Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی محمدی از تولید نخستین پارچه زربافت خراسان رضوی در روستای «بسک» تربت حیدریه خبر داد و گفت: این اقدام با هدف تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و جلوگیری از خام فروشی نخ ابریشم انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی، رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: روستای بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه پیشتر نیز به عنوان تنها روستای پاک استان از سوی استانداری خراسان رضوی معرفی شده بود و با توجه به صنعت ابریشم کشی و رونق آن، روستای بسک بعنوان تنها روستای صنایع دستی ثبت ملی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: احیا، آموزش و تولید صنایع وابسته به ابریشم کشی از جمله ابریشم بافی، زری بافی، نواربافی و سایر دستبافت‌ های سنتی و هنری در این روستا در اولویت قرار گرفت تا ارزش افزوده و سودآوری این محصول مهم شهرستان به مردم این منطقه بازگردد.

محمدی تاکید کر: در راستای تحقق این اهداف و با همکاری معاونت صنایع دستی خراسان رضوی از تابستان پارسال تعدادی از جوانان این روستا به تهران اعزام شدند و زیر نظر پژوهشکده وزارت میراث فرهنگی دوره زری‌بافی را به صورت فشرده فرا گرفتند.

وی خاصر نشان کرد: پس از پایان دوره آموزشی و استقرار دستگاه زریبافی در خانه صنایع دستی ابریشم بسک و با همت هنرمندان جوان دوره دیده این پارچه زربافت، پاییز امسال بافته شد.

محمدی بیان داشت: با توجه به جذابیت فراوان زری‌بافی و مراحل تولید پارچه زربافت و اهمیت این رشته و نیز علاقه‌مندی زیاد گردشگران داخلی و خارجی به محصولات ابریشم و گلابتون، ثبت جهانی این روستا می‌تواند به جذب فزاینده گردشگران کمک کند و این روستا به عنوان قطب جذب گردشگری خارجی در استان تبدیل شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌حیدریه با بیان این که پارچه زربافت از دو محصول ابریشم و طلا تشکیل می‌شود گفت: وجود هر دو ماده اولیه در منطقه بایگ مزیت بسیار مناسبی برای مقرون به صرفه بودن تولید این محصول در شهرستان تربت حیدریه است.

محمدی گفت: پیشینه و قدمت زری بافی در ایران به دوران قبل از اسلام بازمی‌گردد و فن زری‌بافی در دوران صفویه به اوج خود رسید.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پارچه زربافت تربت حیدریه خراسان رضوی صنایع دستی زری بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۳۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: با هدف فرهنگ‌سازی و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آ‌نها در سرا‌های سالمندی، بازدید و ویزیت رایگان توسط متخصص قلب و عروق و ارائۀ میان وعدۀ سالم و مقوی توسط گروه جوانی جمعیت و سلامت خانوادۀ واحد سلامت سالمندان انجام شد.

دکتر محمد قربانی با اشاره به این‌که رسیدگی، مراقبت، حمایت و توان‌بخشی سلامت از جمله فعالیت‌ها در بستۀ خدمتی مراقبت‌های پیش‌کسوتان سنی ۶۰ سال و بالاتر به‌شمار می‌رود، افزود: از آنجا که سالمندان مقیم در مراکز شبانه‌روزی، واجد شرایط مراقبت ویژه هستند نیاز به مراقبت‌های بهداشتی درمانی تکمیلی دارند.

او گفت:همراهی بخش سلامت بر اساس مصوبۀ شورای عالی سلامت، امنیت غذایی و کارگروه تخصصی سالمندان همراه با شورای رفاه سالمندی با نظارت ادارۀ بهزیستی شهرستان برای ارتقاء سلامت آنها بسیار تأثیرگذار است.

دیگر خبرها

  • بانک‌ها اعتبارات را به سمت تولید سوق دهند
  • ویزیت رایگان ۷۴ سالمند ساکن در سرای سالمندان تربت حیدریه
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد
  • ساخت ۱۰ تلمبار مشارکتی نوغانداری در خراسان شمالی
  • جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی بازگشایی شد
  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • بازگشایی جاده تربت جام -صالح آباد خراسان رضوی
  • انسداد جاده تربت جام- صالح آباد بر اثر وقوع سیل
  • سیلاب جاده تربت جام - صالح آباد در خراسان رضوی را مسدود کرد
  • راه اندازی بزرگترین میدان عرضه دام‌ زنده در شرق خراسان رضوی