Web Analytics Made Easy - Statcounter

زعفران چیست؟ طلای قرمز که در انگلیسی Saffron نامیده می‌شود گیاهی پایا و بصلی از تیره زنبق‌ها است که در فصل پاییز گل می‌دهد... - اخبار بازار -

زعفران چیست؟ طلای قرمز که در انگلیسی Saffron نامیده می‌شود گیاهی پایا و بصلی از تیره زنبق‌ها است که در فصل پاییز گل می‌دهد. زعفران خوراکی، کلاله خشک گیاه Crocus sativus است که بیشتر به عنوان ادویه مصرف می‌شود، کاربرد زعفران برای درمان و مصارف صنعتی هم فراوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زعفران حاوی رنگدانه‌ای کاروتنوییدی به نام Crocin است که عمده‌ترین ترکیب ایجاد کننده رنگ در زعفران است و به غذاها و ظروف و منسوجات، رنگ زرد طلایی می‌بخشد.

عطر زعفران قوی و طعمش تلخ و کمی تند است. طعم تلخ زعفران مربوط به گلیکوزیدی است به نام Picrocrocin که یک منوترپن‌آلیید فاقد رنگ است. اسانس فرار زعفران نیز مسئول بو و عطر آن است که در اثر جدا شدن قند از پیکروکروسین تولید می‌شود. 

در رابطه با نام دیگر زعفران در منابع چنین آمده که زَعفَران یا زفران عربی ‌شده یا تغییر یافته زَرپَران است، همچنین واژه‌ی فارسی کهن برای گیاه زعفران کُرکُم است. اگرچه برخی تردیدها در مورد پیدایش زعفران وجود دارد اما با بررسی تاریخچه زعفران به این نتیجه می‌رسیم که محل پیدایش زعفران ایران است. در حال حاضر نیز حدود80 درصد تولید جهانی زعفران، متعلق به ایران است.

استان‌های خراسان رضوی و جنوبی با سهمی 85 درصدی بیشترین سهم در تولید زعفران ایران را دارند. زعفران قائنات یکی از با کیفیت‌ترین زعفران‌های تولیدی کشور است و قائنات به نام پایتخت زعفران جهان معروف است.

خواص دارویی زعفران

از سال‌ها پیش خواص دارویی زعفران مورد توجه محققین قرارگرفته است. در مقاله‌ای که به تازگی منتشر شده آثار درمانی زعفران و اجزای تشکیل دهنده‌‌ی آن شناخته و یافته‌های مبتنی بر مکانیسم ملکولی عملکرد آن بررسی شده است.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده که زعفران باعث انبساط عروق و کاهش فشار خون می‌شود و کلاله خشک زعفران خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. همچنین خاصیت ضد توموری نیز برای زعفران نشان داده شده و آثار مثبت زعفران بر سرطان پستان نیز تأیید شده است.

کروستین موجود در زعفران چندین خاصیت درمانی دارد، از جمله اینکه آنتی‌آکسیدانی قوی و ضد التهاب است. همچنین باعث کاهش سطح کلسترول خون و سختی Atherosclerosis می‌شود، بنابراین احتمال حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

هر مثقال زعفران چند گرم است

زعفران که به عنوان ارزشمند ترین چاشنی و ادویه در دنیا شناخته می‌شود، معمولا با واحد گرم و مثقال مورد سنجش قرار می‌گیرد. در حال حاضر هر مثقال زعفران برابر با 4٫6 گرم است. در مقایسه با کیلوگرم، هر یک کیلوگرم زغفران هم برابر است با 217 مثقال است.

بهترین برند زعفران

برند محصولات غذایی 110 در سال 1345 آغاز به کار نموده و در سال 1360 فعالیت خود را با ارائه بهترین زعفران سرگل ممتاز گسترش داده است. این مجموعه در سال 1382 موفق به اخذ علامت استاندارد از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گردیده است.

 زعفران 110

محصولات غذایی 110 برندی است که با نام ابراهیمی و حیدری هم شناخته می‌شود در حال حاضر بهترین زعفران اصل ایرانی را در بسته‌بندی‌های زعفران نیم گرمی، یک گرمی، نیم مثقالی و یک مثقالی به شکل کاملا بهداشتی و مکانیزه در بازار کشور ارائه می‌کند و بخش مهمی از بازار فروش زعفران درجه یک را به خود اختصاص داده است.

زعفران 110  با بیش از نیم قرن تجربه و با بهره گیری از پرسنل مجرب و آزمایشگاه مواد غذایی همواره جهت ارتقای کیفی محصولات خود تلاش نموده است. این مجموعه به طور مستمر مواد اولیه و مسیر تولید را تا به دست آمدن محصول نهایی، تحت کنترل بهداشتی و آزمایشگاهی دارد.

طبع زعفران گرم است یا سرد

مدت هاست که زعفران از نظر وزن گرانترین ادویه در جهان است و یکی از گیاهان دارویی است که در صورت مصرف متعادل، نشاط آوری بسیار قوى است.

اگر سوال شما هم این است که طبع زعفران چیست؟ باید بگوییم طبع زعفران گرم و خشک است. طبق منابع طب سنتی درجه گرمی زعفران دو و درجه خشکی آن یک است.

خواص زعفران در طب سنتی

از نظر طب سنتی زعفران بازکننده گرفتگی‌های کبد و عروق است. در قوت دادن گوهر روح و نشاط و تقویت قلب بسیار مفید است و سبب بهتر رساندن اثر داروها به قلب می‌شود.

از دیگر خواص زعفران این است که پاک کننده کلیه و مثانه و جلادهنده و شفاف کننده‌ی رنگ چهره است. همچنین بازکننده گرفتگی‌های مغز و کبد و طحال است.

هر روز معادل دو گرم از زعفران برای پاکسازی طحال و با دوشاب جهت رفع خمار و با عسل جهت دفع سنگ‌های کلیه و با ادویه مناسب جهت درد رحم و مقعد بسیار کارساز است.

استشمام زعفران جهت التهاب سینه و دردپهلو مفید است و سرمه کشیدن با آن جهت جلاى چشم و اشک چشم و تیرگی پلک بسیار تاثیر دارد.

گل زعفران چیست

زعفران گیاهی کوچک به ارتفاع 15تا 30 سانتی متر است. گل زعفران از داخل پیاز آن رشد می‌کند که همراه با آن تعدادی برگ باریک و کشیده نیز بیرون می‌آید. از میان برگ‌ها، ساقه گل دار یا همان گل زعفران خارج می‌شود که به یک تا پنج گلبرگ منتهی می‌شود. رنگ گل‌های زعفران از سایه روشن یاسی تا بنفش تیره است که در بعضی واریته‌ها ارغوانی و حتی سفید هم هستند.

گل‌ زعفران دارای 3 پرچم زرد رنگ و یک مادگی منتهی به کلالهٔ سه شاخه به رنگ قرمز است. قسمت مورد استفاده این گیاه، خامه زعفران یا همان ریشه سفیدی که منتهی به آن 3 کلاله قرمز رنگ است می‌باشد. پس منظور از ریشه زعفران، انتهای کلاله زعفران است که از داخل ساقه گل زعفران خارج می‌شود.

خرید اینترنتی زعفران

امروزه همه‌ ترجیح می‌دهیم خرید راحت و بی دغدغه‌ای از فروشگاه‌های اینترنتی داشته باشیم. همچنین  خرید اینترنتی زعفران  از فروشگاه اینترنتی قابل اعتماد در حال حاضر یکی از دغدغه‌های افرادی است که به دنبال خرید زعفران اصلیاخرید مارک زعفران خوب با قیمت مناسب هستند.

یک پیشنهاد عالی برای  خرید زعفران یک مثقالی  یا خرید زعفران نیم مثقالی، نیم گرمی و یک گرمی با تحویل سریع به هرکجای ایران مراجعه به فروشگاه اینترنتی نارمُشک (naarmoshk.ir) است. می‌توانید انواع زعفران درجه یک را به راحتی از نارمُشک سفارش دهید و رایگان درب منزل تحویل بگیرید.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: زعفران چیست خرید زعفران حال حاضر گل زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۱۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • فیلم| اعزام بالگرد برای یافتن دختر گمشده در کلاله‌
  • خرید بازیکن آمریکایی توسط باشگاه ایرانی
  • روز عشق ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر Global Love Day
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • برخی کشورهای اروپایی طالب خرید خودروهای ایرانی هستند
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳ + تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • جشنواره اسب‌ دوانی ترکمن ۱۴۰۳+ تاریخچه Turkmen Racing Horse Festival
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل