Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-28@20:56:14 GMT

سفر پاپ به عراق حامل چه پیامی است؟

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۲۷۱۲۱۲

به گزارش جام نیوز، پس از اعلام رسمی ازجانب عراق، واتیکان نیز با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، در اولین سفر خارجی خود از اواخر 2019، در 5-8 مارس به عراق سفر خواهد کرد.

رادیوی رسمی واتیکان با اعلام این خبر گفت که این سفر 4 روزه خواهد بود و پس از 15 ماه تعلیق سفرهای پاپ به علت محدودیت های کرونا انجام می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، با انتشار توئیتی سفر پاپ را «سفر تاریخی» و «حامل پیام صلح برای عراق و منطقه» خواند.

روزنامه «الزمان»، چاپ بغداد، با انتشار گزارشی نوشت که سفر پاپ شامل شهر موصل خواهد شد.

این گزارش تأکید کرده که 5 سال است هیچ مقام خارجی به موصل نرفته است و افزوده که موصل و منطقه نینوا از سکونتگاه های اصلی مسیحیان عراق و بین النهرین بوده اما پس از حملات داعش بسیاری از آنها مجبور به ترک دیار تاریخی خود شدند.

«جورج منصور»، روزنامه نگار عراقی، هم با انتشار مقاله ای ابراز امیدواری کرد که سفر پاپ باعث تقویت بافت اجتماعی عراق شود و افق تازه ای در تثبیت اصل همزیستی مشترک و تسامح و کنار گذاشتن اختلاف و تفرقه و نزاع و مبارزه با تبعیض نژادی و دینی و مذهبی و فکری و سیاسی بگشاید و راه را برای مشارکت گسترده مسیحیان در روند سیاسی عراق باز کند.

او تأکید کرد که این سفر پشتگرمی بزرگی برای مسیحیان عراق خواهد بود و آنان را به تقویت ریشه های خود در سرزمینشان تشویق می کند.

«مینا العریبی»، تحلیلگر سیاسی، نیز تأکید کرد که سفر پاپ به عراق اهمیت بسیاری برای مسیحیان دارد، اما اهمیت آن برای غیر مسیحیان عراق کمتر نیست.

به نظر العریبی، «سفر پاپ به  سه لحاظ اهمیت نمادین دارد، نخست آنکه حمایتی آشکار از مسیحیان عراق و تأکیدی بر حضور پررنگ آنان در تاریخ و فرهنگ این کشور و لزوم ادامه یافتن این حضور است، به خصوص که شمار مسیحیان در عراق و کل جهان عرب هر ساله کمتر می شود؛ دوم اینکه این سفر نشان دهنده جایگاه و اهمیت منطقه ای و بین المللی عراق به رغم همه مشکلاتی است که این کشور با آنها مواجه است؛ سوم اینکه این سفر می تواند آغازگر مرحله ای مهم در مبارزه با افراط گرایی و بستن دهان خشونت طلبانی باشد که با تنوع جمیعتی عراق مشکل دارند».

روزنامه اماراتی «البیان» هم با انتشار بیانیه ای سفر پاپ فرانسیس به عراق را اولین سفر رهبر کاتولیک های جهان به عراق در طول تاریخ خواند و گفت که اهمیت این سفر به رنج ها و سختی هایی است که عراق در دهه های اخیر متحمل شد و پیروان هیچ دین و فرقه ای و هیچ قومیتی از آن مستثنی نبودند.

از سوی دیگر، برخی فعالان عراقی در شبکه های اجتماعی از اینکه پاپ از شهر نجف اشرف دیدار نمی کند ابراز نارضایتی کرده و خواستار دیدار پاپ با مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف شده اند.

پاپ قرار است در سفر چهار روزه خود از بغداد، منطقه اور، زادگاه حضرت ابراهیم (ع)، شهر اربیل، و نیز موصل و قرقوش در دشت نینوا دیدن کند.

 

بی بی سی

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: پاپ جام نیوز عراق مسیحیان عراق سفر پاپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۱۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انفجار قطار حامل بنزین در آمریکا + فیلم

یک قطار باری حامل بنزین و پروپان در مرز دو ایالت آریزونا و نیومکزیکو از ریل خارج شد و آتش گرفت. 

آسوشیتدپرس گزارش داد این حادثه بعد از ظهر روز جمعه ۲۶ آوریل در منطقه لوپتون رخ داد. هیچ گزارشی از تلفات حادثه وجود ندارد. با این حال با توجه به شدت بحران احتمال کشته یا زخمی شدن عده‌ای وجود دارد.

به گفته پلیس محلی، در مجموع شش واگن در آتش سوخت. این انفجار تردد در بزرگراه بین ایالتی که یک مسیر کلیدی برای تردد بار است، محدود کرد.

لنا کنت، سخنگوی راه‌آهن BNSF گفت که کارکنان این شرکت در محل حضور دارند و در حال جمع آوری بقایای واگن‌های سوخته هستند. 

علت خروج از ریل در دست بررسی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • پیام جدید القسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست
  • دیپلمات ایرانی: جنبش دانشجویی در خط مقدم اعتراض‌ به حامیان نسل‌کشی در غزه است
  • آتش‌سوزیِ مهیب قطار حامل بنزین در آمریکا | ویدئو
  • (ویدئو) قطار حامل سوخت از ریل خارج شد و آتش گرفت
  • پیام قلعه‌نویی به تیم ملی فوتسال
  • پیام قلعه‌نویی به تیم ملی فوتسال: مطمئنم با جام برمی‌گردید
  • استقلال از بازیکن پرسپولیس سند و مدرک خواست؛ پیامی داری، منتشر کن
  • انفجار قطار حامل بنزین در آمریکا + فیلم
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی
  • وزیر راه و شهرسازی روز خلبان را تبریک گفت