Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- در روزهای اخیر و با شروع فصل کاشت محصولاتی مانند گندم، جو و کلزا برخی کشاورزان در تأمین کود دچار مشکل شدند که مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رفع این مشکل از توزیع ۷۲ هزار تن کود اوره در استان خبر داده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان ، فصل کاشت محصولات پاییزه تقریباً رو به اتمام بوده و قرار است امسال بیش از 450 هزار هکتار گندم و جو در اراضی استان گلستان کشت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی کشت کلزا به عنوان یکی از مهم‌ترین دانه‌های روغنی نیز ادامه دارد و تاکنون بیش از 35 هزار هکتار کشت شده است.

اما در فصل کاشت محصولات کشاورزان علاوه بر دغدغه زمان مناسب کشت و بارش باران و غیره، دغدغه تأمین بذر و سایر نهاده‌ها از جمله کود و سم را دارند.

در روزهای گذشته برخی کشاورزان از گرانی کود و کمبود آن گلایه کرده بودند که البته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان این اطمینان خاطر را به کشاورزان استان داد که مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌ها نداشته باشند.

برخی کشاورزان می‌گویند کود کم است و به اندازه کافی به آنان داده نمی‌شود و مجبور هستند با قیمت‌های بالاتر آن را به صورت آزاد خریداری کنند. علاوه براین کشاورزانی هم که بذرهای خودمصرفی دارند و کشت محصول را بدون استفاده از بذرهای گواهی شده مراکز خدمات جهادکشاورزی انجام می‌دهند، مدعی هستند چون نام آنان برای بذر ثبت نمی‌شود کودی هم دریافت نمی‌کنند.

دغدغه‌های کشاورزان در کنار گرانی برخی کودهای شیمیایی مشکلات فصل کاشت را بیشتر کرده است. آنطور که علیقلی ایمانی، دبیر خانه کشاورز استان گفته کشاورزان توان خریداری کودهای پایه را ندارند.

وی با بیان اینکه گرانی کود با درآمد کشاورزان سنخیتی ندارد، اظهار داشت: با وجود آنکه کشاورزان نگران تأمین امنیت غذایی کشور هستند، اما سعی دارند با کشت محصول از کمبود غذا جلوگیری کنند.

اخلال در بازار توزیع کود شیمیایی در کهگیلویه و بویراحمد؛ مسئولان انکار نکنند خوزستان| محموله بزرگ کود شیمیایی "تقلبی" پیش از توزیع در بازار کشف شد یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار تن کود شیمیایی توزیع شد/ 20 درصد بیشتر از سال قبل

ایمانی گفت: قیمت برخی کودهای پایه تا 500 هزار تومان هم رسیده که کشاورزان ترجیح می‌دهند از آن استفاده نکنند. در حالی که عدم استفاده از کود، تولید را دچار مخاطره می‌کند.

مختار مهاجر، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان هم گفته جلسه‌های منظم و مستمری برای تأمین نهاده‌ها در فصل کاشت برگزار شده و اکنون مشکلی برای تأمین و توزیع کود در استان نداریم.

وی گفت: روزانه 700 تا 800 تن انواع کود موردنیاز کشاورزان وارد استان می‌شود و متناسب با سطح زیرکشت محصول بین آنان در حال توزیع است.

حمید هزارجریبی، مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان نیز با بیان اینکه مشکل تأمین کود کشاورزان برطرف شده است از توزیع 72 هزار تن کود اوره بین کشاورزان استان خبر داد.

وی اظهار داشت: بیشترین نیاز کود گلستان از نوع اوره است که بیش از 116 هزار و 500 تن باید توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان تأمین شود.

وی افزود: از این مقدار حدود 85 هزار تن تأمین شده که بیش از 73 درصد آن شامل 72 هزار تن  بین کشاورزان استان توزیع شد.

هزارجریبی ادامه داد: از ابتدای امسال تا کنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته تأمین کود مورد نیاز کشاورزان گلستانی 20 درصد افزایش داشته است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان برای دریافت کود باید به سامانه یاریگر زیر نظر مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند که این سامانه منطبق بر پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی است.

هزارجریبی خاطرنشان کرد: قیمت کود مصوب سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و سازمان برنامه و بودجه کشور است و کشاورزان می‌توانند کود را با قیمت دولتی دریافت کنند.

انتهای پیام/588/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی فصل کاشت هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۳۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: از منظر امام صادق (ع) کسانی که از عبادت خود بیشتر لذت می‌برند و کسانی که بیشتر مراقب عبادت خود هستند، افراد عاقلی محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه افراد عاقل در زندگی دنیایی بهشت را برای خودش کسب می‌کند افزود: همه باید در زندگی تلاش کنیم تا آخرت خود را آباد کنیم و به این درک برسیم که دنیا مزرعه آخرت است.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه انسان عاقل عاشقانه به سمت عبادت می‌رود، تاکید کرد: انسان عاقل مجاهدانه برای آخرت و بهشت خود تلاش می‌کند.

وی با اشاره به فرارسیدن روز اسناد ملی و میراث مکتوب تصریح کرد: امام جمعه قزوین افزود: امروز در شهرهای کهنی مانند قزوین خانواده‌هایی هستند که کتاب علما و بزگان خود را را در خانه نگه می‌دارند و متأسفانه این نوع نگهداری باعث می‌شود این کتب به مرور زمان از بین برود.

آیت الله عابدینی اضافه کرد: خانواده‌ها آثار مکتوب و با ارزش دارای قدمت و قیمت را می‌توانند به مراکز اسناد رسمی و کتابخانه های معتبر بسپارند تا به عنوان میراث معنوی حفظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ظلم ستیزی در دنیا همه گیر شده است، ادامه داد: انزجار و نفرت امروز علیه صهیونیست‌ها نوید آینده‌ای بدون اسرائیل را می‌دهد.

امام جمعه قزوین با بیان اینکه امروز ما از دانشجویان قیام کننده علیه ظلم آمریکایی و صهیونیستی حمایت می‌کنیم، تصریح کرد: با آغوش باز از موج ظلم ستیزی دانشجویان دنیا حمایت می‌کنیم و قدردان آن هستیم.

امام جمعه قزوین با اشاره به لزوم حمایت خیرین از درمان بیماری‌های خاص عنوان کرد: همراهی بخش مردمی و دولت می‌تواند مشکلات این بیماران را رفع کند.

وی با اشاره به لزوم صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد: تشویق کشاورزان به استفاده از شیوه‌های مدرن آبیاری و مدیریت صحیح می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب باعث افزایش بهره وری شود.

آیت الله عابدینی با بیان اینکه کشت محصول باید مدیریت شود، ادامه داد: باید با توجه به وضعیت آبی اطلاعات دقیقی به کشاورز برای اولویت کاشت محصول داد تا کشاورز بعد از کشت محصول با بحران بی آبی مواجه نشود.

وی در پایان با بیان اینکه حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد، یادآور شد: امروز زحمت یک سال کشاورزان به خطر افتاده و نیاز است مسؤولان با جدیت بیشتری به دنبال حل مشکل این زحمتکشان باشند.

کد خبر 6095812

دیگر خبرها

  • مشکلی در تأمین و تدارک کودهای پتاسه و فسفاته نداریم
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • 530 تن کود کشاورزی در میاندورود توزیع شد
  • تضمینی برای تامین حقابه کشاورزان گرمسار از حبله‌رود وجود ندارد
  • انتفاد از کاهش سهمیه سوخت کشاورزان
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند
  • مسئولان، پای کار حل مشکل کشاورزان بیایند
  • حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد