Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از شیوع مصرف این مواد همواره یکی از موضوعات مورد توجه توسط دولت‌ها بوده و در همین راستا هریک از ارگان‌های مسؤول اقدامات متعددی انجام می‌دهد.

در واقع پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق موادمخدر  در بخش‌های تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها و تمرکز همه عملیات اجرایی، قضایی و برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ علیه موادمخدر به همراه فعالیت‌های تعیین و تصویب خط مشی‌های اجرایی، قضایی، فرهنگی، تبلیغاتی، آموزشی، پیشگیری، مطالعاتی و پژوهشی از فعالیت‌هایی است که به صورت مستمر انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بحث بازتوانی نیز ایجاد مراکز حرفه‌آموزی، اشتغال، انجام خدمات مشاوره‌ای و حمایتی و آموزش عمومی، تاسیس انجمن‌ها‌ی خیریه مردمی، کلینیک‌های درمان و ترک اعتیاد و مراکز بازپروری و توانبخشی به منظور عزم ملی برای پیشگیری از اعتیاد مورد توجه است.

اما با وجود اقدامات صورت گرفته هنوز هم معتادان متجاهر در برخی از محلات زنجان پراکنده هستند و حتی مرتکب سرقت‌های خرد نیز می‌شوند که همین امر مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گفته مسؤولان به علت شیوع ویروس کرونا و با توجه به توصیه علوم پزشکی جمع‌آوری معتادان متجاهر تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

موازی‌کاری در حوزه مواد مخدر ممنوع

استاندار زنجان در همین باره گفت: باید اقدامات در مقابله با مواد مخدر به جدیت انجام شود و دستگاه‌ها از موازی‌کاری بپرهیزند.

فتح‌الله حقیقی با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در بحث پیشگیری باید به صورت یکسان و از طریق یک دستگاه انجام شود، افزود: راجع به پیشگیری از مواد مخدر این طرح ضرورت دارد و شهرداری مجری و بقیه یاور باشند و کمک کنیم که منابع مالی در یک جا متمرکز باشد.

وی تصریح کرد: ما در بحث مواد مخدر و دبیرخانه آن نیروهای کارشناسی بسیاری داریم و باید اینها به صورت جدی و جهادی و با تعریف پروژه کارهای یکسانی انجام شود و اگر می‌خواهیم نتیجه بگیریم باید یک کار انجام شود و مجری یک نفر باشد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه افزایش سطح کشت و کشت در مناطق صعب‌العبور پیام خوبی نیست، گفت: حتی اگر کشفیات هم زیاد شده باشد، پیام خوبی برای استان ندارد.

وی با اشاره به اینکه نباید این موضوع ساده نگریسته شود و باید سطح کشتی که امسال و سال‎های گذشته بود مقایسه شود، تصریح کرد: باید به صورت تحلیلی در مبارزه با کشت این مواد فعالیت کنیم.

حقیقی با بیان اینکه باید از ظرفیت دهیاران و شوراهای روستاها در این طرح استفاده شود، گفت: دهیاران یاوران خوبی برای نیروی انتظامی درباره اطلاع‌رسانی هستند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه از زمینه متنوع شاد در بحث‌های دیگر نیز می‌توان استفاده کرد، گفت: می‌توان با ارائه موضوعات جذاب دانش‌آموزان را وادار کرد که موضوع را دریافت و رویت کنند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای بهتر امور باید از موازی‌کاری دست برداریم، تصریح کرد: همه ارگان‌هایی که برای مواد مخدر بودجه می‌گیرند، باید همه آن را در اختیار مواد مخدر قرار دهند.

حقیقی با اشاره به اینکه مبلغ اختصاص یافته برای بودجه فرهنگی شهرداری بسیار کم است، افزود: این مبلغ باید اصلاح شود، چون بسیار کم است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز با اشاره به دستگیری 2 هزار و 588 نفر در ارتباط با مواد مخدر بیان کرد: میزان کشفیات مواد مخدر در استان طی سال جاری افزایش یافته است.

دستگیری 35 فروشنده ماده مخدر گُل

سعید بابایی همچنین از افزایش مصرف ماده مخدر«گُل» خبر داد و گفت: مصرف گل، به ویژه در مناطق مرفه نشین افزایش یافته است و طبق اقدامات میدانی صورت گرفته این موضوع در بین نوجوانان و جوانان مشهود بوده است.

وی تصریح کرد: در همین راستا امسال 35 نفر از افرادی که سابقه فروش مواد مخدر گل را داشتند شاسایی و بازجویی شدند و در این راستا توجیه منابع مختلف را داشتیم که درباره مکان‌های زیرکشت گل شناسایی و نتایج خوبی نیز حاصل شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تصریح کرد: در این رابطه تعامل با دهیاران نیز در ارتباط با گزارش گل نیز خوب بوده است که در این راستا یک روستایی که اقدام به کشت شاهدانه و گل می‌کرده و 45 منطقه دیگر کاشت گل شناسایی شد.

وی از کشف 252 کیلوگرم ماده مخدر«گُل»  در استان طی سال جاری خبر داد و افزود: سال قبل میزان کشف این ماده مخدر 78 کیلوگرم بود که امسال افزایش قابل توجهی داشته است.

بابایی از بازدید و سرکشی گلخانه‌های استان نیز خبر داد و بیان کرد: همه گلخانه‌های فعال و برخی از گلخانه‌های غیرفعال نیز در این رابطه بازرسی شدند و حتی در یکی از مزارع آفتابگردان هم 600 بوته گل کشف شد.

وی با بیان اینکه گرایش مصرف به سمت ماده گل بسیار زیاد است، اظهار کرد: از طرفی جوانان نمی‌دانند مصرف گل چه عوارضی مانند تغییر علایم بدنی و کندی حرکت و... را درپی دارد. عوارض بلند مدت مصرف گل نیز شامل نقص در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاری است.

دستگیری معتادان متجاهر متوقف شد
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان زنجان نیز در این جلسه گفت: جمع‌آوری معتادان متجاهر به علت وضعیت استان متوقف شد و مواردی است که در سطح شهر هستند اما فعلا متوقف است.

فاطمه رضایی گفت: البته درباره 300 نفری که جمع‌آوری شد مراحل قرنطیه آنها مشکلی نداشته است و 100 نفر نیز که خانواده‌ها از آن‌ها شاکی هستند، با دستور مقام قضایی مرحله به مرحله نگهداری می‌شوند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استان زنجان نیز با ابزار نگرانی از توزیع شبکه‎ای مواد مخدر در قالب جمع‌آوری ضایعات خبر داد و گفت: نگرانی بنده درباره گروه‌هایی است که در قالب شبکه‌ای به صورت جمع‌آوری ضایعات فعالیت دارند و شکل شبکه‌ای دارند و بحث خرید و فروش مواد مخدر را انجام می‌دهند.

ماهرخ بلوری گفت: این افراد در محلاتی که خلوت است حتی در بالای شهر امتیت را کمتر کرده و بچه‌های جوان و نوجوان نیز در بحث خرید و فروش با آنها کار می‌کنند.

شهردار زنجان نیز به بودجه 2 میلیارد و 900 میلیون تومانی شهرداری زنجان در بحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: از این مبلغ فقط 5 درصد برای مقابله با بحث مواد مخدر اختصاص یافته است.

حبیب یگانه تصریح کرد: البته این رقم زیاد نیست و شاید 100 میلیون تومان باشد که در همین راستا سالانه جمع‌آوری معتادان در چند نوبت برگزار شد.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز از اجرای طرح « یاریگران زندگی» خبر داد و گفت: برنامه کانون یاریگران زندگی، به عنوان یکی از برنامه‌های ذیل کلان برنامه « یاریگران زندگی» که در جلسه 136 ستاد مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسیده است، با هدف ظرفیت سازی برای جلب مشارکت همسالان در پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، طراحی و تدوین شده است.

استفاده از شاد برای جلوگیری از اعتیاد دانش‌آموزان

عباس غیاثی گفت: در این برنامه تلاش می‌شود با تشکیل و شبکه سازی همیاری‌های دانش‌آموزان و ذینفعان مدرسه و محله، همچنین با توانمندسازی افراد در زمینه پیشگیری اولیه از اعتیاد و رفتارهای پرخطر، زمینه‌ای فراهم شود که دانش‌آموزان، به همراه والدین، مدرسه و ذینفعان محلی، تمامی فرایند شناسایی رفتارهای پرخطر دانش‌آموزان تا تدوین راهکارهای پیشگیرانه، طراحی، حمایت‌جویی، اجرا و مستندسازی پروژه‌های کوچک مدرسه‌ای را خود برنامه‌ریزی و مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: ما کارها را در برنامه کانون یاریگران زندگی در سه حوزه آموزش، ترویج و فرهنگ سازی و شناسایی و مددکاری دنبال می‌کنیم.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بحث پیشگیری محتوایی در قالب درسنامه تولید شده که برای معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم است از آموزش دانش‌آموزان و والدین که در دستور کار است خبر داد.

وی ادامه داد: در بخش دوم و ترویج و فرهنگ‌ سازی و پیشگیری در بحث اعتیاد اقدامات اساسی داریم و در بخش شناسایی، درمان و مددکاری طرح نماد را دنبال می‌کنیم که یکی از اقدامات مهم ما ارتقای برنامه آسیب‌های اجتماعی و مهارت دانش‌آموزان در قالب کانون یاریگران و طرح نماد است که جزو برنامه تحولی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

غیاثی همچنین تاکید کرد: با توجه به تعطیل بودن مدارس در زمان شیوع کرونا، هدایت برنامه یاریگران زندگی در فضای مجازی و شبکه شاد اولویت دارد تا بتوان بسته کانون یاریگران زندگی را تهیه و به مدارس بفرستیم، لذا ایجاد یک فضای ویژه به نام این برنامه در بستر شاد مهم است.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هم‌اکنون این طرح در 527 مدرسه استان که شامل 30 درصد آموزش‌گاه‌هاست را شامل می‌شود، تصریح کرد: این برنامه شامل 32 هزار دانش‌آموز و 4 هزار و 260 نفر از اولیای مدارس است.

انتهای پیام/73005/ق

منبع: فارس

کلیدواژه: مواد مخدر زنجان شناسایی اعتیاد فتح الله حقیقی استاندار زنجان آسیب های اجتماعی کاشت گل مبارزه با مواد مخدر آسیب های اجتماعی جمع آوری معتادان استان زنجان نیز یاریگران زندگی معتادان متجاهر کانون یاریگران آموزش و پرورش دانش آموزان انجام شود ماده مخدر متوقف شد مخدر گ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی در نواحی شهر تهران امروز با حضور محمد شیری شهردار منطقه ۱۵، سید محمد فیاض مدیرکل هماهنگی، نظارت و کنترل معاونت هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران و عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران، در باب الرضای پایتخت برگزار شد.

محمد شیری شهردار منطقه در این جلسه با اشاره به آمار آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۵، نسبت به سایر مناطق ۲۲ گانه پایتخت گفت: از اواخر سال گذشته طرح سراسری ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به طور گسترده با هدف پاک سازی سیمای شهر از پدیده‌های ناهنجار معتادان متجاهر، تکدی گری، زباله گردی و مسأله کودکان در دستور کار قرار گرفت.

وی به اجرای طرح‌های متنوع اجتماعی طی سنوات گذشته اشاره کرد و گفت: گرچه این طرح‌ها تا حدودی موفق بودند، اما برای موفقیت کامل، نیازمند همکاری و هم افزایی تمام دستگاه‌های ذیربط و برنامه ریزی همه جانبه بود که خوشبختانه در این دوره مدیریت شهری طرح خوب ساماندهی آسیب‌های اجتماعی به منظور رفع دغدغه و نارضایتی شهروندان از ابتدای سال کلید خورد.

شهردار منطقه، در ادامه به نقطه قوت طرح مذکور نیز اشاره کرد و افزود: در طرح‌های گذشته به دلیل کمبود ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر متأسفانه پس از جمع آوری معتادان متجاهر دوباره آنان به سطح شهر برمی گشتند، لیکن در این طرح با افزایش ظرفیت چند یاورشهر سطح تهران توسط شهرداری تهران معتادان متجاهر پس از جمع آوری مجدداً به شهر برگشت نمی‌شوند، بلکه به کمپ‌های مورد نظر انتقال و مراحل درمان آنان طی می‌شود.

شیری در پایان با اشاره به اینکه با اجرای این طرح از اواخر سال گذشته و ابتدای سال حال و هوای محلات تغییر یافته است به توضیح اقدامات انجام شده پرداخت و گفت: به همین منظور تاکنون ۸۵۳ معتاد متجاهر، ۴۸ کودک کار، ۴۶ زباله گرد و ۷ متکدی از سطح نواحی هفتگانه منطقه جمع آوری شده‌اند.

سیمای بصری شهرها، نخستین شاخص ارزیابی است

سید محمد فیاض مدیرکل نظارت، پیگیری و هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران در این جلسه، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده همکاران منطقه ۱۵ در طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی گفت: این طرح نه تنها در منطقه ۱۵ بلکه در شهر تهران در اولویت است.

وی به سختی کار در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نخستین شاخص ارزیابی هر شهری، موضوع سیمای بصری آن شهر نظیر فضای سبز، آراستگی محیطی و بحث آسیب‌های اجتماعی آن شهر به شمار می‌آید که خوشبختانه این طرح به نسبت طرح‌های پیشین توانسته موفق تر عمل کند.

فیاض به اهتمام و همت مضاعف شهرداران نواحی در اجرای این طرح تاکید کرد و افزود: در این طرح ۳ گشت شامل گشت نواحی، گشت پسماند و گشت آسیب‌های اجتماعی پیش بینی شده که برای کسب نتیجه مطلوب این ۳ بخش را به طور مستمر در دستور کار قرار دهید.

وی همچنین بر برخورد گام به گام با مقوله زباله گردها اشاره کرد و گفت: در این حوزه به مواردی نظیر قانون مدیریت پسماند، راه اندازی گشت، نظارت مستمر بر کیفیت اقدامات پیمانکاران، مدیریت یکپارچه پسماند و … توجه کنید.

عبدالمجید رحمانی، دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران نیز در این جلسه ضمن عرض خداقوت و تشکر از مدیریت شهری منطقه ۱۵ در اجرای طرح مذکور به تشکیل قرارگاه اجتماعی در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته با مصوبه دولت در خصوص آسیب‌های اجتماعی اختیاراتی به شهردار تهران تنفیذ شد.

وی افزود: بر همین اساس طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی که از دغدغه شهردار تهران بود از ابتدای سال در اولویت کار مناطق ۲۲ گانه تهران قرار گرفت و ظرفیت بالای پذیرش، هم افزایی دستگاه‌های ذیربط، ساماندهی اتباع بیگانه و …از مزیت‌های این طرح است که با جدیت در حال اجراست.

کد خبر 6092218

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای سرقت لول‌های تریاک در سریال آینه عبرت | مواد مخدر آتقی واقعی بود!
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • پاکسازی فضا‌های بی دفاع شهری در منطقه ۱۹ تهران
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد
  • آخرین آمار جمع آوری متکدیان و معتادان در تهران
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران