Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@23:08:30 GMT

کابینه‌ای برای اولین‌ها

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۰۵۹۸

کابینه‌ای برای اولین‌ها

ساعت 24-چهار سال بعد از آنکه حزب دموکرات امریکا از برداشتن موانع نامریی یا به قول خودشان شکستن سقف شیشه‌ای برای ریاست‌جمهوری یک زن در امریکا باز ماند، حالا رییس‌جمهور منتخب از این حزب، تلاش می‌کند با انتخاب‌های خود برای پست‌های مهم کابینه امریکا، دل زنان و اقلیت‌های نژادی هوادار دموکرات‌ها را به دست بیاورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بایدن وعده داده است کابینه‌ای انتخاب کند که نماینده تمام‌عیار تنوع در جامعه امریکا باشد.

اولین گزینه او برای عملی کردن این وعده، پیش از برگزاری انتخابات برگزیده‌ شد. کامالا هریس، معاون رییس‌جمهور، با اعلام نتیجه انتخابات به نخستین معاون رییس‌جمهور زن، رنگین‌پوست، با تبار آسیایی و امریکایی- آفریقایی بدل شد تا نخستین رکورد در کابینه بایدن محسوب شود، اما رکوردها به همین انتخاب محدود نشد.

از زمان شکست هیلاری کلینتون در انتخابات 2016، جناحی از حزب دموکرات خواستار تحولات گسترده در حزب شده ‌بودند. انتخاب تعدادی از نمایندگان جوان چپ‌گرا در انتخابات 2018 مجلس نمایندگان و نامزدی مجدد برنی سندرز، برای انتخابات 2020 به این مطالبات دامن زد، هر چند که نهایتا همه جناح‌های حزب دموکرات تصمیم گرفتند بر نامزد مرد، سفید‌پوست، راست‌گرا، با سابقه طولانی در هسته سخت قدرت و 78 ساله اجماع کنند تا بتوانند دونالد ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند. بایدن حالا با مسوولیت سختی مواجه است تا بتواند همه هواداران حزب دموکرات را که از بغض ترامپ به او رای داده‌اند، برای انتخابات دوره بعد راضی نگه دارد. انتخاب کابینه‌ای که بازتاب‌دهنده «تنوع جامعه» امریکا باشد، با همین هدف انجام می‌شود.

تازه‌ترین انتخاب بایدن، برای مقام وزارت دفاع به نوشته رسانه‌های امریکایی یک سیاهپوست است که به اولین وزیر دفاع رنگین‌پوست امریکا بدل خواهد شد. پیش از این گفته می‌شد که بخت میشل فلورنوی، مدیر ارشد پنتاگون در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما، برای انتخاب به عنوان نخستین وزیر دفاع زن تاریخ ایالات متحده، بیشتر است اما بایدن نهایتا تصمیم گرفت به جای نخستین زن، نخستین سیاهپوست را به این مقام انتخاب کند. ارتشبد بازنشسته، لوید آستین، در دوران باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده امریکا ریاست فرماندهی خاورمیانه ارتش امریکا (سنتکام) را بر عهده داشت. او نخستین سیاهپوستی بود که به فرماندهی سنتکام انتخاب می‌شد و سال 2016 در آستانه پایان کار باراک اوباما در کاخ سفید بازنشسته شد.

انتخاب بر اساس رنگ‌ پوست

هفته گذشته پایگاه خبری پولیتیکو خبر داده ‌بود که فراکسیون سیاهپوستان کنگره، در حال رایزنی و فشار به تیم انتقالی رییس‌جمهور منتخب امریکا برای انتخاب یک چهره سیاهپوست به عنوان وزیر دفاع و همچنین یک سیاهپوست در تیم امنیت ملی دولت بعدی هستند. پولیتیکو نوشته‌ بود که جه جانسون، وزیر امنیت داخلی پیشین امریکا و لوید آستین، ارتشبد بازنشسته، گزینه‌های سیاهپوست بایدن برای تصدی پست وزارت دفاع هستند. فراکسیون سیاهپوستان کنگره امریکا، از اینکه هر چهار وزیر کلیدی کابینه، یعنی وزرای خارجه، دفاع، خزانه‌داری و دادگستری از میان سفیدپوستان انتخاب شوند، اظهار نگرانی کرده‌ بودند.

فشارها از سوی نمایندگان رنگین‌پوست کنگره امریکا، باعث شد تا روز سه‌شنبه رسانه‌های امریکایی خبر بدهند، جو بایدن از انتخاب نخستین وزیر دفاع زن منصرف شده و تصمیم دارد وزیر دفاعش را از میان سیاهپوستان انتخاب کند. به نوشته پولیتیکو، در میان دو گزینه سیاهپوست برای این مقام، فراکسیون سیاهپوستان کنگره امریکا، نسبت به انتخاب جه جانسون، به دلیل برخی اقدام‌های جنجالی در دوران وزارتش، تردید دارند. جانسون متهم است که در دوران وزارت امنیت داخله در دوره دوم باراک اوباما، تصمیم‌های جنجالی در مورد بازداشت‌های خانوداگی و تسریع استرداد پناهجویان انجام داده است و علاوه بر آن، تصمیم‌گیر اصلی در خصوص حملات پهپادی در سراسر جهان به بهانه مبارزه با تروریسم بود که باعث کشته شدن صدها غیرنظامی شد.

شکاف نژادی 2024

هنوز گرد و خاک انتخابات 2020 نخوابیده، استراتژیست‌های سیاسی و رسانه‌های امریکایی به فکر دور بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال 2024 هستند. رونالد براونستین، خبرنگار ارشد مجله آتلانتیک در مقاله‌ای می‌نویسد که استراتژیست‌ها و سیاستگذاران حزب دموکرات، از همین حالا نگران انتخابات 2024 هستند. در حالی که جو بایدن تلاش می‌کند رضایت اقلیت‌های نژادی در امریکا را با انتخاب کابینه‌ای متنوع از لحاظ نژادی تامین کند، استراتژیست‌های حزب دموکرات در محافل خصوصی اظهار نگرانی می‌کنند که هیچ کس جز او دیگر توان پیروزی در سه ایالت حساس مشهور به کمربند زنگ ‌زده، یعنی ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان ندارد. براونستین می‌نویسد: «در دوره بعد، از حزب دموکرات اگر نامزدی غیر از یک مرد سفیدپوست سالخورده از خانواده‌ای کارگری در انتخابات شرکت کند، با موانع محکمی برای پیروزی در این ایالت‌ها مواجه خواهد شد.» به نوشته این خبرنگار مجله آتلانتیک، یک استراتژیست ارشد حزب دموکرات که به شرط پنهان ماندن نامش مصاحبه کرده است به او گفته «نتایج انتخابات اخیر نشان می‌دهد که به‌‌رغم پیروزی جو بایدن، سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا، در حال از دست رفتن برای دموکرات‌ها هستند.»

نویسنده این گزارش اشاره می‌کند که هر چند در 7 انتخابات از 8 انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر امریکا، دموکرات‌ها برنده رای اکثریت آرای مردمی بودند، اما به‌‌رغم اختلاف 8 میلیون رای، جو بایدن ریاست‌جمهوری‌اش را مدیون اختلاف ناچیز آرا در ایالت‌های کمربند زنگ‌ زده است. این پیروزی در شرایطی رخ داد که ترامپ رکورد قبلی حمایت از خود را شکست و با بسیج کردن تعدد بیشتری از رای‌دهندگان غیرشهرنشین، سفیدپوست و زیر دیپلم، توانست بیش از هر نامزد دیگری در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا تا سال 2020 رای بیاورد.

پایگاه شکننده آرای حزب دموکرات در میان سفیدپوستان غیرشهرنشین امریکایی، با تلاش جو بایدن برای انتخاب کابینه‌ای با ترکیب نژادی متنوع، از هر زمان دیگری بیشتر تضعیف می‌شوند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند که بخش عمده‌ای از پایگاه آرای دونالد ترامپ را دلواپسانی تشکیل می‌دهند که نگران تغییر عمده در ساختار جمعیتی و سیاسی سنتی ایالات متحده امریکا هستند. با همین استدلال می‌توان بهتر درک کرد که چرا شعارهای تند دونالد ترامپ در مورد مهاجرت، نظریه‌های توطئه او در مورد تلاش کمونیست‌ها برای سلطه بر امریکا از طریق افرادی مانند برنی سندرز و الکساندرا اوکازیو کورتز، در میان هوادارانش اثرگذار است. در عین حال تحلیلگران انتخابات امریکا تاکید می‌کنند که با توجه به تغییر ترکیب جمعیتی امریکا و افزایش جمعیت و همزمان افزایش اثرگذاری و مشارکت غیرسفیدپوستان در سیاست این کشور، بعید است که بعد از سال 2020 دیگر هیچ نامزد ریاست‌جمهوری بتواند با تکیه کامل بر رای مردان سفیدپوست، برنده انتخابات امریکا شود. بر اساس بررسی‌های موسسه افکارسنجی Pew از سال 2000 تاکنون، در همه 50 ایالت امریکا از تعداد رای‌دهندگان سفیدپوست غیراسپانیایی‌زبان کاسته شده است. 75 درصد از کل آرای اضافه شده به رای‌دهندگان امریکایی در 20 سال گذشته از میان اقلیت‌های نژادی هستند. بر اساس آمار از هر 10 رای دموکرات‌ها، 4 رای متعلق به اقلیت‌های نژادی است، در حالی که این آمار، برای حزب جمهوری‌خواه 2 رای از میان هر 10 رای است.

نخستین‌های کابینه بایدن

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری: گزینه وزارت خزانه‌داری کابینه بایدن، در مجامع مالی فردی شناخته‌ شده است. او 4 سال مدیرکل خزانه فدرال امریکا بود و در دهه 1990 مشاور ارشد اقتصادی بیل کلینتون محسوب می‌شد. در صورت تایید در سنا، او نخستین زنی خواهد بود که به مقام وزارت خزانه‌داری امریکا انتخاب می‌شود. این زن 74 ساله یکی از سالخورده‌ترین اعضای کابینه هم محسوب می‌شود، هر چند رییس‌جمهور 78 ساله امریکا 4 سال از او مسن‌تر است.

نیرا تاندن، مدیرکل برنامه و بودجه: تندن 50 ساله در کارزارهای انتخاباتی باراک اوباما و هیلاری کلینتون، از مشاوران ارشد محسوب می‌شد. او یکی از طراحان لایحه بیمه خدمات درمانی ارزان مشهور به اوباماکر محسوب می‌شود. تاندن در صورت تایید از سوی سنا، نه تنها نخستین زنی است که مسوولیت نظارت بر بودجه امریکا را بر عهده می‌گیرد، بلکه نخستین فرد با تبار آسیای جنوبی است که به این مقام می‌رسد. او از پژوهشگران اندیشکده مرکز پیشرفت امریکاست که یک نهاد چپ‌گرای میانه تلقی می‌شود. این انتصاب می‌تواند رضایت جناح لیبرال و چپ‌گراهای حزب دموکرات را جلب کند.

آلهاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی: مایورکاس، نخستین مهاجر خارجی است که به مقام وزارت امنیت داخلی می‌رسد. مایورکاس در هاوانا پایتخت کوبا به دنیا آمده و در دوران کودکی با خانواده‌اش به امریکا مهاجرت کرده است. تایید او توسط سنای امریکا او را مسوول اصلی پرونده مهاجران خارجی می‌کند؛ پرونده‌ای که از جنجالی‌ترین حوزه‌های دولت دونالد ترامپ محسوب می‌شد. مایورکاس در دوران اوباما، ریاست آژانس خدمات مهاجرت و تابعیت ایالات متحده را بر عهده داشت.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی: سولیوان در دوران وزارت هیلاری کلینتون در وزارت خارجه، معاون رییس دفتر او بود و بعد از آن به عنوان مشاور امنیت ملی معاون وقت رییس‌جمهور، جو بایدن منصوب شد. انتصاب مشاور امنیت ملی رییس‌جمهور نیازی به تایید سنا ندارد و در صورتی که جیک سولیوان در 44 سالگی به این منصب انتخاب شود، یکی از جوان‌ترین دولتمردانی در تاریخ معاصر امریکاست که به چنین پست حساسی می‌رسد.

آوریل هینس، رییس اطلاعات ملی: زمان چندانی از تاسیس این مقام در دولت ایالات متحده امریکا نمی‌گذرد، اما تا به امروز این پست همواره در اختیار مردان سفیدپوست بوده است. آوریل هینس، در گذشته به عنوان معاون آژانس اطلاعات مرکزی امریکا (CIA) خدمت کرده و حالا قرار است نخستین زنی باشد که بالاترین مقام اطلاعاتی و هماهنگ‌کننده امنیتی امریکا، ناظر بر 17 آژانس اطلاعاتی، امنیتی و جاسوسی را بر عهده می‌گیرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید: ساکی در گذشته به عنوان سخنگوی وزارت خارجه خدمت کرده است. این اولین‌بار نیست که یک زن به عنوان سخنگوی کاخ سفید منصوب می‌شود. دو سخنگوی پیشین کاخ سفید هم از میان زنان بودند. اما ویژگی انتصاب جن ساکی این است که تمامی کارکنان بخش ارتباطات و روابط عمومی کاخ سفید را زنان تشکیل می‌دهند.

تغییر ترکیب جمعیت رای‌دهندگان امریکا

بر اساس مطالعه اندیشکده بروکینگز، در دوازده سال آینده تغییرات چشمگیری در ترکیب جمعیتی ایالت‌های امریکا به لحاظ نژادی ایجاد خواهد شد. این مطالعه نشان می‌دهد که سال 2032 هیچ ایالتی در امریکا باقی نمی‌ماند که جمعیت غیرسفیدپوستان در آن کمتر از 10 درصد باشد و دست‌کم در 16 ایالت امریکا جمعیت غیرسفیدپوستان از 40 درصد کل جمعیت بیشتر می‌شود. بر اساس این مطالعه تعداد ایالت‌هایی که بیش از 80 درصد جمعیت آن سفیدپوست هستند تا سال 2032 از 23 ایالت به 11 ایالت کاهش خواهد یافت. بر اساس این مطالعه علاوه بر چهار ایالت نیومکزیکو، هاوایی، تگزاس و کالیفرنیا که سفیدپوستان در آنها کمتر از 50 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ایالت‌های نوادا و مریلند هم به ایالت‌هایی می‌پیوندند که جمعیت سفیدپوست در آنها در اقلیت قرار دارند. در کنار این 6 ایالت تا سال 2032، 8 ایالت آریزونا، آلاسکا، نیوجرسی، نوادا، فلوریدا، می‌سی‌سی‌پی، نیویورک و لوییزیانا هم به ایالت‌هایی اضافه می‌شوند که جمعیت سفیدپوستان در آنها کمتر از 60 درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: اقلیت های نژادی تشکیل می دهند باراک اوباما ایالات متحده دونالد ترامپ ریاست جمهوری برای انتخاب رای دهندگان حزب دموکرات خزانه داری رییس جمهور دموکرات ها بر عهده نخستین زن کابینه ای وزیر دفاع امنیت ملی ایالت ها جو بایدن کاخ سفید بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۰۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، ریحانه اخلاقی کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه تهران با حضور در خبرگزاری مهر در خصوص این مرحله از انتخابات، گفت: از عزیزانی که در دور اول انتخابات به این جمع‌بندی نرسیدند که در آن شرکت کنند، می‌خواهم که حتماً در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند.

وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم این کشور متعلق به ماست و ما وظیفه داریم در انتخاب آینده و سرنوشت کشورمان شرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در عین حال که می‌دانم که مردم گلایه‌مندی و ناراحتی‌هایی دارند، زیرا مشکلات وجود دارد اما با عدم شرکت در انتخابات هیچکدام از مشکلاتمان حل نخواهد شد، زیرا برای حل مشکلات پیشنهاد می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کنند و افرادی که بر اساس شاخص‌های انقلاب وجود دارند را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند و پس از آن از آنها مطالبه‌گر باشید.

وی‌ادامه داد: موضوع مطالبه‌گر بودن مردم از مسؤولین بسیار مهم است که باید پیگیر آن باشند.

اخلاقی با اشاره به دور اول انتخابات اذعان کرد: باید گفت نیمه راه را آمده‌ایم و باید تا همین جا از مردمی که در مرحله اول انتخاب با شرکت کردن تشکر کنیم. مردمی که علی رغم وجود همه مشکلات و گلایه‌بندی‌ها پای کار آمده‌اند و در انتخابات شرکت کردند.

اخلاقی اذعان کرد: در خصوص تهران باید بگویم که ۱۴ نفر به دور در دور اول به مجلس راه یافتند و ۱۶ نفر باقی مانده است که امیدوارم با همان پرشوری که در مرحله اول برگزار شد مرحله دوم نیز برگزار شود. زیرا بحث مشارکت مسئله بسیار مهمی است. هرچند بحث رقابت با حضور فهرست‌های متعدد وجود دارد و البته موضوع امنیت و سلامت توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در حال انجام است و این چهار اصلی هست که رهبری انقلاب بر آن تاکید کردند.

کد خبر 6098337

دیگر خبرها

  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • آمریکا ارسال محموله سلاح به مقصد اسرائیل را متوقف کرد
  • خداحافظی دیوید تیلور از کشتی؟/ اولین پیشنهاد مربیگری به جادوگر رسید
  • دوقطبی خطرناک برای بایدن/ اعتراضات دانشجویی شگفتی انتخابات را رقم خواهد زد؟
  • حمله به یک سیاستمدار حزب سوسیال دموکرات آلمان
  • نامه ۸۶ قانونگذار دموکرات به بایدن: اسراییل قوانین ما را نقض می‌کند
  • هشدار دموکرات‌ها به بایدن نسبت به نقض قوانین آمریکا توسط تل‌آویو