Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@08:46:11 GMT

ترور دانشمند ایرانی کار بایدن را سخت‌تر کرده است

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۵۳۰۷۱

ترور دانشمند ایرانی کار بایدن را سخت‌تر کرده است

 

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، روزنامه گاردین در گزارش تحلیلی خود نوشت: هدف از ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای برجسته ایران در روز ۲۷ نوامبر که به احتمال خیلی زیاد توسط اسرائیل انجام گرفت، تضعیف احتمال هر گونه سازش فوری میان ایران و آمریکا پس از آمدن جو بایدن به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۲۱ بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت کار بایدن را به مراتب سخت تر خواهد کرد.

به نوشته گاردین، این بخشی از کارزار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا است تا کار ایران را برای از سرگیری مذاکرات با دولت بایدن و بازگشت به توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تا حد ممکن دشوار کند.

این روزنامه همچنین نوشت: هدف دیگر از ترور این دانشمند برجسته ایرانی، ایجاد اختلاف میان احزاب سیاسی این کشور است که اختلاف نظرهایی در میان آنها بر سر لزوم مذاکره با آمریکا و حصول توافق با این کشور وجود داشته است. برخی مقامات ایران، همچون حسن روحانی رئیس جمهور و وزیر خارجه او، بایدن را فردی بسیار قابل پیش بینی تر از ترامپ می دانند اما افراد دیگری نیز هستند که نسبت به شروع مجدد مذاکرات با آمریکا که دولت های آینده اش می توانند آن را لغو کنند، بسیار نگران هستند.

گاردین با اشاره به اینکه "ترور محسن فخری زاده نشان داد اسرائیل می تواند با مصونیت دست به چنین اقداماتی در دنیا بزند، افزود: این حمله، همان گونه که اگنس کالامارد گزارشگر سازمان ملل درخصوص قتل های فراقانونی در توئیتر گفته است، بر خلاف قوانین بین المللی صورت گرفت. حتی جان برنان رئیس سابق سازمان سیا نیز با انتقاد از این ترور گفت که اگر یک دولت مسئول آن باشد به عنوان تروریسم دولتی تلقی خواهد شد.

این روزنامه انگلیسی در بخش پایانی گزارش خود نوشت که ترور یک دانشمند مهم ایران به طور قطع موجب عقب راندن ظرفیت های فنی ایران نخواهد شد، بلکه تنها موضع جناح هایی را در ایران تضعیف خواهد کرد که تمایل بیشتری برای گفت وگو با دولت جدید آمریکا دارند.

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در نشست خبری اش با تأکید بر اینکه برجام چیزی مربوط به گذشته است و مذاکرات مربوط به آن در گذشته انجام شده است، گفت: این توافق بین المللی موافقان و مخالفان خود را داشته است، فراز و نشیب های خود را طی کرده است. با دقت نکات در آن لحاظ شده، مهر و موم شده و هر گونه دست زدن به آن از لحاظ شکلی و محتوایی به منزله پایان برجام است.

خطیب‌زاده خاطر نشان کرد: اینکه برخی فکر می کنند مسیری که آمریکا و رژیم ترامپ با سیاست فشار حداکثری ضد ملت ایران طی کرد و نتوانست به اهداف خود دست پیدا کند، از طرف دیگری که اسم آن را گفت‌وگو یا مذاکرات جدید بگذارند می توانند به آن برسند، موضوعی است که کسی در تهران خریدار آن نیست.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: ایران گفته است که اگر همه طرف های مقابل به تعهداتشان عمل کنند اقدامات کاهشی که ایران در چارچوب برجام انجام داده است برگشت‌پذیر است و ایران در قبال اجرای کامل تعهدات از سوی طرف مقابل تعهدات خود را نیز انجام می دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز اخیرا در توییتی نوشت: ایران در ۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حسن نیت خود را ثابت کرده است‌. دولت بایدن باید حسن نیت خود را با پیروی کامل از قطعنامه ۲۲۳۱ و پایان دادن به جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایرانیان نشان دهد. در آن زمان ایران از اقدامات جبرانی خود ذیل برجام بازمی‌گردد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها علی اصغر زارعی گاردین بایدن ترور دانشمند هسته ای لایحه بودجه 1400 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها علی اصغر زارعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۳۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد

به گزارش قدس آنلاین، پایگاه شبکه «سی.ان.ان» گزارش کرد: گسترش خشم دانشجویان آمریکایی به خاطر سرکوب دانشجویان معترض حامی فلسطین توسط پلیس در ضمن ادامه حمایت‌های «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه باعث رویگردانی رای‌دهندگان جوان و به اصطلاح نسل «زد» از او با نزدیک شدن به موعد انتخابات ۲۰۲۴ شده است.

«حسن پیرعلی»، یکی از جوانان مسئول تبلیغات انتخاباتی در حمایت از جو بایدن در دانشگاه «ویک فورست» در کارولینای شمالی گفت: «اگر بخواهم از خودروهای برقی و تغییرات آب‌وهوایی حرف بزنم یک دانشجو از من می‌پرسد پس موضوع انتشار گازهای گلخانه‌ای در اثر بمباران غزه چه می‌شود؟ آن وقت مجبورم بگویم در این مورد قادربه کمک نیستم.»

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفت که «یهودستیزی و سخنان نفرت انگیز در دانشگاه‌های آمریکا جایی ندارد»، اما از حق اعتراض مسالمت آمیز دفاع کرد.

سی‌.ان.ان گزارش داد وخامت وضعیت در نوار غزه با توجه دسترسی بسیاری از جوانان آمریکایی به گزارش‌های در لحظه درباره جنگ در این باریکه از طریق رسانه‌های اجتماعی تبدیل به یک نگرانی بزرگ سازمان‌ها و گروه‌های حامی جو بایدن در مبارزات انتخاباتی از جمله سازمان‌های دموکرات، گروه‌های لیبرال خارج از حزب و دیگر متحدان او شده و آنها نگران رویگردانی شدید رای‌دهندگان جوان از شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ هستند.

یک مثال بارز این نگرانی‌ها بیانیه منتشر شده از سوی یکی از گروه‌های دموکرات حامی بایدن به نام «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» است. این سازمان در بیانیه خود نوشت: «کاخ سفید استراتژی اشتباه در آغوش کشیدن بنیامین نتانیاهو را در پیش گرفته و به پایگاه حامیان خودش و همه رای‌دهندگانی که می‌خواهند این جنگ پایان یابد کم محلی می‌کند.  باید هر چه بیشتر این مساله تصریح شود که درخواست برای آزادی فلسطینی‌ها به معنی یهودستیزی نیست.»

سی.ان.ان بیانیه سازمان «دموکرات‌های کالج‌های آمریکا» را که سالهای زیادی زیر نظیر کمیته ملی حزب دموکرات فعالیت کرده جسورانه دانسته که به طور بالقوه می‌تواند جایگاه این سازمان نزد رهبران ارشد حزب دموکرات را به خطر بیندازد.

اما یکی از گلایه‌های اصلی این سازمان این است که ظاهرا رئیس جمهور آمریکا نمی‌خواهد بفهمد رویکردش در قبال سرکوب اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین و ادامه دادن به حمایت‌های نظامی از رژیم صهیونیستی چطور کار این سازمان و حامیان دیگر جو بایدن برای انجام تبلیغات انتخاباتی به نفع این نامزد دموکراتها در انتخابات ۲۰۲۴ را به ویژه در میان قشر جوانان و دانشجویان سخت‌تر می‌کند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تعلیق تحویل مهمات به رژیم صهیونیستی توسط آمریکا
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • آمریکا یک محموله مهمات به اراضی اشغالی را تعلیق کرد
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)