Web Analytics Made Easy - Statcounter

در تولید انواع قفسه فروشگاهی باید معیارهای زیادی مثل طراحی کاربرپسند و استفاده حداقلی از فضا در نظر گرفته شود. با یک تولیدی قفسه فروشگاهی حرفه‌ای آشنا شوید.

به گزارش برنا، امروزه علم چیدمان محصولات فروشگاهی و اجرای قفسه بندی به یک علم تخصصی بدل شده است. در یک تعریف ساده می‌توان گفت قفسه بندی فروشگاهی یعنی قرار دادن محصولات مناسب در مکان مناسب.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقیقاً همین مسئله به ظاهر ساده است که اکنون به یک علم هنری تبدیل شده است. به طور کلی می‌توان گفت هدف اصلی در اجرای چیدمان محصولات استفادۀ کارآمد از کل فضای فروشگاه است. به نحوی که محصولات در معرض دید خریداران قرار گیرد، رفت و آمد مشتریان در داخل فروشگاه به شکلی ایده‌آل انجام شود، هزینه‌های کنترل و جلوگیری از سرقت محصولات در فروشگاه به حداقل برسد و در مجموع باعث سودآوری بیشتر فروشگاه شود. در این مقاله قصد داریم به اصول قفسه سازی فروشگاهی بپردازیم و ببینیم چطور باید به یک کارگاه تولید قفسه‌ فروشگاهی اعتماد کرد.

آشنایی با اهمیت قفسه‌ های فروشگاهی

تصور کنید در بیست یا سی سال پیش زندگی می‌کردید. همان روزهایی که تعداد فروشگاه ‌های هر شهر محدود بود. روزهایی که برای خرید محصول باید نام محصول (و نه حتی برند مورد نظرتان!) را به فروشنده می‌گفتید و فروشنده از داخل قفسه‌ های فلزی یا چوبی پشت سرش، محصول شما را برداشته و در نایلون یا سبد شما قرار می‌داد. اگر همین تصویر را با تصویری که امروزه از خرید در ذهن دارید مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که دیگر دورۀ آن شکل از توزیع محصولات سپری شده است. به صورتی که حتی در شهرهای کوچک هم دیگر خبری از آن فروشگاه‌های قدیمی نیست. امروزه نقش مشتری در فرآیند انتخاب محصول پیچیده‌تر و پر رنگ‌تر از قبل شده است. دلیل این تغییر افزایش برندهای تولید قفسه‌ فروشگاهی و افزایش آگاهی خریداران است. مسئله دیگر نیز این‌که در گذشته خرید کردن صرفاً یک کار کم ارزش و برای تأمین نیازهای روزانه زندگی بود. امروزه اما مصرف کننده دوست دارد در هنگام خرید خودش را به چالش بکشد. از فرآیند خرید لذت ببرد و برای آن وقت بیشتری صرف کند. به نوعی می‌توان گفت که در خیلی از مواقع خرید کردن به فرآیندی تفریحی تبدیل شده است.

همین تغییرات در نظام توزیع محصول سبب شده تا فروشندگان نیز به فکر تغییر شکل فروشگاه‌های خود باشند. مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی یک فروشگاه نوین، طراحی خارجی و داخلی آن است؛ که نقش طراحی خارجی در فراخواندن مشتری به داخل فروشگاه است و نقش طراحی داخلی در حفظ همین مشتریان برای خریدهای بعدی است. بخش اصلی در طراحی داخلی فروشگاه‌ها، نحوۀ چیدمان محصولات و قفسه بندی‌های فروشگاهی است. اهمیت قفسه ‌های فروشگاهی در همین مسئله نهفته است.

علم چیدمان محصول چیست؟

با وجود اینکه امروزه در فرآیند خرید نقش خریداران بیشتر شده و این مصرف کننده است که از بین برندهای موجود و مدل‌های موجود هر کالا دست به انتخاب می‌زند، اما همچنان نباید نقش فروشنده را در این میان فراموش کرد. امروزه فروشنده نقش مهم‌تری نسب به ارائۀ خدمات پیدا کرده است. فروشنده باید بتواند سازمان دهی مشخصی را در فروشگاه خود ایجاد کند. دقیق‌ترین تعریفی که از چیدمان و قفسه بندی فروشگاهی ارائه می‌شود این است که:  "چیدمان یعنی محصول مناسبی را در زمان مناسب، به میزان مناسب در جای مخصوص به خودش قرار دهید".

همین تک جمله ساده نقش مهمی در روانشناسی فروش بازی می‌کند. در چیدمان محصولات فروشگاهی باید علم روانشناسی را در فرآیند خرید و فروش دخیل نمود. باید سعی کرد تا به صورت غیرمستقیم روی نحوۀ نگرش خریدار و میزان رضایت او از خرید اثر مستقیم گذاشت. اگر نحوۀ چیدمان و قفسه بندی فروشگاه طبق اصول طراحی شده باشد، در پلۀ اول باعث جلب نظر و رضایت مشتریان می‌شود و در پلۀ دوم روی میزان سودآوری فروشگاه اثر مستقیمی باقی خواهد گذاشت.

به واسطه همین مسائل است که امروزه طراحی قفسه بندی فروشگاهی به یک علم یا حتی یک هنر ظریف بدل شده است. به همین خاطر هنگام سرمایه گذاری بر روی تغییر دکوراسیون فروشگاه یا راه اندازی یک فروشگاه جدید باید به سراغ متخصصین این کار رفت. اعتماد به کارگاه‌های نامعتبر تولید قفسه‌ فروشگاهی به جز اینکه هزینه‌ای اضافی را بر دوش سرمایه دار می‌گذارد، سود دیگری ندارد. بلکه درست در نقطۀ مقابل باعث کاهش میزان فروش و عدم رضایت مشتریان هم خواهد شد.

در قفسه بندی فروشگاهی باید چه اهدافی را دنبال کرد؟

اگر صفر تا صد طراحی چیدمان فروشگاه خود را به یک کارگاه‌ معتبر تولید قفسه‌ فروشگاهی بسپارید، میزان نگرانی شما در این امر به صورت گسترده‌ای کاهش پیدا می‌کند. همین طور که در مقدمه بحث گفته شد، مهم‌ترین هدف از طراحی قفسه ‌های فروشگاهی، استفادۀ کارآمد از کل فضای فروشگاه است. البته این اصل چند کلمه‌ای، دارای زیر مجموعه‌های گسترده‌تری است که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

بهبود ارتباط و تعامل با مشتری: طراحی چیدمان و قفسه‌های فروشگاهی باید به نحوی باشد که همچنان ارتباط و تعامل بین مشتری و فروشنده برقرار بماند. این مسئله به خصوص در فروشگاه‌های کوچک از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است.   کاهش زمان خدمات دهی به مشتری: در بسیاری از فروشگاه‌های امروزی تعداد مشتریان رو به افزایش است و به همین خاطر باید در طراحی قفسه‌ها و چیدمان فروشگاه تمرکز طراحان بر کاهش میزان زمان انتظار مشتریان هم باشد. کاهش زمان انتظار و ارائۀ خدمات با سرعت بیشتر، اثر مستقیمی روی میزان رضایت مشتری از خرید خود باقی می‌گذارد.   افزایش بهره وری نیروهای فروش: در انتخاب و طراحی انواع قفسه ‌های فروشگاهی تولید شده باید کارایی آن‌ها را نیز مد نظر قرار داد. قفسه‌ های فروشگاهی علاوه بر اینکه باید ظاهر قایل قبول و شیک داشته باشند، باید کار با آن‌ها نیز تا حد امکان ساده باشد. به نحوی که کار نیروهای فروشگاه کمتر شده، حتی در برخی از موارد بتوان با نیروهای کمتری مدیریت فروشگاه را انجام داد.   سازماندهی رفت و آمدها: در زمان‌های پیک کاری میزان رفت و آمد مشتریان در داخل فروشگاه افزایش می‌یابد. این مورد به خصوص در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای مشکل ساز است. به همین خاطر طراحان داخلی فروشگاه‌ها باید فکری نیز به حال چگونگی این رفت و آمدها داشته باشند. این کار گاهی با نصب تابلوهای راهنما امکان پذیر می‌شود. گاهی نیز برای هر بخش ممکن است از رنگ بندی مشخص یا قفسه‌ های فروشگاهی مشخصی استفاده شود. در هر حال طرح‌های متفاوتی موجود است که می‌توان از آن‌ها به صورت تکی یا تلفیقی کمک گرفت.

سهولت دسترسی به محصولات: از جمله مواردی که روی میزان رضایت مشتریان در هنگام فروش نقش مثبت دارد، در دسترس بودن محصولات فروشگاه است. تفاوتی ندارد این فروشگاه چه محصول یا محصولاتی را ارائه کند، در هر حال خریداران دوست دارند در طول فرایند خرید برندهای متفاوت را امتحان کنند. محصولات مختلف را از نزدیک ببینند، لمس کنند و با دیگر محصولات موجود در فروشگاه مقایسه نمایند. و در یک کلام می‌خواهند از فرآیند خرید خود لذت ببرند.

  بهبود نظارت‌های امنیتی: امروزه در اغلب فروشگاه‌ها از دوربین‌های امنیتی جهت کنترل و نظارت استفاده می‌شود. با این حال اگر چیدمان فروشگاه به صورت صحیحی انجام نگرفته باشد، همچنان برخی نکات کور در فروشگاه باقی می‌ماند که نظارت بر آن‌ها سخت و گاهی غیرممکن است. در طراحی قفسه‌های فروشگاهی باید چیدمان فضای فروشگاه را برای کار گذاشتن دوربین‌های امنیتی نیز در نظر گرفت.   روانشناسی فروش محصول: یکی از اصول مهم که طراحان کارگاه‌های تولید قفسه‌ فروشگاهی باید تسلط کاملی روی آن داشته باشند، همین بحث روانشناسی فروش محصول است. این مسئله شامل نحوۀ چیدمان محصولات، انتخاب نوع قفسه‌های فروشگاهی، رنگ بندی، تفکیک بخش‌های فروشگاهی، اجرای نقشه خرید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در نظر گرفتن نقاط هات اسپات (نقاط داغ شده) و ....می‌شود. به عنوان مثال منظور از هات اسپات، نقاطی از فروشگاه است که چشم انداز ویژه‌تری دارد و اگر محصول خاصی در آن نقطه قرار بگیرد، می‌تواند فروش بیشتری داشته باشد. در هنگام طراحی و قفسه بندی فروشگاهی باید این نقاط را شناسایی کرد و روی طراحی آن تمرکز بیشتری به خرج داد. حفظ هارمونی فروشگاه: اگر چه در طراحی فضاهای فروشگاهی باید مواردی مثل سهولت رفت و آمد، در دسترس بودن محصولات و در معرض دید بودن آن‌ها را در نظر گرفت، اما نباید از روی مسئلۀ زیبایی فروشگاه هم به این راحتی‌ها عبور کرد. کارشناسان کارگاه‌های تولید قفسه ‌های فروشگاهی به طور قطع تجربۀ بالایی در این زمینه دارند و از آن در حفظ هماهنگی و هارمونی فروشگاه نیز بهره می‌برند. این هماهنگی شامل تناسب رنگ بندی، هماهنگی از نظر شکل و اندازۀ قفسه‌ها و .... می‌شود. چگونه یک کارگاه تولید قفسه‌ فروشگاهی پیدا کنیم؟

امروزه بازار کسب و کار رونق بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده است. همین مسئله نیز باعث شده است رقابت فشرده‌ای بین کسب و کارهای متفاوت شکل بگیرد. برای مثال هرروز صاحبان فروشگاه‌‌های بیشتری به فکر تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی خود می‌افتند و در این راه سرمایه‌های هنگفتی را نیز خرج می‌کند. البته نمی‌توان گفت تمامی این فروشگاه‌ها، پس از انجام این تغییرات، در کار خود به توفیق بیشتری دست پیدا می‌کنند. دلیل شکست سرمایه داران در این مسیر اعتماد به کارگاه‌های تولیدی کم تجربه و سوداگران بازار است.

رونق یافتن کار کارگاه‌های تولید قفسه فروشگاهی باعث شده تا سرمایه زیادی جذب این بازار شود. به نحوی که هرروز کارگاه‌های جدیدی ایجاد می‌شوند و به دنبال سهمی از این بازار هستند. اما مسئله اینجاست که با رونق پیدا کردن این بازار، کار برای خریداران سخت و سخت‌تر شده است. به صورتی که اعتماد کردن و یافتن یک کارگاه تولیدی مطمئن به کاری دشوار تبدیل شده است. به همین خاطر در هنگام انتخاب باید با حواس جمع اقدام کرد. یکی از راه‌های مطمئن در این مسیر اعتماد به کارگاه‌های تولیدی باتجربه است. کارگاه‌هایی که سالیان سال است در این زمینه مشغول به فعالیت هستند و به راحتی می‌توان رد فعالیت آن‌ها را در زمینۀ تولید قفسه‌ های فروشگاهی و طراحی چیدمان فروشگاه‌های مختلف دنبال کرد.

ما در گروه صنعتی دی سال‌هاست در زمینۀ تولید قفسه‌ فروشگاهی و تجهیز فروشگاه‌های مختلف فعالیت داریم. اگر به فکر تغییر دکوراسیون فروشگاه خود هستید، می‌توانید از مشاوران ما در گروه دی کمک بگیرید. همچنین جهت راه اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سایر فروشگاه‌ها می‌توانید از صفر تا صد قضیه را بر عهدۀ طراحان و متخصصان ما بگذارید.

جمع بندی

در سالیان دور سیستم توزیع محصول در فروشگاه‌های قدیمی به شکلی بود که خریدار نام کالای درخواستی‌اش را بیان می‌کرد و این فروشنده بود که از روی قفسه‌های دیواری سادۀ خود، محصول مورد نظر را انتخاب کرده و در اختیار مشتری قرار می‌داد. امروزه اما سهم مصرف کنندگان در فرآیند خرید پر رنگ‌تر از گذشته شده است. همین مسئله لزوم طراحی قفسه‌ های فروشگاهی جدید را مطرح می‌کند. سرمایه گذاران زیادی هستند که دست به تغییر دکوراسیون داخلی فروشگاه خود زده‌اند. این کار به منظور ارتقای فضای فروشگاه انجام می‌گیرد؛ و شامل مواردی به مانند بهبود ساز و کار فروشگاه، روانشناسی فروش محصول، حفظ هارمونی فروشگاه، سازماندهی رفت و آمد مشتریان، بهبود میزان سطح دسترسی فروشنده‌ها و ... می‌شود. برای اینکه کار را به کاردان بسپارید، قبل از اینکه به سراغ یک کارگاه تولید قفسه‌ فروشگاهی بروید، بهتر است اطلاعاتی نسبی در این رابطه کسب کرده باشید. همچنین پیشنهاد ما به شما این است که به کارگاه‌های تازه تأسیس شده با نگاه تیزبینانه‌تری نگاه کنید و صرفاً اسیر قیمت‌های کاذب و پایین کارگاه‌های واسطه یا جدید التأسیس نشوید. فراموش نکنید که یک انتخاب خوب می‌تواند سود شما را در فروشگاه افزایش دهد؛ اما داشتن یک انتخاب بد نیز می‌تواند باعث سوختن اعتماد مشتریان از فروشگاه شما خواهد شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تولید قفسه فروشگاهی گروه صنعتی دی کارگاه های تولید تغییر دکوراسیون یک کارگاه تولید روانشناسی فروش چیدمان فروشگاه تولید قفسه قفسه فروشگاهی فضای فروشگاه همین خاطر فروشگاه خود فرآیند خرید رضایت مشتری قفسه بندی توان گفت همین مسئله طراحی قفسه رفت و آمد قفسه ها یک کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۸۲۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دزدی چند میلیاردی از فروشگاه موبایل فروشی در مرکز شهرقدس تهران + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # سرقت ، اخبار حوادث سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • دزدی چند میلیاردی از فروشگاه موبایل فروشی در مرکز شهرقدس تهران + ویدئو
  • آیت‌الله مطهری الگویی وارسته برای نسل جستجو‌گر عصر ماست
  • سرمایه گذاری مشترک آمریکا و ژاپن برای رهگیری موشک‌های مافوق صوت
  • سقوط کمد جان پسر بچه ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد جان پسر ۷ ساله را گرفت
  • سقوط کمد سبب مرگ کودک ۷ ساله در قائمشهر شد
  • صداو سیما در کنار تولید کنندگان
  • فروش نان بدون برچسب تولید و قیمت جریمه به دنبال دارد
  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • صادرات اقلام فروشگاهی به کوبا/ نوسازی ۱۶۰ کارخانه نیشکر در کوبا