Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-04@03:47:27 GMT

سهام عدالت از گوشه کمد تا سرمایه زندگی!

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۴۱۷۱

سهام عدالت از گوشه کمد تا سرمایه زندگی!

بی تردید وضعیت اقتصادی امروز جامعه را نمی توان مطلوب توصیف کرد ، وضعیتی که البته برای برخی سودجویان خوشایند است و برای اقشار ضعیف جامعه سخت توصیف می شود.

 به گزارش خبرنگار برنا؛ سبز و قرمز شدن مداوم بازار بورس یا تاثیرات کرونا بر بازار همچنین ثمرات تحریم ها بویژه در حوزه ممنوعیت خرید و فروش در بازارهای با اهمیت و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است که نگاه شهروندان بویژه قشر ضعیف جامعه را معطوف به دولت کرده است.  همگان گواه هستند دولت در این سالها برای بهبود وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه از تلاشی فروگذار نکرده است و شفافیت را سرلوحه کار قرار داده تا مردم بدون رتوش از آنچه می گذرد آگاه شوند. سهام عدالت یکی از پروژه های کمک به مردم بود که از دولت نهم آغاز شد اما زمان زیادی نگذشت که تخلفات در اجرای این طرح عیان شد به عنوان نمونه دولت‌های نهم و دهم در سال‌های گذشته تا سه مرحله مبالغی را بابت سود سهام عدالت پرداخت کرد که این موضوع با توجه به مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ مغایر قانون بود. در دولت‌های نهم و دهم بعضی از مشمولان سهام عدالت یک مرحله، بعضی‌ها دو مرحله و بعضی دیگر سه مرحله سود سهام عدالت را دریافت کردند که مبلغ آنها ۴۰، ۸۰ و ۱۲۰ هزار تومان بوده است؛ این در حالی است که طبق قانون این مبالغ نباید پرداخت می‌شد چرا که وقتی آزادسازی سهام عدالت صورت نگرفته و هنوز قسط‌ها پرداخت نشده نمی‌توان سودی را پرداخت کرد. دولت روحانی با بررسی تخلفات صورت گرفته در اجرای این طرح، مسیر قانونی را پیش گرفت و اقشار مشمول سهام عدالت از مزایای آن بهره بردند. مشمولان که از ابتدای دولت اول محمود احمدی‌نژاد برگه‌های «سهام عدالت» خود را در گوشه ای گذاشتند چون امیدی به آن نداشتند اما از اردیبهشت 99 یعنی بعد از ۱۴ سال توانستند بخشی از آن را به فروش برسانند. این سهام که شامل سبدی از سهام شرکت‌های دولتی بود در سال ۸۵ با هدف توزیع ثروت دولت میان بخش‌های کم‌درآمد جامعه و همچنین افزایش مشارکت مردمی در اقتصاد به ۶ دهک پایین درآمدی جامعه تعلق گرفت تا ۲۵ آبان‌ماه که ناظر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: فروش سهام عدالت متوقف شده است، اما مشخص نشده این توقف تا چه زمانی ادامه خواهد داشت البته برخی صحبت‌ها مبنی بر این وجود دارد علت اصلی این توقف بازگرداندن بازار سرمایه به سمت تعادل بود، زیرا فشار فروش سهام عدالت از سوی کارگزاری‌ها یکی از دلایلی بود که به نزولی شدن حرکت شاخص بورس دامن می‌زد. این توقف زیاد طول نکشید و 14 آذر سخنگوی آزادسازی سهام عدالت اعلام کرد: فروش سهام عدالت متوقف نشده و به صورت خرد و بلوکی ادامه دارد، شهروندان می‌توانند متناسب با شرایط بازار این اقدام را انجام دهند.حسین فهیمی افزود: تاکنون حدود ۲۵۰ هزار نفر سفارش فروش خود را لغو کردند ؛ یعنی رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد تومان جمع این میزان لغو سفارش ها بوده که کمک شایانی به روند معاملات داشته است، این موضوع نشان می دهد که سهامداران سهام عدالت نیز با هوشمندی اقدام به معامله می کنند و اگر شرایط بازار مهیا نباشد اقدام به فروش نمی کنند.

*جاماندگان چه کنند؟

 اما ظاهرا از ابتدای امر، شناسایی این دهک‌ها به درستی انجام نشد و بخشی از قشر کم‌درآمد از دریافت برگه‌های سهام عدالت جاماندند. البته هنوز نکاتی درباره سهام عدالت وجود دارد که درصدد رفع آن هستند مانند جاماندگان از سهام عدالت!در این راستا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در راستای اجرای طرح جاماندگان به شدت نیازمند تعامل دولت و مجلس هستیم تا به نحوی شرکت‌هایی که قرار بود از طریق سهام عدالت به مردم واگذار شوند به درستی شناسایی شده و بالاخره فرآیند واگذاری آنها انجام شود. مسلم صالحی افزود: از طرف دیگر منابع مالی این طرح هم یکی دیگر از مشکلات است که باید با کار کارشناسی منابع آن را به درستی تعریف شود.

 *روند نزولی سهام عدالت

پس از پایان معاملات سه شنبه بازار بورس ایران ارزش هر برگه سهام عدالت ۴۹۰ هزارتومانی دارندگان این سهام به ۱۲ میلیون و  هشتاد هزار تومان رسید. سهام عدالت درحالی به رقم فوق رسیده که تاکنون افزایش سهام شرکت های پالایشی تهران و اصفهان ازسوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعمال نشده است چراکه در صورت اعمال این افزایش سهام، ارزش سهام عدالت چیزی حدود ۱۲.۶ میلیون تومان خواهد شد.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد سهام عدالت واریز خرید و فروش سهام عدالت تخلفات سهام عدالت کاهش سهام عدالت سهام عدالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد. گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» (https://nabzebourse.com) را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.

جدیدترین قیمت دلار و یورو پیش از تعطیلات دو روزه بازار   سه نماد بورسی با رشد بیش از ۱۰۰ درصدی فروش!   تعلیق در کمین این ۱۴ نماد، مراقب باشید!

 

تنها یک نماد بورسی بیشتر از اسفند فروخت! 

 

قیمت انواع پژو در بازار خودرو

 

جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!

 

کدال خپویش | برای سرمایه گذاری مناسب است؟

 

کدال فاهواز | سهامدارانش چقدر سود گرفتند؟

 

ارزش سهام عدالت چند میلیون شد؟

 

دیگر خبرها

  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان + جزئیات
  • جاماندگان سهام عدالت بخوانند
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان به وزارت رفاه
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند/ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • خبر تازه و مهم درباره دریافت سهام عدالت | به نظر می‌رسد قطار سهام عدالت با این گام به ایستگاه پایانی می رسد
  • جاماندگان سهام عدالت حتما بخوانند؛ اگر شرایط دریافت سهام عدالت را دارید، این کار را انجام دهید؟
  • امکان اعتراض برای دریافت سهام عدالت جاماندگان
  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • جاماندگی بورس از بازار‌ها
  • عبور از دژاووی بورسی