Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه ملی تحقیقات سلامت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران، بررسی جدید علائم عصبی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نشان می دهد این بیماری تهدیدی برای سیستم عصبی است.

بسیاری از بیماران بستری در بیمارستان، تظاهرات عصبی دارند که شامل سردرد، سرگیجه، کاهش هوشیاری، مشکل در تمرکز، اختلالات بویایی و چشایی، تشنج، سکته مغزی، ضعف و درد عضلانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه نسبت بیماران با علائم عصبی در مقایسه با بیماران تنفسی اندک است.

اما با ادامه همه گیری و این که ممکن است بخش بزرگ تری از جمعیت جهان تا قبل از دستیابی به واکسن موثر آلوده شوند، تعداد کلی بیماران مبتلا به علایم عصبی می‌تواند زیاد شود. عوارض عصبی، به ویژه  التهاب مغز و سکته مغزی، می‌تواند باعث معلولیت مادام العمر همراه با نیازهای مراقبتی طولانی مدت و افزایش هزینه‌های بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی شود.

حال سوال این است که شایع‌ترین علائم عصبی ماندگار بعد از ابتلا به کووید-۱۹ چه هستند و توصیه‌ها چیست؟ شواهد موجود در زمینه پاسخ به سوال نشان می‌دهد دو مورد بیشترین میزان را در بر دارد.

سردرد: سردرد یکی از اولین علائم عصبی کووید-۱۹ است. به ویژه اگر علائم دیگری مانند درد، تب و از دست دادن چشایی یا بویایی وجود داشته باشند.

عوارض مغزی کرونا در چه بیمارانی بروز می‌کند؟

حساسیت به نور و سایر علائم چشمی: اگرچه تقریبا به اندازه سردرد شیوع ندارد، اما حساسیت به نور (یا به اصطلاح فوتوفوبیا) و سایر علائم چشمی می‌توانند در دوره عفونت حاد کووید-۱۹ و همچنین در هفته های بعد از بهبودی رخ دهند. تخمین‌ها حاکی از آن است که حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران به فوتوفوبیا مبتلا می ‌شوند، حتی برخی از محققان دریافتند که این رایج‌ترین علامت چشمی کووید-۱۹ است.

اولین قدم برای مقابله با عواقب جسمی و عصبی کووید-۱۹ مشاوره با پزشک متخصص است، به خصوص اگر این علائم جدید و شدید باشند.

در حالی که هنوز توصیه های خاصی راجع به مواردی که به طور مستقیم توسط ویروس کرونا ایجاد می‌شود در دسترس نیست، اما ممکن است بتوانند درمان‌های معمول سردرد یا میگرن و همچنین گزینه هایی برای درمان حساسیت به نور مانند عینک‌های مخصوص و سایر اصلاحات سبک زندگی شامل نوشیدن آب، انجام حرکات کششی و تنفسی عمیق، روش‌های تمرکز ذهن و حواس و هم چنین وعده‌های غذایی سالم را پیشنهاد دهند.

بررسی به موقع مایع مغزی نخاعی و مدیریت مناسب عوارض عصبی مرتبط با عفونت ممکن است کلید بهبود پیش آگهی بیماران در موارد جدی مانند سکته و التهاب مغز و مننژیت (التهاب پرده‌های محافظتی مغز) باشد.

از آنجایی که دانش در مورد نتیجه طولانی مدت علائم عصبی  کووید-۱۹ محدود است، لازم است مطالعات دقیق بالینی، تشخیصی و اپیدمیولوژیکی برای کمک به تعریف علائم و بار بیماری عصبی  انجام شود.

در نتیجه‌ همانطور که قبلا اشاره شد علائم عصبی کووید-۱۹ مانند سردردهای شدید ممکن است مدت‌ها پس از بیماری باقی بماند. اطلاعات کافی در مورد نحوه مدیریت این علائم محدود است اما پیشنهاد می شود در قدم اول به یک پزشک متخصص مراجعه شود.

اصلاح سبک زندگی شامل نوشیدن مقدار کافی آب، روش‌های تمرکز ذهن و حواس، تنفس عمیق و مصرف مواد غذایی سالم ممکن است در کنترل و بهبود علائم عصبی مفید باشد.

کد خبر 571461 برچسب‌ها كروناويروس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كروناويروس حساسیت به نور علائم عصبی کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۷۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حساسیت فوق‌العاده یک مسئول نسبت به بیت‌المال! + فیلم

یکی از ویژگی‌های بارز شخصیت شهید حجت الاسلام والمسلمین سید محسن روحانی این بود که در زمان خدمت و جهاد هیچگاه به دنبال نام و نان نبود و خدمت خالصانه تنها دغدغه این شهید بود.  توجه به مسایل معنوی و تربیت روح و تقویت دل، از کار‌های اساسی و مورد توجه ایشان بود و سعی می‌کرد تا با زندگی ساده و به دور از تجمل گرایی، پرهیز از لباس‌های متنوع، کم نمودن خواب و خوراک و دل نبستن به امور دنیوی،  خویشتن را مهذّب و نورانی کند.

شهید روحانی پس از سال‌ها رشادت و فداکاری در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل در سال ۶۵ در منطقه جزیره مجنون به فیض عظیم شهادت نائل شد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای قم به خاک سپرده شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • حساسیت فوق‌العاده یک مسئول نسبت به بیت‌المال! + فیلم
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • آن چه علم به تازگی درباره قاعدگی زنان کشف کرده است
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • اخراج عالیشاه درست بود/ بازیکنان قصد عصبی کردن داور را داشتند
  • ابتلا به بیماری‌های کبدی با مصرف این نوشیدنی شیرین
  • سمت راست سرتان درد می‌کند؟ این چند روش را امتحان کنید
  • با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم‌؟