Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با موفق به تولید گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید۱۹ (SARS-COV-۲) به منظور بهره‌برداری درکیت‌ها و آزمایش‌های تشخیصی این بیماری شدند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با بهره‌گیری از مهندسی ژنتیک و انتقال ژن از ویروس به باکتری، موفق به تولید گونه نوترکیب از پروتئین نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) ویروس کووید۱۹ (SARS-COV-۲) به منظور بهره‌برداری درکیت‌ها و آزمایش‌های تشخیصی این بیماری شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آذر شاه پیری، عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشکده مهندسی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با اعلام این خبر گفت: پروتئین نوکلئوکپسید بر روی ژنوم ویروس قرار دارد و با توجه به ایمنی زایی و فراوانی بالا یکی از بهترین آنتی ژن‌های ویروس برای تشخیص بیماری است.

شاه پیری افزود: پروتئین اسپایک (S) نیز بر روی سطح ویروس قرار دارد و نقش مهمی در شناسایی گیرنده و نفوذ ویروس به سلول دارد. از این روتولید و مطالعه این پروتئین برای تحقیقات ضدویروسی و همچنین تولید واکسن بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه تولید این پروتئین‌ها تسهیل کننده ساخت کیت‌های باکیفیت تشخیص بیماری کووید -۱۹ است، تصریح کرد: استفاده از پروتئین نوترکیب نوکلئوکپسید (N) و بخشی از پروتئین اسپایک (S) برای کیت‌های الایزا و کیت‌های تشخیص سریع در تشخیص آنتی بادی علیه ویروس در خون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شاه پیری، ادامه داد: عملکرد این پروتئین‌ها درگروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان با ساخت کیت آزمایشگاهی از طریق پوشش دهی میکروپلیت با پروتئین نوکلئوکپسید (N) و استفاده از سرم‌های استاندارد حاوی آنتی بادی‌های (IgG) و (IgM)، بررسی و به تأیید رسیده است.

وی اضافه کرد: طبق این فرآیند وجود IgM نشانگر عفونت حاد و سابقه کوتاه مدت ابتلا به ویروس میباشد. در حالی که منفی شدن IgM به همراه با لا رفتن IgG سابقه ابتلاء قبلی به عفونت را نشان می‌دهد.

عضو هیئت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه افزود: در حالی که وارد کردن تنها یک میلی گرم از این پروتئین حدود ۴۰۰ دلار هزینه در بر دارد، تولید این محصول در مقیاس بزرگ در آزمایشگاه گروه بیوتکنولوژی دانشکده کشاورزی این دانشگاه، این هزینه را بسیار مقرون به صرفه نموده و می‌تواند نیاز محققان کشور را تأمین کند.

شاه پیری، تصریح کرد: درگام بعدی می‌توان با بهره‌گیری از مهندسی پروتئین و جهش زایی هدفمند بر روی ژن‌های تولید کننده این پروتئین‌ها و تولید پروتئین‌های جهش یافته، به اطلاعاتی در رابطه با مکانیسم دقیق عمل این ویروس که مرتب درآن جهش‌های ژنتیکی روی می‌دهد دست یافت و این اطلاعات حتی در صورت ایمنی شدن افراد با واکسن برای کنترل بیماری در آینده مفید خواهد بود.

گفتنی است، این دستاورد با حمایت مرکز نوآوری و تجاری‌سازی فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان به انجام رسیده و هم اکنون آماده ارائه نتایج جهت بهره برداری در حوزه سلامت کشور است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی اصفهان تولید دانش پژوهش دانشگاهی دانشگاه صنعتی اصفهان گروه بیوتکنولوژی پروتئین اسپایک پروتئین ها شاه پیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۵۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده

ایسنا/لرستان مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: پروژه فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و ظرف دوسه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرزاد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است.

وی با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که در کشور و به تبع آن در استان وجود دارد موضوع فناوری است، گفت: در این راستا به منظور رفع موانع تکنولوژی و فنی واحدهای صنعتی احیا شده که ماموریت و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است فن‌بازار در استان تشکیل شد.

مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت: در حال حاضر نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.

محمدی بیان کرد: در استان چندین واحد صنعتی را دانش‌بنیان کردیم؛ همچنین با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: در منطقه ویژه اقتصادی ازنا، اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.

مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان با بیان اینکه این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد، یادآور شد: خوشبختانه این واحد پیشرفت بسیار خوبی دارد و ظرف دوسه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • شهرک صنعتی «کشت و صنعت» لرستان به‌زودی بهره‌برداری می‌شود
  • بومی‌سازی کاتالیست‌هایی کاربردی در تولید بنزین توسط محققان یک شرکت دانش‌بنیان
  • کشف ۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • کشف۷۰۰ میلیارد تجهیزات سرمایشی قاچاق در اصفهان
  • بهره برداری از ۸۵۰ طرح عمرانی تا پایان سال در اصفهان
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • بهره‌برداری از پروژه فروسیلیس منگنز ازنا در چند ماه آینده