Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر، مواضع زیادی با عنوان بازگشت آمریکا به برجام در دوران ریاست جمهوری جو بایدن و حضور دموکرات‌ها در کاخ سفید مطرح می‌شود. سؤال اصلی این است که آیا این بازگشت در راستای عمل به تعهدات واقعی آمریکا در برجام یا در راستای احترام به یک سند حقوقی خواهد بود یا دولتمردان و سناتورهای دموکرات در ماورای بازگشت به برجام به دنبال تحقق اهداف دیگری در تقابل با کشورمان هستند؟ در این خصوص به بررسی مواضع ۲۷ سیاستمدار مطرح دموکرات در قبال توافق هسته‌ای و چگونگی بازگشت به آن می‌پردازیم:

۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الیزابت وارن، سناتور ایالت ماساچوست:

برجام فقط آغاز بود. ما نیاز داریم همچنان محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران بعد از سپری شدن بند «غروب آفتاب» ادامه بیابد. ما همچنین نیاز داریم در خصوص نگرانی‌های جدی درباره مسائلی به‌غیراز برنامه هسته‌ای ایران شامل برنامه موشک‌های بالستیک و حمایت آن از گروه‌های نیابتی در خاورمیانه مذاکره کنیم.  برجام با توجه به از بین بردن خطر ایران مجهز به سلاح هسته‌ای، امکان گفت‌وگو بر سر این مسائل را راحت‌تر کرده بود.

۲. برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت:

ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای با ایران، دچار اشتباه بزرگی شد. بازگشت به توافق هسته‌ای را مقدمه‌ای برای مذاکره در خصوص تنش‌های غیرهسته‌ای (مسائل منطقه‌ای و موشکی) با ایران می‌دانم.

۳. کریس کونز، سناتور ایالات دلاویر:

پیش از آن‌که از بازگشت به برجام حمایت کنم، واشنگتن به راهی برای اعمال محدودیت بر برنامه موشکی و حمایت ایران از گروه‌های نیابتی نیاز دارد. این‌ها باید زمانی محقق شود.

۴. کریستن سینما، سناتور ایالت آریزونا: 

من وقتی در جریان توافق ایران در کنگره قرار گرفتم، از برجام حمایت نکردم. اما هنگامی‌که این قرارداد امضا شد، من از اقداماتی حمایت می‌کردم که امنیت ملی ما را افزایش می‌دهد. توافقی که بتواند دغدغه‌های دیگر (موضوعات موشکی و منطقه‌ای) را پوشش دهد. در خصوص اقدام ترامپ در خصوص خروج از برجام نیز معتقدم خروج از برجام بدون این‌که استراتژی جدیدی در قبال ایران تنظیم نکنیم، منجر به افزایش  امنیت ما نمی‌شود.

۵. دایانا فاینستاین، سناتور ایالت کالیفرنیا:

فکر می‌کنم دغدغه‌های دولت ترامپ مبنی بر محدود کردن توان موشکی ایران (پس از خروج از برجام) صحیح بود. بگذارید به‌وضوح بگویم.... اینها موشک‌های بالستیک هسته‌ای نیستند و موشک‌های بالستیک متعارفند، اما ایران بیش از هر کشور دیگری در منطقه، تعداد زیادی از آنها‌ را در اختیار دارد. این مسأله باید در مذاکرات بعدی با ایران مدنظر قرار گیرد.

۶. مایکل بنت، سناتور ایالت کلرادو:

این توافق( برجام ) اگرچه کامل نیست اما گام مهمی را در دستیابی به اهداف ما محسوب می‌شوند.  من با خروج ترامپ از برجام مخالف بودم. امید من این است که در آینده طرفین بتوانند به توافقی پایدار دست یابند که توانایی ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را محدود کند. بارها گفته‌ام آمریکا باید به جهان بعد از برجام فکر کند.

۷. کریس مورفی، سناتور ایالت کنتیکت:

من فکر می‌کنم حزب دموکرات حمایتی قاطعانه از بازگشت دولت (دولت بایدن) به برجام کند.  البته ایرانیان می‌گویند باید خسارت‌های وارده به این کشور( بر اثر خروج دولت ترامپ از برجام ) جبران شود. ما نباید با این موضوع موافقت کنیم. ما باید به ایرانیان بگوییم نشستن ما پای میز مذاکره، برای توافقی جدی‌تر و سخت‌تر ( نسبت به برجام ) خواهدبود.

۸. ریچارد بلومنتال، سناتور ایالت کنتیکت:

ترامپ به جای آن‌که توافق هسته‌ای با ایران و محدودیت‌هایی را که علیه ایران در این توافق وجود داشت، بسط و گسترش دهد، از برجام خارج شد. این مسأله، به ایران اجازه می‌دهد برنامه‌های هسته‌ای خود را به پیش ببرد. ما باید به تقویت توافق و در نظر گرفتن محدودیت‌های بیشتر در قبال ایران بیندیشیم.

۹. تام کارپر، سناتور ایالت دلاویر:

من خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران را ( از ابتدا) فاجعه‌بار می‌دانستم.  توماس فریدمن در این خصوص جمله‌ای دارد که من آن را مورد توجه قرار می‌دهم: این‌که اوباما توافق هسته‌ای را پدید آورد، ترامپ آن را ویران کرد و حالا باید ما ( دولت بایدن ) آن را بازسازی کنیم.

۱۰. دیک دوربین، سناتور ایالت ایلینویز:

حضورنداشتن آمریکا در برجام ، ما را در دنیا منزوی می‌کند، آن‌هم در زمانی که نیاز داریم متحدانمان با ما باشند تا به تهدیدهای هسته‌ای در دیگر نقاط جهان بپردازیم. این یک اشتباه تاریخی بود. بدون برجام ، ما شاهد شکل‌گیری اجزای تقابل جدی ایالات‌متحده و ایران هستیم. این به سود ما نیست.

۱۱. تامی داکورث، سناتور ایالت ایلینویز:

من و برخی همکارانم ( در سنا) از مدنظر قرار دادن یک نقشه‌راه کلان در‌خصوص برجام استقبال می‌کنیم. این‌که ایالات‌متحده و سایر طرف‌های 1 + 5 باید قبل از سال 2023 به دنبال مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق‌نامه جدیدی باشند که تمام راه‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را ببندد.  همچنین ایالات‌متحده و شرکای بین‌المللی آن باید به دنبال سایر جنبه‌های اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باشند و برای بازگرداندن ایران به تعهدات خود در زمینه حقوق‌بشر تلاش کنند.

۱۲.​ آنگوس کینگ، سناتور ایالت مین:

توافق هسته‌ای با ایران، توافقی جامع و کامل نیست. با این حال باید بپذیریم این توافق فعلا به صورت کوتاه مدت، مانع ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای می‌شود. انزوای ما از این توافق ، روابط ما و متحدانمان را تیره ساخته و هزینه‌هایی را نیز برای امنیت‌ملی ما به وجود آورده‌است. پس نباید اجازه دهیم ایران انگیزه‌ای برای استمرار فعالیت‌های هسته‌ای خود پیدا کند. دولت (‌ترامپ) هم در طول مدت سپری شده پس از خروج از برجام، استراتژی مناسبی را برای جلوگیری از فعالیت‌های هسته‌ای بی حد و حصر ایران ارائه نکرد.

۱۳. جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا:

ما (دموکرات‌ها) در صورتی که در کاخ سفید بودیم، امتیازات بیشتری از ایران می‌گرفتیم. شما هم می‌توانستید این توافق را نگه دارید و به ایرانی‌ها بگویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید. ما به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهیم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، ما از این توافق خارج می‌شویم.

۱۴. ویلیام برنز، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا:

لازم است ایرانی‌ها واقع‌بین‌تر باشند. تصور موافقت ایالات متحده با رفع تحریم‌ها، بدون ضمانت‌هایی از جانب ایران مبنی بر آغاز فوری مذاکرات بر سر یک توافق تکمیلی که در آن دست‌کم چارچوب‌های زمانی توافق تمدید شده و به مسائل راستی‌آزمایی و موشک‌های بالستیک ایران پرداخته ‌شود، غیرعملی است.

۱۵. بن کاردین، سناتور ایالت مریلند:

یک سیاست قوی می‌گوید که ما باید به برجام بازگردیم و توافق هسته‌ای را حفظ کنیم. ما باید علاوه بر حفظ برجام خواستار اجرای سرسختانه آن ( از سوی ایران ) و نیز مقابله با اقدامات خصمانه غیرهسته‌ای ایران شویم.

۱۶. کریس ون هولن، سناتور ایالت مریلند:

زمانی که ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، این کشور (ایران) هشدار داده بود که به صورت یکطرفه به این توافق پایبند نخواهد ماند (و این اتفاق رخ داد). معتقدم که باید ضمن بازگشت به برجام، ایالات متحده و متحدان آن روی دیگر جنبه‌های غیرهسته‌ای مربوط به ایران، از جمله فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای این کشور متمرکز شوند.

۱۷. ادوارد مارکی، سناتور ایالت ماساچوست:

باید نقشه راه جدید ایالات متحده را در قبال برطرف کردن نگرانی‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ترسیم کرد. ما باید (پس از بازگشت به برجام) بر توافق جدیدی با ایران فکر کنیم که بتواند تضمین‌کننده‌ای برای ما، درخصوص نگرانی‌های هسته‌ای و دیگر موارد باشد.

۱۸. ایلان گلدنبرگ، مشاور ویژه حزب دموکرات در عرصه سیاست خارجی:

آمریکا نباید به‌سادگی به برجام برگردد. بازگشت به این توافق، به شکل سابق آن اشتباه خواهد بود. رئیس‌جمهوری بعدی (بایدن) باید از اهرم فشاری که پس از خروج ترامپ از برجام ایجاد شده، برای رسیدن به تفاهم اولیه بر سر بسیاری از مسائل محل اختلاف با ایران و آینده برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند.

۱۹. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه پیشین آمریکا:

بهتر است واشنگتن به برجام بازگشته و تلاش کند محدودیت‌های اعمال‌شده علیه برنامه‌ای هسته‌ای ایران را حفظ کند تا از ایجاد رقابت تسلیحات هسته‌ای در منطقه جلوگیری شود. مطمئن نیستم در صورت تمایل آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای، ایران همچنان پذیرای این موضوع باشد و این کار نیازمند دیپلماسی بسیار فعالی است. یکی از نتایج خروج آمریکا از برجام، تلاش ایران و چین برای انعقاد توافقی راهبردی با یکدیگر است.

۲۰. جو مانچین، سناتور ایالت ویرجینیای غربی:

من در سال ۲۰۱۵ میلادی و در زمان بررسی برجام در سنای آمریکا، با این توافق (به عنوان یکی از سناتورهای دموکرات) مخالفت کردم و گفتم برجام توافق بدی است! الان هم می‌گویم این توافق، توافق بدی است. آمریکا میلیاردها دلار به ایران پرداخت کرد و در عوض، ایران تنها تعهد داده که ده سال به دنبال سلاح هسته‌ای نرود! این یک توافق همه‌جانبه نیست. در برجام، هیچ کاری برای محدود کردن حمایت مالی ایران از متحدان خود یا توسعه موشک‌های بالستیک که حتی می‌تواند به محدوده ایالات متحده برسد، انجام نشده است. من از تصمیم ترامپ برای خروج از برجام حمایت کرده و می‌کنم، تا زمانی که ایران همه محدودیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای را بپذیرد!

۲۱.​ تیم کین، سناتور ایالت ویرجینیا:

این آمریکا بود که از برجام خارج شد، آمریکا بود که تحریم‌های ایران را بازگرداند، این ما هستیم که نیرو به همسایگی ایران فرستادیم، ایران که به همسایگی ما نیرو نفرستاده است؛ این آمریکا است که سال‌ها‌ست به دنبال تغییر حکومت در ایران است. راه‌‎حل برطرف کردن تنش‌های ایران و آمریکا را استناد به دیپلماسی می‌دانم. نباید وارد تنش‌های غیرضروری و بی‌ثمر با ایران شویم.

۲۲. ماریل کانت ول، سناتور ایالت واشنگتن:

ما بارها اعلام کرده‌ایم که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران اشتباه بود. با این‌حال درخصوص جلوگیری از فعالیت‌های موشک‌های بالستیک از سوی ایران و جلوگیری از فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور متعهد هستیم.

۲۳.​ پتی موری، سناتور ایالت واشنگتن:

ترامپ درخصوص خروج از توافق هسته‌ای با ایران ناپخته و ناصحیح برخورد کرد. ما باید ناظر به دغدغه‌های منطقه‌ای و دیگر اهداف خود، این توافق را احیا کرده و در تصمیم دولت ترامپ تجدیدنظر کنیم. من زمانی که از این توافق حمایت کردم، چهار ملاحظه مهم را در نظر گرفتم. یکی این‌که ایران اساسا اجازه تولید سلاح هسته‌ای را نداشته باشد. دوم این‌که به ایران نمی‌توان اعتماد کرد و سوم این‌که استفاده از ابزارهای دیپلماتیک، بهترین گزینه‌ای است که می‌توان (در قبال ایران) در پیش گرفت! و نکته دیگر این‌که اگر ایران بخواهد به سمت سلاح هسته‌ای برود، تمامی گزینه‌های ما از جمله گزینه نظامی روی میز باشد.

بازگشت به برجام در نگاه رئیس‌جمهوری و اعضای دولت جدید آمریکا

۲۴.​ جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا:

چنانچه ایران رعایت دقیق توافق هسته‌ای ر ا از سر بگیرد، دولت من آماده است به‌عنوان نقطه شروعی برای دور جدیدی از مذاکرات به توافق هسته‌ای بپیوندد و تحریم‌های وضع‌شده از سوی ترامپ علیه این کشور را لغو کند.

۲۵. کاملا هریس، معاون جو بایدن:

اگر آمریکا بتواند راستی آزمایی کند که ایران به ملزومات سختگیرانه مشروح در توافق پایبند است، ما به توافق با ایران برمی‌گردیم.  به دنبال توسعه دادن برجام خواهم بود. اگر بخواهم صادق باشم، دوست دارم این توافق آزمایش‌های موشکی بالستیک [ایران] را هم پوشش دهد.

۲۶.​ جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت بایدن:

اگر ایران موافقت کند به تعهداتی که نقض کرده برگردد و آماده پیشبرد مذاکرات با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد. این موضوع به ایران بستگی دارد.

۲۷.​ آنتونی بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن:

اگر ایران به رعایت دقیق تعهداتش بازگشت، برای ادامه توافق هسته‌ای و مستحکم‌تر کردن و طولانی‌تر شدن آن تلاش می‌شود. در این صورت آمریکا از تعهد مجدد خود به دیپلماسی استفاده می‌کند و با متحدانش همکاری خواهد داشت تا توافق هسته‌ای را مستحکم‌تر و طولانی‌تر کنند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جو بایدن ایران برجام توافق هسته ای آمریکا دموکرات ها مذاکره توافق هسته ای با ایران ایران برای دستیابی موشک های بالستیک موشکی و منطقه ای توافق هسته ای بازگشت به برجام ایالات متحده هسته ای ایران خروج از برجام خروج ترامپ سناتور ایالت سلاح هسته ای هسته ای غیرهسته ای وزیر خارجه دولت بایدن محدودیت ها هسته ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۶۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مکرون دوباره طرح کاربرد سلاح هسته‌ای در مقابل روسیه را مطرح کرد
  • برای تماشای بازیگران ترکیه‌ای یا قصۀ شمس و مولانا؟
  • حمایت از فلسطین؛ خواسته اصلی دانشجویان معترض آمریکایی
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • شورا‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم نظام اسلامی
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان