Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسجد «حضرت موسی‌بن جعفر(ع)» توانسته با برگزاری درس خارج فقه و اصول، کمک هفتگی به نیازمندان، برگزاری ثابت و متفاوت مراسم حدیث کساء و برپایی جلسات آموزش احکام کسب و کار، به مرکزی موفق در بازار تهران تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: بازار آهنگران واقع در تهران، خیابان پانزده خرداد غربی، بعد از چهارراه شهید مصطفی خمینی (سیروس) برخلاف اسمش، محل کسب و کار پیشه وران آهنگری نیست، در واقع الان دیگر نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از چهارراه سیروس وارد محله سرپولک می شوید تا چشم کار می کند، ابتدا واحدهای فروش مواد رنگی مشاهده می کنید و بعدش نوبت به فروشندگان و دوزندگان انواع لباس های زمستانه و تابستانه و شلوار می رسد. بعد از گذر از این محله به بازار آهنگران می رسیم که یکی از مراکز تولید لباس زمستانه و به اصلاح حرفه ای، تریکو است.

 

در سرتاسر این بازار خبری از مسجد نیست به جز یک نمازخانه کوچک در سرای احمدی. این پاساژ که کسبه آن را سرا می نامند درست در میانه آن یک نمازخانه کوچک واقع شده است که زمانی نماز جماعت نیز در آن برگزار می شود. مسیر بازار آهنگران را باید طی کرد و با گذر از پاساژهایی همچون جلالی یک و دو، شهرابی و ... به چند مغازه آجیل فروشی می رسیم و پس از گذر از آنها دوباره به خیابان 15 خرداد غربی می رسیم که مسجد «حضرت موسی بن جعفر (ع)» تقریبا در تقاطع این خیابان با بازار آهنگران واقع شده است.

 

این مسجد با قدمتی نسبتاً طولانی و سابقه ۱۴۰ ساله، محل راز و نیاز بسیاری از کسبه بازار بزرگ تهران با پروردگار مهربان است هرچند هیچ وقت به اندازه مساجدی همچون مسجد امام خمینی (ره)، مسجد جامع بازار و مسجد ملک نام و آوازه ای نداشته است.

 

برگزاری درس خارج فقه و اصول بر آوازه مسجد افزوده است

 

آنچه طی ۱۰ سال اخیر مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) را کمی بر سر زبان ها انداخت جلسه درس خارج فقه و اصول امام جماعت آن یعنی حجت الاسلام والمسلمین «محمد جواد بیگدلی» است. این روحانی که اهل خوزستان است و پیش از این امام جماعت مسجدی در شمال شهر تهران بود، کرسی درسش را چند سالی است در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) برپا کرده است و همین موضوع موجب شده، هر هفته جمعی از ائمه جماعات مساجد و روحانیون و طلاب شهر تهران در این کلاس درس شرکت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی در این باره به شبستان گفت: زمانی که به عنوان امام جماعت این مسجد کارم را شروع کردم، تصمیم گرفتیم به دلیل تعدد حوزه های علمیه در منطقه 12 تهران -حوزه های علمیه امام رضا (ع)، ثامنیه، قنبر علی خان، مروی، معمارباشی، محمودیه و حاج ابوالفتح- درس خارج فقه و اصول در این مسجد برگزار کنیم که الحمدالله با استقبال خوبی از سوی روحانیون این منطقه همراه شد.

 

امام جماعت مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) افزود: درس خارج فقه و اصول این مسجد همچون سایر دروس مشابه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی این دروس و مساجد و حوزه های علمیه تعطیل شد و امیدواریم به لطف الهی با ریشه کن شدن این ویروس، هرچه زودتر این درس دوباره برگزار شود.

 

آموزش احکام شرعی مربوط به تجارت

 

برنامه جالب دیگر در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) که با موضوع برگزاری درس خارج فقه و اصول نیز قرابت دارد برگزاری جلسات آموزش احکام کسب و کار به صورت ثابت در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و پس از اقامه نماز ظهر و عصر است. مطمئنا برگزاری چنین جلساتی موجب افزایش اطلاعات عمومی شاغلین در حرفه های مختلف و به تبع آن مانع از بروز مشکلات حقوقی و قضایی می شود.

 

مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) که به دلیل موقعیت تجاری بازار تهران بیش از همه محل اقامه نماز کسبه این بازار است فضای کوچکی به بانوان اختصاص داده است که به گفته بیگدلی، همین فضا نیز کمتر زمانی است که از حضور بانوان پر شود. البته این موضوع درباره تمام مساجد واقع در بازار تهران وجود دارد.

 

مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) به گفته انوش عقیدمند از کسبه بازار تهران در گسترش فرهنگ دینی و ارزش های انقلابی در بازار آهنگران و محله سرپولک بسیار موفق بوده است و حضور کسبه در نماز جماعت و برنامه های مذهبی آن خوب است.

 

کمک هفتگی به نیازمندان

 

یکی از کارهای جالبی که در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) انجام می گیرد جمع آوری هفتگی کمک های مردمی است در واقع، کارگزاران این مسجد تصمیم گرفتند به منظور دستگیری از نیازمندان از یک سو و دوری از آشفتگی در این مسجد و جلوگیری از تجمع متکدیان در مقابل در ورودی این خانه خدا از سوی دیگر، ظهرهای پنج شنبه اقدام به جمع آوری کمک می کنند. به گفته بیگدلی نگاهی به این کمک ها نشان می دهد درست است این کمک ها از هزار تومانی و دو هزار تومانی در میان شان پیدا می شود اما آنقدر برکت دارد که تقریبا هیچ نیازمندی دست خالی از مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) برنمی گردد.

 

در همین جا به این موضوع نیز اشاره می کنیم که کمک مومنانه به نیازمندان از برنامه های ثابت دیگر مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) است که به گفته حجت الاسلام والمسلمین بیگدلی همه ساله در چند نوبت به ویژه در آستانه ماه مبارک رمضان و عید نوروز صورت می گیرد. در دوره شیوع ویروس کرونا بیش از 200 بسته ارزاق میان نیازمندان از سوی اهالی این مسجد توزیع شده است.

 

نقش برنامههای مسجد در تقویت ایمان کسبه

 

از محل همین کمک ها و البته به همت هیئت امنای مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) هر هفته مراسم معنوی و روح بخش «حدیث کساء» در این مسجد برگزار می شود و پس از پایان مراسم، اطعام صورت می گیرد، هرچند این برنامه نیز در دوره شیوع ویروس کرونا ابتدا بدون پهن شدن سفره احسان برگزار شد و با شدت گرفتن شیوع این ویروس، فعلا برگزار نمی شود. محمد شاهرودی از کسبه این منطقه از تهران که خیاط لباس های زمستانه است گفت: برگزاری جلسات ادعیه و زیارت در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) حال دل ما را خوب می کند و با انرژی معنوی که از این مراسم می گیریم با روحیه مضاعف در سر کارمان حاضر می شویم.

 

مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) توانسته با برگزاری درس خارج فقه و اصول، کمک هفتگی به نیازمندان، برگزاری ثابت و متفاوت مراسم حدیث کساء و برپایی جلسات آموزش احکام کسب و کار، به مرکزی موفق در بازار تهران تبدیل شود.

 

پایان پیام/397

منبع: شبستان

کلیدواژه: کمک مومنانه آموزش احکام مسجد موسی بن جعفر ع مسجد تراز اسلامی مسجد حضرت موسی بن جعفر آموزش احکام کسب و کار بازار آهنگران کمک هفتگی بازار تهران امام جماعت کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گفت: مراسم محوری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) ، شنبه ۱۵ اردیبهشت در امامزادگان باقریه بیرجند با حضور هیئت های  مذهبی انجام می شود.

حجت الاسلام رحیمی افزود: عزاداری ،تلاوت قرآن کریم، سخنرانی، مداحی،حرکت هیئت های مذهبی به سمت امامزادگان از جمله برنامه های سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) است. 

وی با اشاره به نقش والای امام جعفر صادق (ع) در زنده نگه داشتن مذهب شیعه گفت: مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) با هدف ترویج مفاهیم دینی برگزار می شود.

دیگر خبرها

  • فیلم | ورود پیکر مطهر دو شهید گمنام به کرمان
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • برگزاری مراسم شهادت امام جعفر صادق (ع) در ۲۷ بقعه متبرکه
  • مراسم دسته روی شهادت امام جعفر صادق (ع)در مازندران برگزار می شود
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • طرح نور یک کار جهادی و انقلابی است
  • سازمان همکاری اسلامی حمله تروریستی به مسجدی در هرات را محکوم کرد
  • برنامه های دسته روی ویژه سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در ایلام
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود