Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ملیحه متوسلیان متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در متون طب ایرانی برای هر فصل توصیه‌های تغذیه‌ای متناسب با تغییرات آب و هوا داده شده است و با توجه به سردشدن هوا این توصیه‌ها در دو بخش توصیه‌های مرتبط با الگوی صحیح غذاخوردن و توصیه‌های مربوط به موادغذایی تفکیک شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او افزود: آغاز کردن غذا با نام خدا و پایان آن با حمد بر پروردگار، اهمیت دادن به صرف وعده صبحانه، شستن دست‌ها قبل و بعد از هر غذا، خوب جویدن غذا، پرهیز از درهم خوری و ترکیب غذا‌های مختلف در یک وعده، پرهیز از نوشیدن مایعات خصوصاً نوشابه‌های گازدار همراه غذا، نشسته غذا خوردن، توجه و تمرکز بر غذا و نه تلویزیون و موبایل، نخوابیدن سریع بعد از غذا (خصوصاً در روز‌های کوتاه زمستان که فاصله ظهر تا غروب آفتاب خیلی کم است)، رعایت فاصله زمانی بین شام تا خواب و عدم استفاده از غذا‌های چرب و سنگین در وعده غذایی شام همواره قابل توصیه هستند. بیشتر بخوانید مصرف میوه‌ها و سبزیجات در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف موادغذایی سالم، مفید و مقوی همواره مورد تأکید بوده و هست، ادامه داد: انتخاب نان مناسب و سازگار با دستگاه گوارش، استفاده از سبزی خوردن و زیتون همراه غذا و پرهیز از شوری‌ها و ترشی‌های سرکه‌دار، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های فصلی مانند انار، به، کدو حلوایی، ترب، شلغم و زردک و غذا‌هایی مانند خورشت‌های به آلو، سیب آلو و کدو حلوایی و همچنین دسر و ته‌چین، هویج پلو، حلوای هویج، مربای شلغم، مربای به، رب انار و رب به از مواردی هستند که استفاده از آن‌ها توصیه شده است.

متوسلیان بیان کرد: نان سنگک بیشتر برای معده‌های دارای سردی و رطوبت توصیه می‌شود؛ همچنین نان‌های حجیم که درصد جوش شیرین بالاتری دارند برای مبتلایان به علائم گوارشی توصیه نمی‌شوند.

او تصریح کرد: همچنین با آغاز سرد شدن هوا از عناب، زرشک، بادام و مغزیجات دیگر نیز بهره‌مند می‌شویم، ضمن اینکه شیره انگور، شیره توت و مویز می‌توانند به عنوان شیرین‌کننده همراه چای کمرنگ و سایر نوشیدنی‌ها مصرف شوند.

متخصص طب سنتی و عضو هیأت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که در کنار مصرف غذا‌های سالم، مفید و مقوی باید به پرهیز‌های غذایی هم توجه شود، تأکید کرد: مواردی همچون پرخوری (حتی غذای سبک)، درهم‌خوری (حتی غذای سودمند)، سنگین‏ خوری (حتی به مقدار معمول) و مصرف غذا‌های خمیری و سرخ شده و چرب مانند نان‌های خمیری، کته، ماکارونی چرب، الویه با گوشت‌های صنعتی، سوسیس، حلیم و آش گوشت غلیظ، پنیر پیتزا و فست‌فود‌ها باید به‌شدت پرهیز شود.

متوسلیان در رابطه با مصرف مقدار زیاد و یا مکرر غذا‌های خاص در برخی از گروه‌ها، اظهار کرد: به افراد دارای ضعف گوارش (نفخ، ترش و غیره) مصرف شیر، ماست، دوغ، خامه، شیرینی‏های چسبنده و چرب، مرغ ماشینی و سفیده تخم‌مرغ و غذا‌های نفاخ مثل حبوبات و به افراد مستعد خشکی پوست، بی‏خوابی و شقاق مقعد، مصرف قهوه، نسکافه و شکلات تلخ به‌ویژه در ساعات عصر و شب، ادویه ‏جات گرم و خشک و تندوتیز مانند فلفل قرمز، خردل و سس‌های تند، ترش مزه‏ها مانند سرکه و آبغوره و انواع ترشی‌های خانگی، شورمزه‏ ها مانند خیارشور، پنیر شور و نمک زیاد در غذا و گوشت گاو، سوسیس و کالباس و غذا‌های سرخ کرده توصیه نمی‌شود.

او افزود: نکته قابل توجه این است که در طب ایرانی انتخاب خوراکی‌ها باید متناسب با مزاج فرد و دستگاه گوارش صورت گیرد؛ به عنوان مثال کسانی که زمینه سردی مزاج و ضعف هاضمه را دارند در فصل سرد سال لازم است از مصرف خوراکی‌هایی مانند ماست، شیر، هندوانه، خیار و گوجه‌فرنگی اجتناب کنند؛ در صورت ضرورت استفاده از موارد فوق‌الذکر، توصیه می‌شود همراه با مصلحات مصرف شود و به‌طور مثال شیر همراه با شکر و عسل مصرف شود.   انتهای پیام// م.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه سالم طب سنتی دستگاه گوارش رژیم غذایی بهداشت خواب گوشت قرمز طب ایرانی توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۸۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم خوزستان از تردد غیر ضروری و حضور در مناطق پرخطر پرهیز کنند

مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان طی اعلامیه‌ای اعلام کرد: هم استانی ها از تردد غیر ضروری در محورهای استان خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان، مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه داری و حمل و نقل جادهکای خوزستان امروز _ جمعه چهاردهم اردیبهشت_طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به بارش باران‌های شدید در تمامی محورهای استان، هموطنان عزیز از ترددهای غیرضرور در محورهای مواصلاتی پرهیز کنند.

در این اطلاعیه با اشاره به کاهش دید راننده به دلیل بارش شدید باران، آمده است: همچنین طی ساعات آینده با تشدید فعالیت سامانه بارشی وارد شده به خوزستان و با توجه به بارش‌های سیل آسا، هم استانی‌های عزیز از تردد در محورهای روستایی و ارتفاعات خودداری نمایند.

همچنین طبق اعلام مرکز مدیریت راه‌ها محورهای شمال، شرق و مرکز استان شاهد بارش‌های شدیدتر بوده‌اند که شایسته است هم استانی‌های عزیز درصورت نیاز به تردد در این محورها رعایت سرعت مطمئنه و فاصله طولی مناسب را مدنظر قرار داده و پیش از تردد برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت جاده‌ها با سامانه ۱۴۱ تماس بگیرند.

طبق اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان، به دلیل احتمال برخورد صاعقه در محورهای روستایی کوهستانی، از ترددهای غیرضرور اجتناب شود.

کد خبر 750361

دیگر خبرها

  • مردم خوزستان از تردد غیر ضروری و حضور در مناطق پرخطر پرهیز کنند
  • انتقاد شدیداللحن فعال اصول‌گرا از پست جدید جمیله علم الهدی در دانشگاه
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • نقش کلیدی لوازم پزشکی در بهبود سلامت بیماران
  • بازدید بلینکن از یک گذرگاه کلیدی در غزه
  • باشگاه آلومینیوم: مذاکره با بازیکنان خلاف اصول حرفه ای است
  • احتمال ریزش بهمن در گردنه تته/ مردم از تردد پرهیز کنند
  • ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان/بازگشت مهره کلیدی
  • استفاده از تلفن همراه با ۴۶ درصد بالاترین علت بروز تصادف است
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی