Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@12:41:40 GMT

۳۵ کشاورز مهابادی برای زراعت چوب پیش‌قدم شدند

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۶۹۷۰۶

۳۵ کشاورز مهابادی برای زراعت چوب پیش‌قدم شدند

مجید پاتو روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال‌های قبل، نهال درخواستی زراعت چوب در زمان کاشت توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در اختیار این اداره قرار می‌گرفت اما امسال سهمیه نهال براساس درخواست متقاضیان صورت می‌گیرد و تاکنون ۳۵ کشاورز برای ۲۵ هکتار درخواست نهال کردند.

وی با اشاره به تمدید مهلت درخواست تا پایان هفته جاری اضافه کرد: متقاضیان باید ابتدا درخواست خود را برای زراعت چوب به این اداره تحویل دهند تا کارشناسان، مکان کاشت و تعداد نهال‌های مورد نیاز را بررسی و موضوع را به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی اعلام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: هم‌اکنون زراعت چوب در این شهرستان بیشتر به صورت حاشیه‌کاری در باغ‌ها و زمین‌های زراعی انجام شده و در مجموع ۲۰ تا ۳۰ هکتار به این امر اختصاص یافته است.

وی افزود: در قالب طرح زراعت چوب گونه‌های "صنوبر" و "اوکالیپتوس" که سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارند و در صورت رعایت فاصله استاندارد در زمان کمتر از پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان توزیع می‌شود.  

پاتو گفت: در این طرح فاصله هر اصله نهال باید یک در ۲ و یا ۱.۵ در سه متر باشد و برای هر هکتار در حدود ۴۰۰ اصله نهال در اختیار کشاورزان و علاقه‌مندان به زراعت چوب به قرار می‌گیرد. 

وی اضافه کرد: بنابر قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه ای در کشور را با کشت گونه های "صنوبر" و "اوکالیپتوس" نهال کاری کند.

وی اظهار داشت: همسو با اجرای قانون پنج ساله ششم توسعه و نیز طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال، دولت مکلف شد تا به منظور اشتغالزایی ، تامین چوب صنایع چوبی و  حفظ جنگل‌ها، طرح زراعت چوب را اجرا کند.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای دقیق طرح زراعت چوب و دادن مشوق‌های لازم به متقاضیان این طرح، پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی کاهش چشمگیری پیدا کند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی مهاباد منابع طبیعی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی مهاباد منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی مهاباد منابع طبیعی اخبار کنکور طرح زراعت چوب منابع طبیعی هزار هکتار جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۶۹۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان، در راستای اجرای طرح تناوب زراعی و استفاده بهینه از زمین‌های آیش، ۱۰۰ هکتار از مزارع این شرکت به کشت کلزا اختصاص یافته بود.
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر با اشاره به میانگین برداشت ۱.۸ تن کلزا در هکتار، این رقم را نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه و تلاش بی‌وقفه کارشناسان و کارکنان زراعت، شاهد عملکرد مناسبی در کشت کلزا بوده‌ایم.
کشت کلزا علاوه بر افزایش حاصلخیزی خاک و کنترل علف‌های هرز، نقش مهمی در تأمین روغن خوراکی و کاهش وابستگی به واردات دارد.
به گفته منصور همدان نژاد: برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت کلزا در سال‌های آینده در دستور کار شرکت قرار دارد.
"آیش" به زمینی گفته می‌شود که برای مدتی به حال خود رها شده و در آن زراعت انجام نمی‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • اختصاص عمده کشت نهال در کشور به خوزستان
  • آغاز برداشت کلزا از مزارع نیشکر خرمشهر
  • توسعه مزارع تولید چوب در کرمانشاه
  • استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت