که وزیر خارجه بعدی مصر چه کسی خواهد شد.

مصطفی عثمان به قذافی و البشیر گفت که اعراب و منطقه علاقه مندند که عمرو موسی به عنوان وزیر امور خارجه مصر باقی بماند.

عمرو موسی در کتاب خود اضافه کرد که واشنگتن و تل آویو از خبر نامزدی من برای دبیر کلی اتحادیه عرب بسیار راضی بودند، اما در مقابل اعراب احساس می‌کردند که ماندن من در راس وزارت امور خارجه مصر موثرتر و برای منافع اعراب مفیدتر است.

دبیرکل اسبق اتحادیه عرب ادامه داد که پس از انتصابش به این عنوان بسیاری از کشورهای حوزه خلیج فارس از این اتحادیه حمایت مالی کردند و در آن زمان «ملک عبدالله» ولیعهد وقت عربستان ۶ میلیون دلار، سلطان قابوس، پادشاه عمان سه میلیون دلار، «ملک حمد آل ثانی» امیر وقت قطر سه میلیون دلار و صندوق توسعه عرب در کویت یک میلیون دلار برای نوسازی ارتباطات دبیرخانه عمومی اتحادیه کمک کردند.

عمرو موسی افزود: شیخ «حمدان بن زاید» وزیر امور خارجه امارات در آن زمان مبلغی معادل یک میلیون دلار کمک کرد.

موسی این کمک امارات به اتحادیه عرب را در چارچوب اعتقاد و ایمان «شیخ زاید بن سلطان آل نهیان» بنیانگذار فقید امارات به اتحادیه عرب بیان کرد، بر اساس آنچه وزیر امور خارجه امارات به وی گزارش داده است.

«عمرو محمود ابو زید موسی» معروف به «عمرو موسی» متولد ۳ اکتبر ۱۹۳۶ در قاهره دیپلمات مصری است که از سال ۲۰۰۱ تا ۱۵ مه ۲۰۱۱ دبیرکل اتحادیه عرب بود. وی فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه قاهره است که در پایان دهه ۵۰ میلادی به دستگاه دیپلماسی مصر پیوست.

وی در دوره‌ای مدیر اداره روابط خارجی مصر بود سپس سفیر این کشور در هند شد و سپس به عضویت گروه مصری اعزامی به سازمان ملل در نیویورک در آمد و پس از آن به عنوان سفیر کشورش در سازمان ملل انتخاب شد.

عمرو موسی به مدت یک دهه سمت وزیری خارجه مصر را برعهده داشت و سیاست خارجی حکومت «حسنی مبارک» را هدایت کرد.

برچسب‌ها قاره آفریقا دبیرکل اتحادیه عرب آسیای غربی مصر اتحادیه عرب عراق صدام حسین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا دبیرکل اتحادیه عرب آسیای غربی مصر اتحادیه عرب عراق صدام حسین قاره آفریقا دبیرکل اتحادیه عرب آسیای غربی مصر اتحادیه عرب عراق صدام حسین اخبار کنکور وزیر امور خارجه کل اتحادیه عرب رئیس جمهوری میلیون دلار اشاره کرده صدام حسین عمرو موسی دبیر کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران در بانجول به تشریح برنامه‌های سفر و شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا و دیدارها و گفتگوها با مقامات و وزرای امور خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس پرداخت.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: تلاش‌های منطقه‌ای برای توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه جدی‌تر شده است

امیرعبداللهیان با اشاره به شعار این نشست کشورهای اسلامی گفت: پانزدهمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با شعار توسعه پایدار کشورهای اسلامی امروز در پایتخت گامبیا شروع شد علاوه بر مباحث مربوط به توسعه پایدار کشورهای اسلامی تبعاً مسئله توقف جنگ در غزه در دستور کار جدی این اجلاس قرار داشت در نشست کارشناسان ارشد و پیش از آن وزرای خارجه در این رابطه بحث‌های زیادی در سطح سران و وزرای خارجه مطرح شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه "این روزها احتمال توقف جنگ افزایش پیدا کرده است."، ادامه داد: ما در فضایی قرار داریم که احتمال توقف جنگ در غزه قدری افزایش پیدا کرده است و علتش رایزنی‌ها، تلاش‌ها و فشارهای افکار عمومی و مجموعه شرایطی است که رژیم اسرائیل در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی با آن مواجه شده است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: ما امیدوار هستیم که حقوق ملت فلسطین مورد توجه قرار بگیرد و شرایطی فراهم بشود که بتوانیم شاهد توقف جنایت و نسل‌کشی در غزه باشیم و شرایط در غزه برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و جابه‌جایی ساکنان غزه به‌سمت مناطق و منازل خودشان به‌درستی فراهم بشود.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر موضوعات مورد توجه در نشست سازمان همکاری اسلامی، افزود:‌ در نشست امروز موضوع رژیم صهیونیستی، حمایت از ابتکار آفریقای جنوبی و دیوان بین‌المللی دادگستری برای محاکمه سران رژیم صهیونیستی از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت.

امیرعبداللهیان در پایان با اشاره به دیدارهای خود با برخی وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، گفت: ملاقات‌هایی در حاشیه با برخی از همتایان داشتم از جمله با وزرای خارجه عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر که ضمن پیگیری دیدارهای سران و نتایج توافقات سران در ماه‌های گذشته راجع به مسائل منطقه‌ای با تمرکز بر موضوع توقف جنگ در غزه با این وزرا گفتگو داشتیم و توافقاتی داشتیم که در یک حرکت جمعی و هماهنگ برای کمک به برون‌رفت از این وضعیت در منطقه بتوانیم حرکت کنیم.

انتهای پیام/+

کد خبر: 1229475 برچسب‌ها حسین امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • برگزاری کنفرانسی برای مهار مهاجران در دانمارک
  • توجه ویژه رسانه‌های عربی به سفر «مهم» بارزانی به ایران
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • آبشناس: آمریکا به دنبال آشوب در کشورهای حوزه نفوذ روسیه است
  • طرح توهمی نتانیاهو برای غزه بعد از قتل عام فلسطینی‌ها
  • امیرعبداللهیان: احتمال توقف جنگ در غزه افزایش پیدا کرده است