Web Analytics Made Easy - Statcounter

قرار گرفتن سفیر آمریکا در یمن در فهرست تحریم‌های ایران، تشکیل اتاق عملیات مشترک برای مقابله با ترکیه در سوریه، تاکید چین بر لغو تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران و اظهارات سیسی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی با ترکیه از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تصویب فروش تسلیحات پیشرفته به امارات در سنای آمریکا نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، مجلس سنای آمریکا بامداد پنجشنبه طرح دموکرات‌ها برای ممانعت از فروش تسلیحات پیشرفته از جمله جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات عربی متحده را تصویب نکرد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، ابتدا طرح ممانعت از فروش پهپادهای تهاجمی مرگبار به امارات در سنا به رأی گذاشته شد که با پیوستن دو سناتور دموکرات به صف مخالفان، با ۵۰ رأی منفی و ۴۶ رأی مثبت تصویب نشد.

در ادامه سناتورهای آمریکایی با ۴۹ رأی مخالف و ۴۷رأی موافق، طرح ممانعت از فروش جنگنده‌های «اف-۳۵» به امارات را رد کردند.

بدین ترتیب قراردادهای دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای فروش ۲۳ میلیارد دلار تجهیزات نظامی پیشرفته به ابوظبی تصویب شد و بدین ترتیب امارات اولین کشور عربی خواهد بود که جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ را دریافت می‌کند.

پیشتر، ترامپ گفته بود اگر سنا هم با فروش تسلیحات پیشرفته به امارات مخالفت کند، او این طرح را وتو خواهد کرد.

قوانین آمریکا صراحت دارند که قراردادهای بزرگ تسلیحاتی باید در کنگره مورد بررسی قرار بگیرند. بر همین اساس، قانونگذاران آمریکایی می‌توانند با تصویب قطعنامه‌هایی جلوی فروش هر تسلیحاتی به کشورهای خارجی را بگیرند.

اما برای اینکه این قطعنامه‌ها ضمانت قانونی داشته باشند باید هم در مجلس سنا و هم در مجلس نمایندگان به تصویب برسند. اگر ترامپ مصوبه‌ای که به تأیید این دو مجلس رسیده را وتو کند، نماینده‌های کنگره با رأی موافق دو سوم اعضا می‌توانند این وتو را باطل کنند.

قرار گرفتن سفیر آمریکا در یمن در فهرست تحریم‌های ایران

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه ۱۹ آذر ماه با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر نقش محوری «کریستوفر هنزل» سفیر ایالات متحده آمریکا در وقوع بحران انسانی در یمن، نام وی را در فهرست تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران قرار داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه به نقش سفیر ایالات متحده آمریکا در یمن در راهبری جنگ خانمانسوز و کشتار مردم بیگناه و مظلوم این کشور، حمایت‌های تسلیحاتی، مالی و سیاسی از ائتلاف تجاوزگر، استمرار تحریم‌های ظالمانه و غیرانسانی در حق مردم و ایفای نقش در سناریوی شوم تجزیه کشور یمن و همچنین اقدامات مخرب برای به بن بست کشاندن حل و فصل سیاسی بحران یمن و در نتیجه تداوم فاجعه انسانی به عنوان بزرگ‌ترین تراژدی قرن، اشاره شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه تصریح شده است: در اجرای تبصره یک ماده ۴ و تبصره یک ماده ۵ از «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» مصوب بیست و دوم مردادماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی، دستگاه دیپلماسی با همکاری نهادهای ذیربط، بر اساس اطلاعات و ادله مکفی که اثبات می‌کند کریستوفر هنزل، سفیر آمریکا در یمن مشارکت موثر در سازماندهی، تأمین مالی و تسلیحاتی، راهبری و ارتکاب اقدامات ائتلاف متجاوز به سرزمین یمن و شکل گیری فاجعه انسانی یمن نقش موثری داشته‌ است و همچنین به دلیل مشارکت در ارتکاب نقض قواعد اساسی و اصول بنیادین حقوق بین‌الملل از جمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر علیه مردم منطقه و نقشی که در اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی ایالات متحده علیه مردم یمن داشته و دارد، مصداق بارز اشخاص مورد اشاره در بندهای سه تا پنج ماده ۴ و بند دو ماده ۵ قانون فوق به شمار رفته و بدین وسیله از تاریخ صدور این بیانیه ( نوزدهم آذرماه ۱۳۹۹) در فهرست اشخاص مورد تحریم به گونه مقرر در قانون مذکور قرار می‌گیرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: کریستوفر هنزل از این تاریخ مشمول تبعات و الزامات مندرج در «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» خواهد بود و تمامی نهادهای ذیصلاح طبق قانون اقدامات مقتضی جهت اثربخشی در این خصوص را اتخاذ می‌کنند.

به گزارش فارس، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه (۱۸ آذر ماه) سفیر ایران در یمن، یک تبعه پاکستان و دانشگاه المصطفی را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده «حسن ایرلو» به دلیل حمایت از فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یمن در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته و ادعا شده که «ایران همچنان به بی‌ثبات کردن یمن ادامه می‌دهد.»

تشکیل اتاق عملیات مشترک برای مقابله با ترکیه در سوریه

شبه نظامیان «قسد» از تشکیل اتاق عملیات مشترک با ارتش سوریه و روسیه برای مقابله با آنچه تجاوزات ترکیه خوانده، خبر داد.

به گزارش شبکه المیایدن، این توافق بر ایجاد سه نقطه ایست بازسی روسی- سوری و کردی در ورودی شهر عین عیسی(شمال، شرق و غرب) در استان الرقه سوریه تاکید دارد.‎

علت تشکیل این اتاق عملیات برای مقابله با اقدامات ترکیه اعلام شده است.

تاکید چین بر لغو تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران

 ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری خود درباره مسائل مختلف ازجمله اظهارات مقامات دولت احتمالی جو بایدن پیرامون توافق هسته‌ای ایران به اظهار نظر پرداخت.

ژائو در پاسخ به سوال شبکه CCTN درباره اظهارات روز دوشنبه جیک سولیوان، نامزد تصدی پست مشاور امنیت ملی آمریکا درباره این مسئله که دولت جو بایدن خواستار محدود کردن ایران با بازگشت به توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به مفاد این توافق است و می تواند چارچوب مذاکرات بعدی درخصوص موضوعات گسترده تر را فراهم سازد گفت:  چین به گزارشات مرتبط توجه می کند. ما امیدواریم که دولت جدید آمریکا به برجام بازگشته، در اسرع وقت و بدون قید و شرط پایبندی خود (به توافق) را از سر گرفته، تمام تحریم های مرتبط را لغو کرده، اقدامات دقیقی برای اجرای وظایف انجام داده و به سمت فرایند حل سیاسی موضوع هسته‌ای ایران و تضمین صلح و ثبات منطقه‌ای حرکت کند.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه درباره توافق هسته‌ای ایران و ادعای وزیر خارجه آلمان که گفته بود در این توافق باید به موضوع برنامه هسته‌ای تهران نیز رسیدگی شود گفته بود: شرایط هسته‌ای ایران بسیار پیچیده و حساس است که تغییرات اساسی در قواعد آن ایجاد شده است. چین همچنان معتقد است که بدون توجه به تغییر شرایط، حفظ و اجرای برجام باید پیش شرط هر راه حل سیاسی و دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران باید باشد.

اظهارات سیسی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی با ترکیه

رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد، مصر به منظور دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر به عنوان تنها راه ممکن برای حل بحران لیبی تلاش می‌کند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع درگیری نظامی بین مصر و ترکیه در لیبی به روزنامه فیگارو گفت: مصر هرگز طرف شروع کننده تجاوز نخواهد بود اما در مقابل، نیروهای مسلح ما همیشه آماده دفاع از کشور و تضمین امنیت ملی در مقابله با هر نوع تهدیدی هستند.

رئیس‌جمهوری مصر اظهار کرد: مصر برای دستیابی به راه حل سیاسی فراگیر ممکن برای حل بحران لیبی و تضمین ثبات این کشور برادر تلاش می‌کند؛ کشوری که با مصر مرزهایی به طول ۱۲۰۰ کیلومتر دارد. دخالت‌های خارجی که ثبات این کشور را در نتیجه انتقال مزدوران و سلاح گروه‌های تندرو تهدید می‌کنند، پایان می‌یابد.

سیسی تصریح کرد: سیاست مصر برقراری روابط ویژه با همسایگانش است در حالی‌که بر مذاکره دائمی تاکید دارد و ترکیه مثل دیگر کشورهای منطقه باید به قواعد قانون بین‌الملل و قانون دریانوردی احترام بگذارد و دست به هیچ اقدام یک‌جانبه بدون مشورت یا علیه امنیت و صلح منطقه نزند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: لایحه بودجه 1400 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آیت الله یزدی علی اصغر زارعی روح الله زم تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین لایحه بودجه 1400 طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها آیت الله یزدی علی اصغر زارعی روح الله زم تشکیل اتاق عملیات مشترک فروش تسلیحات پیشرفته یمن در فهرست تحریم سفیر آمریکا در یمن فهرست تحریم آمریکا در یمن برای مقابله هسته ای ایران حل سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۲۷۳۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن

به گزارش قدس آنلاین، تایوان امروز شنبه اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای نظامی چین از خط حساس میانه در تنگه تایوان عبور کردند درحالیکه سفر هفته گذشته بلینکن به چین بمنظور حفظ کانال‌های ارتباطی و بهبود روابط با پکن دیروز پایان یافت.

آمریکا مهم‌ترین حامی بین‌المللی و عرضه کننده تسلیحات به تایوان است برغم اینکه دو طرف روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. بلینکن در جریان سفر به چین مدعی شده بود که حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان حائز اهمیت است.

وزارت دفاع تایلند اعلام کرد که امروز شنبه ۲۲ هواپیمای نظامی چینی از جمله جنگنده‌های سوخو ۳۰ را شناسایی کرده که ۱۲ فروند از آنها از خط میانه عبور کردند.

چین تایوان را مهم ترین موضوع در روابط خود با آمریکا می‌داند و پکن بارها از واشنگتن خواسته است تا فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند.

لای چینگ ته، رئیس منتخب تایوان، پس از پیروزی در انتخابات ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) کار خود را آغاز می‌کند. پکن او را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده است.

لای روز پنجشنبه گفت که چین باید اعتماد داشته باشد تا با دولت منتخب قانونی تایوان صحبت کند. تسای اینگ ون رئیس پیشین تایوان همانند لای چینگ ته معتقد است که فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نمایندگان پارلمان عراق خواستار اخراج سفیر آمریکا شدند
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • موضع تازه وزیر دفاع آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!