Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، «ناحیه اتصالی میکروتوبول به پروتئین تاو» (MTBR tau) در مایع مغزی نخاعی یک بخش نامحلول از پروتئین تاو است.

پروتئین‌های «تاو» مولکول‌های درون سلول‌های عصبی  هستند که میکروتوبول‌ها یا ریزلوله‌های انتقال دهنده مواد مغذی درون این سلول‌ها را پایدار می‌کنند. گسیخته شدن 

محققان دانشگاه واشنگتن در تحقیقات خود مشاهده کردند که مقادیر زیاد گونه‌های خاص MTBR tau در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر وجود دارد و اندازه گیری میزان این گونه‌های موجود در مایع مغزی نخاعی می‌تواند شیوه‌ای برای ارزیابی میزان گسترش این پروتئین سمی در مغز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در این مطالعه، مایع مغزی نخاعی ۱۰۰ فرد در دهه ۷۰ زندگی شأن را بررسی کردند. ۳۰ تن از این افراد هیچ نوع اختلال شناختی و علامت آلزایمر نداشتند؛ ۵۸ نفر دارای پلاک‌های آمیلوئید بدون علائم شناختی یا مبتلا به نوع خفیف آلزایمر بودند؛ و ۱۲ نفر دارای اختلال شناختی ناشی از سایر مشکلات بودند.

امکان تشخیص زودهنگام آلزایمر | رژیم غذایی پیشنهادی برای جلوگیری از آلزایمر

محققان دریافتند که میزان یک نوع خاص موسوم به MTBR tau ۲۴۳ در مایع مغزی نخاعی در افراد مبتلا به آلزایمر افزایش یافت و این شرایط باعث افزایش روند پیشرفت اختلال شناختی و زوال عقل در فرد می‌شود.

محققان با پیگیری وضعیت ۲۸ عضو از گروه اصلی در مدت ۲ تا ۹ سال نتایج خود را تأیید کردند. نیمی از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه دارای درجاتی از آلزایمر بودند. با گذشت زمان، مقادیر MTBR tau ۲۴۳ به طور قابل توجهی در گروه بیماری آلزایمر افزایش یافت. همچنین امتیازات‌شان در تست‌های عملکرد شناختی بدتر شد.

بیماری آلزایمر زمانی شروع می‌شود که پروتئین مغزی به نام آمیلوئید شروع به تشکیل پلاک در مغز می‌کند. در طی این مرحله آمیلوئیدی، که می‌تواند دو دهه یا بیشتر طول بکشد، افراد هیچ نشانه‌ای از زوال شناختی ندارند. با این حال، بلافاصله پس از شروع درهم پیچیدگی‌های تاو در نورون‌ها، حالت گیجی و از دست دادن حافظه در افراد بروز می‌کند، و اسکن مغز افزایش ضعف بافت مغز را نشان می‌دهد.

کد خبر 571432 برچسب‌ها بیماری - آلزایمر

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری آلزایمر مایع مغزی نخاعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۴ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است

فلوشیپ تصویربرداری مداخله‌ای اعصاب (اینترونشنال نورورادیولوژی) گفت: میزان مرگ و میر در میان افرادی که سکته مغزی ناشی از آلودگی هوا دارند، بیشتر و حدود ۲۴ درصد مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد سعادت نیا امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ در نشست هم‌اندیشی با محوریت ارائه راهکارهایی به منظور کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آنها بر سلامت محیط و جامعه اظهار کرد: تماس کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت با آلودگی هوا روی سیستم مغز و اعصاب تأثیر می‌گذارد که تماس از هفت تا ۳۰ روز با آلاینده‌ها کوتاه‌مدت و بیشتر از این میزان، بلندمدت تعریف شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مطالعات انجام شده به منظور تأثیر آلودگی هوا بر سکته مغزی بوده است که اثری معادل مصرف دخانیات روی سیستم مغز و اعصاب دارد، افزود: میزان مرگ و میر در میان افرادی که سکته مغزی ناشی از آلودگی هوا دارند، بیشتر و حدود ۲۴ درصد مرگ و میر ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است.

فلوشیپ تصویربرداری مداخله‌ای اعصاب (اینترونشنال نورورادیولوژی) با بیان اینکه عامل 2.5pm احتمال ابتلاء به بیماری ام‌اس را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، در طول ۱۰ سال محقان شاهد شیوع افزایشی بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون در اثر آلودگی هوا بوده‌اند.

سعادت نیا با اشاره به افزایش میزان بروز سردرد در روزهای دارای هوای آلوده در پی فعال شدن یک رفلکس مغزی ادامه داد: این رفلکس، مکانیزم اصلی شروع سردردهای میگرنی نیز به شمار می‌رود، از همین رو تعداد موارد سردردهای میگرنی و شدت آن با قرارگیری در معرض آلودگی هوا بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه صرع و حملات آن، با آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد و در صورت قرارگیری در معرض هوای آلوده شاهد افزایش این بیماری خواهیم بود، گفت: آلودگی هوا سیستم التهابی در بدن ایجاد و تشنج‌های ناشی از صرع را بیشتر می‌کند.

فلوشیپ تصویربرداری مداخله‌ای اعصاب (اینترونشنال نورورادیولوژی) خاطرنشان کرد: مطالعاتی در کشور در زمینه‌های آلودگی‌های هوا و بیماری مغز و اعصاب انجام نشده و مطالعات جهانی با توجه به میزان آلاینده‌های مختلف می‌تواند به کشور ایران نیز تعمیم پیدا کند.

کد خبر 751509

دیگر خبرها

  • ۲۴ درصد مرگ‌ومیرهای ناشی از سکته‌های مغزی، مربوط به آلودگی هوا است
  • بهترین روش های صافی و احیای مو در سال 2024
  • دلیل مهم دل درد صبحگاهی و درد معده بعد بیدار شدن
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌های مغزی
  • دستیابی محققان به یک هدف درمانی جدید برای کنترل آسیب‌ های مغزی
  • اختلال اوتیسم؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • از اثر دانینگ کروگر چه می‌دانیم؟
  • هوش مصنوعی رابطه بین روده و آلزایمر را کشف کرد!
  • با این راهکارها از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کنید