Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس ، بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری که از چندین سهام و چندین دارایی تشکیل شده اند، دارای محاسباتی با عنوان NAV هستند که سرمایه گذاران باید براساس این محاسبات برای انجام معامله تصمیم گیری کنند.

در بازار سرمایه ایران ، ETFها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری محدود یا بسته مانند سهام در بورس معامله می‌شوند، سهام آن‌ها با ارزش بازار معامله می‌شود که می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر از NAV باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع این امکان را برای معامله‌گران ETF فراهم می‌کند که بتوانند به موقع چنین فرصت‌های خوبی را بیابند.

 ETFها مشابه با صندوق‌های مشترک، روزانه NAV خود را نیز در پایان بازار برای گزارش‌دهی محاسبه می‌کنند. علاوه بر این‌، آن‌ها همچنین NAV روزانه چند بار در دقیقه را آنلاین محاسبه و منتشر می‌کنند. اما برای انجام معامله سرمایه گذاران باید با دو مفهوم NAV صدور و NAV ابطال آشنا باشند. در گذشته گزارشاتی با عنوان «ارزش خالص دارایی (NAV) در بورس یعنی چه؟ » و «محاسبه و استفاده از NAV هر سهم » جهت آشنایی با مفهوم کلی NAV منتشر شده است.

معامله ETF های دولتی زیر nav ابطال

در سال جاری دولت جهت تامین کسری بودجه خود دست به افتتاح دو صندوق ETF با عنوان دارا یکم و پالایش یکم زد. صندوق دارا یکم شامل شرکت های بیمه ای و بانکی که دولت هنوز سهام دار آن بود، عرضه شد. پالایش یکم نیز شرکت های پتروپالایشی به مردم واگذار شد.

اما این صندوق‌ها در عمل هیچ یک بازارگردان ندارند یا بهتر است گفته شود، بازارگردانی با منابع مالی مناسب جهت معامله ندارند.

 

مطابق با آخرین NAV ابطالی که برای این دو صندوق محاسبه شده است، هر دو این صندوق ها در روز های گذشته، پایین از NAV محاسبه شده در حال معامله بوده اند. این یعنی در صورتی که خریداران بخواهند واحدهای این صندوق ها را به دولت بازگردانند، می توانند عدد بالاتری را به دست بیاورند. اما نکته جالب در خصوص خرید و فروش سهام این صندوق ها به جایی باز می گردد که شرکت های حقوقی اصلا تمایلی به خرید واحدهای این صندوق ندارند.

بررسی دقیق روند این نمادها، نشان می دهد شرکت های حقوقی کمتر از 2 درصد معاملات روزانه، خریدار این صندوق ها بوده اند. معامله پایین تر از NAV ابطال نشان می دهد عده ای از خریداران این صندوق ها که حداقل 2 ماه منتظر بازگشایی این نمادها بوده اند، حاضرند بدون کسب سود، آن را واگذار کنند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: بورس صندوق ETF صندوق های دولتی دارایکم پالایش یکم صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود

استاندار فارس در آخرین جلسه هماهنگی برای حضوری در خور و شایسته استان فارس در نمایشگاه اکسپو ۱۴۰۳ با مدیران مسئول دستگاه‌های مختلف در این زمینه سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، محمد هادی ایمانیه در نشست پایانی هماهنگی به جهت شرکت در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با نام اکسپو ۲۰۲۴ که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، با تقدیر از فعالیت‌های انجام شده برای معرفی ظرفیت‌های استان فارس به ویژه در حوزه‌های زنجیره ارزش، اظهار کرد: در این نمایشگاه هر تعداد زنجیره‌های ارزش در استان وجود دارد را ارائه کنید، ایجاد زنجیره‌های ارزش جدید با مشارکت سایر استان‌ها نیز با هدف وحدت و هم‌افزایی در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه برای شرکت در این نمایشگاه دو هدف را دنبال می‌کنیم، افزود: اولین هدف شرکت در اکسپو ۱۴۰۳ استفاده غیر فارسی‌ها از تولیدات و محصولات استان است و در مرحله بعد افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌هایی است که در فارس پس از برگزاری این رویداد بین‌المللی انجام می‌شود.

استاندار فارس ارائه ظرفیت‌های مختلف و متنوع استان به صورت رو در رو و چهره به چهره را مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: طبیعتاً به ازای هر جذب سرمایه‌گذاری که منجر به عقد قرارداد و نتیجه نهایی شود، باید مشوق‌هایی در نظر گرفت.

ایمانیه همچنین پیشنهاد داد که پنجره واحد الکترونیک طی پنج روز برگزاری نمایشگاه در محل اجرا برپا شود و فرایند سرمایه‌گذاری در استان نیز تسهیل شود.

وی از لزوم بهره‌گیری الگوهای حاضر در این نمایشگاه هم سخن گفت و در پایان اضافه کرد: در بیان گزارشات نمایشگاه تمرکز بر اتفاقات دو ساله اخیر استان و برنامه‌های پیش رو باشد.

کد خبر 747916

دیگر خبرها

  • فرصت‌های سرمایه‌گذاری فارس در اکسپو معرفی می‌شود
  • فارس با ظرفیت های مختلف خود به اکسپو ۲۰۲۴ ایران می‌رود
  • ‌فرایند سرمایه‌گذاری در فارس تسهیل شود
  • وزیر ورزش: همه تیم‌ها در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا حضور پیدا می‌کنند
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • قرمز پوشی یک دست بانک‌ها پس از خرید سهام باشگاه پرسپولیس!
  • سهامداران عدالت بخوانند؛ تغییرات در واریز سود سهام؟
  • با حضور وزرای اقتصاد و ورزش؛ آیین رسمی واگذاری سرخابی ها فردا برگزار می شود
  • سهامداران عدالت بخوانند/ تغییرات در واریز سود سهام؟