Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-03@21:13:49 GMT

کرونا یک صنعت تریلیون دلاری ایجاد کرد

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۰۱۸۵

کرونا یک صنعت تریلیون دلاری ایجاد کرد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ رئیس بانک به او گفت که از بیست سال پیش تا حالا، بهداشت و درمان و بانکداری تنها صنایعی بوده‌اند که تغییر ذائقه مصرف‌کنندگان و تحولات دیجیتالی را با آغوش باز پذیرفته‌اند. حالا اما استفان کلاسکو معتقد است که این ادعا چندان هم درست نیست. موسسه جهانی مک‌کینزی- که یک مرکز تحقیقاتی خدمات مشاوره است- به این ارزیابی رسیده که وقتی موضوع دیجیتالیزه شدن به میان می‌آید، صنعت بهداشت و درمان نه تنها از بانکداری، بلکه از جهانگردی، خرده‌فروشی، خودروسازی و حتی از صنعت بسته‌بندی کالا هم عقب‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس بررسی‌های انجام شده از سوی این موسسه، هنوز حدود ۷۰ درصد از بیمارستان‌‌های آمریکا اطلاعات پزشکی و پرونده بیماران را از طریق پست یا فکس در اختیار آنها قرار می‌دهند. این درحالی است که مدیرعامل یکی از بیمارستان‌های بزرگ شهر مادرید در گزارشی اعلام می‌کند که تا اوایل بهار امسال که بیماری کووید-۱۹ در سراسر اسپانیا شیوع پیدا کرد، هنوز پرونده‌های بیماران به‌صورت الکترونیکی با آنها به اشتراک گذاشته نمی‌شد.

با افشای چنین نواقص دیجیتالی، در نهایت همه‌گیری کرونا روند تغییرات را سرعت بخشید. در مواجهه با تعطیلی‌ها و بی‌نظمی‌های ناشی از آنها، پزشکان ناچار شدند بیشتر و بیشتر به سمت استفاده از ارتباطات دیجیتالی و تحلیل‌های مبتنی بر آنها روی ‌بیاورند؛ روندی که از چند سال پیش در صنایع دیگر رواج پیدا کرده است. به تدریج بیماران هم با ویزیت، تشخیص و درمان از راه دور و مبتنی بر ابزارهای تکنولوژیک احساس راحتی بیشتر کردند. با این اوصاف است که حالا دیگر از استارت‌آپ‌های ارائه‌دهنده اپلیکیشن‌های سلامتی گرفته تا بیمارستان‌ها، شرکت‌های بیمه، داروخانه‌ها و حتی غول‌های تکنولوژی مانند آمازون، اپل و گوگل در تلاش هستند تا خدمات اینچنینی را بهتر و بیشتر در اختیار مردم قرار بدهند.

براساس بررسی‌های موسسه مک‌کینزی تخمین زده می‌شود که درآمد جهانی طب دیجیتالی- از درمان از راه دور گرفته تا داروخانه‌های آنلاین و دستگاه‌های پوشیدنی هوشمند و ...- از ۳۵۰ میلیارد دلار در سال میلادی گذشته به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید. این درحالی است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند صنعت ۶/ ۳ تریلیون دلاری بهداشت و درمان آمریکا هم در مسیر تحولات دیجیتالی قرار گرفته است؛ اتفاقی که به شکلی مشابه در چین، اروپا و اغلب کشورهای دیگر جهان درحال رخ دادن است. تامین زیرساخت‌های مورد نیاز این صنعت هم باعث شکل‌گیری تجارت‌های زیرمجموعه تریلیون دلاری شده است که حالا با ادامه همه‌گیری کرونا انتظار می‌رود رونق بیشتری هم پیدا کنند. حالا سرمایه‌ها به سمت صنعت بهداشت و درمان و البته دیجیتالیزه شدن آن سرازیر شده‌اند. بررسی‌های انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی CB Insights نشان می‌دهند که در فصل سوم سال‌جاری میلادی و در سراسر جهان ۴/ ۸ میلیارد دلار در شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه خدمات طب دیجیتالی سرمایه‌گذاری شده است که این میزان در مقایسه با سال میلادی گذشته تا بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده. جالب آنکه براساس آمار منتشر شده از سوی شرکت تحقیقاتی Holoniq، تک‌شاخ‌های (استارت‌آپ‌هایی با ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر) فعال در طب دیجیتالی که روی هم رفته ارزشی بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار دارند، از فهرست این سرمایه‌گذاری‌ها حذف شده‌اند. شرکت ارائه‌دهنده خدمات درمان از راه دور AmWell که گوگل ۱۰۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری کرده است، در ماه سپتامبر گذشته با سرمایه بازار ۶ میلیارد دلاری به ارزش ۷۴۲ میلیون دلاری رسید و سهامش را برای اولین بار در بازار بورس عرضه کرد. در ابتدای ماه دسامبر هم داروخانه دیجیتالی jd Health وابسته به فروشگاه آنلاین بزرگ چینی jd.com، با سرمایه بازار ۵/ ۳ میلیارد دلاری، توانست عنوان دومین عرضه اولیه سهام امسال را در بازار بورس هنگ‌کنگ به خودش اختصاص بدهد.

با این اوصاف تعجبی ندارد که سرمایه‌گذاران سرگردان باشند. تقاضا برای خدمات درمان دیجیتالی به‌شدت رو به افزایش است. شرکت فرانسوی Doctolib اعلام کرده است که مشاوره‌های پزشکی ویدئویی آن در سراسر اروپا امسال از هزار مورد روزانه به ۱۰۰ هزار مورد در روز رسیده است. پرتال درمان آنلاین چینی Ping An Good Doctor که وابسته به یک شرکت مادر بیمه‌گر است، فعالیت‌هایش را در جنوب‌شرق آسیا گسترش داده و با شرکت Grab که غول تاکسی‌های اینترنتی سنگاپور است، سرمایه‌گذاری مشترک انجام داده است. درحالی‌که بسیاری از تکنولوژی‌های مشمول گذر زمان شده و به تدریج از بین می‌روند، اما بعضی از آنها به سرعت محبوب و رایج می‌شوند. کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی گارتنر معتقدند که هر چند تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی می‌تواند در روند تشخیص و درمان از راه دور تحولات گسترده‌ای ایجاد کند، اما نباید انتظارات چندان اغراق‌آمیزی هم درباره آنها داشت. این روزها تکنولوژی‌هایی مانند حسگرها، رایانش ابری و تحلیل داده کمک بزرگی برای مواجهه با خطر ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هستند که بیشتر از آنها بهره می‌گیرند. شرکت‌های تخصصی مانند Livongo و Onduo دستگاه‌هایی را ساخته‌اند تا بتوانند بیماران مبتلا به دیابت و دیگر بیماری‌های مزمن زمینه‌ای را به‌طور مرتب و منظم تحت نظر داشته باشند. براساس تحقیقی که دانشگاه استنفورد در این زمینه انجام داده است، حدود نیمی از پزشکان آمریکایی از چنین دستگاه‌هایی استفاده می‌کنند. از میان این گروه، ۷۱ درصد تحلیل داده‌های پزشکی را مفید ارزیابی کرده‌اند.  در ماه ژوئن گروه بیمارستانی غیرانتفاعی Mayo Clinic با استارت‌آپ Medically Home همکاری کرد تا بتواند خدمات بیمارستانی را از تزریق و عکسبرداری گرفته تا توانبخشی، در خانه بیماران ارائه کند. حتی ساعت‌های هوشمند اپل هم حالا امکاناتی را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند تا به کمک آنها بتوان بروز مشکلات جسمی شدید را پیش‌بینی کرد.

حالا با توجه به ادامه شیوع کرونا، خود بیماران هم به استفاده از خدمات طب دیجیتالی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند. بررسی انجام شده از ۱۶ میلیون آمریکایی نشان می‌دهد که استفاده بیماران آمریکایی از خدمات درمان از راه دور بین ماه‌های ژانویه تا ژوئن امسال، ۳۰ برابر افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که آمارهای منتشر شده از سوی گارتنر نشان می‌دهد که میزان استفاده کاربران آمریکایی از اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایل برای بهره‌گیری از خدمات طب دیجیتالی هم به‌شدت رو به افزایش گذاشته است. این درحالی است که اپراتورها در سراسر جهان برای ارائه خدمات سریع‌تر به ارائه‌دهندگان خدمات طب دیجیتالی کمک می‌کنند و سعی دارند شرایط بهتری را برای فعالیت آنها فراهم کنند. حتی اتحادیه اروپا هم استاندارد الکترونیکی را برای ثبت و ارائه اطلاعات پرونده پزشکی بیماران وضع و مشخص کرده است. در ماه آگوست دولت هندوستان برنامه‌ای برای شناسایی و درمان بیماران به‌صورت دیجیتالی و از راه دور ارائه کرد. این در حالی است که شرکت‌های خصوصی مختلفی به ارائه خدمات کلاد و بزرگ‌داده برای ذخیره و پردازش اطلاعات بیماران روی آورده‌اند و همین موضوع باعث جلب نظر سرمایه‌گذاران به این شرکت‌ها شده است.

پربیننده ترین راهنمای خرید تلویزیون با اعمال شاقه هدایای دیجیتالی ایرانسل، ویژۀ روز دانشجو، اعلام شد قیمت انواع مانیتور جدید در بازار چند؟ +جدول لبنان؛ سومین زیست‌بوم بزرگ در حوزه فین‌تک/ میزبان ۹درصد از استارتاپ‌های مالی منطقهMENA ایرانی‌ها در کدام شبکه اجتماعی بیشترین فعالیت را دارند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کرونا بیماری کرونا شیوع کرونا درمان آنلاین درمان از راه دور بهداشت و درمان میلیارد دلار سرمایه گذاری پیدا کرده شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟

تخلف زیرمیزی پزشکان، به دریافت وجه مازاد بر تعرفه‌های قانونی از سوی برخی پزشکان در ازای ارائه خدمات درمانی، اطلاق می‌شود؛ این کار نه تنها غیرقانونی و غیراخلاقی است، بلکه مجازات‌های سنگینی نیز برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهرنشینی مستلزم رعایت قوانین و قواعد شهری است و کارشناسان بر این باورند شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و به مسئولیت‌های خویش در برابر شهر و اجتماع عمل کنند، به «شهروند» ارتقا پیدا می‌کنند.

حقوق شهروندی نیز مجموعه حق‌هایی است که هر کدام از شهروندان از آن برخوردارند و باید توسط دیگر شهروندان و حاکمیت رعایت شود، حقوق شهروندی در ایران نیز مانند بسیاری از کشورها پذیرفته شده است که بارزترین و مهم‌ترین نمود آن قانون اساسی است که در اصول ۳۲، ۳۴، ۳۵، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ به آن اشاره شده است.

یکی از موضوعات قابل توجه حقوق شهروندی، موضوع دریافت وجه اضافی پزشکان از بیماران (زیر میزی) است؛ پزشک نباید شروع به درمان و درمان بیمار را به دریافت مبلغ یا مبالغی فراتر از تعرفه پزشکی یا توافق آن دو در چارچوب قانون موکول نماید؛ واقعیت مسئله این است که در حال حاضر بنا به دلایل مختلفی قصور و تخلفات پزشکان و دست‌اندرکاران پزشکی در مبحث زیرمیزی افزایش پیدا کرده است.

اکنون این سوال مطرح می‌شود که مکانیسم حقوقی برای رسیدگی و بررسی این امور به چه نحوی است و با وجود تعیین تعرفه‌های قانونی در حوزه سلامت، راهکار قانونی برای رسیدگی به تخلفات دریافت وجه غیرقانونی (زیرمیزی) توسط پزشکان چیست.

طبق قانون، پزشکان موظف به ارائه خدمات مطابق با تعرفه‌های مصوب هستند و دریافت هرگونه وجهی مازاد بر تعرفه قانونی ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود، چرا که این کار خلاف مصوبه و قانون نظام جمهوری اسلامی و حرام است، بنابراین از منظر حقوقی زیرمیزی پزشکان می‌تواند تحت عنوان «وصول و دریافت مال نامشروع» تلقی شود، این بزه از عناوین کلاهبرداری محسوب شده و مرتکب آن از یک سال تا هفت سال زندان محکومیت خواهد داشت.

طبق ماده ۱۰ و ۱۳ آئین نامه انتظامی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه‌ای شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته، شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته مکلف هستند تعرفه‌های خدمات درمانی مصوب
ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رعایت کنند و حق دریافت هیچ‌گونه وجه یا مالی از بیماران را علاوه بر وجوهی که توسط مسؤولان مؤسسه درمانی ذی‌ربط طبق مقررات دریافت می‌شود، ندارند.

طبق قانون، پزشکی که هر گونه وجه دریافت اضافی از بیماران (زیر میزی) داشته باشد، بار اول دو برابر پرداختی بیمار جریمه و توبیخ کتبی می‌شود، بار دوم پنج برابر پرداختی بیمار جریمه و پروانه مسئول فنی نیز لغو شده و بار سوم ۱۰ برابر پرداختی بیمار، پزشک مربوطه جریمه خواهد شد و پروانه مسئول فنی و حتی بیمارستان نیز باید لغو شود.

طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان (مصوب ۲۱/۷/۱۳۹۸)، هر گونه دریافت وجه اضافی از بیماران (زیر میزی) از شیوه‌های غیرقانونی برای وصول هزینه خدمات به مشتریان به شمار می‌آید که این رفتار خلاف قانون، تخلف و جرم محسوب می‌شود و مستلزم تعقیب قانونی است.

وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز با مکانیسم دیگری با این جرم برخورد می‌کند و زمانی که موردی مبنی بر تخلف پزشکان گزارش داشته باشند از طریق کمیسیون ماده ۱۱ در حوزه درمان طبق مقررات با آنها برخورد می‌شود و میزان پولی که بیش از تعرفه از بیمار دریافت شده به وی برگردانده خواهد شد، بنابراین در صورت مشاهده تخلف تعرفه‌ای، بیماران می‌توانند از طریق: ۱- مراجعه به سازمان نظام پزشکی و شکایت در دادسرای نظام‌پزشکی ۲- مراجعه به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شکایت از پزشک متخلف در کمیسیون ماده یازده ۳- مراجعه به دادسرای عمومی و انقلاب و طرح شکایت کیفری، اقدام کنند.

کد خبر 748988

دیگر خبرها

  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • خسارت ۹.۵ تریلیون دلاری حملات سایبری در سال ۲۰۲۴
  • خسارت ۳ میلیارد دلاری محدودیت انرژی به صنعت فولاد کشور (اینفوگرافی)
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • تولید پانسمان بیماران پروانه‌ای شروع شده و در مرحله تحقیقاتی است
  • رایگان شدن درمان کودکان تا ۷ سال سرمایه‌گذاری برای آینده است
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • حذف «پول» از درمان زیر ۷ ساله‌ها
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها