Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزخانی کارشناس اقتصادی در حوزه آمار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر تصریح کرد: نرخ بیکاری در تابستان  طبق اعلام مرکز آمار ، کم شده است اما آیا این سیگنال مثبتی است  یا خیر؟ به دلیل اینکه  چالش‌های بازار کار،  نشان دهنده  کاهش آمار بیکاری در جامعه نیست، این آمار نمی‌تواند قابل اتکا باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: حدود ۳ میلیون نفری که از سال ۹۴ تا ۹۸ به جمع شاغلین اضافه شده اند، ناشی از سیاست گذاری های دولت نبوده یعنی کمک خاصی از دولت دریافت نکرده اند و خودشان شغل ایجاد کرده اند.

این کارشناس اقتصادی افزود: حدود ۸۰ درصد شاغلین در بنگاه‌هایی با کارکنان کمتر از ۵ نفر مشغول به کار هستند که بیشترین آسیب پذیری از شرایط کرونا را داشته اند.

عزیزخانی بیان کرد: البته آماری که مرکز آمار هم ارائه داده است طبق مستندات علمی و دقیق است اما واقعیت جامعه را نشان نمی دهد و حساسیت لازم را در سیاستگذاران اقتصادی کشور ایجاد نمی کند. هدف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی از ارائه آمار واقعی بیکاری،  هشدار به  سیاستگذاران در خصوص وضعیت واقعی بازار کار است.

او افزود: مرکز آمار نرخ بیکاری تابستان را ۹.۵ درصد اعلام کرده است اما طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  اگر  جمعیت غیر فعال کشور جزو بیکاران محسوب می شدند نرخ بیکاری به ۱۸ درصد می‌رسید.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ بیکاری منتشر می‌شود، اینکه درباره اختلاف آمار و ارقام مراکز مختلف و نحوه محاسبه نرخ بیکاری بحث شود، دردی را دوا نمی‌کند و در عمل، پاک کردن صورت مسئله است.

او تاکید کرد: دولت الگو و برنامه جامعی برای افزایش اشتغال نداشته است. بین رشد اقتصادی و اشتغال باید تناسبی باشد، اما در کشور ما اینگونه نبوده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: بیشترین نرخ اشتغال در کشور ما مربوط به بنگاه‌های کوچک است که منجر به رشد اقتصادی نمی‌شوند.

او افزود: عدم تطابق شغلی، نرخ بیکاری بالای فارغ التحصیلان و بحث شاغلان فقیر، سیگنال‌های جدی است که باید از سوی سیاستگذاران در نظر گرفته شود.

عزیزخانی گفت: تمامی طرح‌هایی که از سوی دولت برای ایجاد اشتغال ارائه شده است، دارای بار مالی بوده که منابع آن تامین نشده و نیمه تمام مانده است. 

او تاکید کرد: به جای برنامه های شعارگونه باید دولت در قالب سیاست‌گذاری های خود برای ثبات اقتصاد کلان برنامه داشته باشد که بهترین راهکار برای اشتغالزایی پایدار است.

در حال تکمیل...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نرخ بیکاری مرکز آمار اشتغال پایدار کارشناس اقتصادی نرخ بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۲۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال

غلامحسین بهمنی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همه ساله در ۶ ماهه نخست سال پیک مصرف تولید است که مسئولان با برنامه ریزی مناسب در خصوص واردات و اشباع بازار  می‌توانند از التهابات قیمت جلوگیری کنند.

او نرخ مصوب هرکیلو شکر برای مصرف کننده را ۳۴ هزارتومان اعلام کرد و افزود: نبود سیاست و برنامه ریزی مناسب موجب شده تا قیمت هرکیلو شکر در بازار به بالای ۴۰ هزارتومان برسد.

بهمنی با بیان اینکه در ۶ ماهه نخست سال روزانه ۷ تا ۸ هزارتن شکر مورد نیاز است، گفت:  با توجه به آنکه شکر کشت پاییزه تنها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن است، از این رو انتظار می‌رود یک میلیون تن کسری از طریق واردات تامین شود تا نوسانی در بازار رخ ندهد.

دبیر اسبق انجمن تصفیه کنندگان شکر ادامه داد: بنابر آمار قیمت هرتن شکر خارجی تحویل بنادر ۵۶۰ یوروست که با احستاب ارز نیما، برای واردکننده ۲۲ تا ۲۳ هزارتومان تمام می‌شود و بدین ترتیب هرکیلو شکر تصفیه شده در سامانه بازارگاه ۲۸ هزارتومان عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزارتن شکر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: بنابر آمار سالانه یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتن شکر در داخل تولید و مابقی با احتساب ذخایر استراتژیک وارد کشور می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • دولت بدون مماشات با سوداگران امنیت اقتصادی کشور مبارزه کند
  • اردبیل در شاخص بهره وری نیروی کار پنجم کشور است
  • آمارسازی اشتغال یعنی پاک کردن صورت مسئله
  • ذاکری: تنها ۱۸ درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی
  • نرخ بیکاری جامعه ایثارگری به زیر ۹ درصد رسید
  • مصرف روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • درگیری شدید دولت و مجلس بر سر گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها
  • تجربه اخیر کاهش نرخ ارز در شرایط بحرانی بی‌سابقه بود