Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-07@02:45:20 GMT

مروارید یتیم

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۱۹۰۴

هر چند اسمش طوری است که در همین مواجهه اول، آدم دلش به حالش می‌سوزد و پیش خودش گمان می‌برد لابد چیزی است که بی‌سرپرست و بی‌صاحب است که نامش را گذاشته‌اند: یتیم.

این واژه را اولین بار در کلام ابوریحان بیرونی خواندم و رفتم دنبال معنایش. ابوریحان بیرونی در وصفی که از مناطق بوشهر امروزی و بنادر و جزایر وابسته‌اش می‌آورد، می‌گوید: «و قد قیل أن الدرّة الیتیمه أخرجت من هناک».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. «گفته می‌شود از آنجا در یتیم استخراج می‌شود».

حالا چرا نوشته‌های ابوریحان را سنجاق این یادداشت کردیم. وقتی می‌خواهیم درباره مناطق خوزستان و بوشهر و متعلقات‌شان حرف بزنیم به این اسناد قدیمی تکیه می‌کنیم که بگوییم آن دریا که محل جدل بین‌المللی شده از قدیم دریای پارس بوده و این رود که هشت سال پایش خون جوانان‌مان را ریختیم از قدیم در جغرافیای کشور ما بوده است. اما انگار فقط وقتی قرار است در مجامع بین‌المللی از این محدوده دفاع کنیم و همچنان داخل مرزهای خودمان حساب‌شان کنیم، اسناد قدیمی و توصیفات‌شان را ورق می‌زنیم. انگار اگر این مناطق محل مناقشه نباشند و تانک‌های بعثی نزدیک‌شان نشوند و کشورهای تازه به‌دنیا آمده دست روی‌شان نگذارند، خیال‌مان راحت است، حتی اگر آب از سرشان بگذرد.

بهار سال۹۸ برای باغداران و کشاورزان خطه مرکزی کشور پیام‌آور امید بود. باران‌های بسیار زمین‌شان را چنان بار انداخت که بعد از چند سال خشکسالی بالاخره لبخندشان، چین‌های پیشانی‌شان را باز کرد. اما برای مردم شمال و غرب و جنوب غرب کشورمان، پیام آور امید که نه، پیک پیشقراول لشکر چنگیز بود که آمده خاک‌شان را به توبره بکشد. در عرض چند روز نعمت برایشان نقمت شد. باران رودخانه‌هایشان را خروشاند و زمین‌شان را طوری گل کرد که کارشان تا زانو به گل نشست و زندگی‌شان ویران شد. مسؤولان گفتند ما در رسانه‌ها پیش‌بینی و اعلام کرده بودیم که قرار است سیل بیاید، اما خب باز هم غافلگیر شدیم. هر چه بود مردم دست به دست هم دادند و زندگی بخش عظیمی از مردم خوزستان را تا جایی که می‌شد از زیر گل بیرون کشیدند. معضل سیل سال ۹۸ که تمام شد و بچه‌های جهادی و هلال‌احمر که خاک از لباس‌هایشان تکاندند دیگر خیال‌شان تخت بود که دیگر مسؤولان منطقه تلخی سیل را چشیدند و دیگر غافلگیر نخواهند شد. مردم خوزستان دیگر سیاهی این روزها را نخواهند دید.

اما حالا، با گذشت حدود یک‌سال و نیم از آن جریان، باز هم زندگی مردم خوزستان تا زانو به گل نشسته و باز هم مسؤولان منطقه -که بیشترشان از لحاظ اشخاص هم همان اشخاص سال۹۸ هستند- با همان بهت سال98 به مردم سیل‌زده نگاه می‌کنند.

انگار آن«در یتی» که ابوریحان در مورد این منطقه گفته، به راستی به خود این جغرافیا اطلاق می‌شود نه به مرواریدهای رود و دریایش.

 علیرضا رأفتی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ابوریحان بیرونی در یتی سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۱۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مدیرعامل فولاد به جریمه عجیب ویسی!

به گزارش "ورزش سه"، بهرام رضاییان در گفت و گو با سایت باشگاه فولاد خوزستان، با اشاره به شرایط این تیم قبل از دیدار با تراکتور تبریز بیان کرد: پیش از هر چیز باید از حمایت و همراهی مردم شریف خوزستان، هواداران فهیم فولاد، پیشکسوتان ارزنده و همه دلسوزان فوتبال استان در روزهای گذشته تشکر ویژه‌ای داشته باشم‌؛ به راستی که سرمایه‌های اصلی فولاد خوزستان همین عزیزان هستند و جای قدردانی دارد که درهر شرایطی تیم را تنها نمی‌گذارند. شکی نیست اعضای کادرفنی و بازیکنان فولاد هم با درک شرایط تمام توان خود را برای خوشحال کردن مردم خوزستان در هفته های پایانی لیگ برتر به کار خواهند گرفت.

مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان درباره جریمه سنگینی که کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال برای عبدالله ویسی سرمربی فولاد در نظر گرفته، عنوان کرد: ما ضمن تمکین از قانون، از احقاق حقوق قانونی خود کوتاه نخواهیم آمد.

وی افزود: همانطور که مستحضر هستید، چند ساعت بیشتر تا بازی حساس فولاد مقابل تراکتور باقی نمانده و در چنین شرایطی پرداختن به موضوعات این چنینی جایز نیست؛ هرچند که اعتقاد داریم صحبت‌هایی که آقای ویسی انجام داده، جز برای نظارت بیشتر در راستای جاری شدن عدالت در هفته‌های پایانی لیگ برتر نبوده و ایشان قصد بی‌احترامی و اهانت به هیچ نهاد و شخصی را نداشته است. با این حال در موقع مناسب و از طریق مجاری قانونی پیگیر خواهیم بود تا خدای نکرده حقی از هیچ کدام از ارکان باشگاه فولاد خوزستان ضایع نشود.

رضاییان در پایان گفت: ما باید تلاش کنیم تا در مقطع کنونی هیچ مسئله‌ای آرامش اعضای تیم فولاد خوزستان را بر هم نزند و بتوانیم در فضای همدلی و اتحاد به نتایج دلخواه در ۵ هفته پایانی لیگ برتر دست پیدا کنیم تا موجبات خوشحالی و سربلندی مردم شریف خوزستان را فراهم آوریم.

دیگر خبرها

  • کمک ٣٨ میلیارد تومانی حامیان به کودکان یتیم ایلامی
  • عملکرد بانک مسکن در طرح «نهضت ملی مسکن » قابل تحسین است
  • مردم از نزدیک شدن به رودخانه‌های دز و کارون اجتناب کنند
  • باشگاه فولاد خوزستان از حق سرمربی خود کوتاه نمی‌آید
  • ویسی قصد توهین نداشت/ دنبال ماندن در لیگ برتر هستیم
  • واکنش مدیرعامل فولاد به جریمه عجیب ویسی!
  • آب مروارید چیست؟ (فیلم)
  • حمله گرگ به گله گوسفند در کوه‌های شرقی سمیرم
  • یک سد مهم کشور پُر شد؛ مردم مراقبت کنند
  • ببینید | آب مروارید چیست؟