Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@09:29:22 GMT

نکاتی برای نگه داری گیاهان خانگی در فصل سرما

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۴۱۸۱

نکاتی برای نگه داری گیاهان خانگی در فصل سرما

ایسنا/آذربایجان شرقی عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، نکاتی برای نگه داری گیاهان خانگی در فصل سرما را تشریح کرد.

محسن پورسلطان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: گیاهان آپارتمانی و یا همان گیاهان خانگی، موجودات زنده‌ای هستند که نیازهای اساسی برای زنده ماندن دارند؛ برای نگه داری و رسیدگی به این گیاهان در خانه، باید از نیازهای اساسی هر یک از آن‌ها اطلاع یافت و در اصطلاح، زبان گیاه را فهمید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اهمیت فاکتور مهم نور در رشد گیاهان، اظهار کرد: گیاهان، بدون دریافت نور، قادر به انجام فرایند فتوسنتز و رشد نخواهند بود، در این راستا می‌توان گیاهان آپارتمانی را به سه دسته تقسیم کرد که شامل گیاهان نورپسند و با نیاز بالای نور مثل کاکتوس و شمعدانی، گیاهانی با نیاز به نور متوسط مثل بنجامین و گیاهان دیگری مثل سرخس و سانسوریا می‌شود که بیشتر سایه پسند بوده و در محیط کم نور خانه می‌توانند دوام بیاورند.

وی افزود: در فصل سرما، با کاهش طول روز و شدت نور، آفتاب کمتری تابش می‌یابد که این امر گیاهان نور پسند را با مشکل مواجه کرده و منجر به عدم دریافت نور کافی جهت رشد می‌شود اما می‌توان این گیاهان را به قسمت پرنور خانه انتقال داد تا در حد امکان، نور به گیاه برسد؛ فصل سرما و کاهش آفتاب برای گیاهان سایه پسند، مشکلی به وجود نمی‌آورد.

اکثر گیاهان آپارتمانی در دمای 20 الی 25 درجه باید نگه داری شود

پورسلطان با بیان این‌که نیاز دمایی گیاهان با یکدیگر متفاوت است، گفت: برخی از گیاهان بسیار به هوای گرم علاقه دارند و برخی نیز هوای سرد را دوست دارند اما باقی گیاهان در دمای معمولی خانه می‌توانند به راحتی زندگی کنند که اکثر گیاهان آپارتمانی نیز با دمای معمولی خانه بین 20 الی 25 درجه سازگار هستند.

وی ادامه داد: در کنار نیازهای نوری و دمایی گیاهان، رطوبت نیز عامل تاثیرگذار دیگر بر حیات گیاهان خانگی است که انواع گیاهان به آن حساس هستند؛ گیاهانی چون کاج مشبک، سرخس و بنجامین نیاز به رطوبت و هوای نم بالایی دارند تا برگ‌ها سرحال و شاداب بمانند.

وی با بیان این‌که برخی از افراد، گیاهان را در فصل سرما، نزدیک سیستم گرمایشی خانه، رادیاتورها و بخاری قرار می‌دهند، گفت: گیاهانی که به رطوبت بالا نیاز دارند را نباید در کنار سیستم‌های گرمایشی خانه قرار داد زیرا این امر منجر به آسیب به گیاه می‌شود، بهترین مکان برای آن‌ها، آشپزخانه خواهد بود.

این کارشناس بخش کشاورزی در خصوص آبیاری گیاهان خانگی نیز گفت: باید هر یک از گیاهان را با مقدارهای متفاوت و در دوره‌های مختلف آبیاری کرد و نمی‌توان به همه گیاهان، در یک زمان آب داد، چرا که فقط تعدادی از گیاهان، نیاز به آبیاری زیادی دارند.

وی افزود: گیاهانی هم هستند که باید به مقدار متوسط، آبیاری شوند و باقی گیاهان نیز از نظر نیاز به آب، مقاوم به بی آبی بوده و با آب کم می‌توانند زندگی کنند؛ گیاهان مقاوم معمولا گیاهان گوشتی مثل کاکتوس را شامل می‌شوند.

سرخس

نحوه آبیاری گیاهان در فصل سرما

وی در خصوص میزان آبیاری در فصل سرما، اظهار کرد: با توجه به این‌که مقدار دریافت نور در طول روزهای سرد سال، کاهش می‌یابد، باید مقدار آبیاری به گیاهان آپارتمانی به خصوص گیاهان با نیاز به آب کم را کاهش داد مثلا اگر گلی در فصل تابستان، هر چهار روز یکبار آبیاری می‌شد، در فصل پاییز باید این دوره را بیشتر کرد تا هر هشت روز یکبار آبیاری شود؛ همان گل را باید در فصل زمستان، هر 12 یا 15 روز یکبار آبیاری کرد.

پورسلطان در خصوص علت زردی و ریزش برگ گیاهان آپارتمانی در فصل سرد، گفت: ممکن است تعدادی از گیاهان را در این روزها از فضای باز بیرون مثل بالکن به داخل خانه آورد، که به دلیل تغییر محیط گیاه منجر به زردی و ریزش برگ گیاهان می‌شود که امری عادی است اما در باقی موارد، به خصوص برای گیاهان نیاز به آب کم، آبیاری بیش از حد موجب ریزش برگ می‌شود چرا که این امر ریشه را خفه کرده و از رسیدن مواد آلی به گیاه مانع می‌شود.

نباید از کود شیمیایی در فصل سرما استفاده کرد

وی با تاکید بر مدیریت نیازهای گیاهان و عدم استفاده از کود در دوره استراحت، افزود: اکنون زمان خوبی برای استفاده از کود شیمیایی برای گیاهان نیست بلکه باید در طی این مدت، گیاهان را به حال خود گذاشت تا استراحت کنند.

وی متذکر شد: گیاهان به یک دوره استراحت در طول سال نیاز دارند که دوره استراحت گیاهان آپارتمانی به خصوص کاکتوس‌ها که سازگاری بالایی با منطقه آذربایجان دارند، اواخر پاییز تا اوایل زمستان است؛ در طی دوره استراحت، باید گیاه را از سرما دور کرد و از آبیاری بیش از حد که برای گیاه سم است، اجتناب کرد؛ هم‌چنین تکثیر گیاه نیز در دوره کنونی نباید انجام گیرد.

عضو مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: در اسفندماه که گیاهان به آرامی شروع به فعالیت می‌کنند، افزودن کود به گیاه، مشکلی نخواهد داشت و می‌توان اقدام به تکثیر کرد، چرا که از اواخر اسفند تا اوایل فروردین ماه، گیاهان از نظر فیزیولوژیکی فعال می‌شوند و زمان خوبی برای تکثیر و ازدیاد خواهد بود.

بنجامین

وی در خصوص بستر گیاهان خانگی، اظهار کرد: فرمول ثابت و عمومی برای بستر گلدان‌ها نمی‌توان ارائه داد زیرا تهیه بستر گلدان همانند تهیه سوپ خانگی نیازمند ترکیبات متفاوتی از مواد است؛ اصطلاح این‌که داخل گلدان فقط با خاک پر می‌شود، اشتباه است بلکه باید ترکیبی از خاک، خاکبرگ، کود دامی پوسیده و ... باشد.

وی افزود: همان طور که برای تهیه سوپ باید ذائقه هر مهمان را دانست، برای تهیه بستر گیاه نیز باید با ذائقه و سازگاری گیاه در هر محیط آشنا بود و حتما قبل از انتقال گیاه به این بستر، تمامی محتویات داخل گلدان و خود گلدان را ضدعفونی کرد؛ وجود سوراخی در انتهای گلدان نیز بسیار مهم است تا از این طریق آب‌های اضافی از گلدان خارج شده و زهکشی به طور کامل انجام گیرد.

پورسلطان با بیان این‌که عمر گیاهان آپارتمانی متفاوت است، اظهار کرد: عمر گیاهان خانگی بستگی به شرایط نگه داری دارد اما گیاه کاکتوسی وجود دارد که بیش از 40 سال در خانه نگه داری شده است و نیز گیاه بونسایی هم با قدمت بیش از 100 سال یافت می‌شود.

بهترین گیاهانی که می‌توان در خانه نگه داری کرد

وی در خصوص استفاده از گیاهان خاص در فصل زمستان، گفت: تمامی گیاهان نقش انرژی بخشی در خانه را برعهده دارند اما با توجه به این‌که در فصل زمستان با پدیده آلودگی هوا نیز مواجه هستیم، بهتر است گیاهانی را که در کنار تزریق انرژی، گازهای سمی را به خود جذب کرده و اکسیژن به داخل خانه منتشر می‌کنند استفاده کرد که برای فضای خانه بسیار خوب خواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت افزایش مقدار اکسیژن در خانه، افزود: برخی گیاهان آپارتمانی زیبایی وجود دارند که قادر به تولید اکسیژن در شب و روز هستند، این گیاهان برای فضای خانه به خصوص اتاق خواب ‌بسیار مناسب خواهند بود.

وی متذکر شد: گیاهانی مثل پتوس و شمشیری که نیاز به نور کمی دارند، تولید اکسیژن بالایی داشته و می‌توان به راحتی در خانه نگه داری کرد.

پتوس

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گیاهان آپارتمانی دوره استراحت گیاهان خانگی فصل سرما نیاز به آب برای گیاه نگه داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟

آفتاب‌‌نیوز :

 براساس گزارش لایوساینس، اکثر مردم حداقل یک بار در سال سرما می‌خورند، اما انسان خردمند چه زمانی برای اولین بار سرماخورد؟ 

پاسخ به این سوال دشوار است، تا حدی به این دلیل که بسیاری از ویروس‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند و تعداد کمی از آن‌ها در بقایای انسان باقی می‌مانند. اما این امکان وجود دارد که برخی از انسان‌های خردمند حداقل ۳۰۰ هزار سال پیش سرما خورده باشند.

سرماخوردگی معمولی یک اصطلاح کلی برای گروهی از عفونت‌های تنفسی است. راینوویروس‌ها، کروناویروس‌ها و ویروس سنسیشیال تنفسی اغلب باعث این بیماری می‌شوند. اما قبل از اینکه این پاتوژن‌ها بین مردم پخش شوند، احتمالاً انسان آن‌ها را از مهره داران دیگر گرفته‌است.

جوئل ورتهایم، ویروس شناس تکاملی در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، گفت زندگی در نزدیکی حیوانات باعث ابتلا به ویروس جدید و تبدیل شدن آن به بیماری بومی بین انسان‌ها می‌شود.

معمولاً وقتی یک ویروس حیوانی به درون بدن انسان می‌رود، نمی‌تواند عفونت ایجاد کند، زیرا با میزبان جدید خود سازگار نیست. با این حال، یک ویروس گه گاه دارای مجموعه‌ای از ژن‌های مناسب برای جهش موفقیت آمیز و حتی انتشار در بین انسان‌ها می‌شود. به عنوان مثال، ویروس‌های کووید-۱۹ و آنفولانزای خوکی اینگونه پدید آمدند.

دانشمندان فرضیه‌های متفاوتی درباره زمان اولین ابتلای انسان به ویروس‌های سرماخوردگی دارند. برخی از محققان بر این باورند که ویروس‌ها می‌توانستند از حیوانات به انسان‌ها در طلوع تمدن بشری (تقریباً ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال پیش) شروع به انتشار کنند. آن زمان انسان‌ها شروع به زندگی در محل‌هایی کردند که پاتوژن‌ها می‌توانستند به راحتی پخش شوند و سپس شروع به پرورش حیوانات پر از ویروس کردند.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • انسان چه زمانی برای اولین بار سرما خورد؟
  • اهلی سازی دو گیاه دارویی در خراسان شمالی
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • زنان سرما را بیش‌تر از مردان تحمل می‌کنند
  • بازگشایی گردنه پیچ‌بن در الموت+ فیلم
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • برای ثبت شرکت خدماتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
  • آیا پاسپورت برای آیلتس لازم است؟ نکاتی که باید بدانید!
  • حسرت ۶ ساله پرسپولیس در خانه مقابل سپاهان!
  • اعضای شورای شهر اصفهان سال گذشته روی چه موضوعاتی بیشتر تمرکز داشتند؟