Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین کتاب «فرهنگ و عرصه فرهنگی (اصول، مبانی، ضرورت‌ها و مسئولیت‌ها)» از رهنمودهای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، گردآوری و تنظیم شده و برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ توسط موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، منتشر شده است.

دوشنبه‌ها با اهالی کتاب قرار همنشینی داریم تا تلخی روزگار کرونا را با کتاب شیرین کنیم که به فرموده حضرت حافظ: دو یار زیرک و از باده کهن دومنی/ فراغتی و کتابی و گوشه چمنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوشنبه‌ها با پویش #کتاب_یار میهمان صفحات شما در فضای مجازی هستیم. این هفته کتاب «فرهنگ و عرصه فرهنگی» توسط محمد کشاورز، رئیس بسیج رسانه استان قزوین معرفی می‌شود.

معرفی شناسنامه‌ای کتاب

کتاب «فرهنگ و عرصه فرهنگی (اصول، مبانی، ضرورت‌ها و مسئولیت‌ها)» از رهنمودهای آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر انقلاب، گردآوری و تنظیم شده است. همان‌طور که از عنوان مشخص است موضوع کتاب فرهنگی است. این کتاب در قطع رقعی با تعداد صفحات ۳۷۰ برای اولین بار در سال ۱۳۸۸ توسط موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، منتشر شده و در سال ۱۳۹۴ به چاپ سوم رسیده است.

این کتاب درباره ...

این اثر، بحث فرهنگ و عرصه فرهنگی را از کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی که به اعتراف فرهنگ شناسان، احاطه و تسلط عمیق و گسترده‌ای بر این مقوله دارند؛ در معرض افکار و اندیشه مردم مسلمان، به ویژه جوانان و دانشجویان قرار می‌دهد.

این کتاب را بخوانید چون...

فرهنگ مثل آب، هوا و غذا، از ضروریات زندگی است. فرهنگ شکل و شیوه زندگی، آداب و رسوم و عادات مردم است. فرهنگ تجلی باورهای یک ملت در عرصه حیات فردی و اجتماعی است. به همین جهت مثل آب و هوا و غذا، هرچه پاک‌تر و سالم‌تر باشد، آن ملت، با نشاط‌تر، سالم‌تر و سعادتمند خواهد بود.

در چنین دنیای بی‌فرهنگی با سردمداران آلوده و شیطان صفت و شرارت آفرین، نظامی قد برافراشت که مبتنی بر فرهنگ اسلام بود. اسلامی که توانمندی‌های الهی خود را در انسان‌سازی و تمدن‌آفرینی، نشان داده بود. اینک در عصر فرهنگ مادی، این ندای اسلام است که مجدداً انسان‌ها را به هویت فطری و الهی خویش می‌خواند و بطلان تئوری‌های غربی را روشن و قطعی می‌سازد. این اسلام است که جوامع بشری و مسلمانان را به مردم سالاری دینی و احیای ارزش‌های انسانی و استقامت در برابر آلودگی‌ها و زورگویی‌های شیاطین فرامی‌خواند. جمهوری اسلامی، الگویی ارائه داد که نظام فکری و سیاسی لیبرال دمکراسی غرب را در چالشی عظیم قرار داد. پوچی، دوگانگی و تعفن این نظام آرایش شده را برملا ساخت. قساوت و خونریزی و زیر پا گذاردن تمامی شعارهای حقوق بشری و صلح دوستی و خردورزی غرب به سرکردگی آمریکا، نتیجه دون مایگی فرهنگ غربی است که در مصاف با فرهنگ اسلامی، بیرون می‌ریخت.

این کتاب را توصیه می‌کنم به...

این کتاب را توصیه می‌کنم به همه مردم بزرگوار ایران اسلامی به‌خصوص جوانان عزیز و آینده‌ساز کشور که در گام دوم انقلاب با موضوعات فرهنگی، فرصت‌ها و ضعف‌های این عرصه که زیربنای مسائل کلان کشور مثل اقتصاد، سیاست است آشناتر شوند.

این کتاب به ما کمک می‌کند که...

با اطلاع از جایگاه فرهنگ و اهمیت آن و سابقه سوء استفاده مستکبرین از این رهگذر و ساز و کار تدارک دیده شده برای پیروزی فرهنگ غربی، می‌توانیم ما ملت مستقل و مسلح به ایمان اسلامی مصمم، مطمئن، هوشیارتر در این جنگ فرهنگی پیروز شویم و دست‌آوردهای درخشان انقلاب اسلامی را مستحکم و بیش از پیش منتشر کنیم.

اگر بخواهم درباره کتاب خیلی کوتاه برای شما توضیح بدهم باید بگویم که...

این کتاب در ۹ دفتر، مطالبی را درباره موضوع فرهنگ و عرصه فرهنگی، مطرح می‌کند. «تعاریف، جایگاه و الزامات کار فرهنگی»، «تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی تفاوت‌ها و پیامدها»، «تاریخچه مقابله تفکر مادی با تفکر معنوی و دینی، ماهیت فرهنگ منحط و فاسد غرب، ویژگی‌ها و پی آمدها»، «عوامل، ابزارها و شیوه‌ها در تهاجم فرهنگی غرب»، «موفقیت غرب در تهاجم فرهنگی در دوران طاغوت و عوامل مؤثر در این موفقیت‌ها»، «چرایی تهاجم فرهنگی غرب به جمهوری اسلامی ایران»، «اهداف اصلی غرب در تهاجم فرهنگی»، «راهکارهای مقابله با تهاجم فرهنگی و لوازم و ضرورت‌ها» و «وظایف اقشار تأثیرگذار و مهم در پیشگیری و مقابله با تهاجم فرهنگ غرب»، عناوین نه گانه دفاتر این اثرند.

این پاراگراف از کتاب را خیلی پسندیدم...

«غرب سال‌ها تلاش و سرمایه‌گذاری‌های عظیم کرد تا با یک‌سویه کردن جریان فرهنگ ساخت و پرداخته خود، کشورهای اسلامی و شرقی را همچون ملت‌های خود، مسخر و پایبند باورها و آداب و رسوم و عادات مادی و بی‌هویت ساز کند و راه را بر چپاول ثروت و تسلط بر منابع انرژی این کشورها، برای همیشه هموار و تضمین نماید. اینک انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی، این جریان فرهنگی را دوسویه می‌کرد. صدور فکر و اندیشه و بنیادهای انسانی و اسلامی انقلاب، بیداری وسیعی را در جهان اسلام و به نسبت، در سایر ملت‌ها، به وجود آورد. هر جا که فکر و اندیشه اسلام و نام امام خمینی (ره) ـ‌ که تجلی فرهنگ و باورهای اصیل اسلام بود ـ رفت، درخشید و ظلمت مادی را درید و دل‌ها را متوجه خود کرد.

شیاطین هجوم آوردند تا این رخنه را سد کنند و مانع از درخشش خورشید اسلام از این رخنه شوند. جنگ تحمیلی، محاصره اقتصادی، امواج ترور و خشونت، تبلیغات گسترده رسانه‌ای و جنگ روانی، نفوذ و مهره‌چینی، کودتا و هجوم نظامی، در همین راستا آزمایش شد ولی نتیجه تمامی آن‌ها، درخشندگی بیشتر نظام اسلامی و توجه افکار بین‌المللی به الگوگیری از این استقامت و فرهنگ دینی بود. لذا نظریه‌پردازان سفره‌نشین سرمایه‌سالاری و صهیونیسم، استحاله فرهنگی و تهاجم به باورهای این ملت را با دقت، طراحی و برنامه‌ریزی کردند و از غفلت خودی‌های آلوده بیشترین بهره‌برداری را به‌عمل آوردند، تا این اسلحه دیرپا و مؤثر، یکبار دیگر تجربه آلوده‌سازی و فتح اندلس ـ‌ اسپانیا ـ را بیازمایند.»

از یک تا ۵ به این کتاب ۵ ستاره می‌دهم

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری معرفی کتاب فرهنگ مقام معظم رهبری فرهنگ و عرصه فرهنگی تهاجم فرهنگی تهاجم فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۰۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند

سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی ۱۷ اردیبهشت؛ سالروز تاسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری را گرامی داشت.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَ‌بَ اللَّـهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَ‌ةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْ‌عُهَا فِی السَّمَاءِ تُؤْتِی أُکُلَهَا کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَ‌بِّهَا ۗ وَیَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُ‌ونَ.» 
ترجمه: آیا ندیدی که خداوند چگونه مثلی زد و سخن نیک را به درخت پاکیزه‌ای تشبیه کرد که ریشه‌اش ثابت و شاخه آن در آسمان است؟ میوه‌اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‌دهد؛ و خدا مَثَلها را براى مردم مى‌زند، شاید که آنان پند گیرند.

بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که به تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام راحل عظیم‌الشّان بنیان نهاده شد؛ سازمانی مردمی که در برهه‌های خطیرِ بیش از چهار دهه عمر با برکت انقلاب اسلامی خدمات بی‌شماری را در عرصه‌های مختلف، از حضور خالصانه در دفاع مقدس تا عرصه خدمت‌رسانی به محرومان جامعه، سازندگی و... به نظام مقدس جمهوری اسلامی و میهن اسلامی تقدیم کرده است.

۱۷ اردیبهشت؛ سالروز تاسیس سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری می‌باشد که فرمودند: «این کارِ اردو‌های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت‌رسانی است که میلیون‌ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره‌مند می‌شوند».

از این‌رو فرصت را غنیمت شمرده و سلام، خدا قوت و ارادت قلبی خود را به جوانان عزیز بسیجی در گروه‌های جهادی که مایه فخر و مباهات کشور هستند، تقدیم می‌کنم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح
سرلشکر پاسدار محمّد باقری

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • آمادگی گروه معماری دانشگاه آزاد برای طراحی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن
  • «بسیج سازندگی» الگویی جدید از حکمرانی مردمی و خدمت بی‌منت است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • رئیس ستاد کل نیروهای مسلح پیام صادر کرد +جزئیات
  • بسیج سازندگی؛ نهالی روییده از بطن حقیقت انقلاب اسلامی
  • گروه‌های جهادی بسیج مایه فخر و مباهات کشور هستند
  • برگزاری همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین در قم و تهران
  • بُن‌ پاشی در نمایشگاه کتاب؟ +توضیحات رئیس نمایشگاه کتاب
  • امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود