Web Analytics Made Easy - Statcounter

«عادل کائوکن اف» کارشناس مسائل منطقه ضمن یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد، به بررسی اهداف آمریکا از حذف جنبش اسلامی ترکستان شرقی از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 در آمریکا، «واشنگتن» تشدید فعالیت‌های خود در خاورمیانه و افغانستان را در دستور کار قرار داد که برای این امر نیاز به حمایت‌های بین المللی از جمله کشور چین داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از آن بود که آمریکا و سایر کشورهای غربی گروه «جنبش اسلامی ترکستان شرقی» را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دادند.

اما در حال حاضر دستور کار سیاست خارجی آمریکا در مورد این مسئله به طور چشمگیری تغییر کرده و دیگر «جنگ علیه تروریسم» مهم‌ترین موضوع برای فضاسازی های رسانه ای نیست که حتی قبل از همه گیری کرونا نیز این واقعیت به صراحت به نظر می‌رسید.

حالا دیگر کشور چین محور اصلی دستور کار به اصطلاح رویارویی‌های آمریکا را تشکیل می‌دهد.

برای واشنگتن مهم‌ترین دغدغه این است که در متن رشد و پیشرفت‌های بی وقفه اقتصادی و سیاسی چین، چگونه می‌توان نقش رهبری جهانی را حفظ کرد.

در زمان ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، بارها چین به عنوان رقیب اصلی و تهدید بلند مدت برای منافع آمریکا عنوان شد.

تحریم‌های مختلفی علیه چین اعمال شده و می‌شود تا از استفاده «پکن» از منابع آمریکا جهت توسعه خود جلوگیری به عمل آید.

کار به جای رسیده که بحث ضرورت تداوم حضور دانشجویان چینی در آمریکا نیز مورد سوال قرار گرفته زیرا در «کاخ سفید» از آن نگرانند که رقبای ژئوپلیتیک و فناوری بالقوه خود را آموزش می‌دهند.

بنابراین در لیست اقدامات جهت رقابت و مقابله با چین که در حال بزرگ شدن است، حذف جنبش اسلامی ترکستان شرقی از لیست سازمان‌های تروریستی است.

از مدت‌ها پیش در آمریکا موضوع تجدید نظر نسبت به این گروه مطرح بود که بالا گرفتن اختلافات با چین بالاخره زمینه چنین تصمیمی را فراهم کرد.

گذشته از آن سازمان «کنگره جهانی اویغور» که در آمریکا مستقر است، بارها از کاخ سفید به دلیل تصمیم قرار دادن جنبش اسلامی ترکستان شرقی در لیست سازمان های تروریستی انتقاد کرده بود.

واشنگتن مدعی است نشانه‌ای از وجود افکار تروریستی در این سازمان را ندارد و به همین دلیل آن را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کرده است.

چین از این تصمیم به شدت خشمگین بوده و به تعدادی از حملات تروریستی این گروه در چین و نمایندگی‌های چینی در خارج تاکید می‌کند.

بدیهی است که اختلافات موجود میان آمریکا و چین دیگر اجازه انجام مبارزه مشترک علیه  تروریسم را نمی‌دهد، زیرا اکنون کارزار ژئوپلیتیک از اولویت بیشتری برخوردار شده است.

برای واشنگتن قرار داشتن جنبش اسلامی ترکستان شرقی در لیست سازمان های تروریستی بسیار ناخوشایند بود، چرا که بر این اساس چین می‌توانست بر مبنای قانون مبارزه با تروریسم، خواستار حمایت در اقدام علیه اویغور تبارانی شود که به اصطلاح در نقاط حساس قرار دارند.

اکنون کاخ سفید می‌تواند مواردی را که از سوی «پکن» در رابطه با مشارکت اعضای این گروه در فعالیت‌های تروریستی تهیه می‌شوند، نادیده بگیرد.

با توجه به شکست ترامپ در برابر«جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست دولت جدید این کشور نسبت به چین شاید از نظر بیانیه‌ها خویشتن‌دارانه تر شود ولی بعید است خط مشی اصلی کاخ سفید تغییر کند. زیرا بین جمهوری خواهان و دموکرات ها نظر واحد وجود دارد که چین اصلی‌ترین چالش در برابر قدرت آمریکا به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: چین آمریکا جنبش ترکستان شرقی تروریسم ژئوپلیتیک رقابت لیست سازمان های تروریستی جنبش اسلامی ترکستان شرقی کاخ سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۴۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیتر استانو روز جمعه در نشست با خبرنگاران در بروکسل گفت: من فقط می‌توانم آنچه را که بارها اعلام کرده‌ایم تکرار کنم. سپاه پاسداران و اعضای آن تمام توسط اتحادیه اروپا تحریم شده و نماینده عالی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) نیز درباره (موانع) شناسایی این سازمان به‌عنوان نهاد تروریستی توضیح داده است.

وی عنوان کرد که نام سپاه پاسداران زمانی ممکن است در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اضافه شود که یک دادگاه اروپایی تصمیم مرتبطی را در این زمینه اتخاذ کند. اتفاقی که به گفته این مقام اروپایی تاکنون رخ نداده است.

بحث افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد رسمی نظامی ایران، به فهرست سازمان‌های تروریستی، در مقطعی از ناآرامی‌های آذر ۱۴۰۱، به سوژه رسانه‌های غربی تبدیل شد. این طرح غیرقانونی به‌واسطه تحرکات گروه‌های ضد انقلاب و حمایت لابی رژیم صهیونیستی به محافل سیاسی هم راه‌پیدا کرد اما با شکست مواجه شد.

در انگلیس مقام‌های این کشور اعلام کردند که چنین اقدامی به مصلحت روابط دیپلماتیک دو کشور نیست و تمایلی به تشدید روابط با ایران ندارند. بر اساس گزارش‌ها دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس هم به تازگی در سفر به سرزمین‌های اشغالی آب پاکی را روی دوست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ریخت و اعلام کرد که دولت لندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی شناسایی نخواهد کرد.

در اروپا هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون حکم دادگاه امکان پذیر نیست. جوسپ بورل هفته پیش در نشست با خبرنگاران گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی که است چند ماه پیش اعلام شد.

به گزارش آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پیشتر در گفت‌وگو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی به آن دسته از مقام‌های اروپایی که خواستار شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سازمان به اصطلاح تروریستی هستند گفت: آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشته شود و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیردوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ارائه ۸۲ تیم مشاوره به خانواده‌های شهدا و مجروحین حادثه تروریستی کرمان 
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • واکنش در اروپا به گنجاندن سپاه در لیست تروریست‌ها
  • گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست
  • محکومیت حمله رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • محکومیت حمله رژیم رژیم صهیونیستی در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای
  • نگاهی به شادترین کشورهای جهان از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)