Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@03:26:25 GMT

۵۲ درصد بودجه ۱۴۰۰ به نفت متکی است

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۷۱۰۴۰

۵۲ درصد بودجه ۱۴۰۰ به نفت متکی است

رئیس سابق دیوان محاسبات گفت: علی‌رغم ادعای دولت، حدود ۵۲ درصد بودجه کشور وابسته به نفت است.

به گزارش مشرق، عادل آذر رئیس سابق دیوان محاسبات کشور در برنامه «یه روز تازه» شبکه پنج سیما، گفت: اینکه ۴۷ درصد بودجه حیف می‌شود معنی‌اش این نیست که این رقم خورده می‌شود بلکه این صحبت به این معناست که سوء‌مدیریت باعث هدررفت ۴۷ درصد بودجه کشور می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذر در پاسخ به اینکه در مصاحبه‌ای گفته بودید ۵۵ درصد بودجه هدر می‌رود، گفت: این رقم درباره بودجه عمومی است نه بودجه کل. در لایحه بودجه ۱۴۰۰، رقم بودجه عمومی ۹۰۰ هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌ها یک میلیون و پانصد هزار میلیارد تومان است که جمع این دو، دو میلیون و چهارصد هزار میلیارد تومان می‌شود. بودجه شرکت‌ها حکایت و داستان دارد اما این عدد ۵۵ درصد مربوط به بودجه عمومی است که شامل بودجه جاری و بودجه عمرانی می‌شود.

وی افزود: بودجه جاری شامل حقوق، دستمزد، یارانه و دیگر هزینه‌های جاری کشور و بودجه عمرانی هم شامل پروژه‌های آب، سد، راه و جاده، راه‌آهن و… است. در لایحه بودجه ۱۴۰۰، بودجه عمرانی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است البته حیف شدن ۵۵ درصد بودجه در سال ۸۵ رخ داده و برای سال ۹۵ دوباره این رقم را محاسبه کردیم که ۴۷ درصد شده بود.

رئیس سابق دیوان محاسبات با اشاره به این نکته که بحث خوردن بودجه مطرح نیست و منظور از هدررفت حیف شدن آن است؛ خاطرنشان کرد: ما در بحث بودجه دو بخش حیف و میل داریم. بعد از بررسی مجدد در سال ۹۵، دیدیم که عدد حیف بودجه به ۴۷ درصد رسید. این حیف و میل از ناکارآمدی مدیریتی نشات می‌گیرد. اگر در بخش بودجه جاری یکسری از پرداخت‌ها غیر از دستمزدها را کم کنیم، ریخت و پاش و موازی‌کاری‌ها را محاسبه کنیم و مدیران بهره‌ور عمل کنند و ریخت و پاش را کنار بگذارند باورم این است که با حدود ۴۰ درصد سربار ما می‌توانیم دستگاه‌هایمان را اداره کنیم.

نماینده مجلس هفتم اظهار کرد: از چهارده سال پیش این روند را بارها در نطق‌ها و صحبت‌های خودم مطرح کردم. آقا احمد توکلی همواره از موضع مرکز پژوهش‌های مجلس درباره پروژه‌های عمرانی و طولانی شدن آنها و همچنین پروژه‌هایی که روی دست مانده‌اند و شاید باید تعطیل می‌شدند اما نشده‌اند، تذکر دادند و انتقاد می‌کنند اما اصلاح نمی‌شود. هر سال مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات کشور این تذکرات را می‌دهد. مهمترین راهکار هم فرمایش و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه‌ای کشور است. منتهی برای این کار هنوز کارگزاران، دولت و مجلس به اجماع و تفاهم نرسیده‌اند. در این‌باره اختلاف نظر وجود دارد.

آذر گفت: برخی می‌گویند اصلاح ساختار بودجه یعنی حذف وابستگی بودجه جاری به نفت اما اگر از من بپرسید من می‌گویم باید مکانیزم بودجه در کشور را اصلاح کرد. نظام بودجه‌ای ما مربوط به سال ۱۳۴۵ است. باید تحولات علمی در آن صورت بگیرد. یکی از این تحول‌ها حذف وابستگی به نفت است. پول را باید به خروجی و عملکرد داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: طبق آخرین بررسی‌ها و با توجه به پیش‌فروش نفت، باید بگویم علی‌رغم ادعای دولت حدود ۵۲ درصد بودجه کشور وابسته به نفت است. دولت می‌گوید من ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را به قیمت ۴۰ دلار و با ارز ۱۱۵۰۰ تومانی می‌فروشم. الان ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش‌فروش پیش‌بینی کرده و گفته اگر هم فروش نرفت از حساب ذخیره ارزی بر می‌دارم.

آذر تاکید کرد: حذف وابستگی به فروش نفت یکی از المان‌های اصلاح ساختار است. استقرار نظام علمی بودجه‌ریزی باید درست باشد. بر مبنای عملکرد و خروجی باید پول داد. شما باید طرف منابع و مصارف را بگیرید. من باورم این است که با این بودجه و وضعیت ساختار، تا ۵ سال دیگر امکان ندارد بتوانید فروش نفت را در بودجه صفر و یا حذف کنید چراکه دولت در بودجه‌نویسی اول هزینه‌ها را می‌بندد. الان بودجه دستگاه‌های دولتی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که یک بخش از آن را ناکارآمدی در پروژه‌های عمرانی شامل می‌شود.

رئیس سابق دیوان محاسبات کشور درباره دستگاه‌های نظارتی گفت: سازمان برنامه و بودجه هنگام خرج، دیوان محاسبات پس از خرج و سازمان بازرسی هم پس از آن وظیفه نظارت دارد. اما با توجه به اینکه حدود ۹۹ درصد بودجه کشور توسط دستگاه‌ها و شرکت‌ها در قوه مجریه هزینه می‌شود بنابراین می‌گویم اصل مسئولیت آن برعهده دولت است. البته در این دولت گام‌هایی برداشته شده اما برنامه ۵ ساله لازم است تا نتیجه بگیریم.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا شهید محسن فخری زاده عادل آذر دیوان محاسبات دیوان محاسبات کشور لایحه بودجه 1400 سازمان بازرسی رئیس سابق دیوان محاسبات هزار میلیارد تومان درصد بودجه کشور بودجه جاری دستگاه ها ۴۷ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۱۰۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیس با رکورد 17 گل در شهر قهرمانی به میدان می‌رود

پرسپولیس در شش بازی گذشته خود برابر تیم قدرتمند این روزهای نساجی صاحب شش برد متوالی شده اما در قائم شهر، این تیم بازی بسیار سختی برابر شاگردان ساکت الهامی خواهد داشت.

به گزارش طرفداری، پرسپولیس در حالی برابر نساجی در سالهای اخیر شش برد متوالی داشته که نتایج فوق العاده 5-1 و 4-0 برابر این حریف در کارنامه پرسپولیس ثبت شده است. پرسپولیسی ها سال قبل در همین شهر عنوان قهرمانی در مسابقات لیگ برتر را نه تنها تثبیت کردند بلکه جشن قهرمانی را هم به پا کردند.

نتایج پرسپولیس و نساجی در شش بازی اخیر به شرح زیر است:

پرسپولیس 1-0 نساجی در روز 7 دی 1402 پرسپولیس 4-0 نساجی در روز 28 اردیبهشت 1402 پرسپولیس 5-1 نساجی در روز 15 دی 1401 پرسپولیس 3-1 نساجی در روز 24 بهمن 1400 پرسپولیس 2-1 نساجی در روز 5 آبان 1400 پرسپولیس 2-0 نساجی در روز 19 فروردین 1400

قبل از آن هم از زمان برگشت نساجی به لیگ برتر، 5 بازی دیگر بین دو تیم برگزار شده و سه تساوی 1-1، یک برد 2-1 و یک برد 1-0 برای پرسپولیس ثبت شده است. اما در شش بازی اخیر از مسابقات لیگ برتر و جام حذفی این تیم پرسپولیس بوده که شش برد، 17 گل زده و 3 گل خورده داشته است.

از دست ندهید ????????????????????????

رضا عنایتی: دیگر مهاجمی مثل من پیدا نمی‌شود واکنش به گل شهاب زاهدی: پله هم نمی‌توانست این گل را بزند! سرمربی اینتر: طارمی بازیکن بزرگی است و از داشتنش خوشحالیم اضافه شدن کارلو آنچلوتی به حلقه شادی بازیکنان رئال مادرید / فیلم

دیگر خبرها

  • امسال مکه شاهد عظیم ترین تظاهرات ضد صهیونیستی خواهد بود
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • پرسپولیس با رکورد 17 گل در شهر قهرمانی به میدان می‌رود
  • اعتبارات طرح‌های عمرانی استان‌ها در بودجه ۱۴۰۳ سی درصد افزایش یافت
  • سهم ۱۹ درصدی آموزش عالی از کل بودجه عربستان/ دولت به دانشگاه‌ها آزادی عمل می‌دهد
  • «وعده صادق» بخشی از توانایی های ایران را نشان داد
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • کاخ سفید برای تأمین کسری بودجه دست به دامن افزایش مالیات می شود؟
  • اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود