Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@16:46:11 GMT

نوآوری و خلاقیت لازمه کار رسانه‌ در دوران کروناست

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۰۵۰۳

نوآوری و خلاقیت لازمه کار رسانه‌ در دوران کروناست

با شیوع کرونا و ایجاد بحران در جوامع آنچه بیش از پیش نقش ارتباطات و اطلاعات را پررنگ تر کرد، اهمیت اطلاع رسانی حداکثری در این بحران و تمرکز بر نیازهای جوامع در این شرایط است؛ به ویژه با حضور بیشتر شهروندان در خانه ها بیش از هر زمانی نیاز به دریافت اطلاعات مستند و دقیق از سوی رسانه‌ها احساس می شود و رسانه‌ها بهتر از هر زمان دیگری می توانند در خدمت اطلاع رسانی و پر کردن غنی اوقات خانگی خانواده ها باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کرونا همانند تمام صنایع بی شک بر رسانه و ارتباطات هم اثار انکار ناپذیری داشته است، شناسایی این آثار بر روند فعالیت های رسانه ای و الزامات تولید و مصرف رسانه ای در این شرایط به جهت بهبود، بی شک نیاز به بررسی و کالبدشکافی دارد.

مصرف‌کنندگان رسانه، خود را مدیریت کنند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مصرف کنندگان رسانه ای در شرایط کرونا با توجه به تحولات مناسبات رفتاری و تبعات کرونا باید حساسیت بیشتری در انتخاب و استفاده خبر داشته باشند.

دکتر اکبر نصرالهی با اشاره به اختلالات ارتباطات میان‌فردی بر اثرکرونا اظهارکرد: انسان های موفق کسانی هستند که ارتباطات طبیعی و عادی با طبیعت، خداوند، خود و دیگران دارند اما شرایط کرونا باعث شده این ارتباطات دچار اختلال و خشونت در ارتباطات میان فردی افزوده شود و شرایط تعامل با دیگران حالت قبلی را نداشته باشد. در این شرایط برای کاهش این تنش و خشونت لازم است مصرف کنندگان رژیم خبری بگیرند و متناسب با نیاز، شغل و سایر ویژگی های شخصی برخی منابع و موضوعات را در زمانی خاص و محدود رصد کنند.

استاد ارتباطات با تاکید بر خودمراقبتی و خودنظارتی ادامه داد: در این شرایط باید مصرف هدفمند و آگاهانه رسانه ای داشت و از نیازهای سرگرمی، تفریحی و آموزشی غافل نشد. مصرف کنندگان خبری خود باید دروازه بان خبر و محصولات رسانه ای باشند و در فضای مجازی نیز از پیج های معتبر استفاده کنند.

وظیفه رسانه‌ها تعادل در تولید و انتشار اخبار کرونایی است

استاد ارتباطات و مدیریت رسانه ادامه داد: تاثیرپذیری رسانه ها از کرونا چشمگیر بوده؛‌ کرونا برشیوه و میزان تولید و انتشار رسانه ها و اقتصاد آن ها هم تاثیر گذار بوده و حتی می توان گفت رسانه ها بیش از بخش های دیگر جامعه از کرونا تاثیر پذیرفتند زیرا به واسطه نقش و جایگاهی که در جامعه دارند، بیشتر در معرض آسیب ها، فرصت ها و تهدیدهای برآمده از بحران ها هستند.

کرونا نشان داد انحصار در رسانه بی معناست. کرونا باعث شد رسانه ها نداشته های خود را بیشتر بشناسند و در پی یافتن راه حل هایی برای آنها باشند. نداشتن هم افزایی، به روز نبودن و خلأ سیاست هایی از قبل بحران تا بعد از آن، جوابگو نبودن به نیازهای مردم در زمان بحران و….از جمله ضعف های رسانه ها بود که کرونا باعث آشکار شدن آنها شد.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری در رسانه‌ها تعادل در تولید و انتشار اخبار کرونایی، پوشش خبری تجربیات مثبت کشورهای مختلف جهان، پوشش مستمر راه حل ها و امیدبخشی به مردم و استفاده بیشتر از نظر کارشناسان به ویژه روانشناسان و تغییر در سبک تولید و انتشار اخبار برای جلوگیری از کاهش حساسیت مردم را از جمله وظایف رسانه ها در شرایط کرونا برشمرد.

 لزوم استفاده هوشمندانه از فضای مجازی در ارتباطات میان‌فردی

استاد ارتباطات و مدیریت رسانه با اشاره به پررنگ شدن نقش فضای مجازی در ارتباطات کرونایی گفت: ارتباط، اساس زندگی اجتماعی و عامل دوام آن آن است مسئله ای که در کرونا در زمینه بچه ها تا والدین مورد اختلال واقع شد و این نیاز به ارتباط و تامین نشدن آن موج تنش شد.

نویسنده کتاب اصول خبرنویسی تاکید کرد: هیچ چیز به جز فضای مجازی نمی توانست خلا عاطفی مردم را در شرایط کرونایی پرکند و نیازهای متعدد مردم را پاسخگو باشد؛ کسب و کار، سفرها، دیدارها مناسک، مراسم و تفریحات مجازی بعضی از خدمات غیر قابل انکار فضای مجازی در شرایط کرونا است.

دکتر نصرالهی افزود: با وجودتمام این فرصت ها اگر از فضای مجازی به درستی و هوشمندانه در خانواده ها و ارتباطات میان فردی استفاده نشود در این شرایط و در پسا کرونا با پیامدهای منفی فضای مجازی مواجه خواهیم شد.

نیاز به برنامه‌ریزی و اتخاذ راهبرد مناسب برای پساکرونا

وی به بایسته های مورد توجه رسانه ها برای دوران پسا کرونا نیز اشاره کرد و گفت: رسانه ها لازم است در پساکرونا ساختار سازمانی خود را به گونه ای تغییر دهند که با بودن رقبا بتوانند مخاطب جذب کرده و از ساختار سنتی و ناکارآمدی که جوابگوی نیاز مخاطب فعال و خلاق و پرسشگر نیست، دوری کنند.

 با توجه به تاثیرات ماندگار کرونا بر همه سطوح و بخش های جامعه و رسانه ها، قطعا در دوران پساکرونا رسانه ها شاید از اولین بخش هایی باشند که باید برای این دوران برنامه ریزی کنند. اگرچه پیش بینی در خصوص وضعیت بخش های مختلف در پساکرونا شاید زود، سخت و پیچیده باشد، اما رسانه ها نباید منتظر اتمام کرونا، و بعد به فکر چاره اندیشی در پساکرونا باشند. به همین دلیل باید از همین الان استراتژی خود را برای پساکرونا آماده کنند.

غافلگیری در پساکرونا، خسارت‌بار و غیرمعقول است

وی گفت: رسانه ها با توجه به شرایط فعلی از الان می توانند راهکارها و سناریوهایی برای پساکرونا ترسیم کنند و آن را به بدنه جامعه انتقال دهند. رسانه ها نباید فقط در پساکرونا به فکر برطرف کردن ضعف های خود باشند. بلکه باید عادات و سبک های جدیدی از عادات مردم که در ایام کرونا به وجود آمده را تقویت کنند.

مهم ترین وظیفه رسانه ها در پساکرونا تولید و انتشار اخبار امید بخش است. بی تردید کرونا روزی تمام می شود اما اگر به روزنامه نگاری امید توجه کافی نشود کشور با مردمی افسرده، زخم دیده و رنجور و ناامید روبرو خواهد شد که نمی توانند فعالیت مولد داشته باشند.

نصرالهی خاطرنشان کرد: توجه به روزنامه نگاری امید به مفهوم دادن امید کاذب و مطالبه نکردن مشکلات مردم نیست. بلکه ، برعکس از وظایف تعطیل نشدنی روزنامه نگاران، مطالبه گری و توجه به مشکلات و مسائل مردم است. روزنامه نگاران در پسا کرونا باید اخبار مثبت و امید بخش را در اولویت قرار دهند و در کنار پرداختن به مشکلات مردم ؛‌راهکارهای حل آنها را هم از زبان کارشناسان بگویند .

برچسب‌ها ویروس کرونا ارتباطات رسانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ارتباطات رسانه ویروس کرونا ارتباطات رسانه اخبار کنکور تولید و انتشار اخبار ارتباطات میان فردی شرایط کرونا مصرف کنندگان فضای مجازی رسانه ها رسانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۰۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد

همشهری آنلاین در گزارشی به خبر غافلگیرکننده ای که چند روز قبل در مورد یکی از معروف ترین واکسن های کرونا منتشر شد پرداخت. واکسنی که در ایران هم مورد استفاده قرار گرفت و بنا به آمار وزارت بهداشت حدود 12 درصد از واکسن های وارداتی یعنی 25 میلیون دوز آسترازنکا بودند. مریم سرخوش نویسنده این گزارش نوشت: بروز عوارض نادر با تزریق واکسن آسترازنکا شامگاه دوشنبه (10 اردیبهشت 1403) مورد تایید شرکت سازنده آن هم قرار گرفت. عوارضی که پیشتر از سوی کشورهای مصرف‌کننده به ویژه‌ اروپایی‌ها مطرح و حتی در کوران واکسیناسیون جهانی علیه پاندمی کرونا، تزریق آن را متوقف هم کرده بودند. حالا شرکت آسترازنکا گفته که این واکسن می‌تواند باعث بروز عوارض نادر جانبی از جمله لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی (TTS) شود.   آنها گفته‌اند که خطر مرگ ناشی از TTS با ترزیق واکسن آسترازنکا یک در یک میلیون نفر است.   این در حالی است که تقریبا 12درصد واکسن‌های وارداتی به ایران هم آسترازنکا بود، چیزی حدود 25 میلیون دوز، به همین دلیل یک نگرانی جدید از تزریق این واکسن در اذهان عمومی شکل گرفته. نگرانی‌ای که البته به گفته متخصصان تنها در صورت بروز عوارض در همان روزها و هفته‌های ابتدایی تزریق واکسن جدی است اما با گذشت دو سال از زمان تزریق و نبود علائم، دیگر خطری وجود ندارد.   به جز این نگرانی، پیگیری از چند متخصص حوزه واکسن‌ها عیان‌کننده یک وضعیت عجیب دیگر هم هست، این‌که انتشار این خبر باعث شده که بسیاری از دریافت‌کنندگان آسترازنکا، اکنون سایر مشکلات جسمانی‌شان را هم با این واکسن مرتبط بدانند، اما کارشناسان حوزه سلامت می‌گویند که چنین چیزی مورد تایید نیست و در حال حاضر یک عارضه درباره این واکسن مورد تایید قرار گرفته؛ لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی. هر چند که فواید تزریق واکسن‌ها نسبت به عوارض آن آنقدر بالاست که در بحران پاندمی‌ها نادیده گرفته می‌شوند.   صبج امروز هم بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگاران درباره عوارض واکسن‌های کرونا گفته «واکسن‌ها از روش‌های مختلف تامین شد و از عمده‌ترین واکسن‌ها سینوفارم چینی بود که نزدیک به 155 میلیون دوز در کشور تزریق شد و کم‌عارضه‌ترین هم بود. کمیته واکسن هم عوارض را رصد می‌کند و حداقل ضایعات را در کشور داشتیم.»‌   خطر مرگ ناشی از TTS با ترزیق واکسن آسترازنکا یک در یک میلیون نفر است

اولین مرگ‌های آسترازنکایی موج توقف تزریق واکسن‌های آسترازنکا در اروپا از اسفند 99 آغاز شد، ابتلا نروژ، ایسلند، بلغارستان، اتریش، هلند،‌ دانمارک و ایرلند و پس از آنها، فرانسه، آلمان و بریتانیا، استونیا، لیتوانی، لوکزامبورگ، رومانی و لاتویا دستور توقف واکسیناسیون با این واکسن را دادند.   همان زمان اتریشی‌ها از مرگ یک پرستار به دلیل اختلال انعقاد خون بعد از تزریق آسترازنکا خبر دادند، پس از آن هم مصرف‌کننده دیگری در این کشور دچار آمبولی ریه شد. همزمان در دانمارک هم یک مرگ و بروز خونریزی مغزی در بیمار دیگر ناشی از تزریق واکسن ثبت شد. مرگ‌هایی که به صورت موردی در دیگر کشورها هم گزارش می‌شد و توقف واکسیناسیون با آسترازنکا.   آکادمی علمی استرازنکا البته از همان زمان که بحث عوارض قلبی و مرگ‌های ناشی از ترزیق واکسن آسترازنکا مطرح شد، اعلام کرد خطر مرگ ناشی از TTS (ایجاد لخته خون و کاهش تعداد پلاکت‌های خون) یک در یک میلیون نفر است و خطر ریسک ابتلا به TTS هم در کل جهان کمتر از 30 در یک میلیون نفر.   این در حالی است که تا پاییز 1402 و بر اساس آمارهای جهانی ۱۳ میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۳۳۲ واکسن کرونا در کشورهای مختلف تزریق شده که بخش زیادی از آنها را سینوفارم چین و رتبه دوم هم به آسترازنکا تعلق دارد. البته آسترازنکا رتبه‌دار توزیع واکسن در کشورهای مختلف (185 کشور) است و پس از آن فایزر، مدرنا، جانسون‌جانسون و سینوفارم قرار دارند.   هشدار تزریق واکسن در ایران در ایران هم در ماه‌های نخست شروع واکسیناسیون و ارزیابی‌های اولیه توصیه‌هایی به عدم تزریق واکسن آسترازنکا برای گروه‌های سنی خاص -افراد زیر 40 تا 50 سال به ویژه زنان مطرح شد. البته که با توجه به واردات قابل توجه واکسن چینی (سینوفارم) و بدقولی سازمان جهانی بهداشت در اعطای واکسن‌های سبد کووکس (عمده آنها واکسن‌ آسترازنکا بود) به ایران باعث شد که نزدیک به 70 درصد مردم ایران واکسن‌ چینی را تزریق کنند و آسترازنکا در رتبه دوم قرار بگیرد.   کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت در این باره به همشهری توضیح بیشتری می‌دهد و می‌گوید: شرکت آسترازنکا به بروز عوارض نادر جانبی از جمله لختگی خون یا کاهش پلاکت‌های خونی با تزریق این واکسن اشاره کرده که مساله جدیدی هم نیست. این موضوع در ماه‌های نخست شروع واکسیناسیون و ارزیابی‌های اولیه در برخی افراد به ویژه در گروه‌های سنی و جنسیتی خاص مطرح شد.   او ادامه می‌دهد: اساسا مجوز تلقیح این واکسن و سایر واکسن‌های کرونا در بدو امر تا ماه‌ها چه در بریتانیا چه اروپا و آمریکا، حتی سایر کشورها مجوز مصرف اضطراری بود که شرایط خود را دارد. همان زمان هم کمیته ملی وقت واکسیناسیون علیه کووید19 در ایران هشدارهایی به ویژه برای افراد زیر 40 سال را مطرح کرد. چون واکسن آسترازنکا به دلیل همین عوارض ولو نادر در همان ماه‌های نخست در کشورهای اروپایی نیز با فراز و نشیب‌هایی روبرو شد و در بسباری از کشورها برای گروه‌های سنی زیر 40 بعضا 50 سال هشدار داده شده بود.   آثار یک سیاست‌ اشتباه جهانپور در این باره به یک سیاست‌گذاری اشتباه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: فضای غبارآلود رسانه‌ای و تلاش برخی افراد برای وارونه‌نمایی موضوع، برخی سوء‌برداشت‌ها را در پی داشت. چنان که حتی برخی افراد را به سمت تزریق این واکسن در کشورهای همجوار با صرف هزینه بالا کشاند. از سوی دیگر برخی افراد برای این‌که آسترازنکا تقریبا در فهرست مورد تایید اغلب کشورها برای مسافرت قرار داشت، حتی در گروه‌های سنی زیر 50 یا 40 سال داوطلبانه و مصرانه مبادرت به تهیه این واکسن و تلقیح آن کردند.   او درباره میزان تزریق این واکسن در کشور هم بیان می‌کند: حدود 10درصد واکسن‌های تزریق شده در کشور به آسترازنکا تعلق داشت. مبدا این واکسن شرکت آسترازنکا در بریتانیا بود و به نوعی ابتدا تحت عنوان آکسفورد-آسترازنکا مشهور بود. در کشورهای مختلف بیش از یک میلیارد دوز از این واکسن تولید و ترزیق شده. کشورهای اروپای شرقی و جنوبی حتی جنوب شرقی آسیا هم این واکسن تولید کرده‌اند. سهمیه ایران از کووکس هم عمدتا آسترازنکا بود که محموله‌های آن از ایتالیا و مجارستان و ژاپن و کره‌جنوبی وارد ایران شد.   فواید واکسن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت این پزشک تاکید می‌کند: نباید از نظر دور داشت که هر واکسنی می‌تواند، عوارضی جانبی داشته باشد اما در عین حال باید بپذیریم، همین واکسن‌ها بسیاری از اپیدمی‌های مزمن را نابود کرده‌اند، این عوارض نه چندان شایع، خاص این واکسن نبوده چنانکه در مورد واکسن آمریکایی جانسون و جانسون هم بروز عوارض بیشتری مطرح شد و این واکسن عملا در خود ایالات متحده محدود و متوقف شد. تبعا مجوز مصرف اضطراری در شرایط خاص و اضطراری پاندمی و همه‌گیری کرونا صادر شده و این قابل قیاس با وضعیت عادی یا مطالعات پسینی در مورد یک واکسن نیست.   جهانپور با بیان این که مقایسه میزان حفاظت ایجاد شده از این واکسن‌ها با عوارض احتمالی آن همچنان برای استفاده از این واکسن‌ها ولو مشروط، گریزناپذیر است و باید آن را با اطلاعات و یافته‌های آن زمان باید سنجید، ادامه می‌دهد: اما همین اطلاعات هم حکایت از آن داشت و دارد که اولا واکسن آسترازنکا و جانسون و جانسون به ویژه برای گروه‌های سنی زیر 40 سال پرعارضه‌تر از واکسن‌های ایرانی ارزیابی می‌شدند، چنانکه شواهد و یافته‌های بعدی واکسیناسیون با این واکسن و واکسن‌های ایرانی مانند کووایران برکت، پاستوکووک، فخرا، اسپایکوژن و... که با فناوری‌های متفاوتی تهیه شده بودند نشان از آن داشت و دارد که واکسن‌های ایرانی به مراتب کم عارضه‌تر و چه بسا با قبلیت مصون‌سازی بالاتری بودند.   او البته تاکید می‌کند که هنوز هم واکسن آسترازنکا به رغم عوارض جانبی نادر آن یکی از موثرترین واکسن‌ها در محافظت از جان میلیون‌ها نفر به‌شمار می‌رود و با توجه به گستره تولید و توزیع انبوه آن در 5قاره نقش موثری در مهار همه‌گیری کرونا در بسیاری از کشورها داشته است.   آسترازنکا رتبه‌دار توزیع واکسن در 185 کشور جهان است و پس از آن فایزر، مدرنا، جانسون و جانسون و سینوفارم قرار دارند   نگران باشیم؟ جهانپور به یک نکته دیگر درباره بروز نگرانی در تزریق‌کنندگان این واکسن‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ عمده عوارض نادر آسترازنکا محدود به ساعات، روزها و هفته‌های نزدیک به تلقیح بروز کرده و تقریبا برای عموم افرادی که دچار عوارض احتمالی نشده‌اند بعد از ماه‌ها و نزدیک دو سال از زمان تزریق جای نگرانی وجود ندارد. اگر کسی این واکسن را ترزیق کرده و طی ماه‌های گذشته عوارضی نداشته، انتظار بروز عوارض خاص نمی‌رود. معدود موارد عوارض که در ایران به ویژه در جوانان مشاهده شده هم مانع از آن نیست که کماکان این واکسن را واکسنی موفق در پیشگیری از کرونا و مقابله با کوید19 ندانیم.   البته به گفته این پزشک در حال حاضر واکسن‌های مؤثر، بروزرسانی شده و با عوارض کمتری مثل برکت پلاس در ایران داریم که می‌تواند رافع ایمن‌تر و مؤثرتری برای مشکلات بعدی و احتمالی ناشی از سویه‌های جدید کرونا داشته باشد. در عین اینکه باید این روند بروزرسانی و حمایت از استمرار توسعه و تحقیق واکسن‌های ایرانی کرونا حمایت شود و ادامه داشته باشد.   او درباره این که گفته می‌شود، برخی کشورها این واکسن را برای مردم خودشان استفاده نکردند و به ایران هدیه دادند هم می‌گوید: به هیچ عنوان درست نیست، آسترازنکا بعد از سینوفارم چین، دومین واکسنی بود که در بسیاری از کشورها تولید و مصرف شد. سایت‌های متعدد تولید این واکسن در کشورهای مختلف وجود داشت، از جمله ژاپن، کره جنوبی و حتی هند. در اروپا هم علاوه بر بریتانیا در کشورهایی از جمله ایتالیا، مجارستان و آلمان هم تولید این واکسن صورت گرفت. در آمریکای شمالی و لاتین هم به شدت مورد استفاده بود و آمار تزریق آن در هند هم بالا بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امام جمعه مهاباد: لازمه پیشرفت کشور سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی
  • تقویت بنیه تولید داخلی کشور لازمه توسعه اقتصادی است
  • دوران حفظ دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • دوران حفظ کردن دروس گذشته است/ مطالعات باید مبتنی‌بر اطلاعات روز، ارتباطات و اینترنت باشد
  • جامع دیدن مسائل از سوی فعالان رسانه و تعامل مسئولان لازمه حل مسائل کشور
  • خلاقیت؛ موتور رشد شهرها
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین