Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-01@21:46:28 GMT

در باب اشعار و غزل های حافظ شیرازی

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۲۶۹۳

بیش از ۶۰۰ سال از مرگ حافظ شیرازی می گذرد، اما هنوز هم این شاعر بزرگ به عنوان یکی از محبوب ترین چهره های ملی و الگویی که برای همه ایرانیان در سراسر دنیا شناخته شده است.

مشهور است که حافظ در سال‌ های نوجوانی و آغاز جوانی شاگرد نانوا بوده و از نسخه‌ های خطّی نیز رو نوشت بر می‌داشته‌ است.

شهرت حافظ تنها به مرزهای این کشور محدود نمی شود بلکه حافظ شاعری است که نام و اشعارش سرزمین های مختلف را در نوردیده و امروزه مردم از نقاط مختلف جهان هر روز و هر ماه و هر سال بر سر مزار این شاعر بزرگ حاضر می شوند و با خواندن اشعارش ادب و احترام خود را به او ابراز می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران شاعران و مردان و زنان فرهیخته کم به خود ندیده است، مثلا فردوسی که با صرف سی سال زندگی خود توانست شاهنامه ای به وسعت ۶۰ هزار بیت تقدیم این مرز و بوم کند، یا خیام که در غرب به رباعیاتش به شهرت رسیده، مولانا که اشعارش به زبان های دیگر ترجمه شده و او را با نام رومی می شناسند و آموزگار ادب و سخنوری سعدی شیرازی هر یک پایه ای برای ستون فرهنگ این کشور هستند.

اما در میان این جاودانه های ادبی، حافظ اصل و اساس را تشکیل داده است تا آن جا که دیوان شعرش در هر خانه ای خودنمایی می کند زیرا مردم می دانند اشعارش از اسرار و رموز قرآن سخن گفته و ارتباطی عجیب با عالم بالا برقرار کرده است.

بسیاری از ایرانیان معتقدند خواندن اشعار حافظ آن ها را به فضایی فراتر از هیاهو و همهمه روزمره می کشاند و آرامش عمیقی را به وجود آن ها تزریق می کند. احساسی که یک ایرانی از خواندن اشعار ناب حافظ تجربه می کند چیزی متفاوت از آن حسی است که با خواندن اشعار شاعر بزرگ شکسپیر به یک فرد انگلیسی دست می دهد.

شاید آن چه این احساس را پر رنگ تر می کند زبان پارسی باشد که در آن تنها یک واژه می تواند شما را به دنیایی دیگر منتقل کند.

مردم ایران هنگام خواندن اشعار حافظ زندگی خود را در لا به لای این کلمات مرور می کنند. شاید همین خاصیت جادویی دیوان حافظ است که باعث شده به اشعارش تفال بزنند زیرا هر کس، با هر نگاه و اعتقاد و شرایطی که در آن قرار دارد، هنگامی که این کتاب را باز می کند شعری یا بیتی مرتبط با آن چه در دلش دارد می یابد و این چیزی است که نمی توان در سایر آثار اعم از شعر و هنر به آن دست یافت.

بسیاری از ایرانی ها به اشعار حافظ و تفال زدن به دیوان او ایمان دارند و می دانند با نیت کردن و زدن فال جواب خود را خواهند گرفت. برخی حتی هنگام مواجه شدن با نگرانی ها و استرس های کوچک روزمره با خواندن اشعار این شاعر بزرگ دلگرم می شوند و حال و هوای بهتری پیدا می کنند.

حافظ علاوه بر این که یک منبع انرژی معنوی برای ایرانی ها است در بسیاری از فرهنگ های مختلف به عنوان یکی از هفت عجایب ادبی جهان شناخته شده است.

به عنوان مثال رالف والدو امرسون و گوته هر دو اشعار حافظ را به انگلیسی ترجمه کرده اند و در این مورد به توافق رسیده اند، تا جایی که امرسون او را شاعر شاعران نمی داند و درباره اش می گوید: "او از هیچ چیز نمی ترسد، او همه چیز را می بیند، او تنها مردی است که آرزو دارم او را ببینم یا مانند او باشم."

گوته نیز معتقد است حافظ در جهان همتا ندارد.

اشعار حافظ مورد تحسین افراد برجسته ای همچون نیچه و آرتور کانن دویل نیز قرار گرفته است، گارسیا لورکا از این شاعر بزرگ تمجید کرده و یوهانس برامس در اشعارش از او تاثیر گرفته است. حتی می گویند ملکه ویکتوریا نیز در برخی امور خود با دیوان حافظ مشورت می کرده است.

کد خبر 571465 برچسب‌ها شعر و شاعر ادبیات حافظ (شاعر شیراز )

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شعر و شاعر ادبیات حافظ شاعر شیراز شاعر بزرگ خواندن اشعار اشعار حافظ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۲۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی

دریافت 19 MB کد خبر 6094494

دیگر خبرها

  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • شعر فارسی فلسطین به دست عرب زبانان نمی‌رسد
  • ۱۳ کتاب پرفروش شعر در نمایشگاه کتاب
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (12 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (11 اردیبهشت)
  • (تصاویر) دانشجویان شیرازی هم تجمع کردند
  • ادای احترام جانشین رئیس گروه مشاورین نظامی فرمانده معظم کل قوا به شهدای هویزه
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • آمریکایی‌ها انتظار این انتقام را نداشتند