Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-05@20:50:41 GMT

دریافت واکسن آنفلوآنزا تا چه زمانی موثر است؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۱۸۲۰

دریافت واکسن آنفلوآنزا تا چه زمانی موثر است؟

دکتر بهمن چراغیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه از زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا تا اثربخشی، حدود ۱۰ روز تا دو هفته زمان لازم است و اکنون نیز در پاندمی قرار داریم، هر زمان واکسن توزیع شود ضرر نکرده‌ایم و تاثیرگذار است.

وی با اشاره به تاخیر در توزیع واکسن آنفلوآنزا در کشور، افزود: اگر فرد واکسن آنفلوآنزا را در بهمن‌ماه دریافت کند، یا به آنفلوآنزا مبتلا نمی‌شود و یا بسیار خفیف مبتلا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنوز هم آنفلوآنزا به صورت گسترده شیوع پیدا نکرده است و دریافت واکسن می‌تواند پیشگیری‌کننده باشد هر چند همیشه توصیه می‌شود که واکسن زودتر دریافت شود.

چراغیان در خصوص زمان مناسب دریافت واکسن آنفلوآنزا، گفت: اگر واکسن آنفلوآنزا زودتر دریافت شود، تاثیر آن بیشتر نمی‌شود اما مدت زمان ایمنی بدن بیشتر خواهد بود؛ وقتی فرد واکسن را در مهرماه دریافت کند تا حدود ۹ ماه تا یک سال می‌تواند در برابر ویروس آنفلوآنزا ایمن باشد اما وقتی آخر سال واکسن را دریافت می‌کند، برای سه تا شش ماه در برابر ویروس ایمن خواهد بود. در واقع، دریافت زودتر واکسن باعث افزایش مدت زمان پیشگیری می‌شود اما تاثیر واکسن هیچ تغییر نخواهد کرد.

این اپیدمیولوژیست در خصوص تبعات دریافت با تاخیر واکسن، تصریح کرد: اگر واکسن با تاخیر دریافت شود این ریسک وجود دارد که در این مدت افراد به ویروس مبتلا شوند اما اگر در ابتدای فصل پاییز دریافت شود، ریسک ابتلا به آنفلوآنزا نیز کمتر خواهد بود.

وی گفت: واکسن، ایمنی صددرصدی ایجاد نمی‌کند اما محافظت بالایی دارد و کسانی که در معرض ویروس قرار می‌گیرند ممکن است به بیماری خفیف مبتلا شوند.

عضو هیات علمی آمار و اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: تلاقی کووید - ۱۹ و آنفلوآنزا، احتمالا حال بیمار را وخیم خواهد کرد و به این دلیل است که حساسیت نسبت به واکسن آنفلوآنزا امسال بیشتر از هر سال است.

منبع: الف

کلیدواژه: واکسن آنفلوآنزا دریافت شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۱۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد

شهنام عرشی؛ رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: واکسن پنوموکوک و روتاویرس پس از گذشت ۱۰ سال از تصویب به زودی در سبد واکسیناسیون ملی کشور قرار خواهند گرفت.  

وی بیان کرد: تزریق واکسن  پنوموکوک در۷ استان و واکسیناسیون روتاویروس در دو استان به صورت آزمایشی تحت قالب سبد واکسیناسیون ملی به کودکان تزریق خواهند شد.  

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تزریق واکسن پنوموکوک از مرگ سالانه ۱۵۰۰ کودک پیشگیری خواهد کرد.

عرشی ادامه داد: تزریق واکسن روتاویروس مانع از بستری شدن سالیانه ۱۰ هزار کودک در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور خواهد شد.

وی افزود: پس از ۱۰ سال از تصویب ورود این واکسن‌ها به برنامه واکسیناسیون ملی، خوشبختانه از اواخر سال گذشته با تامین واکسن، اجرای آزمایشی واکسیناسیون پنوموکوک در بندر خمیر استان هرمزگان آغاز شد و امیدواریم طی ماه‌ها و سال‌های آتی تولید داخلی دو واکسن پنوموکوک و روتاویروس را شاهد باشیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرد: هم‌اکنون چند شرکت داخلی واکسن روتاویروس را تولید می‌کنند؛ اما هنوز واکسن پنوموکوک در ایران تولید نمی‌شود و این واکسن وارداتی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • تمدید زمان ارسال درخواست تسهیلات حمایتی شرکت های دانش بنیان
  • ۱۰ فایده پیاده روی در سلامت بدن | بهترین زمان پیاده روی چه زمانی است؟
  • با چند کلیک مجوز بگیرید | چگونه در کمترین زمان پروانه کسب بگیریم؟
  • کمبود دارو و واکسن دامی در لرستان نداریم
  • اگر واکسن آسترازنکا زده‌اید، بخوانید
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • گالتیه: عدالت ثابت کرد بی‌گناهم، از PSG ممنونم!
  • اعتراف ستاره سابق لیورپول: همیشه مضطرب بودم